Reactie op dit artikel: https://www.ad.nl/binnenland/ns-wil-reizen-in-de-spits-duurder-maken-tegen-uitpuilende-treinen~a66f6f19/

• 1 maart 2019
  • 46 reacties
  • 1422 Bekeken

Zojuist las ik bijgevoegd artikel op ad.nl: https://www.ad.nl/binnenland/ns-wil-reizen-in-de-spits-duurder-maken-tegen-uitpuilende-treinen~a66f6f19/

Ik reis dagelijks met de trein van station Heerhugowaard naar station Amsterdam-Amstel.
De ene dag is het rustig in de trein, zowel heen als terug, de andere dag is het druk, vol, vanwege een te korte / kleine trein.
Kan ook te maken hebben met bepaalde periodes in het jaar (vakantie etc.).
Ik snap de frustratie van de heer T. Smit, maar het is in Nederland nou eenmaal zo dat werknemers (zoals hij ze noemt) tussen 07:00 en 09:00 uur starten met werken en tussen 16 en 18 uur weer naar huis gaan (zoals afgesproken met de werkgever).
Wat mij in het hele verhaal irriteert is dat de "reiziger" verleidt moet worden om anders te gaan reizen. Mijn vraag is: "Is het niet aan de NS om in gesprek te gaan met de werkgever(s) om dit te bewerkstelligen? Mede omdat de werkgever, per werknemer, heel veel betaald om deze naar kantoor te laten komen".

46 reacties

Reputatie 7
Badge +3
terwijl na 09.00 uur de coupés leeg en verlaten zijn
Was dat maar waar 😞
"Reizigers zouden ook verleid kunnen worden met een gratis upgrade naar de 1e klas"

Verleiden met een dode mus heeft weinig kans van slagen.🙄

Dat men eerst maar eens begint met het afschaffen van kortingen tijdens de spits.
Badge +3
Ik betwijfel of je met een verschuiving van 10-20% van de reizigers (als je dat percentage al haalt) naar de daluren stampvolle treinen ineens comfortabel kunt maken, er zullen hooguit minder mensen moeten staan. Bovendien zijn de treinen vlak voor en na de spits ook al goed bezet.

Door die 10-20% te verleiden om met hun (vaste) reis-, werk- en/of studietijden te gaan schuiven onder 'dwang' van hogere tarieven in de spits benadeel je de andere 80-90%. En ik zie rondom de spits de tarieven nog niet zo gauw dalen, dus hooguit in de 'superdaluren' (10:00-15:00 en later op de avond, of zoiets).
De prijs van een treinkaartje verhogen, omdat de NS zelf niet in staat is om in de drukke uren reizigers te vervoeren, en dan komen met de volgende oplossingen 😂:
  • "We zouden kunnen zeggen als iemand het station binnenkomt: Dag Pietje, fijn dat je weer met ons reist, maar je normale trein is echt heel vol. Doe ons en jezelf een plezier en drink eerst even een kop koffie en neem een trein later, hier heb je een kortingsbon".
  • "Reizigers zouden ook verleid kunnen worden met een gratis upgrade naar de eerste klas, als ze een trein later pakken."
NS, kijk in de spiegel, jullie zijn een dienstverlenend bedrijf die er te allen tijde voor moet zorgen dat de dienstverlening, waar de consument / werknemer / werkgever, dik voor betaald, goed op orde is! Dus, geen uitwegen / alternatieven zoeken / proberen (ten koste van de betalende klant).
NS, kijk in de spiegel, jullie zijn een dienstverlenend bedrijf die er te allen tijde voor moet zorgen dat de dienstverlening, waar de consument / werknemer / werkgever, dik voor betaald, goed op orde is! Dus, geen uitwegen / alternatieven zoeken / proberen (ten koste van de betalende klant).

Dit lijkt mij iets te gemakkelijk gedacht. Graag suggesties.
Helemaal gelijk Perron23.
Wat mij betreft heb ik de volgende suggesties:
  • Als NS zijnde allereerst in kaart brengen wat de drukke trajecten zijn (als dat al niet is gedaan);
  • Nadat dat gedaan is 12 treinstellen inzetten op deze drukke / volle trajecten;
  • De perrons waar deze treinen stoppen geschikt maken voor zulke lange treinen;
  • NS personeel instrueren tijdig en snel informatie laten verschaffen bij vertragingen etc. (graag in goed Nederlands en via een goed, hoorbare speaker);
En ik snap heel goed dat er omstandigheden voor (kunnen) komen waar de NS geen invloed op heeft, maar het "kopje koffie", "hallo pietje" en een upgrade naar de Eerste klas zet (volgens mij) geen zoden aan de dijk.
Reputatie 7
Badge +2
Er is al eens een test geweest met reizigers die een Altijd Voordeel abonnement hebben ze aan de randen van hyperspits (dus van 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00) 40% korting kregen ipv 20%.
https://nieuws.ns.nl/ns-start-met-extra-korting-tegen-drukke-hyperspits/

Geen idee wat de resulaten hiervan waren, dat kan ik zo even niet terug vinden.

Maar stel dat je dan inderdaad 10-20% van de reizigers kan verleiden om net een half uurtje eerder of later te reizen dan wordt het hooguit een beetje minder druk in de allerdrukste treinen.
Zou je je werktijden met een uur langer moeten verschuiven dan zal de animo al een stuk minder groot zijn. Niet alleen omdat veel werkgevers nog vaste werktijden hanteren maar ook omdat veel werknemers dat zelf niet willen. Je hebt ook te maken met een gezinsleven en een sociaal leven.
Dan moet het prijsverschil wel behoorlijk zijn willen werknemers dit echt gaan doen.

Bij ons is het afhankelijk van de functie in bepaalde mate mogelijk om flexibele uren te werken, maar bv de customer service moet van 8.30 tot 17.00 telefonisch bereikbaar. Dat beperkt het al behoorlijk. Wel zijn er meer mogelijkheden om thuis te werken, zo zijn er hier mensen die standaard 1 dag per week thuiswerken. Maar hier zijn er maar heel weinig mensen die met de trein naar werk komen, het merendeel stapt gewoon iedere dag in de auto.
Badge +3

https://nieuws.ns.nl/ns-wil-goedkoper-treinkaartje-voor-spitsmijder/
Steeds meer wegen

Steeds meer auto's

Steeds meer rails

Steeds meer treinen.

Iedereen een lease-auto van de baas met brandstofpas en/of een OV-vrij abonnement.

Lang leve het vervoer.
Reputatie 7
Badge +2
De enige echte oplossing voor drukte in de treinen én op de weg is denk ik toch meer wanneer de woon-werk afstand van werknemers kleiner wordt. Dat is denk ik heel moelijk, want het is of lastig om een leuke en goede baan te vinden in de buurt van je woonplaats of juist lastig om een huis te vinden dicht bij je werk.
Zo was de gemiddelde woon-werk afstand in 2016 22.7 km. Dit is al een aantal jaar vrij constant (in 2015 was dit 22.6 km).
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/11/woon-werkafstanden-2016

In de jaren daarvoor nam de gemiddelde woon-werkafstand (enkele reis) van autogebruikers toe van 15 kilometer in 1985 naar bijna 22 kilometer in 2008 volgens een onderzoek in 2010.
Datzelfde onderzoek geeft aan dat de gemiddelde verplaatsingsafstand met de trein voor woon-werkverkeer de (toen) afgelopen twintig jaar toegenomen was van 21 kilometer naar bijna 29 kilometer. De trein wordt dus steeds meer gebruikt voor langere afstanden.
https://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs10_027.pdf

En inderdaad, steeds meer auto's, wegen, treinen en rails. Het is nu voor veel meer mensen mogelijk om een grotere woon-werk afstand te hebben, dus doet men ook, ook al is dat niet altijd niet vrijwillig.
Mijn vader ging vroeger op de fiets naar werk, was maar 10 minuten. We zijn er destijds ook voor verhuisd.
Zelf heb ik tientallen jaren ook op fietsafstand van mijn werk gewoond (wel meer dan 10 minuten) maar in 2015 is mijn werkgever verhuisd waardoor mijn woon-werk afstand opeens 26 km werd en ik van de trein gebruik ging maken.
Reputatie 7
Badge +2

https://nieuws.ns.nl/ns-wil-goedkoper-treinkaartje-voor-spitsmijder/

Dank je.
Ik wist dat ik het een keer gelezen had.
5,5% is niet erg veel.
Reputatie 7
Badge +3
Zo lang de treinen in de spits vol zitten met vrijwel niets betalende studenten is dit een onzinnig voorstel. Waarom zijn studenten bij NS heilig verklaard?
Zo lang de treinen in de spits vol zitten met vrijwel niets betalende studenten is dit een onzinnig voorstel. Waarom zijn studenten bij NS heilig verklaard?

Dit geldt niet enkel voor studenten maar voor elke vorm van vervoer waarbij de variabele kosten voor de reiziger (nagenoeg) 0 € bedragen.
De bestaande "All you can travel" formules zoals bepaalde actiekaartjes en abonnementen zouden eens zeer kritisch tegen het licht gehouden kunnen worden.
En vanzelfsprekend geen (hoge) kortingen tijdens de spits.
Reputatie 6
Je vraagt je toch zo langzamerhand ook af of de OV-studentenkaart in de huidige vorm nog lang houdbaar is..... Doe daar wat mee.... Geef studenten een gratis kortingskaart met per reis 80% korting of iets dergelijks. Nog steeds zijn zij dan erg goedkoop uit, maar het zal wel wat minder druk worden in de spits 😉
Reputatie 3
Je vraagt je toch zo langzamerhand ook af of de OV-studentenkaart in de huidige vorm nog lang houdbaar is.....
Politiek ga je dat moeilijk verkopen. Studenten hebben in 2015 al gigantisch in moeten leveren met de afschaffing van de basisbeurs. Dit werpt ook een flinke financiële drempel op voor studenten om een betaalbare kamer te vinden in de studiestad, dus zijn ze afhankelijker geworden van de OV-studentenkaart.

Sowieso ben ik geen fan van het zoeken van van de oplossing van de drukke spits in mensen wegjagen met hogere prijzen en toeslagen. Je kunt ook constateren dat er een materieeltekort is, en dat perrons te kort zijn.

Je vraagt je toch zo langzamerhand ook af of de OV-studentenkaart in de huidige vorm nog lang houdbaar is.....Sowieso ben ik geen fan van het zoeken van van de oplossing van de drukke spits in mensen wegjagen met hogere prijzen en toeslagen. Je kunt ook constateren dat er een materieeltekort is, en dat perrons te kort zijn.

Dit lijkt mij een ietwat eenzijdige kijk op de zaak.

.
Reputatie 7
Badge +3
Politiek ga je dat moeilijk verkopen. Studenten hebben in 2015 al gigantisch in moeten leveren met de afschaffing van de basisbeurs. Dit werpt ook een flinke financiële drempel op voor studenten om een betaalbare kamer te vinden in de studiestad, dus zijn ze afhankelijker geworden van de OV-studentenkaart.
De OV-studentenkaart is een contract tussen (deels) particuliere vervoerders en het ministerie van onderwijs. Als de vervoerders op basis van de huidige voorwaarden en/of prijs daar niet mee verder willen kunnen ze dat contract gewoon opzeggen.

Het is niet zo dat de Tweede Kamer kan beslissen dat de vervoerders verplicht zijn om studenten tegen afbraakprijzen in de spits te vervoeren omdat studenten slecht bij kas zijn. Uw opmerkingen over wijzigingen in de studiefinanciering zijn misschien wel waar maar dat betekent nog niet dat de consequenties daarvan maar op het bordje van de vervoerders en nu ook van de andere reizigers gelegd kunnen worden.
Badge +3
Was deze al genoemd? Anders bij deze: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-zint-op-een-ubertje-meer-betalen-voor-treinkaartje-in-de-spits~bd2ca78f

‘Op dit moment is het technisch nog niet mogelijk om een spitstoeslag in te voeren’, aldus een zegsman. ‘Ook de overheid moet toestemming geven.’ Die is er nog niet, ook niet voor een proef.
De tarieven verhogen als het aanbod aan zitplaatsen daalt, komt in het openbaar vervoer amper voor, maar elders in de transportsector wel. Zo betalen gebruikers van de taxi-app Uber meer voor een rit op de momenten dat het aanbod aan taxi’s laag is. Ook vliegtuigstoelen worden duurder als ze opraken.
Reputatie 7
Badge +3
De tarieven verhogen als het aanbod aan zitplaatsen daalt, komt in het openbaar vervoer amper voor, maar elders in de transportsector wel. Zo betalen gebruikers van de taxi-app Uber meer voor een rit op de momenten dat het aanbod aan taxi’s laag is. Ook vliegtuigstoelen worden duurder als ze opraken.
Dit gebeurt bij de trein in Duitsland en Engeland natuurlijk ook.
Reputatie 7
Badge +2
Dat iets in Duitsland en Engeland gebeurt wil nog niet zeggen dat dat in Nederland ook maar moet.
Reputatie 7
Badge +3
Dat iets in Duitsland en Engeland gebeurt wil nog niet zeggen dat dat in Nederland ook maar moet.
Dat zegt ik ook niet. Ik geef alleen aan dat de bewering dat het in het openbaar vervoer amper voorkomt niet klopt.
Reputatie 3
Ik vindt dit hele plan schandalig, niet iedereen kan zomaar voor of na de spits naar het werk. Wij vaste klanten betalen al veel te veel geld voor studenten en allerlei actie kaartjes. Ik vindt het goed idee als de NS de actie kaartjes gaat verminderen en dat studenten bijvoorbeeld 80% korting krijgen dus maar 20% hoeven te betalen. Dat is al flink lager dan de betalende vaste klant. Ik heb liever betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen dan voor bepaalde groepen gratis en voor veel mensen veel te duur. Of anders moeten de treinen verlengd worden, ook in het weekend. Ik zou ook zo snel mogelijk verhuizen als ik elke dag op en neer moet reizen met het ov naar mijn werk. Omdat dit reizen heel veel tijd en geld kost.
Reputatie 7
Badge +2
Over een spitsheffing voor automobilisten zei minister van Nieuwenhuizen onlangs nog:

Mensen willen dus best betalen naar gebruik. Ze willen alleen niet gestraft worden omdat ze in de ochtendspits met de auto naar het werk moeten. Dat doe je wel met het invoeren van een spitsheffing. Dat voelt heel erg onrechtvaardig.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/minister-van-nieuwenhuizen-je-kunt-niet-zeggen-dit-was-het-voor-eeuwig-voor-schiphol-~bc8cfe59/

Voor treinreizigers voelt dat net zo onrechtvaardig.
Badge +3
Ondertussen in de daluren...
https://twitter.com/i/status/1101871363386679296
Lees vooral de reacties... Hoe doet de conducteur dan kaartcontrole?
Inspirerende beelden.

Zal hier mogelijk wel eerder genoemd zijn, maar waarom op de betreffende trajecten niet opnieuw een 3e klas invoeren met louter staanplaatsen ? Met korting staan en tegen redelijke tarieven een zitplaats: iedereen tevreden of niet ?

Reageer