Reactie op dit artikel: https://www.ad.nl/binnenland/ns-wil-reizen-in-de-spits-duurder-maken-tegen-uitpuilende-treinen~a66f6f19/

• 1 maart 2019
  • 46 reacties
  • 1420 Bekeken

Toon eerste bericht

46 reacties

Klein onderzoekje leert mij dat het idee van sta-wagons/bakken inderdaad al eerder hier ter sprake is gekomen (via de google-zoekmachine zoeken werkt veel beter dan via de zoekfunctie van dit forum):

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/waarom-geen-staanplaatsen-creeeren-36439

Verder blijkt het zelfs al te bestaan in de budget-Thalys en is gezien de boekingen bijzonder populair:

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/future-transportmobility/13269/goedkope-thalys-lijn-gaat-staanplaatsen-voor-10-verkopen

Ook in India is het gebruik van staanplaatsen gangbaar:

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/02/26/treinen-india-a1463904

Blijft de vraag: waarom ook niet eigenlijk ?
Badge +3
Teun van de Keuken legt de vinger op de zere plek (of iets met een spijker en een kop) in zijn column....

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/ns-wil-dat-passagiers-gaan-autorijden~b69d7d87
Reputatie 3
Het probleem is niet de forens, er zijn forenzen die niet kunnen thuis werken, en afhankelijk zijn van het ov. En forensen zijn vaste klanten die hel veelgeld betalen dus dan mogen ze reizen, want ze betalen er voor. Het het probleem in de spits en met volle treinen buiten de spits is naar mijn mening als volgt: Toen de ov studentenkaart werd in gevoerd was dat een goed werkend systeem maar nu zijn er veel te veel studenten veel meer dan toen. En de meeste van hun reizen met het ov, ook de bussen zitten vol. Daarnaast heeft NS ook veel te veel actie kaartjes met flinke korting op treinreis en toegang. NS zet maar al te vaak veel te korte treinen zodat deze propvol zitten. En er wordt door de overheid miljarden uitgegeven aan nog meer en bredere (snel)wegen. Want de auto is de heilige koe en vaste OV klant is de melk koe. Wij betalen elk meer een nog meer maar het wordt er niet beter op. De NS moet de actie kaartjes flink verminderen. Voorbeeld: Dagje Amsterdam + snack en een drankje 20 euro, normale vol tarief van een retour Eindhoven naar Amsterdam 38,20. Door deze grote hoeveelheid aanbiedingen die veel te goedkoop zijn zitten de trein te vol en wij de vaste klanten betalen het verschil erbij.
De overheid moet maar eens stoppen met het aanleggen van nog meer auto wegen, en dit geld besteden aan het verbeteren van het ov en zoals door meerdere mensen al eerder gezegd in dit topic: herzien van de ov studentenkaart.
Reputatie 7
Badge +3
@Pieter-jan1974
Er is natuurlijk een groot verschil tussen spitsuren en daluren. Het probleem in de spits is dat de helft van alle plaatsen bezet wordt door studenten waarvoor de overheid een habbekrats aan vergoeding betaalt.

In de daluren is er in principe plaats genoeg (mits NS het beschikbare materieel ook inzet) en is het dus logisch dat NS dan met kaartjes tegen gereduceerde prijs werkt.
Reputatie 3
Beste Tamzin,
Zeker waar wat je zegt over studenten. Ik reis door de week zo min mogelijk met de trein, maar als ik door de week in de dal uren met de trein reis, of op het station kom dan zie ik heel veel studenten en mensen met actie kaartjes. Zodat het in veel treinen dan ook druk is. Ik reis meestal in het weekend dan zijn er veel te korte treinen vol met actie kaartjes en savonds studenten die in andere steden gaan stappen. Echt daluren zoals vroeger zijn er allang niet meer.
Reputatie 7
Badge +3
Beste Tamzin,
Zeker waar wat je zegt over studenten. Ik reis door de week zo min mogelijk met de trein, maar als ik door de week in de dal uren met de trein reis, of op het station kom dan zie ik heel veel studenten en mensen met actie kaartjes. Zodat het in veel treinen dan ook druk is. Ik reis meestal in het weekend dan zijn er veel te korte treinen vol met actie kaartjes en savonds studenten die in andere steden gaan stappen. Echt daluren zoals vroeger zijn er allang niet meer.

Dat is een ander probleem dan dat van de spitsuren. NS heeft in de daluren materieel genoeg maar weigert dat in voldoende mate in te zetten.
Reputatie 7
Badge +2
Het plan om nu hogere tarieven in de spits te vragen komt omdat extra korting geven aan de randen van de spits, zoals laatst in de proef met Altijd Voordeel abonnementhouders, 35 miljoen zou moeten gaan kosten. NS geeft aan dat dit voor hen onbetaalbaar is. Om die reden is het als maatregel voorgesteld voor Klimaat- en Energie- Akkoord.
https://nieuws.ns.nl/ns-wil-goedkoper-treinkaartje-voor-spitsmijder
Maar blijkbaar krijgt NS dit geld niet en moeten de spitsreizers het nu gaan betalen.

De overheid zou inderdaad maar eens wat minder geld moeten besteden aan wegen en meer aan het spoor. Het verbreden van snelwegen bv werkt vaak maar tijdelijk om de files te verminderen, want daardoor gaan er weer meer auto’s de weg op en is het binnen de kortste keren weer even druk.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/ondanks-extra-snelwegen-toch-meer-files
Reputatie 3
Goed gezegd Momo, wat betreft snelwegen ben ik het met je eens. maar de betalende reiziger die niet anders kan is de melk koe. Ik vindt dat studenten het grote probleem zijn in de spits. Wat studenten betreft ben ik het eens met Tamzin.

Door deze maatregel krijgen krijgen we meer files,dus het is beter om rekeningrijden in te voeren.
Daarnaast heeft NS ook veel te veel actie kaartjes met flinke korting op treinreis en toegang. De NS moet de actie kaartjes flink verminderen. Voorbeeld: Dagje Amsterdam + snack en een drankje 20 euro, normale vol tarief van een retour Eindhoven naar Amsterdam 38,20. Door deze grote hoeveelheid aanbiedingen die veel te goedkoop zijn zitten de trein te vol en wij de vaste klanten betalen het verschil erbij.
De trein behoort blijkbaar toe aan u, vaste klant Pieter-jan1974.

De overigen veroorzaken maar ongemak.
@Lapsang Het reizen in bomvolle treinen is voor niemand een pretje en zeker niet voor Pieter-jan 1974. Dit aangezien hij reist met autisme.
Reputatie 6
Ik snap Pieter-jan 1974 wel. Het is ook herkenbaar. Niet zo prettig als op zaterdagen er hopen mensen met 2e klasactiekaartjes op pad zijn en bij gebrek aan zitplek maar in de 1e klas gaan zitten. En dan nog de gratis 1e klas upgrades waardoor vol betalende 1e klasreizigers soms geen plek meer hebben en hiervoor het tariefverschil niet terugkrijgen aangezien e.e.a niet te controleren valt. Dit speelt met name van/naar de Randstad.
Ik gun iedereen zeker zijn actiekaartje, maar het onderliggende probleem is hier weer te korte treinen en geen handhaving. En dan nog al die festivals, feesten en honderden evenementen ieder weekend. Druk druk druk.
Reputatie 4
Tja. Allemaal leuk en aardig, maar als ik forens dan heb ik op één van de twee trajecten een half-uursdienst te pakken, dus dan is één trein later meteen één half uur later. Los van het feit dat ik ook op dat traject met een bus moet reizen die helaas na 18.45 nog één keer per uur rijdt dus als ik later zou beginnen (na de hyperspits reizen) , wordt het ook wel lastiger om later te eindigen en op een fatsoenlijke manier weer thuis te komen. Dus ja dan is de auto ineens een stuk aantrekkelijker terwijl ik nu vooral met OV reis 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Tja. Allemaal leuk en aardig, maar als ik forens dan heb ik op één van de twee trajecten een half-uursdienst te pakken, dus dan is één trein later meteen één half uur later. Los van het feit dat ik ook op dat traject met een bus moet reizen die helaas na 18.45 nog één keer per uur rijdt dus als ik later zou beginnen (na de hyperspits reizen) , wordt het ook wel lastiger om later te eindigen en op een fatsoenlijke manier weer thuis te komen. Dus ja dan is de auto ineens een stuk aantrekkelijker terwijl ik nu vooral met OV reis :)
Ik vermoed dat u over een grotere afstand heen-en-weer en weer reist (twee treinen plus een bus). In dat geval is het mijden van de spits erg lastig en is het de bedoeling dat U spitstoeslag gaat betalen. Het mijden van de spits is meer iets voor reizigers die maar van één trein gebruiken over wat kortere afstanden, voor die reizigers is schuiven vaak wel mogelijk.
Reputatie 4

Tja. Allemaal leuk en aardig, maar als ik forens dan heb ik op één van de twee trajecten een half-uursdienst te pakken, dus dan is één trein later meteen één half uur later. Los van het feit dat ik ook op dat traject met een bus moet reizen die helaas na 18.45 nog één keer per uur rijdt dus als ik later zou beginnen (na de hyperspits reizen) , wordt het ook wel lastiger om later te eindigen en op een fatsoenlijke manier weer thuis te komen. Dus ja dan is de auto ineens een stuk aantrekkelijker terwijl ik nu vooral met OV reis :)Ik vermoed dat u over een grotere afstand heen-en-weer en weer reist (twee treinen plus een bus). In dat geval is het mijden van de spits erg lastig en is het de bedoeling dat U spitstoeslag gaat betalen. Het mijden van de spits is meer iets voor reizigers die maar van één trein gebruiken over wat kortere afstanden, voor die reizigers is schuiven vaak wel mogelijk.

Ik heb twee trajecten omdat ik vanuit twee adressen kan reizen haar mijn werk. Eén traject is 20 minuten bus, trein Alkmaar - Haarlem. Dus een wat grotere afstand maar niet ongewoon als je bedenkt dat Utrecht - Den Haag ook door velen wordt bereisd.
Reputatie 7
Badge +3
Bij Alkmaar-Haarlem plus een stukje met de bus zie ik niet in waarom eventueel schuiven a priori onmogelijk zou zijn (tenzij u vaste werktijden hebt). In uw geval is in de ochtend eerder vertrekken wellicht een optie als de bus 's avonds een probleem is.

Overigens rijdt de trein Alkmaar-Haarlem op de uren dat u reist niet 2x maar 4x per uur.

Op zich ben ik overigens ook tegen dit idee omdat het totaal onredelijk is dat forensen die nu al extreem veel betalen nog eens extra moeten gaan dokken terwijl studenten die bijna niets betalen voor de zoveelste keer ongemoeid worden gelaten.
Reputatie 4
Bij Alkmaar-Haarlem plus een stukje met de bus zie ik niet in waarom eventueel schuiven a priori onmogelijk zou zijn (tenzij u vaste werktijden hebt). In uw geval is in de ochtend eerder vertrekken wellicht een optie als de bus 's avonds een probleem is.

Overigens rijdt de trein Alkmaar-Haarlem op de uren dat u reist niet 2x maar 4x per uur.

Op zich ben ik overigens ook tegen dit idee omdat het totaal onredelijk is dat forensen die nu al extreem veel betalen nog eens extra moeten gaan dokken terwijl studenten die bijna niets betalen voor de zoveelste keer ongemoeid worden gelaten.

Sorry, ik doelde op de spits IC. De sprinter zorgt dat je er 5 minuten eerder bent dan de IC idd.dan heb je vier opties inderdaad. De eerste bus kan en dan reis ik precies buiten de hyperspits. Maar het gaat mij vooral om de naar mijn idee iets te makkelijke uitspraak dat je wel even later kan reizen in dat artikel 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Dat later reizen gaat hem sowieso niet worden gezien de vele nu al structureel overvolle treinen tussen 9 en 11 uur. Als NS een verschuiving wil zullen dat mensen moeten zijn die uitwijken naar voor de hyperspits, daar zijn qua capaciteit wel mogelijkheden.
Het is vast al eerder geopperd, maar is het een idee om online kaartjes te verkopen tegen een prijs die afhankelijk is van het tijdstip en te verwachten drukte op een traject, ofwel goedkoper buiten de spits? Hiermee kun je de treinbezetting nog wat gerichter sturen: zie uitwerking in de SBB-app (de "NS"van Zwitserland): hier kun je "supersaver-tickets" kopen voor een aanzienlijke korting (30-50%) die dan alleen op een bepaalde trein/tijdstip/dag geldig zijn!
Badge +3
Dan ben je al half 'zitplaatsen aan het reserveren' eigenlijk. En bij de NS is voorspellen heel lastig, met name bij evenementen zoals concerten. Zowel doordeweeks als in het weekend.

Ik zie het er niet snel van komen. De NS rijden eigenlijk een veredelde metrodienst in heel de regio Nederland (niet verkeerd bedoeld, maar ter illustratie). Drukte is totaal onvoorspelbaar eigenlijk meestal.

En bij GVB, RET en HTM (of Randstadrail) kan je ook niet zulke tickets kopen dus.

De NS hadden wel 'superdal' bedacht voor reizen tussen 11:00-15:00 en dan wat meer korting (ik meen 60% i.p.v. 40% voor dalurenkorting) maar dat moest dan sowieso op een ov-chipkaart, en is nooit van de grond gekomen.

De verplichte spitsreizigers (abonnementshouders, studenten, mensen met vaste werktijden zoals in de zorg of onderwijs) jaag je daar toch niet mee de drukkere treinen uit. Zelfs niet als voor hen het reizen in de spits 'duurder' zou worden... De baas (of studielening) is er goed voor!
Dank voor de reactie, goede argumenten! Maar zou de onvoorspelbaarheid in Nederland anders zijn dan in Zwitserland? De incidentele reiziger houdt er daar wel meer dan voorheen rekening mee, maar die dienstregeling is ook minder metro-like. In Nederland verleidt het gemak van de OV-chipkaart de niet-notoire spits-reizigers tot reizen anytime lijkt mij.. Ik zal daar nog eens rondhoren of er andere overwegingen spelen..
Reputatie 4
De sparbillette (super saver tickets) zijn er in Zwitserland ook gewoon voor in de spits. Als je volgende week een reis plant van Zürich naar Basel dan betaal je dezelfde prijs voor een rit in de ochtendspits als voor een rit erna. Het is niet echt bedoeld om mensen buiten de spits te laten reizen. Het is meer een soort vroegboekkorting. Trouwens ook alleen bij SBB-tarief en als je bijvoorbeeld in Zürich woont dan moet je een aardige afstand afleggen om buiten het ZVV- en/of Flexpass-tarief te belanden en voor veel andere kantons of regio's werkt dit net zo.

Je krijgt ook nog 50% korting met je Halbtax-abonnement. Soms krijg je minder dan 50% korting, maar dat heeft nooit met het tijdstip van reizen te maken maar met de prijs van het ticket. Korting met een kortingskaart in de spits is altijd hetzelfde als korting buiten de spits.

In Zwitserland wordt er buiten 9 Uhr Pässe niet zoveel gedaan om mensen buiten de spits te laten reizen. Zowel OV-jaarkaarten als kortingsabonnementen zijn spotgoedkoop in vergelijking met losse kaartjes en hebben dezelfde geldigheid in als buiten de spits. Landelijke dal- of weekendabonnementen zijn er ook niet. Regionale vervoerders bieden soms wel abonnementen aan die door de week pas na 9.00 geldig zijn, maar de SBB niet.

Er is heel vaak discussie geweest over de te goedkope abonnementen (GA en Halbtax), maar niets is veranderd.

Het heeft voor een groot deel denk ik ook met capaciteit te maken. Ik heb jarenlang in of in de buurt van Zürich gewoond en gewerkt en op vrijwel elke S-Bahn/sprinter rijdt in de spits een dubbeldekker van 12 delen. Bij de wat oudere treinen zijn dit helaas dan 3 locomotieven (die halen ze er niet tussenuit) en 9 wagons, maar die zie je steeds minder. Met het materieel wat hier rondrijdt red je het daar ook niet, want in de spits zijn ze ook bijna allemaal vol.

Reageer