Rechtstreekse Intercity's Amsterdam Centraal - Twente


Ik vind het jammer dat er vaak te weinig rechtstreekse Intercity's van Amsterdam Centraal richting Twente en v.v. op zullen gaan. Alleen dat er af en toe een Duitse trein naar toe hobbelt om zo naar Twente te gaan. Maar dat gebeurd helaas ook niet frequent genoeg. Meestal moet je dan in Amersfoort ongeveer 20 minuten wachten. Vanuit Schiphol naar Enschede gaat wel elk uur een IC rechtstreeks, maar dan zul je vanuit Amsterdam CS gezien helemaal niets aan hebben. Ik hoorde in het verleden vaak vooral veel mensen om mopperen dat ze bijvoorbeeld vanuit Apeldoorn naar Amsterdam CS moesten en dat de reizigers vaak te lang in Amersfoort moeten wachten. Ik vraag me af of het dan nu wel zo rendabel zou zijn als er dan ieder halfuur een rechtstreekse Intercity zou gaan vertrekken vanuit Amsterdam CS richting Enschede en of er dan voldoende vraag naar is ipv de huidige dienstregeling.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Voor Amsterdam kun je in Amsterdam Zuid uitstappen.
Naar Zuid is er een enorme omweg. Zeker als je in het Centrum moet zijn. Dan kun je wel de tram 5 pakken maar dan maak je toch wel extra kosten voor het OV.
Reputatie 6
Badge
De een zal het liefst een rechtstreekse trein naar Schiphol hebben, de ander liever naar centraal. Over het algemeen in Amsterdam Zuid een prima plek om uit te stappen om snel verder te kunnen. Bijvoorbeeld met eigen fiets of OV fiets.
Reputatie 7
Badge +3
@Rhido NL
Naar het centrum maakt het helemaal niet zoveel uit of je naar Centraal of naar Zuid gaat. Het centrum ligt ruwweg tussen beide stations in en ook lang niet het hele centrum ligt vlakbij Centraal. Het Rijksmuseum bijv. is vanaf Centraal nog een aardige wandeling.

Het is wel onhandig voor degenen die naar Haarlem of het gebied benoorden Amsterdam gaan en dus op Centraal moeten overstappen. Anderzijds is de huidige situatie weer handig voor wie op de Zuidas, op de VU of op Schiphol moet zijn.
Reputatie 2
Voor het grootste deel van het centrum maakt het wel degelijk uit waar je uit stapt. Veruit de meeste bestemmingen waarvoor men naar Amsterdam centrum gaat zijn een stuk dichter bij Centraal gelegen (kernwinkel gebied, Jordaan, Negen Straatjes, Wallen, musea als Anne Frank, Scheepvaart etc, meeste theaters en kleine pop podia). Station Zuid ligt (behalve voor het Museumplein inderdaad) toch te perifeer en moet met bus of tram (alleen lijn 5, voor de overige lijnen moet men elders weer overstappen) door het drukke oud- en nieuw zuid aangereisd worden. Of met een omweg per metro cirkellijn.
Reputatie 6
Badge
De komst van de NZ-lijn over een maand of 14 zal waarschijnlijk verandering gaan brengen in het reisgedrag. Met name voor toeristen zou Zuid meer potentieel kunnen hebben. Naar Zuid is het 5 treinminuten vanaf Schiphol, terwijl CS er 15 zijn.
Reputatie 6
Ik wil wedden dat de meeste reizigers liever direct naar Amsterdam CS gaan, dan uitstappen op Zuid. CS is een echte entree van de stad. Vanaf CS en dan het Damrak op richting de Dam is het echte Amsterdam, en niet de kantoren in Zuid.
Reputatie 3
Vergeet niet dat station Zuid vanuit het centrum met de opening van de Noordzuidlijn ook veel makkelijker te bereiken wordt!
Reputatie 2
Vergeet niet dat station Zuid vanuit het centrum met de opening van de Noordzuidlijn ook veel makkelijker te bereiken wordt!

Klopt voor een deel. Voor Amsterdammers en vooral van bewoners van zuid zal dit zeker zo zijn. Voor veel toeristen blijft Centraal toch een aantrekkelijkere optie omdat dit een OV knooppunt is waarvanuit de meeste tram- en buslijnen en alle metro's vertrekken. De meeste toeristische plekken liggen op loopafstand. Vanuit Zuid rijdt alleen lijn 5 en straks de noord-zuid lijn en moet er in veel gevallen alsnog elders overgestapt worden.
Reputatie 2
Wellicht is een IC-knoop in Weesp voor dit soort problemen een ideale oplossing?
De IC's vanuit Amersfoort(-Twente) en Flevoland(-Noord Nederland) kunnen hier dan verknoopt liggen, zodat je een snelle overstap naar zowel de Zuidas en Centraal krijgt. Een beetje vergelijkbaar als de manier waarop Schiphol/Alkmaar - Eindhoven/Nijmegen verknoopt liggen op Utrecht Centraal.
Nu rijden de IC's Schiphol-Enschede en Den Haag-Schiphol-Leeuwarden direct achter elkaar aan tussen Schiphol en Weesp (en v.v.). Waarom dan niet de IC Schiphol-Enschede wijzigen in Amsterdam Centraal-Enschede en in Weesp verknopen met Den Haag-Schiphol-Leeuwarden?

Op die manier kunnen de frequenties van Amersfoort-Schiphol, Amersfoort-Amsterdam Centraal en Almere-Amsterdam Centraal zelfs omhoog zónder extra treinseries in te hoeven leggen.
Reputatie 4
Waarom speciaal een IC stop toevoegen in Weesp? Zo verander je niets aan de situatie dat er overgestapt dient te worden. Overigens kan er worden overgestapt in Hilversum.
Reputatie 2
Waldo, omdat de overstap nu ruim 20 minuten is in Amersfoort en met zo'n knoop zou dat 2 minuten zijn. Dat is dus een forse winst. En zoals ik ook al zei: je kunt de frequenties dan verdubbelen zonder extra treinseries te hoeven in te leggen.
Reputatie 6
Badge
Tjonge, Amsterdam Zuid of Centraal, wat een drama. Het lijkt wel alsof het gaat om Rotterdam Hoogvliet tegen Rotterdam Nesselande, een afstand van 32km. Zuid is prima voor zowel toeristen als overstappen en ligt dicht genoeg bij het centrum.
Badge +3
Volgens mij gaat het erom dat NS zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen naar Schiphol wil aanbieden en dat gaat ten koste van Amsterdam Centraal. Daar is best iets voor te zeggen. En zoals Waldo aangeeft, is het heel eenvoudig om over te stappen in Hilversum.

Een IC-knoop in Weesp lijkt me om allerlei redenen een heel slecht idee.
Reputatie 6
Waarom toch altijd die overdreven focus op Schiphol ten koste van het door toeristen en dagjesmensen veel gevraagde Amsterdam CS? Bedrijfseconomische redenen? Waardoor is dit zo veranderd t.o.v. vroeger? Vroeger had je de IC Enschede - Amsterdam CS - Sloterdijk - Schiphol - Hoofddorp. Prima verbinding waarbij je alles ineen pakt. Jammer genoeg al jaren weg.
Badge +3
Voor reizigers zonder bagage is het veel makkelijker overstappen dan voor Schipholreizigers met bagage. Dat is tenminste de achterliggende redenering van NS. Dat NS vervolgens treinen als de ICM inzet waarin je je bagage niet kwijt kunt, grenst aan het belachelijke. (Gisteravond van Schiphol naar Hilversum gereisd.)

Verder zijn de ontwikkelingen rond de Zuidas niet uit vlakken. Voeg daarbij dat het Centraal Station in Amsterdam niet bepaald centraal ligt, dan zijn er voldoende redenen om veel treinen via de Zuidtak naar Schiphol te laten rijden. Na de opening van de Noord-Zuidlijn wordt het alleen maar aantrekkelijker (en sneller) om vanaf Amsterdam Zuid de metro naar stations als de Pijp en Vijzelgracht te reizen. Vergelijkbaar met vanuit Utrecht naar Weesperplein en Waterlooplein reizen en op Amsterdam Amstel van trein op metro over te stappen. Dan reis je ook niet eerst naar Amsterdam Centraal.

Vanuit Amersfoort via Amsterdam Centraal naar Schiphol is een bijzonder trage omweg vergeleken met de veel kortere verbinding via Amsterdam Zuid.
Reputatie 6
Ach ja... Het is maar wat je "centraal liggen" noemt en waar je naartoe wilt. Supertoeristisch Amsterdam ligt toch rond de Dam en waaiert daar uit. Veel dichter bij CS en goed te belopen. Maar ja, NS heeft deze keuze gemaakt. Wel benieuwd waar vanuit de klant nu werkelijk de meeste vraag naar zou zijn.
Reputatie 2
Ach ja... Het is maar wat je "centraal liggen" noemt en waar je naartoe wilt. Supertoeristisch Amsterdam ligt toch rond de Dam en waaiert daar uit. Veel dichter bij CS en goed te belopen. Maar ja, NS heeft deze keuze gemaakt. Wel benieuwd waar vanuit de klant nu werkelijk de meeste vraag naar zou zijn.

In 2015 stapten er in elk geval 162000 reigers in- en uit op Amsterdam Centraal en deden 42000 reizigers dit op Amsterdam Zuid 😉

Reageer