Reden van structureel te volle treinen

De IC van 18:46 van Amstel naar Utrecht en Den Bosch is sinds ruim twee jaar structureel overvol en te kort. Jarenlang reden er dubbeldekkers van 10 of 12 rijtuigen op deze tijd en dit traject. Nu zijn het er hooguit 6 (met reizigers in de gangpaden en op de trap) en soms zelfs 4 (met reizigers die op het perron achterblijven). Dit moet na twee jaar toch wel bij NS bekend zijn. Ik heb er meerdere mails en meldingen over gestuurd en er uiteenlopende en niet ter zake doende antwoorden op gekregen.
Daarom graag een atwoord op de volgende vragen:
1. Is NS ervan op de hoogte dat er in genoemde intercity structureel klanten moeten staan (graag geen algemene antwoorden over het meldingensysteem, want daar gelooft ook uw eigen treinpersoneel niet meer in)?
2. Waarom wordt hier een te korte trein ingezet (de perrons zijn lang genoeg voor 12 rijtuigen)?
3. Als algemeen materieeltekort de reden is, hoe is dat dan ontstaan? Grotere reizigersgroei dan verwacht? (Wel goedkope Kruidvatkaartjes aan blijven bieden en je vaste klanten laten staan?)
4. Met overvolle treinen moet NS inmiddels wel efficienter kunnen werken. Hoe moeten we dat rijmen met de ruim boven de index gestegen prijzen van de afgelopen jaren?

12 reacties

Reputatie 6
NS probeert de beschikbare treinstellen zo efficient mogelijk in te zetten en de lengte van den treinen zo goed mogelijk af te stemmen op de vraag. Er kunnen soms omstandigheden buiten de macht van NS zijn waardoor het eens wat drukker is in de trein. Denk aan werkzaamheden, storingen, te korte treinen, te veel reizigers of een te drukke spits. Het zo maar verlengen van treinen is heel erg ingewikkeld, hoewel NS probeert om waar nodig en mogelijk treinen langer te maken. Hier bestaan ook leuke filmpjes over.

In de spits hoort staan in de trein er gewoon bij. Het zou al helpen als de reizigers zich wat efficienter zouden verdelen over de verschillende treinen. Tussen Amstel en Utrecht rijden meer dan één trein per uur.
Reputatie 1
Badge
Kom meneer van de stoomtramweg: dat algemene verhaal hier schiet dus duidelijk te kort in dit geval. Mee zal spelen dat dit een trein is kort na de 18.30 grens (niet van Amstel, wel vanaf CS) gaat en dus koopjesjagers trekt. En die tijd en dat aanbod is er omdat men het ziet als NA de spits.
Problem zal eerder zijn dat vermoedelijk al vanaf Utrecht de trein leegstroomt en dan voor 10-12 bakken te veel is.
Beste WSM,
Is dit het officiële antwoord van het (randstad-) webcare team voor de NS? Als dat zo is kunt u er beter mee stoppen. Het NS mantra over volle treinen is bij alle forumgebruikers genoegzaam bekend.
Volgens eigen normen van NS hoort staan in intercities er trouwens niet bij (daar zijn ze niet op ontworpen). En ik heb het hier over een te korte IC buiten de spits die tot Utrecht overvol is en die ook na Utrecht nog vrij vol is (gemiddelde bezetting zal dan zeker nog 90% zijn).
Zou u alsnog op mijn vragen in willen gaan? Anders moet ik ze opnieuw stellen.
Reputatie 6
Nee, het officiële antwoord laat dit maal enige tijd op zich wachten, maar zal niet veel anders van strekking zijn.
Ik ben slechts een reiziger met een positieve instelling en een grote bewondering voor de topprestaties die NS weer dagelijks neer weet te zetten!
Hahahaha!
Briljant!

Daar was ik met open ogen ingetuind.
Als we elkaar gewoon de standaard NS-verhalen toe gaan sturen hebben we helemaal geen NS webcare team meer nodig.

Ben benieuwd of ik nog iets anders dan een copy-paste reactie krijg.
Poging van mij:

Er is gewoon een ernstig materieel te kort. Zo zijn er te veel oude treinen afgevoerd die niet 100% vervangen zijn. Buiten dat, had men gegokt dat de OV studentenkaart zou verdwijnen waardoor een deel van de studenten de fiets opnieuw zou ontdekken, maar die studenten blijven nu gewoon gebruik maken van de NS.
En dan is er nog het Fyra debacle, de Benelux trein is terug, en de snelle trein naar Breda rijdt nog steeds. En met welk materieel gebeurt dat? Oude sneltrein rijtuigen (icrm) die dus weggeplukt zijn uit de andere diensten. Dat materieel wordt ook nog eens weer geel blauw (nu nog in de zuurstok kleuren....). waardoor het tijdelijk in de werkplaats staat.

Beter zou het zijn dat de NS het probleem erkent, geef toe dat je materieel te kort komt, en vertel wat we allemaal al weten dat er 2 grote orders voor "sprinters" zijn.... over een jaar of 2 zal het probleem vanzelf zijn opgelost. (en dan ben ik heel positief).
Wie weet komt er ooit een echte opvolger voor de V250 en komen ook dICRm rijtuigen weer ter beschikking van de gewone treindienst.

Maar juich niet te vroeg, als ze eindelijk voldoende materieel hebben gaan de oudste sprinters er uit, gevolgd door de koplopers. etc etc. Dit probleem speelt al jaren...

Ter verdediging van de NS, dit overheidsbedrijf moet het doen met de politieke grillen van Den Haag.
Stel ze willen een hoop treinen kopen, dan moet je dat toch overleggen met je enige aandeelhouder; de overheid..... en je loopt het risico dat als je al die sprinters hebt gekocht opeens een andere spoorwegmaatschappij over jouw lijn mag rijden.
Zo is dat flink misgegaan in Groot-Brittannië, daar staan heel wat nieuwe treinstellen werkloos stil omdat bepaalde lijnen naar andere maatschappijen zijn overgegaan.

Maar dit verhaal is veel te ingewikkeld voor de klanten, en krijg je het standaard verhaaltje wat ook in dit topic weer eens opduikt.

Kortom geduld, er zal vast wel weer een periode komen dat de meeste reizigers kunnen zitten.
Volgens eigen normen van NS hoort staan in intercities er trouwens niet bij

Dat is niet juist. Ook in intercity's wordt met sta-plaatsen gerekend, maar het idee is dat dat niet langer dan een kwartier nodig moet hoeven zijn.
Is dat de norm maximaal 15 minuten een staplaats en geldt dit ook voor de Sprinters?
Over het tekort aan materieel dit is alleen een kwestie van goed rekenen en op tijd bestellen.
Politiek heeft daar niets mee te maken.
De OV studentenkaart zorgt inderdaad voor meer reizigers maar ook voor meer inkomsten.
Met die inkomsten kun je nieuwe treinen kopen.
Studenten gaan met het mogelijk verdwijnen van de OV kaart echt niet met de fiets. De gemiddelde afstand naar de Hoge school of Universiteit is daarvoor veel te ver.
Studenten zitten lang niet allemaal dichtbij school, te weinig woonruimte weet je wel ...
Dat is een ander probleem waar onze regering niets aan doet.
Voor sprinters is er bij mijn weten geen tijdslimiet aan een staplaats.
Voor sprinters is er bij mijn weten geen tijdslimiet aan een staplaats.

Nou, dat is mooi balen dan!
Als je dus pech hebt kun je wel een half uur of drie kwartier staan. Onacceptabel.
Nogmaals, Sprinters rijden niet alleen maar stukjes van tien of vijftien minuten.
Wellicht wel tien minuten of korter tot het volgende station waarbij je er dan misschien uit moet of dat er een plekje vrijkomt omdat er iemand uitstapt.
Hallo Jan,

Helaas kan ik geen specifieke reden geven voor drukte in deze trein en welke mogelijkheden er zijn om deze trein te verlengen.
Ik heb je gemelde reis opgezocht in de druktemelder app en hier zie ik inderdaad een aantal meldingen van drukte op de rit van 18:46.
Het aantal meldingen heeft er wel voor gezorgd dat er een onderzoek is ingesteld, dus ik kan je aanraden om via deze
pagina de melding in de gaten te houden.

Uiteraard kan ik nog een aantal redenen noemen voor volle treinen en een eventueel materieeltekort, maar ik vermoed dat je daar ook niet zo veel mee opschiet.
Maar dat is toch juist zijn vraag? Hij vraagt naar de reden voor deze structurele drukte en nu zeg je dat je geen redenen noemt omdat hij daar niets mee opschiet!

Reageer