beantwoord

Reinheid van klaarstaande treinstellen

Enkele keren per week neem ik na een overstap op Rotterdam de intercity van 7.05u richting Groningen. Er staat dan altijd al een treinstel aan het perron klaar, die vermoedelijk de eerste rit van de dag gaat rijden. (In winter namelijk nog niet op temperatuur).
Nu is het zo dat bijna altijd dit treinstel vies is. Kruimels op de zittingen, koffie en plak op de vloeren, volle prullenbakken etc.
Vandaag in treinstel 4016 zag ik zelfs voetafdrukken op de vloer en waren de prullenbakken weer vol...

Graag aandacht hiervoor, want voor de mensen die na mij komen zal het er zeker niet frisser op worden.
icon

Beste antwoord door Anonymous 23 april 2014, 18:24

Beste Bastiaan! De staking van schoonmakers die landelijke gaande is heeft her en der in het land effect inmiddels. Daardoor kan een trein viezer zijn normaal gesproken. De staking is inderdaad nog steeds bezig en niet alleen bij de NS. Het aantal stakingen zal toenemen de komende tijd, dus het zou (helaas) zo kunnen zijn dat het aantal vieze treinen zal toenemen.

Lees alles over de stakingen op deze website.
Bekijk origineel

22 reacties

Als er wegens stakingen geen schoonmakers zijn dan kan een trein er 's morgens ook niet spic en span uit zien.
Dat is het probleem van de laatste maanden: de stakingen en werkonderbrekingen bij de schoonmaakbedrijven.

En neem maar van mij aan dat als een conducteur het té gek vindt worden, zo'n treinstel aangemeld wordt voor een spoedreiniging of zelfs buiten dienst genomen wordt. Waarmee dan weer een ander probleem ontstaat (te korte trein, of uitval van een trein).

Hopelijk zijn de acties snel over en zien de treinen er 's morgens weer spic en span uit.
Dank je. Maar duren die stakingen al zo lang? Volgens mij was dit ook al eind 2013 het geval.
Hopen dat ze snel weer gewoon aan het werk gaan. ...
Ik geloof dat het een tijdje rustig is geweest, en dat sinds eind maart ongeveer de stakingen weer zijn uitgebreid naar NS.
Beste Bastiaan! De staking van schoonmakers die landelijke gaande is heeft her en der in het land effect inmiddels. Daardoor kan een trein viezer zijn normaal gesproken. De staking is inderdaad nog steeds bezig en niet alleen bij de NS. Het aantal stakingen zal toenemen de komende tijd, dus het zou (helaas) zo kunnen zijn dat het aantal vieze treinen zal toenemen.

Lees alles over de stakingen op deze website.
Reputatie 7
Badge +4
Een fatsoenlijke CAO bieden en het probleem is opgelost. Ik denk dat reizigers dat ook een goed gevoel geeft. Een schone trein, daar moet NS voor zorgen en dat kan ook sociaal verantwoord. Van de eerdere mislukkingen en boetes kun je de mensen, die onze rommel en smerigheid opruimen, een nette vergoeding bieden. Voor een schoon toilet en opgeruimde, frisse treinen moeten er nu eenmaal mensen betaald worden. NS jaagt mensen met dit beleid de trein uit, ik wil een schone trein en we betalen genoeg voor ons ritje met de spoorwegen. Waarom vormen relatief zwakke mensen de sluitpost van de begroting?.
Een fatsoenlijke CAO bieden en het probleem is opgelost. Ik denk dat reizigers dat ook een goed gevoel geeft. Een schone trein, daar moet NS voor zorgen en dat kan ook sociaal verantwoord. Van de eerdere mislukkingen en boetes kun je de mensen, die onze rommel en smerigheid opruimen, een nette vergoeding bieden. Voor een schoon toilet en opgeruimde, frisse treinen moeten er nu eenmaal mensen betaald worden. NS jaagt mensen met dit beleid de trein uit, ik wil een schone trein en we betalen genoeg aan NS.

Klinkt zo makkelijk, maar word jij er blij van als het treinkaartje weer een aantal procent omhoog moet? Die betere CAO moet ergens van betaald worden. En over twee jaar zijn er weer dezelfde stakingen, want dan willen ze nog meer.
Hallo Tom en Mike,

Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar als ik jullie reacties lees krijg ik de indruk dat jullie denken dat die schoonmakers in dienst van NS zijn.
Het tegendeel is waar. NS heet zelf geen schoonmakers in dienst, maar daarvoor juist contracten afgesloten met schoonmaakbedrijven.
Net zoals andere bedrijven en ziekenhuizen dat bijv. doen.
En het zijn juist de medewerkers van die schoonmaakbedrijven die vechten voor een betere CAO en o.a. een paar dubbeltjes per uur meer betaald willen worden.
Vandaar dat niet alleen NS regelmatig door acties getroffen wordt, maar inmiddels ook ziekenhuizen e.d.

En natuurlijk, indirect spelen opdrachtgevers als ziekenhuizen en NS een rol. De schoonmaakbedrijven moeten de werkzaamheden voor uitgeknepen prijzen laten verrichten en wie mag dan dat gelach betalen?
Juist, die werknemer c.q. de schoonmaker.

Dit probleem vind je uiteraard niet alleen in de schoonmaakbranche. Ook in de thuiszorg zie je eenzelfde ontwikkeling bijvoorbeeld. Vaste medewerkers worden ontslagen en mogen op contractbasis tegen een aanzienlijk lagere beloning hetzelfde werk komen doen.

Maar goed, het is niet de bedoeling op dit forum politiek te bedrijven, maar zonder dat hardop te zeggen weten we allemaal waar uiteindelijk aan de touwtjes getrokken wordt.

Reputatie 7
Badge +4
De sociale verloedering is inderdaad geen onderwerp voor hier. Maar zoals je terecht stelt onstaat dit probleem doordat de NS dit soort dingen uitbesteed. Door dat te doen heeft NS dus wel degelijk een verantwoordelijkheid en het zou wat mij betreft anders moeten. Het gelag wordt betaald door mensen die voor te weinig geld smerig werk moeten doen en er dan ook nog eens op worden aangekeken dat ze voor betere arbeidsomstandigheden wel moeten staken omdat redelijk overleg kennelijk niet werkt. Van gelach kan geen sprake zijn 😉
Maar goed, mogelijk worden mensen die mopperen op vieze treinen zich er van bewust dat er wel degelijk een beleidskeuze van NS achter zit, met als gevolg dat de passagier daar de dupe van wordt. NS kan ook zelf schoonmakers in dienst nemen, er is werk genoeg. Het beleid van uitbesteden van NS veroorzaakt deze ellende en niet de stakende werknemers die dit smerige werk moeten doen en vaak ook nog als schuldigen worden aangewezen.. Schoonmaakkosten zijn normale bedrijfskosten. De verantwoordelijkheid voor schone treinen ligt bij NS en nergens anders. NS kan zich niet verschuilen achter stakende werknemers. NS is verantwoordelijk voor een foute beleidskeuze in deze.Maar dat gezegd hebbende, laten we ons maar verder weer met de normale zaken bezighouden.
Reputatie 7
Badge +4
Dubbel geplaatst, sorry..
Ik heb gisteren en vandaag ook gemerkt dat de treinen helaas viezer zijn dan normaal en ik maak mijn meldingen daarvoor. De vorige staking was niet eind 2013, maar begin 2012. Toen werden de stakingen bij verschillende bedrijven verder uitgebreid.
Ik hoop dat ze er snel uitkomen en dat de treinen weer schoon worden gemaakt, dat is voor iedereen natuurlijk fijner.
Het is dan wel veroorzaakt door een hongerige reiziger. Als hier een schoonmaakronde had plaatsgevonden was de luiheid van die reiziger nu niet meer zichtbaar...
Weer een flinke misser. Vanmorgen vokleine prullenbakken, plakkende vloeren en drankflesjes in de mandjes aan de stoelen...

Niet echt een gastvrije ontvangst.
Nee, dat kan ik me voorstellen Bastiaan. Goed dat je het wél meldt. Welke trein was dit precies?
7.05 op 5-10-2015 van Rotterdam naar Groningen
Dank je.
Dat materieel behoort schoon te gaan rijden. We hebben dit al vaker aangegeven binnen de organisatie en ik ga het opnieuw doen. Ik houd je op de hoogte!
Betreffende trein kwam uit de nachtdienst en het is niet gelukt om een volledige reiniging te doen. Keuze was trein laten rijden of laten uitvallen. Let wel, dit is zeker niet de standaard die we nastreven, betreffende locatiebeheerder is op de hoogte gebracht en er zal met een versterkt oog naar de treinen worden gekeken die uit de nachtdienst komen.
Helder.
Dank je
Vanmorgen wederom...
Treinstel 4048.

Papiersnippers, kruimels op zitplaatsen, oude kranten, etc...
Vanmorgen wederom...
Treinstel 4048.

Papiersnippers, kruimels op zitplaatsen, oude kranten, etc...

Ik vind je argumenten niet aan kracht winnen!
En volle prullenbakken....

Hoe bedoel je?
Een trein die begint aan de dienstregeling dient schoon en opgeruimd te zijn.

Toen ik laatst ergens op een infoscherm las hoeveel toiletten er in de treinen worden gereinigd worden, maakte ik er uit op dat een toilet maar 1x.per dag gereinigd wordt. Os dat juist?
Oude tijden herleven...
Vandaag 18-5
Trein 7.05u vanuit Rotterdam richting Groningen.
Banken vol kruimels, verpakkingen op de grond. Niet bepaald een nette start van de dag voor treinstel 4225. Komt deze weer eens uit de nachtdienst?
De reiziger dient het natuurlijk netjes achter te laten, maar een schoonmaakronde is ook geen overbodige luxe.
Beide treinstellen van deze trein komen standaard uit de nachtdienst ja, maar er zit wel minimaal een uur tussen die nachtdiensten en de inzet in de ochtendspits.

Reageer