beantwoord

Reis plannen via 9292.nl anders en beter dan via ns.nl

• 28 oktober 2014
  • 11 reacties
  • 1734 Bekeken

Ik wil vanmiddag van Leiden CS naar Utrecht Leidsche Rijn, moet daar om 13:30 aankomen. Als ik dit via ns.nl plan, moet ik om 12:22 vertrekken van Leiden CS, overstappen in Woerden, en ben dan om 13:36 op Utrecht Leidsche Rijn. Echter, als ik de reis plan via 9292.nl, krijg ik het advies om te reizen tot Utrecht CS, en daar over te stappen. Ik ben dan om 13:24 op Utrecht Leidsche Rijn.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 28 oktober 2014, 10:45

De NS reisplanner toont binnen het NS-gebied alleen reizen die met één keer inchecken en één keer uitchecken toegestaan zijn. Vanwege het terugsteken is dat hier niet toegestaan: U moet daarvoor in Utrecht uitchecken en opnieuw inchecken, waardoor ook de ritprijs hoger wordt (er komt dan twee keer de tariefafstand Utrecht C-Utrecht LR bij.)

Overigens toont de NS-reisplanner ook reisadviezen van Leiden C naar Utrecht LR via Schiphol en Utrecht Centraal. In dat geval is het niet noodzakelijk om in Utrecht te herchecken en wordt de ritprijs dus niet hoger.
Bekijk origineel

11 reacties

De NS reisplanner toont binnen het NS-gebied alleen reizen die met één keer inchecken en één keer uitchecken toegestaan zijn. Vanwege het terugsteken is dat hier niet toegestaan: U moet daarvoor in Utrecht uitchecken en opnieuw inchecken, waardoor ook de ritprijs hoger wordt (er komt dan twee keer de tariefafstand Utrecht C-Utrecht LR bij.)

Overigens toont de NS-reisplanner ook reisadviezen van Leiden C naar Utrecht LR via Schiphol en Utrecht Centraal. In dat geval is het niet noodzakelijk om in Utrecht te herchecken en wordt de ritprijs dus niet hoger.

Ik begrijp het antwoord, maar ik denk dat geen enkele reiziger dit beseft. Hij/zij neemt gewoon de snelste route. Ik denk ook dat niemand dat in- en uitchecken op Utrecht CS zal doen (of zal weten dat dat eigenlijk moet). Je checkt toch gewoon in op je vertrekstation, en checkt uit op je aankomststation??

Ik begrijp het antwoord, maar ik denk dat geen enkele reiziger dit beseft. Hij/zij neemt gewoon de snelste route. Ik denk ook dat niemand dat in- en uitchecken op Utrecht CS zal doen (of zal weten dat dat eigenlijk moet). Je checkt toch gewoon in op je vertrekstation, en checkt uit op je aankomststation??

Daarom laat de NS-reisplanner die reismogelijkheid dus standaard weg, tenzij "Toon reisadvies voor OV-Jaarkaart of NS-Jaarkaart" wordt aangevinkt.

Wat mij betreft is het terugsteekverbod voor reizen met de OV-chipkaart nutteloos geworden. Het doel was vroeger om te voorkomen dat je in plaats van een kaartje Leiden - Utrecht C een goedkoper kaartje Leiden - Utrecht LR kon kopen (dat station bestond nog niet, maar soortgelijke situaties wel) en daarmee dus minder betaalde om in Utrecht C te komen, terwijl dat voor een conducteur niet op te merken was. Met de OV-chipkaart is dat overbodig geworden, omdat je niet uit kunt checken in Utrecht LR als je je reis eindigt in Utrecht C.
Welkom op het NS serviceforum etvandervelde! Leuk dat je het gevonden hebt. Om de vindbaarheid van je topic te vergroten voor andere lezers heb ik het verplaatst naar het subforum in de trein. Daarnaast heb ik het antwoord van Pe_pe als beste gemarkeerd, want dit is inderdaad de reden dat dit niet wordt weergeven op NS.nl.
Beste Laura, je hebt het eerste antwoord van Pe_pe gemarkeerd als beste antwoord, maar ik denk dat de discussie daarna minstens net zo zinvol is, namelijk
... Namelijk dat met de OV-chipkaart het terugstteekverbod nutteloos is geworden, omdat men incheckt op het vertrekstation, en uitcheckt op het aankomststation.
@etvandervelde

Even mezelf corrigeren: Technisch gezien bestaat het terugsteekverbod ook niet meer. Tot afgelopen augustus waren er regels voor toegestane reisroutes waar dat verbod in stond. Toen zijn de voorwaarden zo veranderd dat nu een route is toegestaan dan en slechts dan als die in de NS-reisplanner wordt getoond. Vooralsnog lijkt de reisplanner de oude regel aan te houden, op een paar extreme voorbeelden na die al eerder niet door de reisplanner werden getoond, zoals Rotterdam Alexander - Etten Leur in het minimale aantal overstappen (in Deventer of Zwolle).
Reputatie 4
Badge
Het terugsteekverbod zonder omchecken is nog steeds van kracht omdat er volgens mij in staat dat je niet in de richting van je laatste incheck mag reizen.
De snelste route van Leiden Centraal naar Utrecht Leidsche Rijn, dus met terugsteken, komt nu uit de reisplanner zonder "Toon reisadvies voor OV-Jaarkaart of NS-Jaarkaart " aan te vinken of een via-station op te geven. Blijkbaar is het nu toegestaan om in dit geval terug te steken zonder te herchecken.
De snelste route van Leiden Centraal naar Utrecht Leidsche Rijn, dus met terugsteken, komt nu uit de reisplanner zonder "Toon reisadvies voor OV-Jaarkaart of NS-Jaarkaart " aan te vinken of een via-station op te geven. Blijkbaar is het nu toegestaan om in dit geval terug te steken zonder te herchecken.

Inmiddels is deze reismogelijkheid weer uit de reisplanner gehaald (of wellicht niet expliciet opnieuw als uitzondering toegevoegd bij het invoeren van de nieuwe jaardienstregeling), dus is het weer verboden.

Inmiddels is deze reismogelijkheid weer uit de reisplanner gehaald (of wellicht niet expliciet opnieuw als uitzondering toegevoegd bij het invoeren van de nieuwe jaardienstregeling), dus is het weer verboden.

Ik weet niet sinds wanneer, maar hij staat er weer in, het mag weer. Drs P heeft eens een liedje gezongen over dit soort gedrag.

Reageer