beantwoord

reisinfo bij verstoringen ; kan dat echt niet beter?

• 27 december 2020
  • 7 reacties
  • 370 Bekeken

Reputatie 5

Gisterochtend een noodzakelijke reis gemaakt ivm mantelzorg. Vroeg gereisd, voor 9.00 heen en planning 11.58 weer terug. Op Almere oostvaarders blijkt dat trein niet verder gaat. Blijkbaar is net ervoor iets gebeurd: defecte trein. Kan gebeuren. Iedereen moet de trein uit. Geen treinverkeer mogelijk naar Lelystad en verder. Volgens borden en NS reisinfo na een uur verholpen. Omdat ik slechts twee treinstations verder was ben ik teruggereisd naar vertrekstation (parkwijk) om bij familielid storing af te wachten. Een uur wachten op oostvaarders is niet heel aantrekkelijk. Na een uur geeft reis app aan dat verstoring tot dat 1500 duurt. Geen omreisadvies, geen busvervoer. Pas tegen half drie ( als ik weer check) staat dat het tot 22.00 uur duurt en is er een omreisadvies via Weesp en Amersfoort. Reistijd ipv 47 minuten is dan 2 uur en 43 minuten. Zolang wil ik niet in een mogelijk drukke trein zitten. Uiteindelijk heeft een familielid mij met de auto opgehaald. Ik begrijp echt dat bij een defecte trein niet alles meteen duidelijk is en dat je binnen een uur niet allerlei zaken gereld hebt, zeker niet op tweedekerstdag. Wat ik niet begrijp dat stellig beweert wordt dat het maar een uur duurt, dan drie uur en dan uiteindelijk meer dan 8 uur ( s avonds om 22.00 was het nog niet opgelost). Als meteen gezegd wordt duur onbekend had ik om 12.15 nog wel om willen reizen. Concrete vraag: wat was er gisteren aan de hand op het stuk Almere oostvaarders-Lelystad en waarom duurde deze stremming urenlang? En kunnen jullie nog iets verbeteren in de informatievoorziening bij dit soort storingen?

icon

Beste antwoord door Momo 27 december 2020, 13:32

Van wat ik er van gelezen heb was de melding eerst defecte trein. Dit betrof een een trein met een afgebroken stroomafnemer. De trein op het nevenspoor kreeg opdracht om de bovenleiding te schouwen. Die bovenleiding bleek beschadigd en de schade was blijkbaar nogal groot.

Bij alleen een defecte trein kan het inderdaad maar een uur duren, bij een defecte bovenleiding is dat natuurlijk niet zo snel verholpen. Maar dat die bovenleiding defect is en hoe erg blijkt pas later wanneer de trein weg is en ProRail het goed kan inspecteren.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Van wat ik er van gelezen heb was de melding eerst defecte trein. Dit betrof een een trein met een afgebroken stroomafnemer. De trein op het nevenspoor kreeg opdracht om de bovenleiding te schouwen. Die bovenleiding bleek beschadigd en de schade was blijkbaar nogal groot.

Bij alleen een defecte trein kan het inderdaad maar een uur duren, bij een defecte bovenleiding is dat natuurlijk niet zo snel verholpen. Maar dat die bovenleiding defect is en hoe erg blijkt pas later wanneer de trein weg is en ProRail het goed kan inspecteren.

Reputatie 5

Oké dank! Maar dan nog…...ik. Lees in de twee om 15.00 was leiding hersteld….waarom duurt het dan toch nog uren? En een stroomafnemer die afbreekt??? Ben wel benieuwd hoe dat kan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees nergens dat de bovenleiding om 15:00 hersteld was. Misschien bedoel je dit waar 15u staat en aangeeft dat de tweet van 15 uur geleden is. Ga je eroverheen met je muis dan zie je de echte tijd, om 10:20 pm. 

Reputatie 5

Oké, dat was de verwarring! Nou ja heel vervelend allemaal. Hoop echt dat er dan gezegd kan worden “duur stremming onbekend” ipv om 1300 verholpen ...dat was al snel duidelijk neem ik aan

Badge +3

De communicatie rond de storing is inderdaad nogal grillig verlopen, zie https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/35574-26-december-2020-defecte-bovenleiding-almere-lelystad (oudste berichten onderaan).

Eerst ging het om een defecte trein, en die is redelijk snel weg te slepen.

Later bleek de bovenleiding ook defect, maar gaf de informatie aan dat het nog altijd om een trein ging. Dat is natuurlijk al verwarrend genoeg, zeker als er later 15:00 en daarna 19:30 en 21:30 en later weer 19:30 gemeld werd, wat uiteindelijk dus 23:30 werd maar toch wat eerder opgelost was.

Reputatie 5

Dank voor de info RobertB…….het was idd heel bijzonder allemaal. Zou toch graag ook nog van een moderator een antwoord willen..

Reputatie 7
Badge

Dank voor de info RobertB…….het was idd heel bijzonder allemaal. Zou toch graag ook nog van een moderator een antwoord willen..

Die gaat je niets anders vertellen.

In eerste instantie krijgt de treindienstleider een melding binnen van de machinist van de betreffende trein. Op basis van die melding wordt een verstoringsmelding gemaakt. Bij een defecte trein is die prognose niet zo heel moeilijk: in het slechtste geval moet er een trein vanuit Lelystad komen om de defecte trein op te halen, duurt misschien iets meer dan een uur.

Vervolgens blijkt dat mogelijk de bovenleiding beschadigd is, dus krijgt een trein vanuit de andere richting een aanwijzing mee om de bovenleiding te ‘schouwen’.

Schade bleek aanzienlijk te zijn en vanaf dat moment worden er allerlei alarmeringen gedaan en worden prognoses aangepast op de nieuwe situatie, nl dat de bovenleiding over een aanzienlijk stuk hersteld moet gaan worden. Daar kwam op die dag nog bij dat er een aardig windje op komst was, waardoor de aannemer mogelijk niet verder kon met de werkzaamheden tot de wind was gaan liggen.

Dat is gelukkig niet aan de orde geweest en ‘s avonds om 23:00 (uit mijn hoofd) is de baan vrijgegeven voor treinverkeer.

Reageer