beantwoord

Reisroute Hoofddorp-Rotterdam Centraal ook via Schiphol?

  • 17 december 2015
  • 31 reacties
  • 1481 Bekeken

Volgens de reisplanner loopt de enige reisroute Hoofddorp-Rotterdam Centraal via Leiden. 4x per uur, 60 of 61 minuten, 62 tariefeenheden (TE), €11,10 vol tarief.Altijd 1x overstappen.
Maar als je het juiste moment uitkiest kun je 2x per uur ook via Schiphol en de Intercity Direct in 42 minuten, of als je de Thalys meerekent 3x per uur, waarvan 1x zelfs in 30 minuten! Deze route is 72 TE en kost theoretisch €2,20 (H'dorp-SPL)+€11,90 (ID)+€2,30 (toeslag)=€16,40 , of €2,20 (H'dorp-SPL)+€21,00 (Thalys)=€23,20.

De reis is behalve de toeslag zoveel duurder omdat dit door NS gezien wordt als een reis via Schiphol. Je moet dus op de heen en de terugreis omchecken (uit- en inchecken) op Schiphol. Kost ook nog eens 100 seconden, die bij vertraging je de aansluiting kan kosten.

In de voorwaarden heb ik twee definities van reisroute gevonden:
Voorwaarden reizen op saldo 2010:
Reisroute: Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of bestemmingsstation niet voorbij mag worden gereisd
Algemene Voorwaarden 2014:
Reisroute:Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.

Uit de eerste definitie komt de beperking dat het vertrek- of bestemmingsstation niet voorbij mag worden gereisd. En uit de 2e volgt de beperking, dat alleen gereisd mag worden over het traject dat de NS-reisplanner heeft geadviseerd (uitgezonderd reizen met een via station)

Toch komt het mij zeer onredelijk voor dat ik deze reis moet beschouwen als een reis met een via-station met dus verplicht omchecken op Schiphol.
Redenen:
1) De tijdswinst kan relatief enorm zijn (18 tot zelfs 30 minuten korter op een reis van 60 minuten!)
2) het biedt meer mogelijkheden aan de reiziger, waarom deze onthouden?
3)De reisroute Schiphol-Breda bijvoorbeeld loopt normaal via Rotterdam (127 TE €18,50 eventueel met ID toeslag), maar ook 1x per uur via Utrecht (137 TE voor dezelfde prijs) volgens de NS-reisplanner.
4) Op de hogesnelheidslijn SPL-R'dam reis je fysiek inderdaad langs station Hoofddorp, maar het is een ander spoor en er wordt en kan niet worden gestopt.Op de overzichtskaart tariefeenheden is deze lijn ook apart in rood aangegeven.

Ik zou graag willen dat de reisroute Hoofddorp- Rotterdam Centraal in de NS-reisplanner standaard ook via Schiphol aangeboden wordt en liefst tegen dezelfde prijs. Dat lijkt mij wel zo redelijk!

Verder geef ik NS de suggestie om één definitie voor reisroute te hanteren.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 17 december 2015, 19:08

Zie ook:

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/mag-e-ticket-omrijden-overstap-minder-hoeft-maken-12667

https://forum.ns.nl/de-trein-11/toegestane-reisroute-14777

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/pleit-voor-opheffen-verbod-op-terugsteken-voor-ov-chipkaart-reizigers-670

https://forum.ns.nl/de-trein-11/amsterdam-rai-naar-utrecht-cs-kortere-reistijd-via-amsterdam-zuid-vv-5519

https://forum.ns.nl/de-trein-11/teveel-betaald-om-over-stappen-18665

https://forum.ns.nl/de-trein-11/reisplanner-onvolledig-10154

https://forum.ns.nl/de-trein-11/uitchecken-overstap-9919

https://forum.ns.nl/de-trein-11/de-manier-waarop-a-naar-b-ga-toch-eigen-keuze-4018

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/woon-maarssen-moet-naar-amsterdam-wtc-de-trein-wil-via-utrecht-centraal-7195

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/kortste-reis-versus-snelste-reis-15611

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/uitchecken-10305

https://forum.ns.nl/de-trein-11/reis-plannen-via-9292nl-anders-beter-via-nsnl-7334

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/reisplanner-toont-geen-ideale-route-11727



Kort samengevat: Er zijn heel veel situaties waarin terugsteken reistijdswinst oplevert, maar het is (zonder bijbetaling) verboden omdat het bij papieren kaartjes misbruik mogelijk maakte.
Bekijk origineel

31 reacties

Zie ook:
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/mag-e-ticket-omrijden-overstap-minder-hoeft-maken-12667
https://forum.ns.nl/de-trein-11/toegestane-reisroute-14777
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/pleit-voor-opheffen-verbod-op-terugsteken-voor-ov-chipkaart-reizigers-670
https://forum.ns.nl/de-trein-11/amsterdam-rai-naar-utrecht-cs-kortere-reistijd-via-amsterdam-zuid-vv-5519
https://forum.ns.nl/de-trein-11/teveel-betaald-om-over-stappen-18665
https://forum.ns.nl/de-trein-11/reisplanner-onvolledig-10154
https://forum.ns.nl/de-trein-11/uitchecken-overstap-9919
https://forum.ns.nl/de-trein-11/de-manier-waarop-a-naar-b-ga-toch-eigen-keuze-4018
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/woon-maarssen-moet-naar-amsterdam-wtc-de-trein-wil-via-utrecht-centraal-7195
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/kortste-reis-versus-snelste-reis-15611
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/uitchecken-10305
https://forum.ns.nl/de-trein-11/reis-plannen-via-9292nl-anders-beter-via-nsnl-7334
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/reisplanner-toont-geen-ideale-route-11727

Kort samengevat: Er zijn heel veel situaties waarin terugsteken reistijdswinst oplevert, maar het is (zonder bijbetaling) verboden omdat het bij papieren kaartjes misbruik mogelijk maakte.
Pe_pe, dank voor je snelle reactie!
Ik kon het niet vinden op het forum, je hebt me heel wat leeswerk gegeven.
Toch blijft er een heel vreemd fenomeen over, dat alleen voor Hoofddorp geldt:

De stations Hoofddorp, Nieuw-Vennep en Sassenheim, liggen aan de lijn Schiphol - Leiden; de Schiphollijn.
De hogesnelheidslijn loopt van Schiphol naar Rotterdam. Op een apart spoor. Dat spoor loopt langs station Hoofddorp, op 20 meter afstand langs station Nieuw-Vennep en op 6km afstand langs station Sassenheim.
De treinen op de hogesnelheidslijn stoppen nooit op Hoofddorp. De sporen liggen niet aan het perron.
Volgens NS reisplanner mag je vanaf Sassenheim én Nieuw-Vennep naar Rotterdam via Leiden of Schiphol voor dezelfde prijs.
Sassenheim-Rotterdam 8,50 ook via Schiphol!
Nieuw-Vennep - Rotterdam 10,30 ook via Schiphol!
Beiden natuurlijk met 2,30 toeslag voor IC direct.
Hoofddorp-Rotterdam 11,10 alleen via Leiden!
H'dorp-R'dam via SPL is 2,20+11,90 +toeslag.
Zit ik dus in die Intercity Direct vanaf Hoofddorp via Schiphol naar Rotterdam naast een reiziger uit Sassenheim, die al 10 minuten langer bezig is en betaal ik meer!

Het terugsteekargument van NS geldt niet voor Hoofddorp als je met de hogesnelheidslijn reist.
De NS planner is fout en moet heel snel aangepast worden.
De HSL begint pas net ten zuiden van Hoofddorp, dus Hoofddorp ligt wel degelijk aan de route van de ICd. De sporen waarover de ICd voorbij Hoofddorp rijdt, worden ook gebruikt door IC's.
sorry Pe_pe,
Het HSL spoor in hoofddorp ligt buiten de platformen. De ICd treinen en de Thalys kunnen er niet stoppen voor in en uitstappende passagiers.
Hier is iets heel onredelijks fout!!!

Een vriend van mij reist van Sassenheim naar R'dam via Schiphol voor €8,50 plus toeslag. Na 10 minuten stap ik bij hem in de trein op Hoofddorp en reis samen verder. Ik moet op Schiphol omchecken (hij niet) en betaal dus €2,20 plus €11,90=€14,10 plus toeslag. De rede is zoek!

Ik ben heel benieuwd wat NS hier van vindt.
Dat het terugsteekverbod zou moeten verdwijnen ben ik met u eens, maar met betrekking tot Hoofddorp hebt u geen gelijk. Er zijn tal van stations waar intercitytreinen passeren over een spoor waar geen perron langs ligt, maar dat betekent niet dat zo'n station niet langs de route van die trein ligt.
Beste Pe_pe,
Er zijn tal van stations waar intercitytreinen passeren over een spoor waar geen perron langs ligt. Dat is correct. Maar het gaat hier om een een hogesnelheidsspoor. West van perron 1 ligt naast het normale (stoptrein en intercity-) spoor het zuidelijke HSL spoor, Met geluidswal etc. Oost van perron 4 ligt naast het normale spoor het Noordelijke HSL spoor. Net zuid van Hoofddorp gaat het zuidelijke spoor met een flyover over het normale spoor heen. Er zijn servicewissels ten noorden en ten zuiden van station Hoofddorp, maar dat zijn HSL wissels. Geen normale.
Station Hoofddorp is geïsoleerd van de HSL. Zo is het ook aangegeven op de tariefeenhedenkaart van de NS in rood.
Hoofddorp is wat dit betreft uniek in Nederland!
Het terugsteekverbod zou inderdaad moeten verdwijnen. Ik weet inmiddels zeker, dat een boete voor rechter geen stand meer houdt.

NS moet zich dit terdege aantrekken en direct corrigerende actie nemen.
Reputatie 6
Badge +1
Even een kleine toevoeging: uit- en weer inchecken hoeft u geen 100 seconden te kosten. De 100 seconden gelden namelijk alleen als u bij hetzelfde paaltje direct weer wilt inchecken. Als u een ander paaltje gebruikt, of wacht tot een andere reiziger hetzelfde paaltje heeft gebruikt, kunt u bijna direct weer inchecken.
Er zijn tal van stations waar intercitytreinen passeren over een spoor waar geen perron langs ligt. Dat is correct. Maar het gaat hier om een een hogesnelheidsspoor. West van perron 1 ligt naast het normale (stoptrein en intercity-) spoor het zuidelijke HSL spoor, Met geluidswal etc. Oost van perron 4 ligt naast het normale spoor het Noordelijke HSL spoor. Net zuid van Hoofddorp gaat het zuidelijke spoor met een flyover over het normale spoor heen. Er zijn servicewissels ten noorden en ten zuiden van station Hoofddorp, maar dat zijn HSL wissels. Geen normale.

De buitenste sporen in Hoofddorp zijn ook 'klassiek spoor' en worden door een deel van de intercitytreinen van en naar Leiden gebruikt. Op de onderstaande tekening van sporenplan.nl zijn de hogesnelheidssporen (25kV~, ERTMS) in rood aangegeven en de klassieke sporen (1,5kV=, ATB) in zwart.

Kennelijk hanteert NS andere criteria om te bepalen of het terugsteekverbod van toepassing is; als je naar de sporenplannen van Rotterdam-Lombardijen en Barendrecht kijkt, is het op beide stations onmogelijk voor de HSL aan een perron te stoppen en de sporen zijn in beide gevallen rood gekleurd. Toch mag je vanaf Barendrecht wel via R'dam CS naar Breda reizen en vanaf R'dam-Lombardijen niet vanwege het terugsteekverbod. Nu is in die gevallen de tijdswinst ook marginaal, dus zal het niet zo'n issue zijn.
Ik weet zeker dat tijdens de aanleg van de HSL voor het deel langs station Hoofddorp een vergunning aangevraagd en verleend is voor de aanleg van een HSL. Het spoor zelf, met de ondergrond is ook van HSL kwaliteit.

Met alle respect voor sporenplan.nl en de mensen die daar achter zitten, is het geen officiële NS publicatie, die de reiziger tot hulp dient. De enige kaart die ik van NS zelf kan vinden is de tariefeenhedenkaart. En daarop is duidelijk te zien dat Hoofddorp net als Nieuw-Vennep, Rotterdam-Lombardijen, -Zuid, -Blaak en Barendrecht, niet aan de HSL liggen.
Mijn conclusie: het terugsteekverbod kan niet van toepassing zijn voor deze stations als de HSL een onderdeel van de reis vormt.

De intentie van NS lijkt mij de reiziger een zo goed mogelijke service te bieden en dat laten ze ook blijken in de eerste vier punten van de definitie van reisroute in de AV. Dat terugsteekverbod dat daarna volgt is enkel om misbruik met papieren kaartjes tegen te gaan. Je reist van Schiphol naar Leiden en je koopt een papieren kaartje van Hoofddorp naar Leiden en je bent dus goedkoper uit dan iemand die keurig SPL-Leiden koopt. Dat mag dus niet en dat begrijp ik ook.

NS moet ook nog eens goed hand in eigen boezem steken, wat betreft de reisplanner site. Nergens op de site is te vinden hoe je moet handelen als je (met een omweg) via een ander station wilt reizen. Enkel in de kleine lettertjes van de AV. De argeloze reiziger wordt wel de kans geboden zijn reis via een ander station te plannen en als je die reis dan aanklikt kun je hem nog online kopen ook. Je betaalt dan echter voor de rechtstreekse reis en komt er bij controle onderweg pas achter dat je een verkeerd kaartje hebt.

Tenslotte nog een bijzondere situatie die de huidige formulering en toepassing van het terugsteekverbod compleet belachelijk maakt:
Volgens de reisplanner mag ik van Hoofddorp naar Breda via Leiden en Rotterdam, maar ook via Schiphol en Utrecht. ik reken af 112TE (via Leiden en Rotterdam) De reis via Schiphol en Utrecht is 142 TE, die mag ik dus nemen terwijl ik maar 112TE afreken. Op Schiphol zie ik de IntercityDirect naar Breda staan, (via die route wordt het 132TE +toeslag), die brengt mij veel sneller in Breda, maar die mag ik niet nemen, vanwege het terugsteekverbod.
Een andere reiziger die van Nieuw-Vennep naar Breda wil krijgt volgens de reisplanner drie mogelijkheden: extra is de route via Schiphol en Rotterdam met de IntercityDirect. Hij rekent maar 107TE af (eventueel met toeslag). Ik stap op Hoofddorp bij hem in de sprinter naar Schiphol, beiden bestemming Breda.

Het terugsteekverbod is hier juridisch ook niet meer houdbaar.
Hier is alle logica en rede zoek!
Het is inderdaad zo dat het voor reizigers Hoofddorp-Rotterdam Centraal dat ze beter een e-ticket Sassenheim-Rotterdam Centraal met IC-direct toeslag kunnen kopen. Het scheelt ze niet alleen 19 minuten, maar het is nog goedkoper ook (10,80 vs 11,10)!
Hallo Thys, ik kan zo snel niet een antwoord op je vraag geven. Ik begrijp je punt, en zal er naar laten kijken voordat ik hier inhoudelijk op in kan gaan. Ik zal hier zsm op terug komen.
Het is inderdaad zo dat het voor reizigers Hoofddorp-Rotterdam Centraal dat ze beter een e-ticket Sassenheim-Rotterdam Centraal met IC-direct toeslag kunnen kopen. Het scheelt ze niet alleen 19 minuten, maar het is nog goedkoper ook (10,80 vs 11,10)!

Dit is inderdaad een hele listige fraude mogelijkheid, die ik nog niet bedacht had!
NS beoogt met het terugsteekverbod fraude met papieren kaartjes (e-tickets) tegen te gaan, maar benadeelt dus nu mensen die op saldo reizen, met eventueel een abonnement en introduceert een extra fraude mogelijkheid voor e-ticket reizigers.
Dit is de omgekeerde wereld!
Mijns inziens makkelijk op te lossen door aan de definitie van reisroute in de AV bij de tekst over het terugsteekverbod toe te voegen:
Deze beperking geldt niet als een deel van de reis via de HSL afgelegd wordt.
De geschetste fraudemogelijkheid blijft dan bestaan, maar de reguliere frequente klant wordt wel een extra en redelijk alternatief geboden.
Zo biedt je je trouwe klanten niet alleen een extra alternatief vanaf Hoofddorp, maar ook die op de stations Blaak t/m Lombardijen instappen, met bestemming Breda.
Ook buiten de HSL heeft het terugsteekverbod voor vervoerbewijzen waarvoor de ritprijs op basis van in- en uitchecken wordt vastgesteld geen enkel nut meer, dus ze kunnen het voor die vervoerbewijzen beter opheffen, dan extra uitzonderingen toevoegen.
Reputatie 3
De HSL van Schiphol naar Rotterdam gaat niet via Hoofddorp. Fysiek is Hoofddorp wel verbonden met de HSL via overloopwissels maar daarop rijden geen treinen. Dus je moet van Hoofddorp gewoon naar Rotterdam kunnen via Schiphol. Heb ik zelf ook al eens gedaan overgens. Als je naar wel toeslag checkt in Schiphol.
Uit de volgende tekst moet worden afgeleid dat houders van een Altijdvoordeelkaart en een Dalvoordeelkaart - NIET een voordeelurenkaart - wel mogen 'terugsteken', mits dat sneller is. Zie definities abonnement en reisroute (artikel 3).

CITAAT

Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten
geldig vanaf 30 april 2014

Artikel 1: Inleiding

Wat is een Abonnement en wat kunt u er mee?
Een Abonnement is een contract tussen u en NS Reizigers B.V. (NS). Op basis van dat contract zal NS er voor zorg dragen dat u met korting vervoerbewijzen kunt aanschaffen voor bepaalde reizen in het openbaar vervoer. Het Abonnement geeft u dus geen recht op vervoer maar het recht om vervoerbewijzen met korting aan te schaffen. Afhankelijk van uw Abonnement kan die korting oplopen tot 100%, zodat u feitelijk zonder extra kosten kunt reizen. De 100% korting kan ook beperkt zijn tot een bepaald traject.
Hoe schaft u een vervoerbewijs aan?
Door het inchecken én uitchecken per rit en per vervoerder heeft u een vervoerbewijs en dus een reisrecht zodat u niet zwart rijdt. Uiteraard dient het inchecken en uitchecken wel op een geldige manier te gebeuren. Vervoerbewijzen schaft u dus aan door steeds bij de vervoerder met wie u reist, in te checken én uit te checken of (indien dat nodig is) bij elk vervoermiddel in te checken én uit te checken. Op ns.nl/ov- chipkaart kunt u onder meer lezen hoe u kunt controleren of uw incheck gelukt is.
Is het inchecken en uitchecken nu een betaalbewijs of een vervoerbewijs?
Allebei. Door het in- en uitchecken schaft u een vervoerbewijs aan (behalve bij het Grensabonnement). En in het geval de reis wordt gemaakt door gebruik te maken van reizen op saldo, dient het in- en uitchecken ook als betaalbewijs.
Met wie heeft u een contract als u gebruik maakt van het openbaar vervoer?
U heeft steeds met elke vervoerder bij wie u reist een eigen separate vervoerovereenkomst.
Welke voorwaarden zijn van toepassing?
Op het Abonnement zijn de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten van toepassing. Als u reist, dan zijn in de relatie tussen u en de betreffende vervoerder de voorwaarden van de vervoerder met wie u reist van toepassing. De meeste vervoerders hanteren de Algemene Voorwaarden Openbaar Stads- en Streekvervoer. NS is zelf natuurlijk ook een vervoerder. De voorwaarden die NS hanteert als u reist met NS, staan in de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten en in de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

Artikel 2: Toepasselijkheid

Deze Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten zijn van toepassing op alle Abonnementen (zoals omschreven in artikel 3) die door NS worden aangeboden en op alle reizen die u als abonnementhouder met NS maakt. Op vervoer verricht door andere vervoerders zijn de voorwaarden van die vervoerder van toepassing. Deze Productvoorwaarden zelf zijn geen aanbod. Het feit dat bepaalde typen Abonnementen in deze Productvoorwaarden worden genoemd, betekent niet zonder meer dat deze ook steeds zullen worden aangeboden.

Artikel 3: Begrippenlijst

In deze Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten hebben de onderstaande begrippen de betekenis die achter deze begrippen is geplaatst, als deze begrippen met een beginhoofdletter zijn geschreven.

Abonnement: Verzamelnaam voor de volgende NS-abonnementsvormen:
Altijd Vrij
Altijd Voordeel
Dal Vrij
Dal Voordeel
Weekend Vrij
Kids Vrij
Traject Vrij
Grensabonnement

[...]

Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen.

Rit: De met een check-in en check-uit gedefinieerde Reisroute of , indien een check-in en/of check-uit ten onrechte ontbreekt, de afgelegde Reisroute.

Ritprijs: Het tarief dat in rekening wordt gebracht voor het aantal gereisde tariefeenheden tussen punt van inchecken en punt van uitchecken, op basis van de kortste route indien u uitsluitend reist met NS en op basis van de afgelegde route indien u (ook) reist met een andere treinvervoerder dan NS.

EINDE CITAAT

Sinds ik een pdf van deze Productvoorwaarden op m'n telefoon heb opgeslagen heb ik bij gebruikmaken van mijn Dalvoordeelkaart geen problemen meer met terugsteken van Oosterbeek via Arnhem naar Utrecht-Amsterdam CS; er is immers bij controle ook zichtbaar dat ik telkens de onmiddellijk aansluitende trein heb genomen, behalve voor de enkele conducteur die gezakt is voor de Politieacademie 😉 ... Gelukkig zijn de meeste daar te goed voor, ondanks de van hogerhand aangemoedigde drang tot boeven vangen. Maar, let op, bij (de meeste) andere kaarten waarbij op saldo wordt gereisd, mag dit dus niet en ben je dus wel een boef als je het wel doet. En het mag natuurlijk ook niet met een trajectkaart die niet geldt voor het extra afgelegde traject.
Toevoeging
Bij reizen met de hiervoor bedoelde Abonnementen gelden dus regels die afwijken van het gewone reizen op saldo. Daarvoor gelden de "Voorwaarden Reizen op saldo bij NS", waarin de regel staat dat je het in-/uitstapstation niet mag voorbijreizen.
@bus
Ik ben daar in dit topic ook al eens ingedoken. Het vreemde is dat in de AVR-NS (doe voor alle reizen met NS geldt) óók een definitie van het begrip reisroute staat, die in dit geval in tegenspraak is met die in de productvoorwaarden.
@bus
Ik ben daar in dit topic ook al eens ingedoken. Het vreemde is dat in de AVR-NS (doe voor alle reizen met NS geldt) óók een definitie van het begrip reisroute staat, die in dit geval in tegenspraak is met die in de productvoorwaarden.


Klopt. Maar ik zou zeggen dat de bijzondere regeling voor abonnementen de algemene regeling opzij zet. Zo werkt dat in de juridische wereld. En dus ook bij NS, mogen we hopen 😉
Ha Pe_pe,
Ik zie nu pas dat je met "dit topic" niet dit topic bedoelt, maar linkt naar een ander topic. Ga 'k lezen. Sorry!
Interessant, Pe_pe! Al die verschillende voorwaarden leveren samen een (juridisch) gedrocht op. Vooral jouw voorbeeld van een reis van Rtd Alex naar Etten-L via Zwolle is fraai, maar, als je de regels ('redelijk') zou moeten uitleggen - waar je een rechter voor nodig hebt - niet houdbaar natuurlijk. Ook fraai is dat het Voordeelurenabonnement (evenals Jaarabonnementen in de zin van de "Productvoorwaarden Jaarabonnementen consumenten") geen abonnement is in de zin van de "Productvoorwaarden abonnementen consumenten". Het zou een stuk handiger zijn als de voorwaarden op z'n minst helder zijn geformuleerd, zodat zo'n uitleg niet nodig is... 😉.
Voor de duidelijkheid, deze voorrangsregeling staat beschreven in onze Algemene voorwaarden:
Andere Voorwaarden zoals productvoorwaarden van NS kunnen strijdig zijn met deze Voorwaarden maar alleen indien dat expliciet is vermeld en indien dat, gelet op de totale voordelen van dat Product of die situatie in het belang is van de reiziger. Dit betekent dus dat productvoorwaarden alleen strijdig kunnen zijn met deze Voorwaarden indien de voordelen van het betreffende Product voor u als reiziger dusdanig groot zijn dat zij de afwijking van deze Voorwaarden rechtvaardigen.


In de AVR staat een algemene begripsbepaling, deze wordt per product toegelicht in de desbetreffende productvoorwaarden. Als deze elkaar tegenspreken geld de bovenstaande regel uit de AVR.
Die regel geeft geen voorrang aan, maar stelt dat strijdigheden alleen kunnen bestaan onder bepaalde voorwaarden. In het geval van het begrip Reisroute is daaraan duidelijk niet voldaan, toch bestaat die strijdigheid en dat gegeven is op zichzelf dus ook in strijd met de AVR-NS.
Hallo Thys, ik kan zo snel niet een antwoord op je vraag geven. Ik begrijp je punt, en zal er naar laten kijken voordat ik hier inhoudelijk op in kan gaan. Ik zal hier zsm op terug komen.

Beste JanH,
Ik ben de draad nu even kwijt;
Mag ik nu wel of niet van Hoofddorp naar R'dam CS via Schiphol, zonder op Schiphol te hoeven uit-en inchecken? (wel ID toeslag betalen natuurlijk) Of overtreed ik dan het terugsteekverbod?
Hallo Thys, als je van Hoofddorp naar Rotterdam Centraal wilt reizen via SChiphol zal je toch op Schiphol uit- en in moeten checken. Een kaartje van Hoofddorp naar Rotterdam is ook goedkoper dan een kaartje van Schiphol naar Rotterdam, het zou dus niet correct zijn met dit kaartje deze reis af te leggen. Er is, zoals Pe_pe al aangaf, al heel veel gezegd op dit forum over het terugsteekverbod en de soms onwenselijke situaties die dit op kan leveren. De dienstregeling is niet voor iedereen perfect en dit soort situaties kan je ook altijd bij ons aankaarten.
Beste JanH NS, heel erg bedankt voor deze eerste reactie!
Helaas geef je in je reactie een argument dat absoluut niet steekhoudend is en de onredelijkheid alleen maar vergroot; Je schrijft:
"Een kaartje van Hoofddorp naar Rotterdam is ook goedkoper dan een kaartje van Schiphol naar Rotterdam, het zou dus niet correct zijn met dit kaartje deze reis af te leggen."
Daartegenover zet ik dat een kaartje van Sassenheim of Nieuw-Vennep naar Rotterdam nog goedkoper is. Maar die reizigers mogen zonder uit- en weer inchecken op Schiphol wel via Schiphol naar Rotterdam reizen.
Is dat dan wel correct?
Regels zijn regels, maar hier is iets principieel mis. Ik hoopte echt op een corrigerende actie van NS, die resulteert in rechtvaardigheid.

Reageer