Reistijd OV

• 24 september 2020
  • 10 reacties
  • 445 Bekeken

Reputatie 7

Even een ervaring delen. Vandaag naar Zeeland geweest. Trein van Breda naar Roosendaal had 8 min. vertraging. Gevolg: overstap naar Middelburg weg. Ander gevolg: bus in Middelburg dus niet meer te halen.Deze rijdt eens per uur. Dus op mijn totale reis wordt een half uur vertraging nu een uur. Uiteindelijk met dik een uur vertraging op eindbestemming aangekomen. Vanavond terug. Bus naar Middelburg sluit niet aan op de trein, de bus komt 5 minuten na vertrek van de trein aan (dat wist ik, maar desalniettemin zo zonde van de reistijd. Hoe krijg je mensen op deze manier de bus in?). 25 minuten gewacht. Vervolgens vertrekt om 20.59 de trein van Middelburg naar Roosendaal. Deze loopt 5 min. vertraging op en komt om 21.59 aan in Roosendaal. Aansluiting naar Breda foetsie. Volgende trein om 22.27.... maar... die rijdt niet. Nul info, geen storing op de planner te zien. Nagevraagd. Trein blijkt defect. Hoevaak hoor en zie ik dat de laatste tijd weer. Nu wachten tot 22.57..... Omreizen via Lage Zwaluwe gaat ook niet, die Sprinter gaat pas om .38 en dan ben ik uiteindelijk nog later thuis.

Reizen per ov bleek vandaag weer vooral wachten. Zoveel tijdverlies. Het is toch onvoorstelbaar. Communicatie blijft zeer gebrekkig en heeft blijkbaar geen prioriteit. 

10 reacties

Treurig verhaal,maar @Rene74 ; jij zwerft al lang op dit forum rond en het zal je niet echt meer verbazen. Waar ik mijzelf wel over verbaas is de niet aansluitende bus in Middelburg. Ik snap echt wel dat niet elke bus op een trein kan aansluiten maar in Middelburg verwacht je nou weer net niet dat daar 5 minuten verschil tussen zit. In ieder geval is het een goedkoop dagje Middelburg geworden want volgens mij heb je zowel op de heen-als terugweg recht op teruggave. 

Reputatie 7
Badge +3

Vanavond terug. Bus naar Middelburg sluit niet aan op de trein, de bus komt 5 minuten na vertrek van de trein aan (dat wist ik, maar desalniettemin zo zonde van de reistijd. Hoe krijg je mensen op deze manier de bus in?). 25 minuten gewacht.

Als je bussen in beide richtingen wil laten aansluiten zou dat soms betekenen dat bussen aan hun andere eindpunt 25 minuten moeten blijven staan en al die tijd moet de chauffeur dan wel worden doorbetaald. Daar wil en kan een busmaatschappij niet aan beginnen, vervelend maar financieel zijn de mogelijkheden zeker in een dun bevolkte provincie als Zeeland voor OV nu eenmaal erg beperkt. Het is een provincie die toch meer geschikt is voor autoverkeer.

Het aantal defecte treinen is inderdaad wel een punt van zorg, dat lijkt de laatste tijd weer schrikbarend toe te nemen.

Reputatie 7

Treurig verhaal,maar @Rene74 ; jij zwerft al lang op dit forum rond en het zal je niet echt meer verbazen. 

Het verbaast me zeker niet, in mijn dertigjarige carrière als ov-reiziger heb ik al zo vaak zoiets meegemaakt. Het verbaast me eigenlijk meer dat ik het nog volhoud. En ik denk altijd weer: hoe wil men dan ov-gebruik bevorderen? Of is dat geen doel meer? Zeker in Zeeland lijkt dat steeds meer een onbegonnen zaak. Je bent daar slecht af zonder auto. Ik draag het ov een warm hart toe maar af en toe knaagt het toch wel. Wie wil 's avonds laat 58 minuten op een vrijwel verlaten station Roosendaal de tijd doden omdat je van de aansluiting de achterlichten nog net weg zag rijden en de volgende weer eens defect blijkt? 

Reputatie 7

vervelend maar financieel zijn de mogelijkheden zeker in een dun bevolkte provincie als Zeeland voor OV nu eenmaal erg beperkt. 

Klopt. En het wordt er niet beter op. Waardoor mensen nog meer wegblijven. Dan heb je dus een neergaande spiraal. Het is dus eigenlijk wachten op nog meer inkrimping en opheffing.

Reputatie 5

Goed geschreven Rene74, ik zit hier in Brabant met het zelfde probleem maar dan eind van de middag begin van de avond. 

Reputatie 7
Badge +3

Waar Zeeland volgens mij op zit te wachten is een betrouwbare Sprinterverbinding tussen Vlissingen en Breda.

Het probleem van de lange overstanden bij het busvervoer zou je deels kunnen oplossen door de lijnvoering te wijzigen door zowel aan het begin- als eindpunt te kijken naar verder doorrijden. Dat kost natuurlijk wel wat meer maakt het OV meteen een stuk aantrekkelijker. 

Reputatie 7

Inderdaad zou een Sprinter zeer gewenst zijn. Ik vind het eigenlijk ook erg vreemd dat die er niet is. Het maakt de verbinding veel aantrekkelijker. Het traject Vlissingen - Breda is toch bij uitstek geschikt voor een Sprinter dacht ik zo.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad zou een Sprinter zeer gewenst zijn. Ik vind het eigenlijk ook erg vreemd dat die er niet is. Het maakt de verbinding veel aantrekkelijker. Het traject Vlissingen - Breda is toch bij uitstek geschikt voor een Sprinter dacht ik zo.

Er zijn veel te weinig reizigers om tussen Breda en Roosendaal vier keer per uur te rijden. Buiten de spits zijn de twee huidige treinen zeer matig bezet. 

Reputatie 7

Er zijn veel te weinig reizigers om tussen Breda en Roosendaal vier keer per uur te rijden. Buiten de spits zijn de twee huidige treinen zeer matig bezet. 

Daarom zou de stop-Intercity uit Vlissingen ook niet altijd maar naar de Randstad moeten maar naar Zwolle via Brabant (zoals het ooit ook was). Net zoals gebeurt wanneer het traject Roosendaal- Dordrecht eruit ligt door werkzaamheden. Het mooist is 1x per uur naar de Randstad v.v, 1x per uur via Brabant naar Zwolle v.v. Op het andere halfuur eindig/start je dan in Roosendaal. Dan heb je een uitgebreider scala aan directe verbindingen en dat is denk ik ook aantrekkelijker voor (potentiële) reizigers.

Dit is al eens eerder voorgesteld op dit forum maar het scheen allemaal niet te kunnen.

Reputatie 4

Op dit moment is het tijdens de spits in de intercity naar Vlissingen tussen Dordrecht en Roosendaal zeer rustig, terwijl er op station Roosendaal wel veel overstappers zijn vanuit de richting Breda waardoor de trein richting Vlissingen na Roosendaal weer drukker wordt. Voor coronatijd was dit juist andersom.

Reageer