beantwoord

reizen Corona tijd

• 1 mei 2020
  • 9 reacties
  • 483 Bekeken

Beste NS, stel dat mijn echtgenote en ik onverhoopt met de trein ergens heen moeten (wat wij uberhaupt niet willen, maar toch) zijn wij dan als echtpaar verplicht om 1.5m uit elkaar te zitten, terwijl ik de hele dag naast mijn echtgenote leef?

Graag jullie reactive, met vriendelijke groet, Chris van den Berg

icon

Beste antwoord door Stijn NS 1 mei 2020, 10:34

Goedemorgen Cbcb2803. Persoonlijk verwacht ik ook niet dat dit een probleem zal zijn, maar op dit moment is het enkel speculatie, ik heb hier helaas (nog) geen concreet antwoord op. Vooralsnog loopt er puur een proef, wat Aar al aangaf, met een trein waarin stoelen ongeldig zijn verklaart, zodat iedereen zich aan de 1.5 meter afstand kan houden.

Hoe deze proef afloopt, wat er gaat gebeuren als gevolg, hoe daarop gehandhaaft wordt en wat wel of niet gaat mogen heb ik op dit moment nog geen informatie over. Zodra hier meer bekend over is zal er ongetwijfeld een nieuwsartikel over gepubliceerd worden, dus houdt http://nieuws.ns.nl ook in de gaten.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge

Als je bij mogelijke confrontatie kan aantonen dat jullie samen zijn, lijkt het mij geen probleem. Onthoud wel dat er kans bestaat dat NS mogelijk zitplaatsen naast elkaar kan 'afkruizen'. Momenteel loopt hiervoor een proef tussen Zwolle en Groningen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou dan wel een 4-zitje nemen en allebei aan het raam ritten, dus tegenover elkaar. Dan zit er niemand aan het gangpad waardoor mensen die langslopen ook niet dicht langs je heen hoeven te lopen.

Goedemorgen Cbcb2803. Persoonlijk verwacht ik ook niet dat dit een probleem zal zijn, maar op dit moment is het enkel speculatie, ik heb hier helaas (nog) geen concreet antwoord op. Vooralsnog loopt er puur een proef, wat Aar al aangaf, met een trein waarin stoelen ongeldig zijn verklaart, zodat iedereen zich aan de 1.5 meter afstand kan houden.

Hoe deze proef afloopt, wat er gaat gebeuren als gevolg, hoe daarop gehandhaaft wordt en wat wel of niet gaat mogen heb ik op dit moment nog geen informatie over. Zodra hier meer bekend over is zal er ongetwijfeld een nieuwsartikel over gepubliceerd worden, dus houdt http://nieuws.ns.nl ook in de gaten.

Reputatie 7
Badge +3

Lijkt mij dat als er stoelen afgeplakt zijn met de mededeling dat dat geen zitplaats is een ieder dat moet respecteren, ook al vormt men 1 huishouden.

Badge +3

Ik zou dan wel een 4-zitje nemen en allebei aan het raam ritten, dus tegenover elkaar. Dan zit er niemand aan het gangpad waardoor mensen die langslopen ook niet dicht langs je heen hoeven te lopen.

Je hebt dan misschien wel minder dan 1,5 meter afstand tot mensen op andere stoelen, maar als je dan toch met je rug tegen elkaar zit maak ik me echt niet druk eigenlijk als dat maar een halve meter is.

Maar stel dat de reis inderdaad noodzakelijk is en je echtgenoot is dementerend en moet in de gaten gehouden worden, mag je dan ook niet samen zitten

Badge +3

Gezinsleden en personen uit hetzelfde huishouden mogen gewoon samen zitten.

Badge

Gezinsleden en personen uit hetzelfde huishouden mogen gewoon samen zitten.

Mits ze maar bij het raam zitten en niet aan het gangpad, m.u.v. sommige eerste klas coupe’s waar een enkele rij stoelen in staat want volgens mij mocht je daar wel plaats nemen..

Reputatie 7
Badge +3

Maar stel dat de reis inderdaad noodzakelijk is en je echtgenoot is dementerend en moet in de gaten gehouden worden, mag je dan ook niet samen zitten

Alleen op de groen gemarkeerde stoelen, dus wel op de 4zits tegenover elkaar. U mag niet aan het gangpad gaan zitten. Als uw echtgenoot dementerend is en niet meer op hetzelfde adres woont, dan zou u eigenlijk 1,5 m afstand moeten houden en niet bij elkaar mogen zitten.

Reageer