beantwoord

Reizen in de spits, alles vol op 1e klas na.

• 26 maart 2021
  • 8 reacties
  • 220 Bekeken

Hoi,

Ik vroeg mij af waarom we in de trein mondkapjes op hebben en afstand houden van elkaar terwijl er tijdens de spits amper ruimte is om te lopen in de 2e klasse. Dit terwijl de 1e klasse gevuld is met 1 persoon. Heeft NS het beter voor met de gezondheid van de 1e klasreizigers? Dit terwijl de 2e klasreizigers hierdoor juist meer risico lopen? Maatregelen zijn er voor een vermindering van de besmettingen, ik ben van mening dat het opheffen van de 1e klasse een van de eerste maatregelen had moeten zijn om de reizigers meer verdeeld over de trein te laten reizen. Graag zou ik hierover verduidelijking willen van de NS, het zou toch niet mogelijk moetente zijn om als rijke Nederlander minder risico te hoeven lopen in de trein dan bijvoorbeeld een student. 

icon

Beste antwoord door Thom 26 maart 2021, 17:31

Deze discussie is al vele malen gevoerd op dit forum en al uw vragen worden daar beantwoord. U kunt het nalezen. 

Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen en de eerste klas wordt niet vrijgegeven zonder dat er voor wordt betaald, dat is in wezen de conclusie. U kunt niet eerste klas reizen zonder er extra geld voor kwijt te zijn en het is inderdaad fors duurder, een kleine zeventig procent. De conclusie  dat de eerste klas de rijke Nederlander herbergt, lijkt me wat kort door de bocht. Er zitten wel redelijk veel oud-studenten bij. De eerste klas herbergt voor een groot deel een lees- en werkpubliek.

Een eerste klas trajectkaart Gouda-Den Haag, een reis van achttien minuten, moet € 273,38 per maand opleveren. U weet zelf wat u na een succesvolle afronding na uw studie kwijt bent geweest voor een studentenabonnement met vrij reizen door heel Nederland. Vrij reizen door heel Nederland kost in de eerste klas zeshonderd euro. Niet per jaar, maar per maand, voor alle duidelijkheid.  In de eerste klas ben je niet rijk, maar juist stinkend veel geld kwijt.

NS heeft al aangegeven dat het beleid met betrekking tot de eerste klas niet zal veranderen.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Deze discussie is al vele malen gevoerd op dit forum en al uw vragen worden daar beantwoord. U kunt het nalezen. 

Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen en de eerste klas wordt niet vrijgegeven zonder dat er voor wordt betaald, dat is in wezen de conclusie. U kunt niet eerste klas reizen zonder er extra geld voor kwijt te zijn en het is inderdaad fors duurder, een kleine zeventig procent. De conclusie  dat de eerste klas de rijke Nederlander herbergt, lijkt me wat kort door de bocht. Er zitten wel redelijk veel oud-studenten bij. De eerste klas herbergt voor een groot deel een lees- en werkpubliek.

Een eerste klas trajectkaart Gouda-Den Haag, een reis van achttien minuten, moet € 273,38 per maand opleveren. U weet zelf wat u na een succesvolle afronding na uw studie kwijt bent geweest voor een studentenabonnement met vrij reizen door heel Nederland. Vrij reizen door heel Nederland kost in de eerste klas zeshonderd euro. Niet per jaar, maar per maand, voor alle duidelijkheid.  In de eerste klas ben je niet rijk, maar juist stinkend veel geld kwijt.

NS heeft al aangegeven dat het beleid met betrekking tot de eerste klas niet zal veranderen.

Reputatie 7

Ik vroeg mij af waarom we in de trein mondkapjes op hebben en afstand houden van elkaar terwijl er tijdens de spits amper ruimte is om te lopen in de 2e klasse. Dit terwijl de 1e klasse gevuld is met 1 persoon. 

Daar gaat ie weer. Deze vraag komt hier bijna iedere dag terug een ook op veel andere fora staan ellenlange en vaak erg felle discussies hierover. 

Het antwoord staat in al die andere topics. 

Laat NS eens het anders eens op NS.nl of in NS-app toelichten waarom 1e klas niet (al dan niet tijdelijk) opgeheven wordt. Dat voorkomt misschien steeds weer dezelfde vraag.

Niet dat het heden ten dage iets uitmaakt welk vervoerbewijs je hebt. Je kijkt je ogen uit in de 1e klas tegenwoordig. Vanmorgen zat er een groep scholieren lekker te "chillen". Dat gebeurt gewoon, niemand komt langs ter controle. Ook dat onderwerp is al talloze keren hier besproken maar of dat zin heeft gehad betwijfel ik want het is nog altijd niet anders geworden. 

@Thom 600 euro voor een maand vrij reizen in de 1e klas... Zouden er echt mensen zijn die dat betalen? Dan kan je beter Dal Vrij 1e klas hebben - honderden euro's goedkoper. En gewoon een beetje rekening houden met de tijd.

Badge +3

Als je de 1e klas (tijdelijk) op zou heffen wil iedereen daar natuurlijk graag zitten, als is het maar ‘om je telefoon op te laden’.

Maar ja, dan moet je wel de betalende 1e kas reizigers tegemoet komen, of hun abonnement ook tijdelijk op 2e klas zetten. Dat laatste mag niet zomaar.

Geen beginnen aan, dus helaas is de situatie dat ‘de rijken’ betalen voor een kleinere kans op besmetting (van henzelf).

Maar met mondkapjes is het toch gewoon veilig allemaal? Bovendien is het niet zo dat in een overvolle trein de 2e klas ineens ‘rustig’ wordt als je de 1e klas vrijgeeft voor iedereen.

Reputatie 7
Badge +4

@Thom 600 euro voor een maand vrij reizen in de 1e klas... Zouden er echt mensen zijn die dat betalen? Dan kan je beter Dal Vrij 1e klas hebben - honderden euro's goedkoper. En gewoon een beetje rekening houden met de tijd.

Ik neem na de Corona ook weer Dalvrij maar de meeste mensen kunnen de spits niet mijden, zeker de forens op wat langere afstand niet. Trajectvrij is ook niet goedkoop en maar voor een beperkt traject.

Ik heb vele jaren gereisd als lange afstandsforens en was zeker niet de enige. Voorzover ik weet, geeft NS die aantallen echter niet vrij.

Badge +3

Iemand die 1e klas traject vrij of altijd vrij neemt zal daar natuurlijk een goede reden voor hebben, zoals rustig kunnen werken tijdens de reis.

Reputatie 7
Badge +4

Als de prijs van TrajectVrij heel hoog wordt en dat is al snel zo, dan is AltijdVrij al snel aantrekkelijk. Domweg omdat het niet alleen geldig voor een traject maar voor heel Nederland tegen een relatief geringe meerprijs. Het bedrag blijft hoog maar is niet meer dan een gemiddelde auto per maand.

Reputatie 7
Badge +3

Hogescholen en universiteiten zijn nog steeds gesloten. De student wordt geacht thuis online les te volgen en niet het halve land door te reizen. Over maatregelen gesproken. En ja ik ben mij bewust dat er wel onderwijsinstellingen voor praktijkonderwijs geopend zijn, maar dat verklaart niet de drukke treinen iedere vrijdagavond en zondagavond.

Thuisblijven is nog altijd de beste maatregel als je het niet veilig vindt in de 2e klas te moeten rreizen. Als je de spits kunt mijden, kun je weekend vrij 1e klas aanschaffen. Kost maar een paar euro meer dan 2e klas.

Reputatie 7

Als de prijs van TrajectVrij heel hoog wordt en dat is al snel zo, dan is AltijdVrij al snel aantrekkelijk. Domweg omdat het niet alleen geldig voor een traject maar voor heel Nederland tegen een relatief geringe meerprijs. Het bedrag blijft hoog maar is niet meer dan een gemiddelde auto per maand.

Alleen is de auto voor vrijwel iedereen veel aantrekkelijker om de bekende redenen. En je komt overal, terwijl je bij Altijd Vrij voor ander OV dan de trein weer extra kosten hebt. De prijs van Altijd Vrij zou veel lager moeten om te concurreren met de auto. Maar dat concurreren is waarschijnlijk de insteek helemaal niet.

Als er OV Vrij zou bestaan tegen een faire prijs, zou ik die bestellen. Dát zou gemakkelijk en uiterst ideaal zijn voor een buiten corona-tijd veelreiziger als ik: alle OV in Nederland tegen één vast maandbedrag. Heb er weleens naar gezocht maar het bestaat alleen op de NS-Businesscard (waarom eigenlijk??) en is ontzettend duur. Ook is er geen Dal Vrij voor álle ov in Nederland (zou nog beter zijn).

Reageer