Hoi,
Ik vroeg mij af waarom we in de trein mondkapjes op hebben en afstand houden van elkaar terwijl er tijdens de spits amper ruimte is om te lopen in de 2e klasse. Dit terwijl de 1e klasse gevuld is met 1 persoon. Heeft NS het beter voor met de gezondheid van de 1e klasreizigers? Dit terwijl de 2e klasreizigers hierdoor juist meer risico lopen? Maatregelen zijn er voor een vermindering van de besmettingen, ik ben van mening dat het opheffen van de 1e klasse een van de eerste maatregelen had moeten zijn om de reizigers meer verdeeld over de trein te laten reizen. Graag zou ik hierover verduidelijking willen van de NS, het zou toch niet mogelijk moetente zijn om als rijke Nederlander minder risico te hoeven lopen in de trein dan bijvoorbeeld een student.
Beste antwoord door Thom
Deze discussie is al vele malen gevoerd op dit forum en al uw vragen worden daar beantwoord. U kunt het nalezen.
Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen en de eerste klas wordt niet vrijgegeven zonder dat er voor wordt betaald, dat is in wezen de conclusie. U kunt niet eerste klas reizen zonder er extra geld voor kwijt te zijn en het is inderdaad fors duurder, een kleine zeventig procent. De conclusie dat de eerste klas de rijke Nederlander herbergt, lijkt me wat kort door de bocht. Er zitten wel redelijk veel oud-studenten bij. De eerste klas herbergt voor een groot deel een lees- en werkpubliek.
Een eerste klas trajectkaart Gouda-Den Haag, een reis van achttien minuten, moet € 273,38 per maand opleveren. U weet zelf wat u na een succesvolle afronding na uw studie kwijt bent geweest voor een studentenabonnement met vrij reizen door heel Nederland. Vrij reizen door heel Nederland kost in de eerste klas zeshonderd euro. Niet per jaar, maar per maand, voor alle duidelijkheid. In de eerste klas ben je niet rijk, maar juist stinkend veel geld kwijt.
NS heeft al aangegeven dat het beleid met betrekking tot de eerste klas niet zal veranderen.