beantwoord

reizen met andere ov boete



Toon eerste bericht

139 reacties

Dat snap ik, maar daarmee faciliteer je nog niet de diefstal van persoonlijke kaarten als het wel mag.
Laten we een beetje normaal blijven reageren.
Reputatie 7
Badge +3
@hb-ngn
Je maakt diefstal erg lucratief. Ik denk dat NS een regen van rechtszaken tegemoet kan zien van gedupeerden die beweren dat ze nergens van wisten..

Wat bijv. als de vriend van liesvdz achteraf beweert dat hij niet wist dat zij zijn kaart had meegenomen en schadevergoeding eist? Dat is oncontroleerbaar en dat betekent dat NS kan betalen.

Ik snap niet wat er nou zo moeilijk is om je eens een keer aan de regels re houden.
Reputatie 7
Badge +4
De hele discussie rond deze kwestie is hier uitgebreid in een aantal topics gevoerd. De anonieme door iedereen te gebruiken strippenkaart is er nu in de vorm van de anonieme chipkaart.
Een persoonlijke chipkaart heeft als extra de mogelijkheid van abonnementen en kortingen en die zijn persoonsgebonden. Een persoonlijke chipkaart zonder die voordelen kun je beschouwen als een kaart waarbij je ook op saldo kunt reizen maar zonder de mogelijkheid ze door een ander te laten gebruiken. Iedereen ziet wat er gebeurt als een gezinslid korting heeft en dat die niet meer persoonlijk is. Er zijn nogal wat mensen die met een kaart van broer of zus proberen te reizen. Alle persoonlijke chipkaarten die niet van de reiziger zijn innemen wegens fraude is effectief. Een ander in de gelegenheid stellen te frauderen wordt feitelijk mild bestraft. Een eerste boete kwijtschelden wegens een echte vergissing bij het inchecken, is ok maar een algemeen beleid om dat te doen gaat wel wat ver. Er is hier nadrukkelijk fout gehandeld en of dat al dan niet de intentie was, is niet relevant. Veel mensen beweren datgene dat het meest voordelig is.
Je moet geen grensgebied gaan maken met de persoonlijke chipkaart, dat wordt een brok ellende.
Reputatie 7
Badge +4
Het kunnen reizen op de persoonlijke chipkaart dient geen redelijk doel en je zet de deur naar de mogelijkheden te frauderen wijd open. Dat is waarschijnlijk ook het motief want een zinnige onderbouwing is er niet.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind het inderdaad ook belachelijk dat je coulance krijgt als je bewust de regels aan je laars lapt. Daar is de coulanceregeling niet voor bedoeld
Reputatie 7
Badge +4
Edit op de persoonlijke chipkaart van een ander.

Voorzover dat niet duidelijk was, al kan ik me dat niet voorstellen.
Reputatie 1
Maar op welke grond zal, in Tamzins voorbeeld die vriend dan een schadevergoeding kunnen eisen?

Ik kan me best situaties voorstellen waarin je iemand op jouw persoonlijke kaart zou laten reizen.
Ik begrijp ook niet waaròm het niet mag; ja, natuurlijk zou de kaart gestolen kùnnen zijn, maar als je een kaartje cash betaalt zou dat geld natuurlijk ook gestolen kunnen zijn. Een persoonlijke chipkaart zonder abonnement is toch eigenlijk niets meer dan een soort tegoedbon?

De enige uitleg bestaat uit "omdat dat nu eenmaal de regels zijn", en ik vind dat niet erg sterk.
Reputatie 7
Badge +4
Niemand stelt wat u in de slotzin beweert. Het gaat niet om stelen maar oneigenlijk gebruiken zodanig dat het voordeel biedt. De wetgeving stelt dat deze kaart persoonlijk is en ik hoef het eerder door mij gestelde niet te herhalen. De leden van de geschillencommissie zijn inmiddels ook elders ingezet, heb ik begrepen. Een wijs besluit na dit gepruts.
Reputatie 7
Badge +3
@achterhoeker
Omdat er op saldo wordt gereisd is er na afloop geld weg. Er dus zullen er allerlei gevallen komen waarbij eigenaar en gebruiker onder één hoedje gaan spelen. De eigenaar houdt zich gewoon van de domme en eist zijn geld terug met als argument dat NS de identiteit van de reiziger maar had moeten controleren want er zit immers een foto op de kaart.

Daarnaast dient NS ook rekening te houden met het feit dat een groot deel van hun klanten er domweg niet van gediend is dat hun kaart zo maar door een ander gebruikt kan worden.

Ook dient het gebruiken van andermans kaart geen enkel logisch doel want dan kun je net zo goed een los kaartje kopen.

Als je perse met meerdere klanten van dezelfde kaart gebruik wil maken koop je maar een anonieme kaart.
Ik zoek gewoon een systeem zoals met de oude strippenkaart zeg maar. Laatst hadden we mensen uit het buitenland op bezoek, we wilden even naar de stad. Vroeger pakte ik dan gewoon mijn strippenkaart, en stempelde af voor het aantal personen dat meereisde. Waarom kan ik met mijn persoonlijke OV-kaart niet gewoon tegen de chauffeur zeggen: check maar in voor 5 reizigers? MIJN kaart en MIJN geld toch?

En er zijn ook genoeg mensen die maar af en toe met OV reizen. Dan moet het toch gewoon mogelijk zijn 1 kaart in huis te hebben die degene die toevallig die dag de bus of trein wil pakken, gewoon mee kan nemen? Waarom moet iedereen dan een persoonlijke kaart hebben?
Waarom ? Ja wat denk je 7,50 cashen elke 5 jaar....

Technisch kan de kaart die jij bedoeld best gemaakt worden. Andere mogelijkheden kunnen technisch ook.
Daarvoor kunt u een anonieme (blauwe) chipkaart kopen. Die hebben wij dan ook thuis in de la liggen.

Daar kan maar 1 iemand tegelijk op reizen en met de strippenkaart konden meerdere mensen tegelijk reizen, dat wordt er bedoeld.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom ? Ja wat denk je 7,50 cashen elke 5 jaar....
Gut, €1.50 per jaar, dat is liefst 0,5 cent per dag.
Daarvoor zijn eenmalige chipkaarten bedoeld. Of bij de chauffeur gewoon een kaartje kopen.

Ja dat wordt niet bedoeld dus. En met die kaarten kan je ook maar met 1 persoon tegelijk reizen, nog los van de toeslag van 1 euro voor een eenmalige chipkaart.

@Tamzin 7,50 x 6 miljoen mensen x 10 (aantal keren dat je hem moet vervangen tijdens je reizigersleven) is heel wat meer dan 0,5 cent per dag.

En welk % hanteren we voor kaarten die de 5 jaar niet halen, die mag je nog een keer met 11 euro vermenigvuldigen.
Reputatie 3
Daarvoor zijn eenmalige chipkaarten bedoeld. Of bij de chauffeur gewoon een kaartje kopen.

Ja dat wordt niet bedoeld dus. En met die kaarten kan je ook maar met 1 persoon tegelijk reizen, nog los van de toeslag van 1 euro voor een eenmalige chipkaart.



Van die eenmalige kaarten kunt u er meerdere kopen. Of u gebruikt het ticket op de smartphone. Dat kost niet extra's.

Strippenkaarten zijn kwetsbaarder en duurder als je een keer per vijf jaar reist....
Dat is niet wat Pejeka bedoelt, die wilt best een OV Chipkaart kopen maar dan 1 voor zijn hele huishouding.

Maar laat maar.
Reputatie 3
Dat is niet wat Pejeka bedoelt, die wilt best een OV Chipkaart kopen maar dan 1 voor zijn hele huishouding.

Maar laat maar.


U zegt nu pas laat maar omdat nu uw argumenten weerlegd zijn. Een beetje flauw....
Nee niet flauw, u reageert op Pejeka, maar zonder te willen lezen wat hij bedoelt.

Het staat er toch duidelijk in reactie 28 en ik leg het 2x uit. Als u dan nog aankomt met eenmalige chipkaarten die je maar per persoon kan gebruiken (wat dus niets uitmaakt) houdt het op voor mij.

Welke argumenten u weerlegt zijn mij niet duidelijk, met de kaarten die u bedoelt kan je maximaal met 1 persoon op reizen i.t.t. oude strippenkaart.

Ik zoek gewoon een systeem zoals met de oude strippenkaart zeg maar. Laatst hadden we mensen uit het buitenland op bezoek, we wilden even naar de stad. Vroeger pakte ik dan gewoon mijn strippenkaart, en stempelde af voor het aantal personen dat meereisde. Waarom kan ik met mijn persoonlijke OV-kaart niet gewoon tegen de chauffeur zeggen: check maar in voor 5 reizigers? MIJN kaart en MIJN geld toch?

?
Reputatie 7
Badge +4
Het systeem is nu, of je het ermee eens bent of niet, dat je als individu moet in- en uitchecken. Binnen dat systeem een kaart bedenken waarmee je dat met vijf man zou kunnen wordt dus niet geïmplementeerd. En het systeem om die reden om te bouwen, ligt niet voor de hand.
Maar nou snap ik dus gewoon nog steeds niet welk enorm algemeen belang ermee gediend is een treinkaartje te koppelen aan een persoon, en er dus een soort persoonsbewijs aan te koppelen.

Waarom kan ik thuis niet gewoon een kaart in de la leggen, en als mijn partner een keer de bus nodig heeft, neemt hij die kaart mee, en als ik een keer de trein nodig heb, pak ik die kaart. Waarom moeten we daarvoor beiden een aan onze persoon gekoppelde kaart voor hebben?

En als er mensen uit het buitenland een weekend op bezoek zijn, waarom kan ik dan niet gewoon met mijn kaart zeggen tegen de buschauffeur "houdt maar 5 ritten in". Ik bedoel, mijn creditcard staat ook op mijn naam, maar ik kan er gewoon ook voor anderen mee betalen als we uit eten gaan ofzo. Dus waarom kan dat met een OV-kaart niet?
Badge +3
Het mag natuurlijk niet, maar als je een geleende kaart in zo'n geel hoesje steekt en hem quasi nonchalant met hoesje en al aanbiedt, is er (bij mij althans) nog nooit gekeken naar de kaart zelf, en of alles wel klopt. :S
Reputatie 7
Badge +3
Ha ha, vrijwel iedere conducteur wordt meteen achterdochtig als je je kaart niet uit het gele hoesje haalt. Je denkt zeker dat conducteurs onnozel zijn.
Badge +3
Geen idee, misschien zie ik er gewoon betrouwbaar uit, en bovendien heb ik natuurlijk niets te 'verbergen'. 😛
Maar nou snap ik dus gewoon nog steeds niet welk enorm algemeen belang ermee gediend is een treinkaartje te koppelen aan een persoon, en er dus een soort persoonsbewijs aan te koppelen.

Waarom kan ik thuis niet gewoon een kaart in de la leggen, en als mijn partner een keer de bus nodig heeft, neemt hij die kaart mee, en als ik een keer de trein nodig heb, pak ik die kaart. Waarom moeten we daarvoor beiden een aan onze persoon gekoppelde kaart voor hebben?


De reden is vermoedelijk een heel banale.
Zoals de OV-chipkaart is geïmplementeerd, is het vooral ten behoeve van de vervoerders.
Een van de voordelen voor hen is dat daarmee op persoonsniveau het reisgedrag in kaart gebracht kan worden.
Dat soort informatie op klantniveau te weten, is de ultieme natte droom van marketeers en daarmee geld waard. Je hebt belangrijke persoonsgegevens van je klant, tot aan zijn reisgedrag aan toe.
Maar dan is wel essentieel dat die informatie betrouwbaar is. Zodra een persoonlijke kaart niet meer uitsluitend persoonlijk wordt gebruikt, is de reisinformatie van die kaart waardeloos voor marketingdoeleinden. Dat is ook de reden dat door voorwaarden, mogelijkheden, e.d. het gebruik van persoonlijke kaarten gestimuleerd en het gebruik van anonieme kaarten ontmoedigd wordt. En dit is dus ook zoiets.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom kan ik thuis niet gewoon een kaart in de la leggen, en als mijn partner een keer de bus nodig heeft, neemt hij die kaart mee, en als ik een keer de trein nodig heb, pak ik die kaart. Waarom moeten we daarvoor beiden een aan onze persoon gekoppelde kaart voor hebben?
Dat kan gewoon, dan moet U een anonieme kaart kopen.

Reageer