Reizen met de trein in deze tijd

Reputatie 4

Ik ben in het bezit van een weekend vrij abonnement. Een aantal keer in de maand bezoek ik iemand in de privésfeer. Ik reis altijd alleen met de trein, buitenom de spits en in de zo rustigst mogelijke gedeelte van een trein. Ga zelfs wel is een trein later, omdat ik niet van drukte houdt.

Mag ik als abonnementhouder nog met de trein om iemand te bezoeken, want ik heb namelijk geen auto?

Voor mensen die kritiek hier op hebben, omdat ik dit zou doen.

LEVER KRITIEK OP MENSEN DIE AFGELOPEN WEEKEND IN GROEPEN MET DE TREIN GINGEN.

MISSCHIEN DEED JE DAT ZELF OOK WEL MET JE GEZIN OF ANDEREN. GA DAN IS BIJ JEZELF TE RADEN VOOR DAT JE EEN ANDER VEROORDEELD.

244 reacties

Ik snap je punt volkomen want het sommige randzaken zijn erg belangrijk voor een ieder. Alsnog is ons advies toch echt om niet te gaan reizen als je niet hoeft te reizen. We moeten dit met zijn allen doen!

Stel jezelf de vraag: is het noodzakelijk om die persoon überhaupt te bezoeken, los van het vervoersmiddel? Want dat is nu de stelregel voor het ondernemen van reizen.

Badge +3

Familiebezoek lijkt me oké, want daar mogen toch niet meer dan 3 mensen op bezoek komen.

Maar goed, houd die 1,5m aan en anders maak rechtsomkeert of neem een volgende trein… anders krijgen we dit:

Grapperhaus: Ook thuis niet meer dan drie man op bezoek
Journalist: Geldt dat ook voor verjaardagen?

Ikzelf heb een lat-relatie, dus het reizen naar elkaar ook maar op een laag pitje gezet (voor zover we dat al deden, ging om één retourtje per week hooguit).

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt of u zich bij voorbaat schrap zet tegen opmerkingen. Dat lijkt me niet nodig. Niemand veroordeelt u. Het is niet een kwestie van oordelen maar van uw boerenverstand gebruiken. 

Het criterium is noodzakelijkheid. Als het alleen een kwestie is van ‘mag ik nog met de trein om iemand te bezoeken’, dan lijkt het me eerder noodzakelijk dat niet te doen. De maatregelen die u neemt, houden de gevaren echt niet tegen.

Iedereen die reist, heeft niet alleen een grotere kans om besmet te worden, maar is vooral mogelijk een bron van besmetting, die zich ook nog eens snel bij anderen zal vermenigvuldigen. Dat gaat kwadratisch in veel gevallen. Die keten moet worden doorbroken en daar kunt u aan meewerken door niet te reizen.

Niemand kan treden in het waarom van uw bezoek. Probeer bij het bepalen van de noodzaak ervan te kijken naar objectieve argumenten en niet naar subjectieve behoeftes. Niemand zit u dwars.

Ik weet dat je ingaat tegen de mentaliteit van ‘als je me hindert in mijn wensen en eigenbelang mag ik je voor rotte vis uitmaken’ zo ongeveer de grootste doodzonde is, maar het lijkt me heel verstandig wel volwassen te reageren en die houding volstrekt af te wijzen. Er is meer dan persoonlijke autonomie.

Bezoek aan zwakkeren in verpleeghuizen geldt al niet meer als noodzakelijk. De maatregelen zijn vanavond verscherpt en verlengd.

Zie mijn handtekening.

Reputatie 6

Mag ik als abonnementhouder nog met de trein om iemand te bezoeken, want ik heb namelijk geen auto?

Misschien toch een idee om als dit voorbij is een auto te overwegen? Het geeft u veel flexibiliteit en vrijheid en het is veiliger omdat u niet de virussen van onbekende medereizigers oploopt. 

Reputatie 4

Ik snap je punt volkomen want het sommige randzaken zijn erg belangrijk voor een ieder. Alsnog is ons advies toch echt om niet te gaan reizen als je niet hoeft te reizen. We moeten dit met zijn allen doen!

Ja ik ga nu ook maar 1 keer in de twee weken.

Reputatie 4

Misschien toch een idee om als dit voorbij is een auto te overwegen? Het geeft u veel flexibiliteit en vrijheid en het is veiliger omdat u niet de virussen van onbekende medereizigers oploopt. 

Betaal jij hem dan? Wel heel makkelijk praten heb jij.

Reputatie 4

Familiebezoek lijkt me oké, want daar mogen toch niet meer dan 3 mensen op bezoek komen.

Maar goed, houd die 1,5m aan en anders maak rechtsomkeert of neem een volgende trein… anders krijgen we dit:

Grapperhaus: Ook thuis niet meer dan drie man op bezoek
Journalist: Geldt dat ook voor verjaardagen?

Ikzelf heb een lat-relatie, dus het reizen naar elkaar ook maar op een laag pitje gezet (voor zover we dat al deden, ging om één retourtje per week hooguit).

Ik ga nu ook maar 1 keer in de twee weken. Al zou ik een auto hebben die wsm voor mij wil betalen, dan nog kost het mij veel duurder dan met de trein.

Reputatie 4

Iedereen die reist, heeft niet alleen een grotere kans om besmet te worden, maar is vooral mogelijk een bron van besmetting, die zich ook nog eens snel bij anderen zal vermenigvuldigen. Dat gaat kwadratisch in veel gevallen. Die keten moet worden doorbroken en daar kunt u aan meewerken door niet te reizen.

Zie mijn handtekening.

De supermarkt is nu een grotere bron van besmetting.

Badge

@johnnyvtz1990  de supermarkt kan dan wel een grotere bron van besmetting zijn maar elke bron van besmetting en kans daar op moeten we zoveel mogelijk zien te voorkomen.  Dat moeten we met zijn allen doen zodat we zo kort mogelijk in deze lastige periode blijven.

Als we ons niet gaan houden aan de adviezen dan wordt deze periode alleen maar langer en zullen er dus ook nog meer mensen in o.a. Nederland sterven aan het coronavirus.  Dat moeten we niet willen.

Als we met zijn allen laten zien dat we hier met verstand mee om kunnen gaan dan kunnen we des te eerder weer van alles ondernemen en er voor zorgen dat Nederland er als geheel weer bovenop komt.

Want deze crisis gaat zeker zijn sporen na laten in de komende jaren.

Bij deze nogmaals de oproep vanuit diverse collega’s om alleen te reizen als het noodzakelijk is en anders thuis te blijven.

https://twitter.com/NS_online/status/1242099832073920512

Reputatie 6

Betaal jij hem dan? Wel heel makkelijk praten heb jij.

Als het aan de FNV ligt mogen alleen nog mensen in vitale sectoren met het ov. Don't shoot the messenger. Wilt u zekerheid en flexibiliteit, dan zult u toch op zoek moeten naar alternatieven. 

Reputatie 7
Badge +3

MISSCHIEN DEED JE DAT ZELF OOK WEL MET JE GEZIN OF ANDEREN. GA DAN IS BIJ JEZELF TE RADEN VOOR DAT JE EEN ANDER VEROORDEELD.

Gezien bovenstaande tekst, waarmee je schreeuwend jezelf defensief opstelt tegen alle goedbedoelde raadgevingen zul jij mijn advies waarschijnlijk afwijzen.

Ga niet reizen als het niet strikt noodzakelijk is. Het virus verspreidt niet zichzelf maar wordt door mensen verspreid. Je speelt niet alleen met jouw eigen leven, maar ook met die van anderen, waaronder dat van degene bij wie je op bezoek wilt gaan .

En nee, ik heb afgelopen weekend geen ‘fun’reisje gemaakt, een bos, park, strand of druk plein bezocht. Sterker nog, ik heb al vanaf 12/3 afgezien van reizen met OV.

Badge +3

Hou alsjeblieft op over de (super)markten want die doen al bijna alles om het circus daar te bedienen (en hulde daarvoor!).

De Dappermarkt in Amsterdam (met op AT5 of zo een Femke Halsema die in het openbaar zat te niesen/snotteren voor de camera) ?

Ja maar dat ontlast de supers toch, omdat je dan hetzelfde gewoon tijdens een wandeling met je hond op straat kunt kopen of zo?

Ga lekker ergens anders wandelen met je hond en zo! Vraag me serieus af (afgezien van ‘Rutte (zakkenvuller) bezoekt vakkenvullers’) of die mensen ooit zelf boodschappen doen, want thuis laten bezorgen kan ook toch?!

Dit werkte ook al nooit https://community.ns.nl/op-het-station-17/loop-zelf-door-audio-onderaan-de-roltrappen-op-spoor-5-7-op-utrecht-centraal-60204 maar ook in deze tijden (85% minder reizigers in de spits) speelt het bericht nog altijd op spoor 5/7 in Utrecht, las ik ergens…

Oh, en waarom mensen klagen rondom Meppel… https://nos.nl/artikel/2328106-meppels-ooievaarsnest-zorgt-voor-verstoring-op-spoor.html dus daarom een treinje minder lijkt me al voldoende in deze tijden! #blijfthuis

Reputatie 7
Badge +4

Zie mijn handtekening.

De supermarkt is nu een grotere bron van besmetting.

Het is een typische redeneerfout. Je kunt  met het ene kwaad het andere nooit rechtvaardigen.  Het lijkt dat u naar ‘redeneringen’ zoekt om het gedrag dat u het beste uitkomt te rechtvaardigen.

Dat is niet mogelijk. U wordt aangetast in uw autonomie en dat is voor de maatschappij noodzakelijk. Wilt u dat niet, dan staat het drenkelingenhuisje op Engelsmanplaat nog leeg. Zo veel mogelijk binnen blijven is echt niet te veel gevraagd, zowel in uw belang als dat van uw medemensen. 

Reputatie 4

Laat ik vanaf nu maar niet meer reageren op jullie allemaal, maar ik zeg jullie dit:

Ik bepaal zelf wanneer het nodig is om met de trein te gaan en niemand houdt mij daarin tegen. 

Reputatie 7
Badge +4

Grote jongen, plassen en naar bed. 

Uw gedachte toont precies aan waar het fout gaat in het samenleven. Gelukkig hebben vrijwel alle mensen meer inzicht.

Niet de autonomie van het individu telt, maar de verantwoordelijkheid voor elkaar. De trein kan wel even zonder ons.

Reputatie 6
Badge +1

Om even je begin post er weer bij te halen met een nogal schreeuwerige opmerking.

Doe jij nu eigenlijk niet precies hetzelfde als al die mensen het afgelopen weekend hebben gedaan, onnodige (pret)reisjes maken? Is het nou zo moeilijk om even alleen de trein te nemen als het ook daadwerkelijk noodzakelijke is. Als het virus voorbij is kan je weer zo vaak met de trein als je wilt, het is niet zo dat de trein niet meer bestaat na het virus.

Het kabinet heeft aan het OV gevraagd om maatregelen te nemen zodat mensen voldoende afstand van elkaar kunnen bewaren. Wie weet word je wel tegengehouden omdat de trein te vol is en er niet meer voldoende ruimte is voor iedereen. Als je jezelf niet tegen kan houden, dan doet de overheid het wel voor jou. Als we zo doorgaan met de insteek zoals die van jou bestaat de kans dat we overgaan op een total lockdown en dan kan je helemaal niemand meer bezoeken, zou je dat willen?

Moet je dus misschien niet even naar jezelf kijken voordat je kritiek op anderen gaat leveren?

Badge

Reputatie 5

Grote jongen, plassen en naar bed. 

Uw gedachte toont precies aan waar het fout gaat in het samenleven. Gelukkig hebben vrijwel alle mensen meer inzicht.

Niet de autonomie van het individu telt, maar de verantwoordelijkheid voor elkaar. De trein kan wel even zonder ons.

Niet het veroordelend vermogen van het individu telt, maar het vertrouwen in elkaar. Reizen kan strikt noodzakelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Zoals bij u gebruikelijk weer briljant geformuleerd en geheel zonder ondertoon. Het is duidelijk niet het meest verantwoorde standpunt van de samenleving als geheel, maar van een veroordelend individu. Niemand doorziet uiteraard wie u bedoelt.

Wat nu telt, is de bestrijding van de onverantwoordelijke besmettingsmentaliteit van nog veel te veel reizigers en zeker ook het impliciet steunen of bagatelliseren ervan.

Reputatie 5

Denk niet dat u meer dan ik doordrongen kunt zijn van de noodzaak om het reizen zoveel als mogelijk te beperken. Reis zelf, om die reden, al bijna 4 weken niet meer. Waar u het vandaan haalt dat ik een besmettingsmentaliteit zou steunen is mij een groot raadsel en stelt mij zelfs enigszins teleur.

Mijn uitgangspunt is dat nagenoeg een ieder, mits adequaat geinformeerd, heel goed in staat is om belangen tegen elkaar af te wegen. Zou niet weten waarom ik daar niet op zou mogen vertrouwen.

Reputatie 6

Sorry TS, maar ik snap het nut niet van dit topic. Ik denk dat je zelf weet dat je met je Weekend Vrij de trein kunt instappen. Maar heel veel mensen, inclusief NS, zullen dit afraden om het virus niet verder te verspreiden. Over je privéomstandigheden kunnen wij niet oordelen, maar je kunt jezelf afvragen of dit contact ook door Skype of iets vergelijkbaars kan worden vervangen. Maar dat kan jij of een bekende het beste over oordelen.

Nu heb je terecht kritiek op de kuddes mensen die afgelopen weekend er op uit trokken. Maar je schrijft “Ik bepaal zelf wanneer het nodig is om met de trein te gaan en niemand houdt mij daarin tegen..” Dat is helaas ook een beetje heel erg de mentaliteit geweest afgelopen weekend. Deze uitspraak siert je dan ook niet.

Reputatie 6

Denk niet dat u meer dan ik doordrongen kunt zijn van de noodzaak om het reizen zoveel als mogelijk te beperken. Reis zelf, om die reden, al bijna 4 weken niet meer. Waar u het vandaan haalt dat ik een besmettingsmentaliteit zou steunen is mij een groot raadsel en stelt mij zelfs enigszins teleur.

Mijn uitgangspunt is dat nagenoeg een ieder, mits adequaat geinformeerd, heel goed in staat is om belangen tegen elkaar af te wegen. Zou niet weten waarom ik daar niet op zou mogen vertrouwen.

Helaas heeft afgelopen weekend aangetoond dat als elk individueel een belangenafweging maakt, op welke wijze dan ook, dit niet perse hoeft te leiden tot keuzes die voor het collectief als geheel verstandig zijn. Zie de overvolle stranden, bouwmarkten enzovoort als gevolg. Het is ook een kwestie van een belangenafweging in het belang van de ander te willen maken. Niet iedereen wil dat. 

Reputatie 5

Helaas heeft afgelopen weekend aangetoond dat als elk individueel een belangenafweging maakt, op welke wijze dan ook, dit niet perse hoeft te leiden tot keuzes die voor het collectief als geheel verstandig zijn. Zie de overvolle stranden, bouwmarkten enzovoort als gevolg. Het is ook een kwestie van een belangenafweging in het belang van de ander te willen maken. Niet iedereen wil dat. 

Er kunnen natuurlijk ook veel mensen zijn die een heel ander idee hebben over wat goed is voor het collectief. De huidige ideeen zijn niet bedoelt om besmetting te voorkomen maar om de besmettingen over een langere periode uit te smeren. Of er hierdoor in totaal minder besmettingen en doden zullen zijn is maar de vraag.

Aangepast door Moderator

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Inderdaad loopt nog steeds een groot deel van de bevolking kans om Corona te krijgen. De adviezen die nu gegeven worden zijn bedoeld om te spreiden en zo te voorkomen dat er niet genoeg ic-plaatsen zijn. Men is nu al bang dat er een tekort gast optreden en dan zijn die cijfers niet ineens gebaseerd op de massale uitstapjes afgelopen weekend.

Reageer