Reizen met de trein in deze tijd

Reputatie 4

Ik ben in het bezit van een weekend vrij abonnement. Een aantal keer in de maand bezoek ik iemand in de privésfeer. Ik reis altijd alleen met de trein, buitenom de spits en in de zo rustigst mogelijke gedeelte van een trein. Ga zelfs wel is een trein later, omdat ik niet van drukte houdt.

Mag ik als abonnementhouder nog met de trein om iemand te bezoeken, want ik heb namelijk geen auto?

Voor mensen die kritiek hier op hebben, omdat ik dit zou doen.

LEVER KRITIEK OP MENSEN DIE AFGELOPEN WEEKEND IN GROEPEN MET DE TREIN GINGEN.

MISSCHIEN DEED JE DAT ZELF OOK WEL MET JE GEZIN OF ANDEREN. GA DAN IS BIJ JEZELF TE RADEN VOOR DAT JE EEN ANDER VEROORDEELD.

244 reacties

Reputatie 6

Zonder er te veel op in te lezen, want het maakt toch niks uit, valt het me nog steeds op dat de zeg maar typisch uitziende Nederlanders nog altijd degenen zijn die het minst waarschijnlijk zijn om een mondkapje te dragen. Vooral op Schiphol is dat heel duidelijk, daar zie je best veel mondkapjes maar ook vrijwel alleen maar mensen waarbij je het verwacht dat ze die zouden dragen. En in de steden zie je ze eigenlijk helemaal niet.

Voordat mensen mij als egoist gaan bestempelen ben ik mij wel degelijk op de hoogte wat een noodzakelijke reis is.

Naar het strand gaan met de trein? Nee
Voor een dagje te gaan winkelen? Nee

Ik heb dit heus wel door hoor.

Jammer van jullie reacties en onbegrip hier zo. Jullie zouden je is moeten verplaatsen in mij en mijn persoonlijke situatie, dan zou je toch anders redeneren.

Laten we ons drukker maken om de mensen die denken dat het OV gratis is en er een hangplek van maken en die zonder geldig vervoerbewijs reizen. Die nu buschauffeurs aanvallen, omdat ze worden aangesproken. En nog zoveel meer ergere zaken.

Hier vallen we met zijn allen 1 persoon aan die alleen reist met de trein op trajecten waar al geen kip reist (reizen sowieso geen kippen met de trein). Heb ook nog wel humor.

Laat we alsjeblieft een beetje respect voor elkaar tonen en begrip. Ik heb dat ook dan verwacht ik dat van jullie ook.
Niet alleen ik maar wij allemaal hier zijn nu een soort kleuters die het niet eens worden.

Over welke noodzakelijke reis hebben we het hier eigenlijk? Je geeft alleen voorbeelden van niet-noodzakelijke reizen. Misschien krijg je meer begrip als je gewoon vertelt welke reis je wilt maken. En laten we a.u.b. stoppen met wijzen naar anderen die ook iets fout doen; daar wordt je eigen “fout” niet kleiner door.

Reputatie 3

Zo lang je voor je abbonnement betaald mag je gewoon met de trein reizen als je maar voor zorgt dat je 1,5 afstand houdt i.v.m. het caronavirus. Houd er wel rekening mee dat bijna alle recreatieve bestemmingen zo als pretparken, zwembaden, restaurant, attracties, bioscopen ect.gesloten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Zo lang je voor je abbonnement betaald mag je gewoon met de trein reizen als je maar voor zorgt dat je 1,5 afstand houdt i.v.m. het caronavirus. Houd er wel rekening mee dat bijna alle recreatieve bestemmingen zo als pretparken, zwembaden, restaurant, attracties, bioscopen ect.gesloten zijn.

Zolang je een abonnement betaalt, zijn de reizen die je maakt noodzakelijk?  Dus reizen om het reizen? Hoe dom ben jij. Vandaag weer 234 doden!

Een trein abonnement kun je omzetten in Flex basis om  geen kosten te hebben.

Dit is een zinloze discussie aan het worden. Er zijn een aantal forumleden die graag als een struisvogel hun kop in het zand steken en denken mij overkomt het niet. Ene Bojo in Groot-Brittannië dacht dat ook en is veel te te laat met maatregelen gekomen.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, er zijn nu eenmaal van die eigenwijze drollen die denken dat ze onschendbaar zijn of hooguit toch maar milde klachten krijgen omdat nu eenmaal gezegd wordt dat 80% van de besmette mensen milde klachten heeft. In landen waar veel meer getest is en wordt blijken er zelf best veel besmette mensen helemaal geen sypmtomen te vertonen, maar dat zijn dan mogelijk wel degenen die het verspreiden omdat ze niet weten dat ze besmet zijn. 

En ja, zolang je voor je abonnement betaalt (wat dus met een “t” is) is het niet verboden om met de trein te gaan, maar hoe meer mensen dit doen zonder een noodzakelijke reden, hoe minder makkelijk het is om altijd en overal die 1,5 meter afstand te bewaren. En dan is er nog het zeer dringende verzoek om zo veel mogelijk thuis te blijven.

Plus, waar moet je zo dringend heen? Zo bijna alle recreatieve bestemmingen zijn inderdaad dicht, gezellig shoppen is er nu ook niet bij en ga je op bezoek bij familie of vrienden heb je weer het risico dat jij hen besmet of zij jou besmetten. 

Dus gewoon “blijf thuis”. En dat is ook niet met de auto het halve land door naar een natuurgebied, recreatieplas of het strand denkend dat je de enige sukkel bent die dat doet. 

Ik wil, denk ik net als de meeste mensen, zo snel mogelijk na 28 april weer naar een wat normalere situatie maar hoe meer mensen denken dat thuis blijven en niet met de trein gaan niet voor hen geldt, hoe langer de maatregelen nog zullen duren.

Reputatie 6

Vandaag weer 234 doden!

Als je serieus probeert te suggereren dat men als individu verantwoordelijk kan zijn voor dit soort sterfgevallen, ben je bij voorbaat al niet meer serieus te nemen. Wat een belachelijke opmerking!

Vandaag weer 234 doden!

Als je serieus probeert te suggereren dat men als individu verantwoordelijk kan zijn voor dit soort sterfgevallen, ben je bij voorbaat al niet meer serieus te nemen. Wat een belachelijke opmerking!

Dat staat er helemaal niet, maar gezien je laatste 40 bijdragen op dit forum, verbaast mij het helemaal niet dat jij dit er in leest.

Reputatie 7
Badge +3

Als individuele burgers kunnen we niet veel meer doen dan het opvolgen van de adviezen van de overheid. Dus blijf zoveel mogelijk thuis en houd minimaal 1,5 afstand van alle mensen met wie je niet in hetzelfde huis woont. 

Hier hoort dus bij dat je geen ritjes met de trein gaat maken wanneer daar geen dringende reden voor is. Dat is dan maar jammer van het niet kunnen gebruiken van je abonnement. Neem maar contact op met de klantenservice. Door niet te reizen houd je het openbaar vervoer veilig voor de mensen die nog wel naar hun werk moeten reizen omdat ze niet thuis kunnen werken. Dan denk ik vooral aan de mensen die in de zorg werken. Maar ook natuurlijk ook aan het treinpersoneel dat niet besmet moet raken.

Blijkbaar is dit voor sommigen een te ingewikkelde boodschap.

We mogen in Nederland blij zijn dat we nog mogen wandelen en fietsen. In andere landen met strengere maatregelen zit je de hele dag opgehokt. Koester dus wat je hebt en denk niet aan alles wat je mist.

In Londen wordt nog steeds relatief veel met het openbaar vervoer gereisd omdat veel mensen niet de mogelijkheid hebben om thuis te werken. Het gevolg is dat de metro’s nog steeds druk zijn, ook al omdat de dienst is uitgedund. Het aantal besmettingen is dan ook erg hoog in Londen. Er zijn ook al buschauffeurs te betreuren die het virus hebben opgelopen omdat de passagiers via de voordeur het voertuig moeten betreden. 

Reputatie 5

Tja, er zijn nu eenmaal van die eigenwijze drollen die denken dat ze onschendbaar zijn of hooguit toch maar milde klachten krijgen omdat nu eenmaal gezegd wordt dat 80% van de besmette mensen milde klachten heeft. In landen waar veel meer getest is en wordt blijken er zelf best veel besmette mensen helemaal geen sypmtomen te vertonen, maar dat zijn dan mogelijk wel degenen die het verspreiden omdat ze niet weten dat ze besmet zijn.

In de VS houdt men er thans zelfs rekening mee dat tot 50% van de besmettingen via deze asymptomatische overdracht plaatsvindt. Dit wordt beschouwd als gamechanger. Vandaar het dringende advies om mondkapjes/lapjes te gebruiken. Dit om verspreiding uit onverdachte hoek zo veel mogelijk tegen te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Voorwaarde voor het gebruik van mondkapjes door iedereen is natuurlijk wel dat er voldoende beschikbaar zijn. Iedere dag 1 of 2 (of meer) per persoon komt neer op miljoenen iedere dag. Ziekenhuizen en andere zorgmedewerkers zouden willen dat ze zoveel mondkapjes beschikbaar hebben.  Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in allerlei zelfgemaakte maskertjes, lapjes of sjaaltjes die langer/meer keer gebruikt worden en die lang niet zo veel tegenhouden als de echte maskers/mondkapjes. Dat kan dan weer leiden tot schijnveiligheid dat mensen denken dat ze daarmee wel vaker ergens heen kunnen, met de trein reizen en die 1,5 meter niet meer zo nodig is.

En zojuist hoor ik van Dissel van het RIVM zeggen dat mensen die nog geen symptomen vertonen het vooral verspreiden door handcontact  (je zit aan je neus, raakt iets aan en dat wordt weer door iemand anders aangeraakt) en niet of maar minimaal via uitgehoeste druppeltjes.  Er is verder nog veel niet duidelijk over asymptomatische gevallen, dus ook niet over of en hoeveel besmettingen daardoor veroorzaakt worden en of besmettingen hierdoor komen door druppetjes of door hand/voorwerp contact. Het lijkt me dat je daar toch wel meer over zou moeten weten voor je maskers weghaalt bij de zorg.

Reputatie 5

Ik loop absoluut niet rond met een mondkapje en ga dat ook niet doen zolang het niet verplicht is.

Nee, ik zag in januari al een vent met een maskertje op op Hollands Spoor staan en hoewel het toen nog ronduit hilarisch was zou ik er nu niet meer van maken dan alleen een beetje een scheve blik. Als je zo'n ding wil dragen, prima, maar ik zal het nooit begrijpen.

Net er nog één gespot op de terugreis van mijn werk (1 keer per week nog naar kantoor, rest thuis werken). 

Het is intrigerend dat een substantieel deel van de wereldbevolking en masse, vaak uit ervaring en niet zonder succes, gezichtsbedekking draagt terwijl hier inderdaad slechts een enkeling zich toont met een mondkapje.

Nemen wij de dreiging uiteindelijk dan toch niet zo serieus en/of is het eigenwijsheid, ijdelheid, misschien zelfs egoisme dat ons ervan weerhoudt het voorbeeld te volgen ?

Zo vernam ik bijvoorbeeld gisteravond nog dat het gemeentebestuur van Parijs 2 miljoen, in eigen beheer geproduceerde, mondkapjes gaat verspreiden.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst bericht van @Momo boven jouw bericht gelezen? Mondkapjes moeten er wel zijn! Daarbij is niet bewezen dat het dragen van een mondkapje de verspreiding van het virus tegen gaat. Mocht jij in het bezit zijn van mondkapjes waar zorgpersoneel een tekort aan hebben, dan zal het jou sieren als je deze schenkt.

Er zijn regelmatig persconferenties om bevolking en 2e kamer te informeren. Deze zijn via tv en andere media te volgen. Misschien kun je deze eens bekijken voor je weer eens iets roept.

Wordt wakker, het gaat nog heel lang duren voor dat je leventje van voor Corona weer kunt oppakken. Dat gaat geen enkel mondkapje versnellen.

Voor nu geldt: geen handen schudden, regelmatig handen wassen, 1,5 m afstand en blijf zoveel mogelijk thuis.

Reputatie 5

Als individuele burgers kunnen we niet veel meer doen dan het opvolgen van de adviezen van de overheid. Dus blijf zoveel mogelijk thuis en houd minimaal 1,5 afstand van alle mensen met wie je niet in hetzelfde huis woont. 

Hier hoort dus bij dat je geen ritjes met de trein gaat maken wanneer daar geen dringende reden voor is. Dat is dan maar jammer van het niet kunnen gebruiken van je abonnement. Neem maar contact op met de klantenservice. Door niet te reizen houd je het openbaar vervoer veilig voor de mensen die nog wel naar hun werk moeten reizen omdat ze niet thuis kunnen werken. Dan denk ik vooral aan de mensen die in de zorg werken. Maar ook natuurlijk ook aan het treinpersoneel dat niet besmet moet raken.

Blijkbaar is dit voor sommigen een te ingewikkelde boodschap.

We mogen in Nederland blij zijn dat we nog mogen wandelen en fietsen. In andere landen met strengere maatregelen zit je de hele dag opgehokt. Koester dus wat je hebt en denk niet aan alles wat je mist.

In Londen wordt nog steeds relatief veel met het openbaar vervoer gereisd omdat veel mensen niet de mogelijkheid hebben om thuis te werken. Het gevolg is dat de metro’s nog steeds druk zijn, ook al omdat de dienst is uitgedund. Het aantal besmettingen is dan ook erg hoog in Londen. Er zijn ook al buschauffeurs te betreuren die het virus hebben opgelopen omdat de passagiers via de voordeur het voertuig moeten betreden. 

Ik had hier niet zoveel moraalridders verwacht. Het aantal bekeuringen wat per jaar uitgedeelt wordt geeft een aardig idee van het volgen van de wet in Nederland, en dan tellen we de onbestrafte overtredingen niet mee want daarvan weet niemand hoeveel dat er zijn. Nu het over het gebruik van het ov gaat is de trein te klein en weet iedereen ineens waarom een ander niet zou mogen reizen.

"koesteren wat je hebt????  Om kritisch te kunnen kijken naar op welke manier je dat wat je afgenomen is weer zo snel mogelijk terug kan krijgen moet je dingen niet zo maar accepteren. Je bedoelt toch niet... blij zijn met een gebroken been en juichen “ik kan nog 2 meter hinkelen”

Dat er andere landen met strengere maatregelen zijn is waar maar in een aantal van die landen kan je, als je er familie hebt wonen de regels wel probleemloos naar je hand zetten en je, in tegenstelling tot wat veel mensen denken je vrij bewegen. 

Zolang je niet in de stad zit maar op het platteland kan je ook in een paar Europese landen met strengere regels bijna gewoon doen en laten wat je wilt, daar is "gesloten” meer ”open voor vrienden en bekenden”. Waar de dorpsveldwachter het advies geeft, als je mij of een van mijn collega's ziet aankomen blijf dan niet op de weg of in de berm lopen maar stap een tuin, veld of weiland in, niemand vind dat nu erg. Alle dorpsbewoners doen dat ook. Je loopt dan op eigen terrein en wij gaan echt niet uitzoeken of je wel de eigenaar bent….

Om de corona besmetting van chauffeurs in Londen nou direct aan de passagiers te linken… Het zou best kunnen maar veel besmettingen komen uit een veel kleinere kring, dichter bij de persoon die besmet raakt. Een bar, kantine, een persoon waar je tegen opbotst op straat, kortom plaatsen waar niet zo gauw aan denkt. Waar je het oploopt doet niet zoveel ter zake het is heel vervelend als het je overkomt.

We beginnen trouwens wel experts te worden in het elkaar angst aan te praten. Ik kijk uit, ben voorzichtig maar raak niet in paniek als er eens even iemand binnen de 1,5 m komt. Bij mij is de uitspraak “een knuffel geven” nog steeds aardig bedoelt en niet zoals sommige denken een doodsbedreiging.

Reputatie 7
Badge

Ik moet zeggen dat ik de moraalridders ook erg vervelend vind.

Reputatie 5

Het lijkt me dat je daar toch wel meer over zou moeten weten voor je maskers weghaalt bij de zorg.

Natuurlijk haal je geen mondkapjes, met een bewezen effectiviteit, weg bij de zorg. Te gek voor woorden. Zie ook mijn eerdere post.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned 

Ik heb niet het idee dat je begrepen hebt wat ik bedoelde. Ik ben in het geheel geen moraalridder. Ik ben wel een realist die zijn kop niet in het zand steekt. Uit berichtgeving vanuit de hele wereld blijkt dat een drastische aanpak waarbij je zo min mogelijk (bij voorkeur helemaal niet) in contact komt met andere mensen de verspreiding van het virus tegengaat. Uiteraard is dat op het platteland makkelijker te realiseren dan in de stad. 

Het gaat er niet om of een knuffel aardig bedoeld is of niet. Maar zolang je niet weet of jij of de andere knuffelaar drager van het virus zijn kun je maar beter afstand bewaren. 

Nog een opmerking over de buschauffeurs in Londen. Er zijn inmiddels al 9 chauffeurs overleden aan het virus. Het wordt vooral geweten aan het feit dat passagiers via de voordeur instappen. Maar ook aan het feit dat de bestuurdersplekken niet heel erg goed worden schoongehouden. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-52212143

Het frappante is dat ik van kennissen hoorde dat Connexxion hier in de regio al weken geleden rood-witte linten heeft gespannen in de bussen en dat passagiers alleen nog via de achterdeur mogen instappen. Ik zie hier de bussen overigens alleen maar (bijna) leeg langs rijden. De chauffeurs lopen weinig risico.

Ik begrijp best dat sommigen mensen vraagtekens zetten bij strenge maatregelen. Maar ik zet vraagtekens bij de kritiek omdat de alternatieven hoogstwaarschijnlijk veel erger zijn wanneer de pandemie zonder maatregelen kan huishouden. Ik begrijp niet dat er mensen zijn die dergelijke risico’s willen lopen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet zeggen dat ik de moraalridders ook erg vervelend vind.

Ik vind de mensen die andere mensen voor moraalridders uitmaken nog veel vervelender.

Reputatie 7
Badge

Ik vind de mensen die andere mensen voor moraalridders uitmaken nog veel vervelender.

Waarom moet jij altijd als een hork achter mij aankomen als ik ook maar iets te melden heb hier op deze website?  Heb je niks beters te doen?

En heb ik jouw persoonlijk uitgemaakt voor moraalridder? Nee. Waarom voel je je dan aangesproken?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom moet jij altijd als een hork achter mij aankomen als ik ook maar iets te melden heb hier op deze website?  Heb je niks beters te doen?

En heb ik jouw persoonlijk uitgemaakt voor moraalridder? Nee. Waarom voel je je dan aangesproken?

Je hebt een bericht geliket waarin @Philned mij uitmaakt voor moraalridder. Meteen onder dat bericht heb je geschreven dat je moraalridders ook erg vervelend vindt. Dan concludeer ik dat je mij een moraalridder vindt. Simpel zat.

Verder heb ik in geen maanden ook maar iets tegen je gezegd op dit forum. In dit geval voelde ik me persoonlijk aangesproken en heb ik gereageerd. Graag een beetje reëel blijven. 

Reputatie 7
Badge

Je hebt een bericht geliket waarin @Philned mij uitmaakt voor moraalridder. Meteen onder dat bericht heb je geschreven dat je moraalridders ook erg vervelend vindt. Dan concludeer ik dat je mij een moraalridder vindt. Simpel zat.\

Nee zo simpel is dat helemaal niet. Zolang ik het niet letterlijk heb gezegd hoef jij je niet aangesproken te voelen hoor. Dat zijn zijn woorden. Niet de mijne. Wil je toch perse wel graag anders denken dan is dat jouw probleem.

Verder heb ik in geen maanden ook maar iets tegen je gezegd op dit forum. In dit geval voelde ik me persoonlijk aangesproken en heb ik gereageerd. Graag een beetje reëel blijven. 

Ik ben ook al maanden niet meer op het forum geweest omdat ik het te druk had met werk. Lekker logisch dan toch dat je mij niet aangesproken had toen.

Reputatie 7
Badge +3

@Trein-D 

Dus je vindt mij geen moraalridder? Je hebt de woorden van @Philned wel geliket. Dan ga ik ervan uit dat je het met hem eens bent.

Ik houd niet bij of jij maandenlang iets post of niet. Ik heb gezien dat je in dit topic wat dingen hebt geschreven. Ik heb op geen enkel van die berichten gereageerd. Je kreeg alleen nu een reactie. Het waarom daarvan heb ik al uitgelegd.

Nogmaals het vriendelijke verzoek om reëel te blijven.

Reputatie 7
Badge

@Trein-D

Dus je vindt mij geen moraalridder? Je hebt de woorden van @Philned wel geliket. Dan ga ik ervan uit dat je het met hem eens bent.

Ik ben het gedeeltelijk met hem eens ja. Niet alles.

Ik houd niet bij of jij maandenlang iets post of niet. Ik heb gezien dat je in dit topic wat dingen hebt geschreven. Ik heb op geen enkel van die berichten gereageerd. Je kreeg alleen nu een reactie. Het waarom daarvan heb ik al uitgelegd.

Nogmaals het vriendelijke verzoek om reëel te blijven.

Ik ben ook gewoon reëel hoor. Maar ben jij eigenlijk wel reëel?

Ik snap dat er n.a.v. uitspraken een discussie ontstaat over het wel of niet zijn van een moraalridder. Ik wil de betrokken gebruikers eraan herinneren dat we in dit topic proberen een vraag van de reiziger te beantwoorden, niet vaststellen wie wel of niet een moraalridder is.

Reputatie 7
Badge +3

Mee eens. Ik heb de fout gemaakt op een aantal opmerkingen in te gaan. Die discussie heb ik verplaatst naar de privéberichten.

Mijn excuses aan de overige lezers.

Reageer