Reizen met de trein in deze tijd

Reputatie 4

Ik ben in het bezit van een weekend vrij abonnement. Een aantal keer in de maand bezoek ik iemand in de privésfeer. Ik reis altijd alleen met de trein, buitenom de spits en in de zo rustigst mogelijke gedeelte van een trein. Ga zelfs wel is een trein later, omdat ik niet van drukte houdt.

Mag ik als abonnementhouder nog met de trein om iemand te bezoeken, want ik heb namelijk geen auto?

Voor mensen die kritiek hier op hebben, omdat ik dit zou doen.

LEVER KRITIEK OP MENSEN DIE AFGELOPEN WEEKEND IN GROEPEN MET DE TREIN GINGEN.

MISSCHIEN DEED JE DAT ZELF OOK WEL MET JE GEZIN OF ANDEREN. GA DAN IS BIJ JEZELF TE RADEN VOOR DAT JE EEN ANDER VEROORDEELD.

244 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me dat je daar toch wel meer over zou moeten weten voor je maskers weghaalt bij de zorg.

Natuurlijk haal je geen mondkapjes, met een bewezen effectiviteit, weg bij de zorg. Te gek voor woorden. Zie ook mijn eerdere post.

Doel je dan op je Parijse voorbeeld? Dan heb ik daar wel de vraag bij hoe goed die eigen gemaakt  mondkapjes zijn. Hoeveel houden die tegen? Welk percentage druppeltjes  filteren die? En 2 miljoen klinkt veel, maar dat komt er in feite op neer dat er niet genoeg zijn voor de hele bevolking van Parijs en dat  mensen dan hooguit 1 mondkapje per persoon hebben die ze dus iedere dag zouden moeten dragen. Heeft er gister iemand tegen jouw mondkapje gehoest dan zet jij die vandaag en morgen weer lekker opnieuw op. 

Mochten die mondkapjes wel bv 80% of 94% filteren en daarmee gelijke bescherming bieden als een FFP1 of FFP2 masker dan zijn deze denk ik in de zorg harder nodig. Hier in Nederland werd bv al eerder bekend dat het Reinier de Graaf-ziekenhuis in Delft zelf mondkapjes ging maken voor de eigen medewerkers en eventueel na opschalen ook voor andere zorginstellingen. Ook in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen zijn ze zelf aan knutselen gegaan.  En ook wordt er gekeken naar hergebruiken van de eenmalige maskers bv door sterilisatie of door bloot te stellen aan een temperatuur van 121 graden. Eventele door overheden zelf geproduceerde mondkapjes kunnen dan denk ik beter aan de zorg worden geleverd daan uitgedeeld aan de bevolking. Het wordt een andere situatie wanneer er daarvan tientallen of honderden miljoenen van beschikbaar komen.

Intussen lees ik wel dat er toch weer sommige zendingen maskers binnen komen, waardoor er nog geen echt tekort is, wel dat ze nog steeds schaars zijn. Iedereen in Nederland een masker laten dragen kan er dan voor zorgen dat die schaarste wel omslaat in een tekort.

En daarnaast wil ik ook goed weten of het echt effectief is. In veel Aziatische landen waar men wel maskers draagt werd en wordt veel meer getest en ook asymptomatische mensen worden in quarantaine geplaatst. Wordt de verspreiding van het virus dan voornamelijk geremd door het dragen van maskers of door het testen en in quarantaine plaatsen? 

Reputatie 7
Badge

Ook mijn excuses. Dit soort discussies zijn ongewenst op een openbaar forum als deze. Dat snap ik.

Reputatie 5

Het lijkt me dat je daar toch wel meer over zou moeten weten voor je maskers weghaalt bij de zorg.

Natuurlijk haal je geen mondkapjes, met een bewezen effectiviteit, weg bij de zorg. Te gek voor woorden. Zie ook mijn eerdere post.

Doel je dan op je Parijse voorbeeld? Dan heb ik daar wel de vraag bij hoe goed die eigen gemaakt  mondkapjes zijn. Hoeveel houden die tegen? Welk percentage druppeltjes  filteren die? 

En daarnaast wil ik ook goed weten of het echt effectief is. In veel Aziatische landen waar men wel maskers draagt werd en wordt veel meer getest en ook asymptomatische mensen worden in quarantaine geplaatst. Wordt de verspreiding van het virus dan voornamelijk geremd door het dragen van maskers of door het testen en in quarantaine plaatsen? 

Waardeer je kritische en toch ook open houding (oprecht). Daarnaast zou ik het echter ook prettig vinden als je mijn woorden niet telkens in een onbedoelde vorm zou gieten. Liever reageer ik op vragen en argumenten dan op mijn eigen, door een ander, vertimmerde beweringen.

Mijn nieuwsgierigheid werd inderdaad, in eerste instantie, gewekt door de gang van zaken in diverse Aziatische landen.  Het belang dat men daar hecht aan de kapjes zou je aan het denken kunnen zetten. Dit zeker gezien de ervaring die men er heeft opgedaan bij eerdere virusuitbraken.

Vervolgens zag ik het Amerikaanse CDC en het Duitse RKI een omslag maken. Ook zag ik dat een land als Tjechie, waar sinds medio maart een draagplicht geldt, aangeeft daar succes mee te behalen. De WHO schijnt nog te gaan komen met een heroverweging  nav eigen onderzoek.

In hoeverre de afzonderlijke maatregelen effectief zijn is (op dit moment) niet aan te geven. Dat geldt evenzo voor de vraag in hoeverre onze maatregelen aan de mogelijke afvlakking hebben bijgedragen.

De vraag naar het filterpercentage van een zelf gefabriceerd kapje lijkt mij in praktische zin niet zo relevant. Elk druppeltje dat je voortijdig zou kunnen opvangen lijkt mij de moeite waard. Met de diverse instructies zou je overigens een heel eind moeten kunnen komen.

Kortom: bij het reizen met de trein zou het zelf gefabriceerde kapje alvast een aanvullende bescherming kunnen bieden. Dit zeker als je je even verdiept in de materie.

Reputatie 7
Badge +3

Vertimmerde beweringen? Ik wil gewoon oprecht weten hoe goed zo'n zelf geproduceerd mondkapje werkt en wat het daadwerklijke effect van het dragen ervan is. Het kan jou dan lijken dat elk opgevangen druppeltje de moeite waard is maar als toch nog 50% er doorheen of langs komt omdat het ding niet goed aansluit heb ik er niet echt vertrouwen in, zeker als er zo weing van zijn dat je hem dagen achter elkaar moet gebruiken. Als er op een gegeven moment wel meer dan voldoende goede maskers zijn wordt het uiteraard een andere zaak.

Ik zag, dacht ik gister, een kop van een artikel ergens (artikel zelf achter een betaalmuur en niet gelezen) dat virus deeltjes wel tot 7 dagen kunnen overleven op mondkapjes. 

Alvast een tip, blijf in het geval het dragen van maskers uit de buurt van mannen met een baard omdat een masker niet  goed kan aansluiten bij baardgroei. Al geldt dat vooral voor de echte beschermende maskers en sluiten de simpele chirurgische maskers en dus ook die zelf gemaakte mondkapjes sowieso al niet 100% aan op het gezicht. 

Reputatie 5

Over eigenwijze drollen gesproken !

Waarom zou een zelf gefabriceerd masker niet beter dan niets of zelfs goed kunnen zijn ? Heb je je verdiept in al hetgeen te vinden is ?

Vertel mij dan ook eens hoe goed de huidige maatregelen zijn. Weet jij bijvoorbeeld dat is vastgesteld dat druppeltjes een afstand van 6-8 meter kunnen overbruggen.

Zo bezien kun je je maar beter nergens aan houden, is veel eenvoudiger !

Reputatie 7
Badge +3

Als ik een eigenwijze drol ben dan zijn onze minister en de experts van het RIVM dat zeker ook?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1243862125/minister-de-jonge-mondkapjes-op-straat-bieden-schijnveiligheid

Reputatie 5

Als ik een eigenwijze drol ben dan zijn onze minister en de experts van het RIVM dat zeker ook?

Juist, daarom staat er ook drollen en niet drol.

Alle bestaande maatregelen gaan gepaard met een gevoel van schijnveiligheid. Het dragen van mondkapjes onderscheidt zich, mocht dit al  geval zijn, daarmee dus niet van de overige maatregelen.

Reputatie 7
Badge +3

De maatregel om zoveel mogelijk thuis te blijven geeft mij voorlopig nog het meeste het gevoel van veiligheid. Dit is alleen iets wat we als samenleving niet eeuwig kunnen volhouden. Wie weet gaan we hier op den duur ook aan de maskers op straat, maar zorg dan wel voor goede beschermende maskers en voldoende voorraad voor iedereen.

De zorg in Nederland heeft per week al 4,5 miljoen mondkapjes nodig, al wordt mij niet duidelijk of het dan gaat om de beschermende FFP2 maskers of de simpele chirurgische maskers, of alles bij elkaar. En dat is dan alleen Nederland. Heb je enig idee hoe astronomisch veel dat is vergeleken met de normale hoeveelheden voor Corona? 

Reputatie 5

Thuisblijven geeft helaas niet voor iedereen het meeste gevoel van veiligheid.

Heb jij wel een idee van bijvoorbeeld het astronomisch aantal velletjes toiletpapier die dagelijks in Nederland door het toilet worden gespoeld ?

Nee, de productie van voldoende adequate mondkapjes kan nooit het probleem zijn, wel de bereidheid om de kapjes te dragen. Dit met name omdat het vooralgaat om de bescherming van de ander en niet zozeer vanjezelf.

Reputatie 7
Badge +3

De productie en verscheping zijn blijkbaar momenteel wel een probleem anders waren de bestelde 30 miljoen maskers al lang geleverd. Of had de minister vanmiddag in de kamer kunnen aangeven wanneer ze wel komen.

Reputatie 6

Volgens mij moet het nog blijken dat die dingen een effect zouden hebben. Zoals ik al eerder zei: het is net een fietshelm. Je mag het niemand kwalijk nemen als ze er geen willen dragen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een slechte vergelijking. Of ik wel of geen fietshelm draag maakt geen enkel verschil als ik moet niezen of hoesten. Bij een mondkapje maakt het wel degelijk verschil voor de mensen in mijn omgeving of ik wel of geen (deugdelijk) mondkapje draag.

Reputatie 6

Nee klopt, je gaat inderdaad geen fietshelm dragen om je niesbui binnen te houden. Ik ben blij dat we het er over eens zijn dat die bizarre sprong nergens op slaat.

Reputatie 5

De productie en verscheping zijn blijkbaar momenteel wel een probleem anders waren de bestelde 30 miljoen maskers al lang geleverd. Of had de minister vanmiddag in de kamer kunnen aangeven wanneer ze wel komen.

Haha Momo, toch maar weer een poging gewaagd.

Zoals je weet gaat het mij, op dit moment, niet om kapjes die (vals) gecertificeerd zijn en bedoeld zijn voor de zorg.

Mbt de productie van deze medische kapjes is wel het volgende interessant: https://www.trouw.nl/binnenland/nederlandse-bedrijven-gaan-zelf-miljoenen-mondkapjes-maken~bc112530/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Wie weet kunnen deze op een gegeven moment ook in de trein worden ingezet.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de bestelling is al gemeld dat ze de "komende periode" geleverd worden. We zullen netjes in de rij moeten aansluiten en onze beurt afwachten. Daarnaast heeft Nederland zich de laatste jaren keer op keer zeer anti-Chinees gedragen dus voorrang zit er niet in vrees ik. Je kunt niet de ene maand roepen dat China geen elektrische bussen mag verkopen in Nederland en dan verwachten dat je een maand later met voorrang mondkapjes kunt bestellen. 

Reputatie 7
Badge +3

Haha Momo, toch maar weer een poging gewaagd.

Zoals je weet gaat het mij, op dit moment, niet om kapjes die (vals) gecertificeerd zijn en bedoeld zijn voor de zorg.

Mbt de productie van deze medische kapjes is wel het volgende interessant: https://www.trouw.nl/binnenland/nederlandse-bedrijven-gaan-zelf-miljoenen-mondkapjes-maken~bc112530/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Wie weet kunnen deze op een gegeven moment ook in de trein worden ingezet.

Dat is inderdaad goed nieuws, ik las het vanmorgen ook op diverse nieuwssites. In dit soort maskers heb ik in ieder geval veel meer vertrouwen dan in zelf gefabiceerde mondkapjes. Elders las ik ook dat in ieder geval die van Afpro in opdracht van de Nederlandse overheid worden getest door het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft en in eerste instantie alleen beschikbaar zijn voor personeel in de zorg. Met een productiecapaciteit van zo’n 500.000 mondkapjes per dag aan het eind van april kom je al een heel eind qua benodigd aantal van 4,5 miljoen per week,. Als de capaciteit nog verhoogd kan worden bij deze bedrijven en wellicht nog meer bedrijven dit gaan doen en er bovendien nog uit de al bestaande bronnen vanuit het buitenland maskers worden geleverd dan kom je op een gegeven moment wel op een punt dat er genoeg goedgekeurde maskers zijn voor iedereen. Dan kun je ze hopelijk ook weer gewoon overal kopen én voor normale prijzen.

Los van dit soort goede initiatieven doen bestaande producenten er natuurlijk ook van alles aan om meer mondkapjes en maskers te maken. In China draaien de fabrieken volop. Maar ook een grote wereldwijde leverancier als 3M heeft de productie wereldwijd flink opgeschroeft. Sinds januari is de productie van alleen al de N95/FFP2 maskers verdubbeld naar 100 miljoen per maand en dat wordt de komende maanden nog verder verhoogd. Van die 100 miljoen worden er momenteel 35 miljoen geproduceerd in de US, de rest in andere landen. Nu was er afgelopen wel een soort van rel tussen 3M en de Amerikaanse overheid om grote hoeveelheiden vanuit de buitenlandse fabrieken te exporteren naar de US en dat de in de US gemaakte maskers niet mochten worden verkocht aan Canada en Latijns Amerika, wat normaal wel gebeurt. Daar is nu toch een deal bereikt, de komende 3 maanden worden er in ieder geval 55 miljoen voornamelijk vanuit Chinese fabrieken naar de US gestuurd, maar ook deels vanuit Singapore en Zuid Korea. Dus niet vanuit fabrieken in Europe en andere delen van de wereld. Van de fabriek in de UK heb ik geen cijfers kunnen vinden en dat is bij mijn weten nog steeds de enige europese 3M fabriek hiervoor.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens zijn niet alle maskers die uit China komen bruikbaar in de ziekenhuizen. Was er eerder in Nederland al een partij afgekeurd, nu is dat het geval in België

Dan liever deze ontworpen door het Reinier de Graaf ziekenhuis. Het is me alleen niet duidelijk of dit degenen zijn die nu door filterproducent Afpro en Auping zullen worden gemaakt of dat deze bedrijven een eigen ontwerp hebben wat ze willen laten keuren door dit ziekenhuis en dan na goedkeuring ook gebruikt kunnen worden.

Reputatie 3

@Tamzin 

Je bijdragen zitten weer vol aannames. Ik werk al vanaf 11 maart thuis in plaats van op kantoor net als drie andere collega's. Het is niet ideaal, maar verder prima te doen en onze werkzaamheden zijn ongewijzigd en houden meer in dan “niets” of “een rapportje afmaken”.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Vooral mensen die op kantoor werken kunnen met de huidige systemen prima thuis werken. Wat het nu lastig lastig kan maken is dat de partner misschien ook thuis werkt en dat iemand misschien jonge kinderen heeft die ook aandacht nodig hebben. En mensen die voorheen nooit thuis werkten hebben misschien niet de meest geschikte werkplek (misschien de keukentafel) of de nodige hardware waarmee het allemaal wat efficienter gaat (losse muis, toestenbord, grote monitor). Er was niet voor niets na de thuis werk maatregelen een piek te zien in de bestellingen van deze dingen. Ook zag ik beelden van mensen die de vrijdag na het afkondigen van de maatregelen van werk deze dingen van werk mee naar huis namen.

Als uiteindelijk de scholen weer open zijn dan kunnen mensen meer ongestoord thuis werken, met partners kunnen afspraken worden gemaakt wie welke dag thuis werkt en werkplekken kunnen verbeterd worden met de juiste hardware als dat intussen al niet gebeurd is.

Als mensen normaal in een drukke trein zitten (of zitten), regelmatig vertraging hebben of vaak in de file staat dan is het wel eens fijn die reistijd niet te hebben.

Reageer