Reizen met de trein is duurder dan met de auto

  • 10 september 2014
  • 133 reacties
  • 15965 Bekeken

jullie willen dat meer mensen met openbaar vervoer gaan zodat er minder file is op de weg maar hoe willen ze dat gaan betalen als het steeds duurder word en meer mensen zullen nu de auto pakken omdat het veel goed koper is dan met de trein ik vind het belachelijk hoe goed koper jullie het maken hoe meer mensen er met openbaar vervoer gaan als dat niet veranderd dan zullen de mensen helemaal niet meer met openbaar vervoer gaan!!!

133 reacties

Kijk en daar zitten we dus met een dilemma:
Als mensen met de trein zouden gaan, zouden de prijzen langzaam maar zeker dalen, omdat immers de kosten over meerdere mensen worden verspreidt, als ze dat niet doen, maar gewoon de auto nemen, dan blijven de prijzen wat hoger omdat diezelfde kosten over minder mensen verspreidt worden. Als ook de mensen die nu met de trein/ov reizen met de auto gaan, dan wordt het alleen maar duurder! Of ze verlagen de prijs nu, dan kunnen ze alle kosten niet meer betalen en dan maar hopen dat mensen realiseren dat de trein toch wel goedkoper is..
Openbaar vervoer duur? Auto goedkoper?
Ik moest vanmorgen van Vlaardingen West naar Schiedam voor een kleine ingreep in het naast het station gelegen ziekenhuis.
Ik heb voor de trein gekozen - reistijd slechts 10 minuten - en was voor de heen- en terugreis samen €1,70 kwijt
Zou ik de auto genomen hebben, dan was ik zeker 15-20 minuten onderweg geweest en was ik aan parkeren alleen al meer kwijt geweest dan die €1,70 die de trein mij kostte. En dan reken ik nog niet de benzine die ik verstookt zou hebben (ca. 12 km stadswerk, dus al gauw bijna 1 liter).
Dan was je binnen 35 minuten weer terug op het station voor de terugreis ? En je maakt ook kosten voor de kortingskaart 😃
Beste manny1993,
Zoals HansS en Rubenhuisman1 al stellen is het niet veel duurder dan met de auto. Alleen ook wij moeten af en toe onze prijzen verhogen, dit heeft te maken met inflatiecorrectie. Bedankt voor je voorbeeld Hans, reizen met de trein is niet alleen gemakkelijker en sneller, het is ook goedkoper, zoals blijkt uit het volgende rekenvoorbeeld van http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/21035-reiskosten-auto-of-trein.html.

Voorbeeldberekening
U wilt een afstand overbruggen van Groningen naar Maastricht. U reist alleen en moet de kosten alleen dragen. In dit voorbeeld ga ik uit van één van de zuinigste auto's, de Toyota Prius 1.5 met een verbruik van 4,5 liter per 100 kilometer. In het openbaar vervoer gaat het om een treinreis tweede klas zonder kortingsregelingen, enkele reis. In beide gevallen heb ik gerekend van station Groningen tot station Maastricht. Voor de autorit wordt gerekend met het werkelijke aantal kilometers die een auto moet afleggen.


Trein
Indien u met de trein gaat reizen van Groningen naar Maastricht bent u ongeveer 4,5 uur onderweg. Afhankelijk van het tijdstip van reizen moet u één keer of twee keer overstappen. De kosten bedragen €36,70


Auto
Voor de berekening van de autokosten moet er niet alleen rekening worden gehouden met de kosten van het brandstof, maar ook met afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud en reparatie. De afstand bedraagt ongeveer 333 kilometer. Uitgaande van uitsluitend de kosten van het brandstof zouden de kosten zijn: 333:100=3,33 x 4,5liter (verbruik per 100 kilometer)= 14,99 liter. Met een literprijs van €1,60 kom ik op €23,98. Onlangs heeft Nibud een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de kilometerprijs van een middenklasse auto (rekening houdende met alle kosten) ongeveer € 0,38 bedraagt. Hierbij zijn zij uitgegaan van een prijs voor één liter benzine van € 1,41 (inmiddels veel te laag). Het ritje kost u 333x€0,38= €126,54 .

Vriendelijke groet, Robby
Reputatie 7
Badge +4
De meeste mensen kunnen wel rekenen maar willen het niet als het om een auto gaat. Benzine is lang niet de grootste kostenpost. Met name de kapitaalposten, zoals afschrijving, worden niet meegenomen.
Wie eerlijk rekent, telt alle kosten op en deelt dat door het aantal gereden kilometers. Dan zou je wel eens kunnen schrikken. Maar ik snap uiteraard wel waarom autolovers dat echt niet willen doen ;-)

Ik heb weekendvrij en keuzedagen en ondanks dat ik eerste klas reis, ben ik nu minder dan een vijfde kwijt voor reiskosten in de trein. Ik reed in een middenklasser.

Afschrijving, renteverlies, reparaties en beurten naast APK, verzekering, brandstof....
En dit naast de chantage dat je wel moet repareren omdat je hele investering anders waardeloos is geworden. Een afschrijving van 2400 in twee jaar is wel honderd euro per maand en dan is je afschrijving heel gering. Een auto is goedkoper als je met vier man reist en soms makkelijker maar van het geld wat je overhoudt als je geen auto rijdt, kun je erg veel doen. Op het platteland kan ik me het bezit en de noodzaak van een auto wel voorstellen.
Ach Groningen-Maastricht is ook een slecht vb, neem dan een normaal traject.

En reken ook de kosten van het OV van en naar het station mee alsmede evt abonnementen, kosten OV chipkaart en kosten vertragingen mee.
Reputatie 3
Badge
Ach Groningen-Maastricht is ook een slecht vb, neem dan een normaal traject.

En reken ook de kosten van het OV van en naar het station mee alsmede evt abonnementen, kosten OV chipkaart en kosten vertragingen mee.


Als je de kosten van vertragingen meeneemt, moet je ook de meerwaarde meenemen van het feit dat je in de trein kunt lezen, werken, slapen, whatever.

In mijn tijd als zzp'er heb ik mijn tarieven voor mijn klanten mede relatief laag kunnen houden, omdat mijn reistijd met de trein gewoon productieve werktijd was. Ik had dus meer productieve uren in een zestigurige werkweek dan mijn conculega's die een paar uur per dag in de auto zaten. . .
Trein is ook vaak goedkoper, maar de genoemde vb zijn een beetje onzinnig.
Reizen met de trein is ALTIJD duurder als met de auto. Waarom vraag je je af misschien.... maar wat
de NS niet mee rekent is dat de reis ongeveer 1,5 tot 3,5 keer lang duurt als met de auto. En zet
die tijd maar eens om in geld. Wilde laatst vanuit Hillegom met de trein naar Maastricht... KANSLOOS.

OV Chipkaart... nog zo iets wat het openbaar vervoer naar iets walgelijks maakt. Het plan aanzie om gesloten stations te maken en het betalen van de reis te vereenvoudigen is goed, maar op deze manier hou je het openbaar vervoer niet meer openbaar. Ik mag niet eens met de OV chipkaart van mijn vriendin reizen omdat die op haar naam staat. Ik ben dus verplicht om zelf een aan te schaffen ala 7,50. Tel dat maar bij de eerste reis op.... 7,50 voor iets wat gratis zou moeten zijn. Plastic kaartje een 1 euro per keer.... Mafia praktijken als je het mij vraagt. Eigenlijk zijn het gewoon prijsafspraken denk ik!

Gelukkig ben ik geen toerist... voor hun is het helemaal duur geworden!

Nee ik neem wel de diesel slurper...... Brengt me van deur tot deur en nog goedkoper en sneller ook.

Daag de NS uit om het tegendeel te bewijzen voor mijn woon-werkverkeer, Hillegom --> 't Harde (allebei voorzien van station) met de auto is het 1uur 15min. Mijn werk dag begint om half 8. Kans op file is kleiner als een vertraging denk ik.

Maak dat openbaar vervoer nou eens aantrekkelijk voor een reiziger
Beste RobbyNS,
De prijsstijgingen van de laatste jaren gaan aanmerkelijk verder dan inflatiecorrectie en de dienstverlening wordt er niet beter op. Ns zet sinds 2013 op veel trajecten kortere en vaak te korte treinen in terwijl het aantal reizigers stijgt. De tarieven zouden wat dat betreft oaag kunnen. NS boekt dit jaar dikke winst en de reizigers betalen mee aan het Fyra debacle.
De reis duurt niet altijd langer, van Rotterdam naar Den Haag is maar 20 min en dat duurt met de auto langer.

En als je alle kosten meerekent is de trein vaak goedkoper, alleen niet aantrekkelijker.
idd als je op het ene station woont en op het ander moet zijn, dan is de trein wel eens sneller.

Met de trein tussen Rotterdam en Den Haag is 24 of 30 minuten (ligt er aan welke je neemt). Met de auto is het 29 min (op dit moment met file, normaal 24 min) bron: Google maps en NS.nl

auto heb ik toch voor de deur staan. dagelijks op en neer met de trein abonnement kost ongeveer 116 euro in de maand. Met de auto: brandstof is 1000 km (25 per rit) in maand ( 1 volle tank) is 70 euro. 46 euro over voor de verzekering en of wegenbelasting. Afschrijving niet mee gerekend... heb toch al een auto voor de deur staan.
Reputatie 4
Badge

Trein
Indien u met de trein gaat reizen van Groningen naar Maastricht. De kosten bedragen €36,70


Waar komt die prijs vandaan? Een enkele reis 2e klas zonder korting kost maximaal 25,40. Ongeacht of je nu vanaf Groningen naar Vught of door naar Maastricht wilt.
Ja en die auto gaat eeuwig mee en hoeft ook nooit gerepareerd te worden, APK gekeurd, grote beurt e.d.
jantje en pietje gaan van uit Hillegom naar Maastricht... en terug.
Met de trein kost dit 25,40 x 4 = 101,60 tijd 3uur 4 min
Met de auto kost dit 237 km x 2 = 474 km = 35 euro brandstof tijd 2uur 20min
(de auto heb ik al, dus afschrijving etc heb ik altijd)

Trein
Indien u met de trein gaat reizen van Groningen naar Maastricht. De kosten bedragen €36,70


Waar komt die prijs vandaan? Een enkele reis 2e klas zonder korting kost maximaal 25,40. Ongeacht of je nu vanaf Groningen naar Vught of door naar Maastricht wilt.



Scherp 😃
jantje en pietje gaan van uit Hillegom naar Maastricht... en terug.
Met de trein kost dit 25,40 x 4 = 101,60 tijd 3uur 4 min
Met de auto kost dit 237 km x 2 = 474 km = 35 euro brandstof tijd 2uur 20min
(de auto heb ik al, dus afschrijving etc heb ik altijd)


Die auto heb je toch gekocht man, dat is ook geld. En je zal weer een nieuwe moeten kopen na verloop van tijd.
lees net dat er per jaar 16 miljoen door "niet uitchecken" word verdient door de OV organisatie...:?
ja ik heb inderdaad een auto gekocht en ik koop ook weer een auto. Ongeacht of ik nou dagelijks met de trein op en neer kon rijden (wat ik het liefste zou doen). Dus de afschrijving is er toch al. Voor een eerlijke berekening moet je dan wat meer gegevens nemen. periode 4 jaar, gemiddelde woon werk verkeer afstand. (dat is ook niet van station naar station) etc. Ik vind alleen dat de hierboven genoemde rekensom van Robby wat kort door de bocht is.... net zo kort als die van mij misschien:P
Ja dat voorbeeld van Robby is ook erg kort door de bocht en niet realistisch.
jantje en pietje gaan van uit Hillegom naar Maastricht... en terug.
Met de trein kost dit 25,40 x 4 = 101,60 tijd 3uur 4 min
Met de auto kost dit 237 km x 2 = 474 km = 35 euro brandstof tijd 2uur 20min
(de auto heb ik al, dus afschrijving etc heb ik altijd)


Met de trein kost dit ritje met een NS groepsretour maar €55 i.p.v. €101,60.
Met 2 Blokker c.q. andere dagkaarten zelfs maar 30-35 euro

Al snap ik niet waar RobbyNS makkelijker en sneller vandaan haalt met de trein.
jantje en pietje gaan van uit Hillegom naar Maastricht... en terug.
Met de trein kost dit 25,40 x 4 = 101,60 tijd 3uur 4 min
Met de auto kost dit 237 km x 2 = 474 km = 35 euro brandstof tijd 2uur 20min
(de auto heb ik al, dus afschrijving etc heb ik altijd)


Met de trein kost dit ritje met een NS groepsretour maar €55 i.p.v. €101,60.


eh jantje en pietje zijn 2 personen... groepsvervoer is vanaf 4 en helaas zijn die van de Blokker maar acties en geen reguliere kaartjes. Teven is het bijzonder onhandig dat de kaartjes maar 1 dag geldig zijn. Weekendje weg met de trein dubbel zo duur...
Reputatie 3
Badge
jantje en pietje gaan van uit Hillegom naar Maastricht... en terug.
Met de trein kost dit 25,40 x 4 = 101,60 tijd 3uur 4 min
Met de auto kost dit 237 km x 2 = 474 km = 35 euro brandstof tijd 2uur 20min
(de auto heb ik al, dus afschrijving etc heb ik altijd)


Met de trein kost dit ritje met een NS groepsretour maar €55 i.p.v. €101,60.


eh jantje en pietje zijn 2 personen... groepsvervoer is vanaf 4 en helaas zijn die van de Blokker maar acties en geen reguliere kaartjes. Teven is het bijzonder onhandig dat de kaartjes maar 1 dag geldig zijn. Weekendje weg met de trein dubbel zo duur...


Er is toch niemand die u verplicht ook daadwerkelijk met zijn vieren te reizen? U koopt een groepsretour voor vier personen en reist maar met zijn tweeën. Volgens mij kan dat gewoon.

En een weekendje weg is helemaal niet dubbel zo duur; althans niet met reguliere kaartjes. Een retour is de prijs van twee enkeltjes, ongeacht of u op dezelfde dag terugreist of een dag, een week, of een jaar later (hoewel na een jaar waarschijnlijk wel de prijs omhoog gegaan zal zijn 😉 ).
Reputatie 3
Badge
Heb net ff gekeken naar Hillegom-'t Harde.
Volgens ANWB 121 kilometer, enkele reis, dus 240 op en neer.
Stel u werkt 220 dagen per jaar, dan komt dat neer op ruim 52500 km per jaar woon-werkverkeer alleen al. Zeg even inclusief privégebruik ongeveer 60000 km per jaar.

Voor een betrekkelijk eenvoudig autootje (no offense) als een redelijk recente Ford Ka komt de website van Autoweek dan al op maandelijkse kosten van ruim 700 euro per maand, inclusief brandstof.
Afschrijving niet meerekenen is natuurlijk apenkool. Ik schat dat je in dit geval verreweg de meeste kilometers maakt voor het woon-werkverkeer, en dan is het ook redelijk het grootste deel van de afschrijving daaraan toe te rekenen. Maar dan nog: het is alleen al aan brandstof zo'n 500 euro per maand.
Traject Vrij Jaar voor dat traject kost € 318 per maand. Sterker nog: dat is een Altijd Vrij-abonnement, dus u kunt daarvoor een heel jaar lang met de trein het hele land door (tweede klas).

Ik geef toe: de reistijd (zonder vertragingen en ook zonder files) is wel een stukje langer. Maar zoals al eerder gezegd: in die tijd kunt u eventueel de krant lezen, werken, slapen of wat dan ook; in ieder geval van alles wat u niet kunt doen als u op het verkeer moet letten.

Reageer