Reizen met de trein is duurder dan met de auto

• 10 september 2014
  • 133 reacties
  • 17378 Bekeken

Toon eerste bericht

133 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Afschrijving niet mee gerekend... heb toch al een auto voor de deur staan.

Daar zit nou net je rekenfout.

Heb je daarnaast wel eens gedacht aan renteverlies (je had van dat geld ook aandelen kunnen kopen) en/of eventueel rente voor een lening?
Gelukkig hoef ik niet elke dag op en neer. Let wel dat het met de trein niet mogelijk is om optijd te komen.
Forensen tussen Den Haag en Zoetermeer heb ik per auto en per OV gedaan. Resultaat:
- kosten zijn ongeveer hetzelfde als je voor de auto alleen de benzineprijs rekent
- gemiddelde reisduur is hetzelfde
Gelukkig hoef ik niet elke dag op en neer. Let wel dat het met de trein niet mogelijk is om optijd te komen.

Waarom zou dat niet kunnen ? Ik heb zelden vertraging met OV woon/werkverkeer en anders heb je kans in de file terecht te komen.
Omdat zelfs als ik de eerste trein neem, nog te laat kom. Overigs kan ik melde dat er de afgelopen jaren veel verbeterd is en ik tot nu toe nog geen file in de ochtend heb gehad.
Reputatie 3
Badge
(verwijderd; kruisende reacties en daardoor dubbel)
Ja het hangt af van je eigen omstandigheden uiteraard.
Vroeger kon het wel, maar na de invoering van het nieuwe dienstrooster is het de sport geworden van de ns om men zo veel mogelijk te laten overstappen...
Reputatie 3
Badge
Forensen tussen Den Haag en Zoetermeer heb ik per auto en per OV gedaan. Resultaat:
- kosten zijn ongeveer hetzelfde als je voor de auto alleen de benzineprijs rekent
- gemiddelde reisduur is hetzelfde

Het is de vraag of je alleen de benzineprijs moet rekenen. Het is redelijker om te bepalen welk deel van je kilometers betrekking heeft op woon-werkverkeer, en welk deel op ander gebruik, en dan de vaste lasten in die verhouding toe te rekenen aan de reiskosten voor je woon-werkverkeer.
Als 80% van je kilometers (woon-)werk betreffen, en 20% maak je voor de boodschappen en vakantie, is het raar om te zeggen "Ik heb die auto toch voor de deur staan".

Overigens geldt ook dat je in bepaalde gevallen meer kunt aftrekken voor de belasting als je met het OV reist.
Het is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Maar ik vind dat de ns het niet makkelijker, goedkoper of beter heeft gemaakt. Ik vind dat het openbaar vervoer in het algemeen de afgelopen jaren niet beter op is geworden. Ik denk ook dat er weinig word gedaan met de kritiek die ze krijgen.
Reputatie 4
Badge
[quote=IskOV] Het is redelijker om te bepalen welk deel van je kilometers betrekking heeft op woon-werkverkeer, en welk deel op ander gebruik, en dan de vaste lasten in die verhouding toe te rekenen aan de reiskosten voor je woon-werkverkeer.
Als 80% van je kilometers (woon-)werk betreffen, en 20% maak je voor de boodschappen en vakantie, is het raar om te zeggen "Ik heb die auto toch voor de deur staan".

Je moet niet alle kosten eerlijk verdelen op kilometerbasis, maar de meerprijs voor woonwerkverkeer rekenen (slijtage, hogere verzekeringscategorie, brandstof). Die auto moet je toch voor de deur hebben staan, tenzij je leven zich vrijwel volledig afspeelt op locaties die niet verder dan ca. 3 km van stations verwijderd zijn. Wanneer je de kosten berekent t.o.v. geen auto voor de deur, dan moet je de kosten van overig OV, taxi's, bezorgservices (Ikea pakketten en OV zijn geen succes), huurauto's en overnachtingen (i.v.m. geen trein naar huis meer in de avond) ook meenemen in de kosten van reizen met de trein. Vergeet ook de autoreizen met meerdere personen niet waarbij de autokosten nauwelijks toenemen en het OV wel meer geld wil zien.
Reputatie 3
Badge
Die auto moet je toch voor de deur hebben staan, tenzij je leven zich vrijwel volledig afspeelt op locaties die niet verder dan ca. 3 km van stations verwijderd zijn.

Ik moet zeggen: mijn leven speelt zich verspreid over vele locaties dichtbij en ver van stations af, ik forens al meer dan vijftien jaar over afstanden van rond de 80 kilometer (enkele reis), ik heb van mijn ruim vijftigjarige leven hoogstens drie jaar een auto voor de deur gehad en ik vermoed zomaar dat het geld dat ik heb uitgespaard aan vaste en variabele lasten voor die auto ruimschoots opweegt tegen de kosten die ik gemaakt heb om af en toe een auto te huren, overnachtingen te regelen en dergelijke.

Maar ik geef meteen toe: het is persoonlijk. Het feit dat ik geen kinderen heb scheelt bijvoorbeeld al heel wat in de urgentie om een auto te hebben.
Waarom altijd alle autokosten meenemen in de berekening. Die auto had ik al voor mijn werk en omdat ik in Woudenberg woon en kinderen heb. Dus als ik NIET met de trein ga is de aanschaf, belasting, verzekering, onderhoud en APK al betaald. Als ik dus WEL met de trein ga vergelijk ik alleen de brandstof kosten en een heel klein beetje extra slijtage. Dan kom ik tot de ontdekking dat de trein peperduur is!
Reputatie 3
Badge
Waarom altijd alle autokosten meenemen in de berekening. Die auto had ik al voor mijn werk en omdat ik in Woudenberg woon en kinderen heb. Dus als ik NIET met de trein ga is de aanschaf, belasting, verzekering, onderhoud en APK al betaald. Als ik dus WEL met de trein ga vergelijk ik alleen de brandstof kosten en een heel klein beetje extra slijtage. Dan kom ik tot de ontdekking dat de trein peperduur is!

Je moet gewoon het totaal van alle lasten versleutelen over het aantal kilometers dat je reist, ongeacht of dat nu prive of voor je werk is. Dan krijg je een reële prijs per kilometer.

Maar zelfs als ik uw berekening volg: Ik reis dagelijks van Haarlem naar Den Haag Centraal en terug. Zeg even: twintig dagen in de maand. Volgens de website van de ANWB kost mij dat 20 maal 15,58 alleen al aan brandstof; totaal 311,60. Een Traject Vrij-abonnement kost 204,10 per maand. Tel uit je winst. Als je diesel rijdt betaal je 20 maal 10,48, ofwel 209,60. Ook nog altijd 5,50 meer dan met de trein.

Uiteraard wordt het een heel ander verhaal als je met meerdere mensen in de auto zit, maar dat is nu net wat er in de spits vaak niet gebeurt.
Maar jij woont naast het station ? Je moet alle andere reiskosten die je maakt door geen auto te hebben ook meerekenen dan.
Het ligt er allemaal maar net aan de situatie denk ik. Ik heb een auto echt nodig omdat ik zulke uren werk dat er gewoonweg geen OV beschikbaar is. In dat geval moet ik met de auto. En parkeren op mijn werk is gratis. Als ik dan op een tijd moet werken wanneer de trein wel beschikbaar is, is dat kwa benzine kosten heel duur. Simpelweg omdat ik de auto toch al heb staan uit noodzaak. Dan zou ik dus gek zijn om met de trein te gaan. Het rekensommetje werkt alleen als je altijd OF met de trein gaat. OF met de auto. combineren heeft geen zin want dan betaal je gewoon dubbel.
Het hangt er per reiziger af. Ik twijfel eerst in begin of ik mijn rijbewijs wil halen, lessen en theorieexames kosten tegenwoordig ook duur en nodeloos ingewikkeld. Je auto moet eens 1x per jaar APK gekeurd zijn. Parkeren zoals in Amsterdam is ontzettend duurder dan dat je de trein pakt, eventuele boetes moet je betalen voor bijvoorbeeld te hard rijden, in de file staan is ook niet gezond en dan sta je ook niet voor je lol, je auto moet verzekerd zijn ook dat kost geld, een nieuwe of tweedehands auto aanschaffen kost ook geld, wegenbelasting moet je betalen als je bij elkaar optelt, dan neem je allemaal heel voor lief. Ik betaal voor mijn NS Dal Voordeel abonnement 1e klasse 50 € per jaar en voor een tariefeenheid van 24 km met de trein betaal ik per enkele reis 5, 00 €. Ik hou zelf het leven maar eenvoudig en simpel. Maar plaatsen zoals bijvoorbeeld Huizen heeft helemaal geen treinstation. Dan zou ik wel een auto moeten aanschaffen, mits ik ook mijn rijbewijs kan halen. Dus per persoon ligt dat ook eraan. Ik reis op z'n minst paar keer per maand met de trein.
Ik heb jaren met de trein gereisd omdat ik alle tijd had; kids niet meer thuis, mijn vrouw werkte en ik deed het huishouden. Ik schat dat ik over de afstanden van Barendrecht naar Borne vv met de trein gemiddeld 3 kwartier langer onderweg was dan met de auto. In 35% van die gevallen had ik vertraging van meer dan een half uur of meer dan een uur waardoor mijn reiskosten half of geheel vervielen. Met de auto doe ik er 2 uur over buiten de spits, in de spits vaak 3 uur of meer. In Borne moet ik dan nog 4 kilometer naar huis lopen (40 minuten) maar dat reken ik niet mee. Conclusie: voor wie de tijd heeft is de trein een goedkoop alternatief. Want 200 km maal ongeveer 1op 10 (ik heb nog een grote oude auto met weinig afschrijving maar een fors verbruik) is 20 liter benzine. Met mijn Voordeelurenabbo ben ik in de trein echt een stuk voordeliger uit. Maar het reist oha wel lekkerder dan die nare banken in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Maar jij woont naast het station ? Je moet alle andere reiskosten die je maakt door geen auto te hebben ook meerekenen dan.

Ik woon wel bijna naast het station, het is maar zo'n 5 a 6 minuten lopen.
In Delft waar ik werk ga ik vanaf het station met de fiets naar mijn werkadres, dat is nog geen 15 minuten. De stalling bij het station is nu gratis (voorheen bij het oude station stond mijn fiets in de bewaakte / betaalde stalling).
Ik betaal €109.40 per maand voor mijn Traject Vrij terwijl ik van mijn werkgever €179.58 ontvang aan reiskostenvergoeding.

De (eenmalige) kosten naast dit Traject Vrij jaar abonnement (en de bewaakte stalling vorig jaar) waren het laten opknappen van mijn oude fiets, nieuwe fietstassen, een regenpak en sinds mijn fiets in de openbare stalling staat een stevig kettingslot.

Ik woon wel bijna naast het station, het is maar zo'n 5 a 6 minuten lopen.
In Delft waar ik werk ga ik vanaf het station met de fiets naar mijn werkadres, dat is nog geen 15 minuten. De stalling bij het station is nu gratis (voorheen bij het oude station stond mijn fiets in de bewaakte / betaalde stalling).
Ik betaal €109.40 per maand voor mijn Traject Vrij terwijl ik van mijn werkgever €179.58 ontvang aan reiskostenvergoeding.

De (eenmalige) kosten naast dit Traject Vrij jaar abonnement (en de bewaakte stalling vorig jaar) waren het laten opknappen van mijn oude fiets, nieuwe fietstassen, een regenpak en sinds mijn fiets in de openbare stalling staat een stevig kettingslot.

Ik moet 4 km lopen, want een fiets stallen doe ik niet meer: ik kon 400 euro afschrijven op mijn bijna nieuwe fiets nadat ik 'm een weekeinde in de stalling had laten staan: ik trof 'm bij terugkomst volkomen vernield aan. Is dat ook afschrijving? Dan is treinreizen vele malen duurder dan met de auto..
Reputatie 7
Badge +3

Ik moet 4 km lopen, want een fiets stallen doe ik niet meer: ik kon 400 euro afschrijven op mijn bijna nieuwe fiets nadat ik 'm een weekeinde in de stalling had laten staan: ik trof 'm bij terugkomst volkomen vernield aan. Is dat ook afschrijving? Dan is treinreizen vele malen duurder dan met de auto..

Dat is dan ook de reden dat ik een oude fiets (denk nu zo'n 15 jaar oud) heb staan in de stalling. Deze stond toch maar als reservefiets in de schuur in de tijd dat ik dichterbij huis werkte en iedere dag op de fiets naar werk ging. Hopelijk is zo'n oude al enigszins roestige fiets minder aantrekkelijk voor fietsendieven. En mocht deze toch nog gestolen of vernield worden, dan koop ik hooguit een goedkope 2e-handsfiets terug.
Ik heb geen auto en wanneer ik deze zou moeten aanschaffen ben ik met alle bijkomende kosten denk ik toch wel meer kwijt.
Reputatie 3
Badge
Ik leef al 55 jaar gelukkig zonder auto, met uitzondering van zo'n drie jaar toen mijn partner een auto van de zaak had.
Privé hebben we doorgaans geen auto nodig, en als het een keer handig uitkomt huren we er een of lenen er een van vrienden. En dan combineren we gelijk zoveel mogelijk dingen waarvoor een auto handig is.

Dus het argument "die auto staat er toch al" gaat niet op.

Ik loop elke dag naar het station, en van het station naar mijn werk en omgekeerd. Daarmee boek ik in ieder geval de aanbevolen dertig minuten lichaamsbeweging. Reistijd in de trein kan ik werken, of slapen, of de krant lezen; die tijd spaar ik dus weer uit ten opzichte van de auto. En van hartje Haarlem naar hartje Den Haag is de trein echt sneller, en het scheelt iets van 12 euro per dag aan parkeerkosten.

In het verleden heb ik heel lang over langere afstanden geforenst. Hilversum-Zwolle, Hilversum-Alkmaar. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik dat dagelijks met de auto had moeten doen.
Waarom ik hier reageer is, omdat ik mij zelf ook afvroeg waarom de trein zo duur is vergeleken met de auto. Terwijl je ook al nadelen hebt, zoals: het niet van Bestemming A naar Bestemming B reizen; het (vaak) moeten overstappen en de langere reistijd. Het grote voordeel van het kunnen doorwerken in de trein, valt in de praktijk ook vies tegen. Zeker als je voornamelijk in de spits rijdt, is het zo druk, dat iets nuttigs doen niet of nauwelijks gaat.

Dan de kosten vergelijking voor een retour Roosendaal-Utrecht:

1) Met de trein kost een retourtje €36,40, echter zijn we dan nog niet op de bestemming, dus komen er nog kosten bij voor ander OV, wat een totaalprijs oplevert van ongeveer €40,-. (Al zijn de kosten voor het even snel iets lekkers halen op het station, omdat ik nu toch weer moet wachten op mijn aansluiting, niet meegerekend.)

2) Met de auto zal er een afstand van 2x 100 km afgelegd worden. Inclusief afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstof, reparatie en onderhoud betaal ik afhankelijk van het aantal km's dat ik per jaar rij, tussen de 20 en 25 ct/km. Totale kosten: €40,- à €50,-.

Wanneer je alleen reist, kost de auto je waarschijnlijk net iets meer. Reis je met 2 of meer personen, dan is de auto dus niet alleen sneller en comfortabeler, maar ook nog eens een stuk goedkoper.
Reputatie 7
Badge +4
Bij een eerlijke prijsvergelijking is het beter naar de jaarkosten te kijken, dus inclusief de vaak duizenden euros afschrijving, de aflossing van een lening dan wel het kapitaalverlies bij contante aankoop, de onderhoudkosten, de boetes, de verzekeringen en belastingen. Daarnaast betaalt u ook nog wat brandstofkosten.

De meeste autobezitters kunnen prima rekenen maar doen het niet. Ik heb mijn Opel Vectra stationcar de deur uitgedaan en dat was een prima ding maar de jaarkosten zijn onvergelijkbaar veel hoger dan de jaarkosten voor de trein. Ik hou in de trein mijn (vak-) literatuur bij

Het is een beetje uitdokteren maar met meer mensen reizen kan met de trein ook heel gunstig zijn. Kinderen onder de twaalf hoeven niks te kosten en de abonnementen als weekendvrij zijn heel gunstig voor en standaardgezin.

Reizen in de spits voor woon-werkverkeer is relatief duur maar het lijkt me stug dat u op jaarbasis en dus niet in een incidenteel geval veel gunstiger uitkomt met de trein. Het is echter wel een kwestie van op de hoogte zijn van de mogelijkheden en slim rekenen.

Als ik een auto nodig heb pak ik greenwheels. Een abonnement kost vijf euro per maand en je kunt midden in de nacht binnen een paar minuten over een auto beschikken. Een VWup brengt me ook overal als ik echt een auto nodig heb. Je bezit dan geen auto maar kunt er wel altijd over beschikken. Reserveren is binnen een minuut en openen kan met je chipkaart of je mobiele telefoon.

Als ik op het platteland woonde, zou mijn eerste rit ook naar de garage zijn.

Greenwheels moet wel in de buurt beschikbaar zijn maar in de dichter bevolkte gebieden lukt dat en ook bij heel veel stations. Van het geld dat u bespaart, kunt u nog veel leuke dingen doen.
NS dames en heren,

Hele leuke berekening allemaal maar de gemiddelde Nederlander heeft niet het nieuwste van het nieuwste auto met hoge afschrijvingen.

Je hebt alleen wat aan de NS als je buiten de spits reist. (geen tot nauwelijks vertraging en goedkoper reizen)
alleen dan is het goedkoper dan met de auto. Tevens neemt men daarvoor/daarna ook de bus. (weer een uitstekende berekening)

Tijdens de spits, daarbuiten moet je ook nog de bus/metro/tram nemen.

Ik woon in Den Haag zo'n 10 a 15 minuten van het station af. Heb het één maand geprobeerd met de OV en NS te reizen. Lachwekkend genoeg rijd de trein nauwelijks op tijd, zelfs tijdens de vakantie periode. Voor mij is op tijd als het op de minuut vertrekt en niet oplopende vertraging. Jullie houden totaal geen rekening met overstappende mensen. Hiervoor duurde mijn reis "minimaal" 1.5 uur en de kosten waren vrijwel gelijk aan de auto. (oude toyota corolla 1.6)

Van mijn huis met de auto naar locatie van werk is het voor mij tijdens de spits "maximaal" 1 uur en 10 minuten reizen met ook nog eens het comfort van je eigen auto.

Ik ken maar weinig mensen die binnen een loop afstand van een station wonen/werken. Dan zou de NS wellicht gunstiger uitkomen dan met de auto.

Voor nu is het maar een lachwekkend manier om te reizen. Zonde van je tijd en je geld.

Reageer