Reizen met de trein is duurder dan met de auto

• 10 september 2014
  • 133 reacties
  • 17378 Bekeken

Toon eerste bericht

133 reacties

Reputatie 1
Ik verbaas me altijd weer dat in Nederland de discussie alleen over geld gaat (is niet alleen bij OV, maar ook bij bijvoorbeeld de supermarkt) terwijl reizen per OV nog andere voordelen heeft. ersoonlijk reis is 2 a 3 dagen per week Leiden - Enkhuizen, ik zou met de auto kunnen gaan, dan ben ik ruim een uur korter onderweg, maar omdat ik per trein reis kan ik een deel van mijn reistijd tot werktijd maken. Ook hoef ik me, als ik per trein reis, geen zorgen te maken dat ik een ongeluk maak omdat ik te moe achter het stuur stap.
Verder zou je nog kunnen kijken naar punten als milieu belasting van beide vervoersmethoden.

In directe kosten is auto en OV, afhankelijk van het traject, inderdaad vergelijkbaar. Als we, ook al is het amar een deel van de indirecte kosten (zoals slijtage banden en hogere verzekering ivm hogere KM) mee rekenen valt het voordeel vaak al richting het OV.

Dus kort samengevat, het is maar net hoe je rekent en welk traject je reist, en misschien nog belangrijker; wat voor jou voor die reis zwaarder telt op dat moment voor dat traject.
Ik heb geen auto. Die keuze heb ik gemaakt toen ik zeven jaar geleden in mijn woonplaats ging werken en met de fiets naar mijn werk kon. Sinds een halfjaar werk ik in een andere stad. Ik krijg reiskostenvergoeding o.b.v. het aantal km van mijn huis tot mijn werk. Voor dat bedrag kan ik een Traject Vrij betalen en houd ik nog een paar tientjes 'over'. Ik kan van die reiskostenvergoeding onmogelijk een auto aanschaffen. Zelfs geen vijfdehandskoekblik.
Het traject van mijn woonplaats naar mijn werk is druk en niet alleen op het spoor. Met de dagelijkse files zou ik er ruim langer over doen dan de treinreis. Eerlijk is eerlijk; ik moet vanaf het station naar mijn werk nog 2 km overbruggen. Dat is één halte met de bus (idd daar gaan mijn paar tientjes winst ;-)) of een kwartier wandelen (goedkoper en bij droog weer veel aantrekkelijker). De totale reistijd is uiteindelijk ongeveer gelijk.

Al met al ervaar ik het reizen met de trein als veel goedkoper. Brandstof, belasting, verzekering, onderhoud en calamiteiten... allemaal kosten die ik niet maak. Natuurlijk: als je al toch al een auto voor de deur hebt staan, is treinreizen vast goedkoper. Maar voor mij betekent het dat ik geen auto hoef aan te schaffen. Goedkoper dus.
Openbaar vervoer duur? Auto goedkoper?
Ik moest vanmorgen van Vlaardingen West naar Schiedam voor een kleine ingreep in het naast het station gelegen ziekenhuis.
Ik heb voor de trein gekozen - reistijd slechts 10 minuten - en was voor de heen- en terugreis samen €1,70 kwijt
Zou ik de auto genomen hebben, dan was ik zeker 15-20 minuten onderweg geweest en was ik aan parkeren alleen al meer kwijt geweest dan die €1,70 die de trein mij kostte. En dan reken ik nog niet de benzine die ik verstookt zou hebben (ca. 12 km stadswerk, dus al gauw bijna 1 liter).

Als je een scooter koopt met 4 taks motor en je gooit 4 liter in de tank dan kun je ruim 120 km rijden 4 liter * 1,50 = 6 euro en de trein is altijd meer dan 30 euro voor die prijs.

Auto daar in tegen concurreert heersend want een gemiddelde nieuwe auto rijdt nu 1 op 30 km en er wordt tegenwoordig overal 130 km/h gereden, parkeren kan ook in de wijken waarop je ook geen parkeergeld hoeft te betalen, je bent overal gemakkelijk en snel met de auto, want de trein komt altijd te laat. Ik moest werken in Woerden en was altijd ruim 20 minuten te laat omdat de aansluiting niet overeen kwam en ik kwam ook vaak 40 minuten te laat op school door het openbaar vervoer. Toen ik mijn auto kreeg was ik onafscheidelijk en kon ik overal op tijd komen en de kosten zijn vet goedkoper

ik betaal 25 euro wegen belasting en 40 euro verzekering, mijn autootje rijdt ruim 1 op 17 en heeft ook de 1 op 21 gehaald, terwijl ik rustig 120 km/h op de snelweg kon rijden.

65 euro per maand en dan de benzine is goedkoper en met meerdere personen dan deel je de benzinekosten en dan ben je nog veel goedkoper uit.

Stel dat je met 5 personen vanaf Amersfoort naar Amsterdam gaat, en je pakt de trein: € 8,50 per enkele reis, x 5 = € 42,50 voor allen een enkele reis komt overeen dat je 85 euro kwijt bent met zijn allen voor een retourtje en met de auto rij ik 51 km naar Amsterdam x 2 = 102 km en dat deel ik door 16 want ik rij gemiddeld 1 op 16 op de snelweg, dat is 6,38 liter rond ik af op 7 liter * 1,50 = 10,50 voor heen en terug en met 5 personen deel je de kosten en dan kost het iedereen maar 2,10 voor de benzine, reken ik er 1 euro bovenop voor de onderhouds kosten. kom ik op 3,10 per persoon, kan dat ook met de trein? Groepskorting? Nee daar moet je grof geld voor betalen. De AUTO is my savior! Parkeerkosten zijn redelijk want je kunt je auto voor 2 euro per uur parkeren en vaak na 22:00 of 23:00 hoef je geen parkeergeld meer te betalen tot 07:00 of 09:00 's morgens.

Scooter is nog goedkoper maar dat is kiezen tussen zuinig en tijdswinst.

Auto en Scooter zijn het goedkoopst en ik ben erg blij dat ik mijn OV chipkaart niet opnieuw gekocht heb of geld op gezet had voordat hij verlopen was.
Reputatie 1
Rijden met de auto met meerdere personen is inderdaad goedkoper, maar ik heb een hekel aan dat je dan rekening moet houden met de overige carpoolers. Als je een keer een middag vrij wilt nemen, zal je weer zelf voor vervoer moeten regelen.
Alleen rijden kan je zelf bepalen wanneer je zelf weg wilt gaan.
Reputatie 6
Badge
Neem de Flixbus, die is goedkoper dan de trein en gegarandeerd zitplaats, lol.
Reputatie 3
Voor mij is een auto veel duurder dan de trein. Ik reis alleen maar in het weekend lange afstanden. Door de week naar het werk is maar 3 kilometer. In het begin ging ik met de bus. Duurde ruim een half uur. Nu ga ik op de fiets en nu is het nog maar 10 minuten als de brug niet open staat.

In het weekend reis ik wel grote afstanden. Ik heb een Weekend Vrij voor 39 euro per maand. Hiermee reis ik zatedag en zondag met de trein. Nog geen 5 euro per retourrit. En grote afstanden hoor. Met een auto ben je die 39 euro al kwijt aan 1 ritje heen en weer.
jullie willen dat meer mensen met openbaar vervoer gaan zodat er minder file is op de weg maar hoe willen ze dat gaan betalen als het steeds duurder word en meer mensen zullen nu de auto pakken omdat het veel goed koper is dan met de trein ik vind het belachelijk hoe goed koper jullie het maken hoe meer mensen er met openbaar vervoer gaan als dat niet veranderd dan zullen de mensen helemaal niet meer met openbaar vervoer gaan!!!
Het is inderdaad zo, dat het openbaar vervoer 32% duurder is, dan met de auto reizen. Voorbeeld: ik reis voor €8,12 met 40% eerste klas dalurenkorting van Den Helder naar Alkmaar. Voor €5,94 rijd ik met de auto van Den Helder naar Alkmaar en kan ik ook nog dichter bij het centrum gratis parkeren. Hoe willen ze met dit gegeven, meer mensen in de trein hebben. Fileprobleem lost men niet op, met het OV duurder te naken 😠
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad zo, dat het openbaar vervoer 32% duurder is, dan met de auto reizen. Voorbeeld: ik reis voor €8,12 met 40% eerste klas dalurenkorting van Den Helder naar Alkmaar. Voor €5,94 rijd ik met de auto van Den Helder naar Alkmaar en kan ik ook nog dichter bij het centrum gratis parkeren. Hoe willen ze met dit gegeven, meer mensen in de trein hebben. Fileprobleem lost men niet op, met het OV duurder te naken 😠
Dan reken je alleen maar de benzinekosten maar niet de rest van wat de auto kost.
Reputatie 7
Badge +3
En probeer in de grote steden maar eens gratis te parkeren.
@Fred P, als je alleen brandstofkosten rekent, dan moet je bij de trein alleen de stroom rekenen en wordt reizen met de NS opeens wel heel goedkoop 🙂 Maar misschien is het eenvoudiger om met de auto alle kosten mee te nemen. I.p.v. 14 cent/km kom je dan al snel op het dubbele.
Reputatie 5

jullie willen dat meer mensen met openbaar vervoer gaan zodat er minder file is op de weg maar hoe willen ze dat gaan betalen als het steeds duurder word en meer mensen zullen nu de auto pakken omdat het veel goed koper is dan met de trein ik vind het belachelijk hoe goed koper jullie het maken hoe meer mensen er met openbaar vervoer gaan als dat niet veranderd dan zullen de mensen helemaal niet meer met openbaar vervoer gaan!!!Het is inderdaad zo, dat het openbaar vervoer 32% duurder is, dan met de auto reizen. Voorbeeld: ik reis voor €8,12 met 40% eerste klas dalurenkorting van Den Helder naar Alkmaar. Voor €5,94 rijd ik met de auto van Den Helder naar Alkmaar en kan ik ook nog dichter bij het centrum gratis parkeren. Hoe willen ze met dit gegeven, meer mensen in de trein hebben. Fileprobleem lost men niet op, met het OV duurder te naken 😠

Je vergelijkt eerste klas met de auto, terwijl je voor minder 2e klas kan reizen. Daarnaast vergeet je nog een hoop dingen bij de auto zoals wegenbelasting, afschrijving, onderhoud, verzekering.

En dan nog niet te spreken over het verbruik van je auto, wat per auto verschillend is.

Al met al is het ov op veel stukken zeker goedkoper, maar het is geheel afhankelijk van hoeveel je van plan bent te reizen, het verbruik van je auto, de kosten van aanschaf, onderhoudskosten, wegenbelasting en verzekering.
Reputatie 7
Badge
UUuh...auto rijden is echt duurder dan met de trein reizen.
Ik heb trouwens een paar weken geleden nog mijn auto verkocht. Veelte duur en ik kwam niet meer door de APK heen. Jammer maar waar want een auto heeft wel veel voordelen. Maar helaas ook veel nadelen. En het prijskaartje is een van die nadelen.
Reputatie 7
Badge

Waar heb jij het over vriend? Weetje hoeveel wegenbelasting, Verzekering, APK, een auto kopen, parkeergeld, reparatiekosten, plus de benzine allemaal wel niet kosten bij elkaar? Jij hebt zeker nooit een auto gehad?
Reputatie 7
Badge +4
Tel alle kosten van een auto binnen een jaar bij elkaar op. Benzine, reparatie, wegenbelasting maar vooral de afschrijving die je per jaar kwijt bent. De waardevermindering is meestal duizenden guldens. Daarnaast het kapitaalverlies dat je hebt over het rendement van de bestede aanschafprijs. Deel de kosten per jaar door het aantal kilometers per jaar en je hebt de prijs per kilometer.

Reken dan maar eens uit wat Den Helder naar Alkmaar kost. En dan is er nog niet eens een kilometerheffing.

Eigenlijk zijn de kosten die Greenwheels berekent heel reëel. 30 cent per km voor kosten en benzine en daarnaast de tijd.

Verder is het heel persoonlijk, maar de kilometerprijs van mijn middenklasse Opel Vectra stationcar was vele malen hoger dan die van mijn Dalvrij - met heel veel kilometers. Mijn ov-jaarkaart kostte in de guldentijd maar een paar cent, en een auto toen al Hfl 0,45.

En dan tellen we de maatschappelijke effecten als verkeerscongestie en vervuiling nog niet eens mee.
Reputatie 7
Om de kosten makkelijk te vergelijken: kijk naar private lease. De goedkoopste auto (weinig km's, lang contract) kost al rond de 200, 250 eu per maand. Dan moet er nog benzine in.

Uiteraard wordt bij de kortere contractduur, meer km's het maand bedrag een stuk hoger. Je komt dan makkelijk tussen de 300 - 400 euro uit, exclusief benzine.
Reputatie 6
Reizen met de trein kan t.o.v. reizen met de auto spotgoedkoop zijn en dan te bedenken dat het reizen met de auto al te goedkoop is !
Reputatie 7
Badge
Reizen met de trein kan t.o.v. reizen met de auto spotgoedkoop zijn en dan te bedenken dat het reizen met de auto al te goedkoop is !
Hoe bedoel je reizen met de auto is al TE goedkoop? Ooit een auto gehad?
Het is helemaal niet te goedkoop. Een auto is sowieso nooit goedkoop.
Reputatie 7
Badge +3
Degene die zeggen dat reizen met de auto goedkoper is dan met de trein nemen in die vergelijking alleen de benzine kosten mee. Dat is voor iemand die toch al een auto voor de deur heeft staat hetgeen wat zo per rit zichtbaar is aan kosten.

Maar je moet uitgaan van iemand die geen auto heeft en welke kosten die dan zou hebben bij wel aanschaffen. Denk aan de eerder genoemde wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en parkeerkosten.
Reputatie 6

Reizen met de trein kan t.o.v. reizen met de auto spotgoedkoop zijn en dan te bedenken dat het reizen met de auto al te goedkoop is !Hoe bedoel je reizen met de auto is al TE goedkoop? Ooit een auto gehad?
Het is helemaal niet te goedkoop. Een auto is sowieso nooit goedkoop.

Het is de wet van vraag en aanbod. Op het moment dat de vraag veel groter is dan het aanbod, is het te goedkoop en wordt je opgezadeld met overvolle wegen en treinen.
Reputatie 7
Badge

Het is de wet van vraag en aanbod. Op het moment dat de vraag veel groter is dan het aanbod, is het te goedkoop en wordt je opgezadeld met overvolle wegen en treinen.

Ja dat veel mensen een auto hebben is omdat ze gewoon lui zijn. En ze nemen de prijd voor lief. Nooit bij nagedacht zeker?
Reputatie 6
Eenmaal een auto, wordt er meestal niet meer stil gestaan bij de vaste kosten en let men enkel nog maar op de brandstofkosten, zie @Fred P.

Overigens zou men ook de milieukosten kunnen laten meewegen.
Reputatie 7
Badge +4
Mensen rekenen wat ze moeten betalen, niet wat ze kwijt zijn.😉
Allen,

duidelijk verhaal van alle reacties. Natuurlijk heb ik ook kosten aan de auto. Die gebruik ik dagelijks, dus kosten heb ik zeker. Met de NS af en toe reizen, vind ik wel duur. Maargoed, men kan alles relativeren n natuurlijk hebben de GroenLinks denkers altijd gelijk (volgens hun, tenminste).

goed, ik zal me nergens meer mee bemoeien en geef allen weer de vrijheid om ............

tot ziens
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het niet correct dat u een politiek etiket plakt op deze gedachtengang.Vrijheid en Democratie is voor alle Nederlanders een waarde, ongeacht de politieke voorkeur.

Berekeningen zijn niet links of rechts. Uw foute wijze van berekenen en vooral de conclusie ervan als feit weergeven, was hetgeen dat werd aangevallen.
Maar je moet uitgaan van iemand die geen auto heeft en welke kosten die dan zou hebben bij wel aanschaffen. Denk aan de eerder genoemde wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en parkeerkosten.

Juist niet. Iemand heeft deze kosten toch al. En de kosten aan de auto zelf door 'n paar honderd kilometer extra rijden zijn nihil (als je enkel korte afstanden rijdt, is het zelfs beter voor de auto wanneer je dit af en toe doet).
Daarnaast kunnen in één trein ietsjes meer mensen dan in één auto, zou het sowieso aanzienlijk goedkoper per persoon per kilometer moeten zijn, dat is het simpelweg niet.
Dan heb je ook nog dat mensen eigenlijk te weinig voor een treinkaartje betalen, de rest legt de overheid (en ja ook van uw belastingcenten dus) bij.
Eerlijk is dat logischerwijs niet aangezien nog geen 6 procent van de trein gebruik maakt.

tl;dr prijzen van NS liggen 90 procent te hoog.

Reageer