Reizen met de trein is duurder dan met de auto

• 10 september 2014
  • 133 reacties
  • 17378 Bekeken

Toon eerste bericht

133 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dan heb je ook nog dat mensen eigenlijk te weinig voor een treinkaartje betalen, de rest legt de overheid (en ja ook van uw belastingcenten dus) bij.

Kunt u dat met cijfers aantonen? Hoeveel belastinggeld is naar NS gegaan, bijvoorbeeld de laatste vijf jaar?
Degene die zeggen dat reizen met de auto goedkoper is dan met de trein nemen in die vergelijking alleen de benzine kosten mee. Dat is voor iemand die toch al een auto voor de deur heeft staat hetgeen wat zo per rit zichtbaar is aan kosten.

Maar je moet uitgaan van iemand die geen auto heeft en welke kosten die dan zou hebben bij wel aanschaffen. Denk aan de eerder genoemde wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en parkeerkosten.

Deze overweging maak je bij het al dan niet aanschaffen van een auto (zou je tenminste moeten maken, ik denk niet dat veel mensen het doen). Maar dan moet je ook de kosten van huurauto's, taxi's, hotels, e.d. meenemen die je moet maken omdat het OV je helemaal niet of niet op bepaalde tijden op bepaalde plaatsen kan brengen. Het hangt af van de persoonlijke situatie hoe hoog die kosten zijn. Bij een randstedelijke binnenstadbewoner zal de vergelijking dan vermoedelijk eerder doorslaan naar het OV, terwijl voor de buiten de randstad levende bewoner van het platteland eerder op de auto zal uitkomen.
Is de auto eenmaal aangeschaft, zijn alleen de variabele kosten nog van belang in de vergelijking met het OV. Omgekeerd trouwens ook, eens je een OV-jaarkaart hebt aangeschaft, of hoe die tegenwoordig ook heet, is elke reis die je met het OV kunt doen gratis en een autorit per definitie duurder.
Reputatie 7
Mijn ervaring is dat weinig mensen kijken naar wat autogebruik in de praktijk, op jaarbasis onder de streep kost. Wordt het weer duurder, bezuinigen ze op iets anders. Er moet héél wat gebeuren voor ze 'm wegdoen. OV heeft, zeker buiten de Randstad, nog steeds een negatief imago (duur, onhandig, lange reistijd, drukte, storingen, aanreistijd naar halte of station, beperkte frequentie, niet dáár komen waar je werkt- bedrijvenparken bijv). Als ik zeg dat ik per trein en bus naar het werk ga, gaan de wenkbrauwen omhoog. Snappen ze niets van waarom je dat zou doen.
Reputatie 6
Mijn ervaring is dat weinig mensen kijken naar wat autogebruik in de praktijk, op jaarbasis onder de streep kost. Wordt het weer duurder, bezuinigen ze op iets anders. Er moet héél wat gebeuren voor ze 'm wegdoen. OV heeft, zeker buiten de Randstad, nog steeds een negatief imago (duur, onhandig, lange reistijd, drukte, storingen, aanreistijd naar halte of station, beperkte frequentie, niet dáár komen waar je werkt- bedrijvenparken bijv). Als ik zeg dat ik per trein en bus naar het werk ga, gaan de wenkbrauwen omhoog. Snappen ze niets van waarom je dat zou doen.

Ik heb tot 2,5 jaar geleden geen auto gehad omdat ik vooral in en binnen de randstad reisde. Als ik naar een dorp moest dan nam ik het maar voor lief dat ik eerder naar huis moest van een evenement of ik kon met iemand mee rijden. Toen ik uiteindelijk elke week heen en weer naar een dorp moest, besloot ik het ook dapper met OV te doen. Inmiddels is de reistijd met OV 3 uur enkele reis en rijdt de bus één keer per uur en miste ik die regelmatig. Of mag ik 29 minuten wachten op een trein omdat het niet aansluit. Ik heb toen toch een auto gekocht. Dan ben ik circa 1 uur en 16 minuten bezig en ik reis buiten de spits, in het weekend. Dus dat scheelt. Werk blijf ik met OV doen omdat het daar filerijden is en OV dan stuk fijner. En die keren dat ik vanaf het dorp naar kantoor ga, dorp - station doe ik dan wel met de auto want op een gegeven moment rijdt de bus weer één keer per uur
Reputatie 7
Badge
Allen,

duidelijk verhaal van alle reacties. Natuurlijk heb ik ook kosten aan de auto. Die gebruik ik dagelijks, dus kosten heb ik zeker. Met de NS af en toe reizen, vind ik wel duur. Maargoed, men kan alles relativeren n natuurlijk hebben de GroenLinks denkers altijd gelijk (volgens hun, tenminste).

goed, ik zal me nergens meer mee bemoeien en geef allen weer de vrijheid om ............

tot ziens

Het probleem is gewoon dat jij niet kan tellen volgens mij. 😌
Reputatie 7
Badge
Deze overweging maak je bij het al dan niet aanschaffen van een auto (zou je tenminste moeten maken, ik denk niet dat veel mensen het doen). Maar dan moet je ook de kosten van huurauto's, taxi's, hotels, e.d. meenemen die je moet maken omdat het OV je helemaal niet of niet op bepaalde tijden op bepaalde plaatsen kan brengen. Het hangt af van de persoonlijke situatie hoe hoog die kosten zijn. Bij een randstedelijke binnenstadbewoner zal de vergelijking dan vermoedelijk eerder doorslaan naar het OV, terwijl voor de buiten de randstad levende bewoner van het platteland eerder op de auto zal uitkomen.
Is de auto eenmaal aangeschaft, zijn alleen de variabele kosten nog van belang in de vergelijking met het OV. Omgekeerd trouwens ook, eens je een OV-jaarkaart hebt aangeschaft, of hoe die tegenwoordig ook heet, is elke reis die je met het OV kunt doen gratis en een autorit per definitie duurder.

Dat maakt geen ene moer uit nog steeds. De auto is altijd nog steeds duurder als met de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Niet altijd. Wanneer je met een groep van 4 personen met de auto reist dan is dat vaak goedkoper dan de auto. De auto is vooral relatief duur wanneer je alleen over lange(re) afstanden reist.

De grote concurrent van de auto is dan ook niet het OV maar de elektrische fiets. Die gaat veel mensen uit de auto krijgen in het woon-werkverkeer tot zo'n 10 km.
Reputatie 6
Niet altijd. Wanneer je met een groep van 4 personen met de auto reist dan is dat vaak goedkoper dan de auto. De auto is vooral relatief duur wanneer je alleen over lange(re) afstanden reist.

De grote concurrent van de auto is dan ook niet het OV maar de elektrische fiets. Die gaat veel mensen uit de auto krijgen in het woon-werkverkeer tot zo'n 10 km.

Ik blijf me verbazen hoeveel mensen onder de 10 km nog met de auto gaan. Hoewel ik het begrijp als je in een nette rok of pak moet komen en het regent.. en zelf fiets ik ook niet altijd lekker in een nette rok of jurk maar dan heb ik meestal OV
Reputatie 7
Badge +3
Ik verbaas me daar helemaal niet over.

De auto is voor veel forenzen de enige werkbare oplossing voor het woon-werkverkeer. Het openbaar vervoer komt vaak niet dichtbij de plaats waar je woont en ook niet bij de plaats waar je werkt. Een reis met de auto is dan vaak 3 tot 4 keer sneller (of nog meer) dan een reis met het OV. Het OV is niet bepaald een pretje wanneer je eerst een kwartier moet lopen naar het vertrekpunt en ook nog een keer een kwartier moet lopen vanaf het aankomstpunt. Of dat je lang moet wachten op aansluiting etc. En goedkoop is het ook niet bepaald wanneer je met de trein in de spitsuren moet reizen.
Reputatie 7
Badge

Een auto betaal je meestal alleen omdat dat ding nou eenmaal op JOUW naam staat. En wanneer rij je nou met 4 personen. Komt ook niet vaak voor lijkt me.
Als de auto van JOUW is dan zijn alle kosten (zoals verzekering wegenbelasting reparatie´s parkeerkosten (brandstof tenzij je die door 4e splits als je drie andere mensen in de auto met je meeneemt en de brandstofkosten splitst) APK. En natuurlijk nog niet te vergeten de aanschaf van de auto) voor JOUW,
Dat alles bij elkaar is inderdaad duurder dan het openbaar vervoer.
Badge +3
Een auto is duur (vaste kosten) maar als je er toch al eentje hebt dan zijn de kilometerkosten (variabel) soms wat goedkoper dan de trein inderdaad, zeker als je met meerdere personen reist.

https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto

En ja, ik had ook ooit een afgetrapte oude Toyota Starlet, gekocht voor 750 gulden. Afschrijving dus 0, onderhoud ook zo goed als 0 (onderdelen van de sloop) en zelf klussen, APK ƒ25 voor een jaar. Wegenbelasting iets van ƒ130 per kwartaal (hij was nog geen 25 jaar oud helaas), WA verzekering ƒ75 per jaar (80% bonus/malus korting).

En dan bij de Belgische grens voor een tientje (guldens, ƒ 0,30 per liter) LPG er in en hoppa met 4 personen retour (260 km) van Eindhoven naar Amsterdam.

Zo'n ritje was spotgoedkoop inderdaad... Geef me maar ƒ5 of een paar biertjes als ik niet hoef te rijden...
Reputatie 7
Badge
Een auto is duur (vaste kosten) maar als je er toch al eentje hebt dan zijn de kilometerkosten (variabel) soms wat goedkoper dan de trein inderdaad, zeker als je met meerdere personen reist.

https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-autoEn ja, ik had ook ooit een afgetrapte oude Toyota Starlet, gekocht voor 750 gulden. Afschrijving dus 0, onderhoud ook zo goed als 0 (onderdelen van de sloop) en zelf klussen, APK ƒ25 voor een jaar. Wegenbelasting iets van ƒ130 per kwartaal (hij was nog geen 25 jaar oud helaas), WA verzekering ƒ75 per jaar (80% bonus/malus korting).

En dan bij de Belgische grens voor een tientje (guldens, ƒ 0,30 per liter) LPG er in en hoppa met 4 personen retour (260 km) van Eindhoven naar Amsterdam.

Zo'n ritje was spotgoedkoop inderdaad... Geef me maar ƒ5 of een paar biertjes als ik niet hoef te rijden...

Je weet dat we tegenwoordig in 2019 leven? Guldens bestaan niet meer. En alles is onderhand duurder geworden.
En niet iedereen kan aan de auto klussen, en die mensen moeten dus naar een garage gaan wat altijd duurder is dan zelf dingen repareren.

Een auto is tegenwoordig gewoon duur. 😌
Badge +3
Goh, die zag ik aankomen natuurlijk.

Maak er euro's van en hetzelfde voor nu (tankstation hier vlakbij heeft op woensdag 25 cent korting op alle brandstoffen, dus LPG voor 30 cent ongeveer) 🤣

Maar goed, natuurlijk is een auto duurder dan een trein, al rijd je er geen meter mee!
En dan is er nog een kost die ook duur kan zijn. Het behalen van het rijbewijs zelf.

Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in België mag je maar een paar keer proberen met begeleiding van kennissen. Haal je na X aantal keer je rijbewijs nog niet, dan mag je dure lessen bij een rijschool gaan volgen.

Voor mij is zo'n rijbewijs dus geen noodzaak. Met de nodige planning en creativiteit geraak ik zelfs op afgelegen plekken in de Schotse Highlands.
Reputatie 6
Het autorijden is tegenwoordig toch echt niet duur genoeg. Op het moment dat het rijden met de auto duurder wordt gemaakt, zullen vanzelf ook plekken buiten de Randstad beter bereikbaar worden. Mogelijk zelfs de Schotse Highlands, maar of @gekke_henkie daar blij van zal worden waag ik sterk te betwijfelen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat het wel goed is dat de oplossing van de problemen in de Randstad niet ten koste gaat van het platteland. De leefbaarheid komt onder zware druk als mensen geconfronteerd worden met een kilometerheffing. In veel dorpen zijn geen winkels meer, het openbaar vervoer is om zeep geholpen, dus zonder auto is mobiel zijn nagenoeg niet mogelijk. Het inkomen is bovendien gemiddeld vaak lager. Deze mensen de auto feitelijk ontnemen, om verkeersproblemen elders op te lossen is ronduit onrechtvaardig. Voor deze groep is de auto duur genoeg, de keuze ervoor is in de praktijk niet zo vrijwillig. Je kunt niet kiezen voor openbaar vervoer als het er niet is.

Deze groep is van de auto afhankelijk en hoeft de prijs van de problemen in de Randstad niet te betalen. Daar dragen ze hooguit incidenteel toe bij.

De wereld is groter dan West-Nederland en de Brabantse stedenrij. Randstedelijke oplossingen werken hooguit in gebieden met verkeerscongestie.

De discussie was echter of de auto duurder was dan het openbaar vervoer of andersom.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in België mag je maar een paar keer proberen met begeleiding van kennissen. Haal je na X aantal keer je rijbewijs nog niet, dan mag je dure lessen bij een rijschool gaan volgen.
In Nederland mag je helemaal niet proberen onder begeleiding van kennissen. Tenminste, niet op de openbare weg 🙂 Je moet dus wel naar zo'n dure rijschool.
Badge
Ik blijf me verbazen hoeveel mensen onder de 10 km nog met de auto gaan. Hoewel ik het begrijp als je in een nette rok of pak moet komen en het regent.. en zelf fiets ik ook niet altijd lekker in een nette rok of jurk maar dan heb ik meestal OV
Helaas rijdt om 4.00 uur nog geen OV om naar mijn werk te gaan dus ben ik aangewezen op de fiets of auto en om nog vroeger op te staan om dan met de fiets te gaan zo vroeg 🤔

Maar om in stadcentra's te zijn of om drukte op de weg bij evenementen toch te vermijden reis ik geregeld prive met de trein. Het is alleen zo jammer dat je in de trein de wind niet door je haren kunt voelen en dat kan ik in de auto wel, dus de auto is met dit lekkere weer toch iets meer genieten dan de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Het is alleen zo jammer dat je in de trein de wind niet door je haren kunt voelen en dat kan ik in de auto wel, dus de auto is met dit lekkere weer toch iets meer genieten dan de trein.
Haha, jij wel. Kan niet iedereen. OK, raampjes open draaien in de auto kan natuurlijk wel.

Maar voor jou als NS personeel geldt dan natuurlijk niet dat reizen met de trein duur is. Dus alles wat je met de trein kan doen scheelt weer kosten aan benzine.
Reputatie 6
@Thom waarom zijn er volgens jou geen winkels meer in de dorpen en is het ov verdwenen ?
Reputatie 7
Badge +4
Dat is de discussie niet. Het gaat er om of mensen door maatregelen, die nuttig zouden kunnen zijn in de Randstad, het noodzakelijke autorijden niet meer kunnen betalen omdat er maatregelen worden genomen, waarbij zij aan de oorzaak ervan part noch deel hebben. Natuurijk speelt de ontvolking door de betere arbeidskansen elders daar een grote rol bij. Maar er wonen wel mensen. Autorijden is duur en het inkomen vaak lager. Praktisch gezien kan deze groep niet voor iets anders dan de auto kiezen en een kilometerheffting voor heel Nederland is dan puur onrecht. Er is ook nog zoiets als sociale rechtvaardigheid.

Als het duurder maken van autorijden zou helpen om de mensen uit de auto te halen, dan was het al lang gebeurd.
Badge +3
Ohh... daar komt 'ie (Thom)... edit: Zie boven, daar was 'tie al..😄

En hij heeft wel gelijk, maar probeer eens naar een adres in Helmond te komen (hoezo Brabantste stedenrij, ze hebben toch 4 stations en zo!).

Verder dan dat kom je eigenljik niet, anders dan met vervoer op afroep, of inderdaad met de auto of op de fiets.

Buslijnen? Vergeet het maar! De stations van NS zijn er toch?
Reputatie 6
@Thom dat maakt wel degelijk onderdeel uit van de discussie. Dat heb je bovendien zelf ingebracht !!

Overigens hoeft het plaatselijk oplossen van problemen geenszins problemen elders te veroorzaken.

Verder dien je af en toe de discussie breder te trekken om de oorspronkelijk vraag goed te kunnen beantwoorden.
Reputatie 7
Badge +4
Overigens hoeft het plaatselijk oplossen van problemen geenszins problemen elders te veroorzaken.

Een dergelijke uitspraak is altijd waar en dus nietszeggend.

Ik toon juist aan dat in deze zaak de oplossing van de problemen in de Randstad wel degelijk de plattelandsbewoners in de problemen brengen, terwijl ze die niet veroorzaken.
Reputatie 6
Je hebt helemaal niets aangetoond, hanteert foutieve veronderstellingen en gaat vragen om uitleg uit de weg. Op deze wijze kan er helaas geen sprake zijn van een discussie. Jammer.

Reageer