Reizen met de trein is duurder dan met de auto

  • 10 september 2014
  • 133 reacties
  • 15963 Bekeken


Toon eerste bericht

133 reacties

Reputatie 7
Badge
Tja....ik heb gewoon mijn rijbewijs maar helaas geen auto meer. 😭 En dat is nogal een shock voor mij.
Zeker nu ook nog met het slechte weer erbij.
Kunt u dat met cijfers aantonen? Hoeveel belastinggeld is naar NS gegaan, bijvoorbeeld de laatste vijf jaar?

https://www.rijksbegroting.nl/2018/voorbereiding/begroting,kst236728_7.html daar lees je dat prorail alleen al 1,6 miljard subsidie krijgt van de overheid.
Reputatie 7
Dat zou goed kunnen, en de cijfers van NS dan? Aan die van ProRail hebben we helemaal niets.
Reputatie 7
Badge +4
Pro-Rail gaat over de infrastructuur en dat is ten allen tijde een verantwoordelijkheid van de overheid.

NS maakt gebruik van de infrastructuur en betaalt daarvoor als bedrijf. Daarnaast was er nog een bijdrage van 100 miljoen aan de staatskas, en dat kan, omdat de overheid aandeelhouder is. NS moet zelf de broek ophouden en er gaat geen overheidsgeld naar toe. Die honderd miljoen had natuurlijk aan verbetering van NS besteed moeten worden ten bate van de reizigers, maar dat is een persoonlijke opvatting. De drukte in de spits bestrijden, lijkt me een goede besteding. Een goede infrastructuur is een collectief economisch belang. Nederland is er sterk van afhankelijk.


NS krijgt helemaal geen 1,6 miljard en de belastingbetaler aanhalen als slachtoffer is gewoon onjuist. Als er al een slachtoffer is, is dat de betalende reiziger.

Voor factless facts zijn andere fora. Uiteraard zitten daar de mensen die intelligent zijn en logisch denken, dus we kennen onze plaats.
Reputatie 3
ProRail berekent maar ongeveer 15% van de gemaakte spoorkosten door aan vervoerders, via de gebruiksvergoeding en additionele heffingen. De overige 85% van de kosten betaalt de staat via een subsidie. Dat de NS "zelf de broek moet ophouden" valt dus wel een vraagteken bij te zetten.

Voor het regionale spoorvervoer verstrekken de regionale overheden daarenboven exploitatiesubsidies aan de spoorvervoerders en meestal subsidiëren ze ook de gebruiksvergoeding aan ProRail. Die middelen zijn grotendeels afkomstig uit het Provinciefonds (de vroegere Brede Doel Uitkeringen) vanuit het Rijk.
Reputatie 3

.. en de belastingbetaler aanhalen als slachtoffer is gewoon onjuist. Als er al een slachtoffer is, is dat de betalende reiziger.


https://www.rtlnieuws.nl/algemeen/binnenland/artikel/101151/ns-breekt-belofte-en-ontwijkt-opnieuw-belasting

"Daarmee loopt de Nederlandse schatkist tientallen miljoenen aan belastinggeld mis, van een eigen staatsbedrijf notabene."

Over "factless" gesproken...
Reputatie 7
Badge
Auto is gewoon duurder klaar punt uit!
Reputatie 7
Badge +3
En met deze actie is het in de regio Haaglanden tijdelijk wel heel voordelig om met de trein naar werk te gaan.
https://www.ad.nl/den-haag/acht-weken-gratis-met-ov-naar-je-werk-in-haagse-regio~a94b9e11/
https://ga3punt0.nl/

Reageer