Reizen met de trein is duurder dan met de auto

  • 10 september 2014
  • 133 reacties
  • 17378 Bekeken

jullie willen dat meer mensen met openbaar vervoer gaan zodat er minder file is op de weg maar hoe willen ze dat gaan betalen als het steeds duurder word en meer mensen zullen nu de auto pakken omdat het veel goed koper is dan met de trein ik vind het belachelijk hoe goed koper jullie het maken hoe meer mensen er met openbaar vervoer gaan als dat niet veranderd dan zullen de mensen helemaal niet meer met openbaar vervoer gaan!!!

133 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En met deze actie is het in de regio Haaglanden tijdelijk wel heel voordelig om met de trein naar werk te gaan.
https://www.ad.nl/den-haag/acht-weken-gratis-met-ov-naar-je-werk-in-haagse-regio~a94b9e11/
https://ga3punt0.nl/
Reputatie 7
Badge
Auto is gewoon duurder klaar punt uit!
Reputatie 4

.. en de belastingbetaler aanhalen als slachtoffer is gewoon onjuist. Als er al een slachtoffer is, is dat de betalende reiziger.


https://www.rtlnieuws.nl/algemeen/binnenland/artikel/101151/ns-breekt-belofte-en-ontwijkt-opnieuw-belasting

"Daarmee loopt de Nederlandse schatkist tientallen miljoenen aan belastinggeld mis, van een eigen staatsbedrijf notabene."

Over "factless" gesproken...
Reputatie 4
ProRail berekent maar ongeveer 15% van de gemaakte spoorkosten door aan vervoerders, via de gebruiksvergoeding en additionele heffingen. De overige 85% van de kosten betaalt de staat via een subsidie. Dat de NS "zelf de broek moet ophouden" valt dus wel een vraagteken bij te zetten.

Voor het regionale spoorvervoer verstrekken de regionale overheden daarenboven exploitatiesubsidies aan de spoorvervoerders en meestal subsidiëren ze ook de gebruiksvergoeding aan ProRail. Die middelen zijn grotendeels afkomstig uit het Provinciefonds (de vroegere Brede Doel Uitkeringen) vanuit het Rijk.
Reputatie 7
Badge +4
Pro-Rail gaat over de infrastructuur en dat is ten allen tijde een verantwoordelijkheid van de overheid.

NS maakt gebruik van de infrastructuur en betaalt daarvoor als bedrijf. Daarnaast was er nog een bijdrage van 100 miljoen aan de staatskas, en dat kan, omdat de overheid aandeelhouder is. NS moet zelf de broek ophouden en er gaat geen overheidsgeld naar toe. Die honderd miljoen had natuurlijk aan verbetering van NS besteed moeten worden ten bate van de reizigers, maar dat is een persoonlijke opvatting. De drukte in de spits bestrijden, lijkt me een goede besteding. Een goede infrastructuur is een collectief economisch belang. Nederland is er sterk van afhankelijk.


NS krijgt helemaal geen 1,6 miljard en de belastingbetaler aanhalen als slachtoffer is gewoon onjuist. Als er al een slachtoffer is, is dat de betalende reiziger.

Voor factless facts zijn andere fora. Uiteraard zitten daar de mensen die intelligent zijn en logisch denken, dus we kennen onze plaats.
Reputatie 7
Dat zou goed kunnen, en de cijfers van NS dan? Aan die van ProRail hebben we helemaal niets.
Kunt u dat met cijfers aantonen? Hoeveel belastinggeld is naar NS gegaan, bijvoorbeeld de laatste vijf jaar?

https://www.rijksbegroting.nl/2018/voorbereiding/begroting,kst236728_7.html daar lees je dat prorail alleen al 1,6 miljard subsidie krijgt van de overheid.
Reputatie 7
Badge
Tja....ik heb gewoon mijn rijbewijs maar helaas geen auto meer. 😭 En dat is nogal een shock voor mij.
Zeker nu ook nog met het slechte weer erbij.
Reputatie 6
Voor degenen met serieuze belangstelling voor het verband tussen prijs en verkeer:

http://web.minienm.nl/kim/prijsprikkels/0_1_toc.html
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb geen rijbewijs en doe het meeste inderdaad op de fiets. Soms maak ik gebruik van de bus en voor verder weg is het de trein. Tot iets meer dan 5 jaar geleden was dat maar enkele keren per jaar met de trein, soms zelfs helemaal niet. Toen mijn werkgever verhuisde werd ik forens en ging iedere dag met de trein naar werk. Daar kreeg ik wel reiskostenvergoeding voor, maar hetzelfde bedrag zou ik ook gekregen hebben wanneer ik met de auto had gegaan.
Sinds kort werk ik daar niet meer en is het weer terug naar de situatie van enkele keren per jaar met de trein. Tenzij ik in de toekomst voor een nieuwe baan weer verder weg zou moeten reizen.

Ik heb mijn treinkosten toen (Traject Vrij abonnement) wel eens vergeleken met een collega die 2 dagen per week minder werkte. Zij hield haar km-stand bij en rekende uit hoeveel zij kwijt was aan naar werk rijden en anders. Zij was per maand flink meer kwijt dan ik aan mijn trein reizen, voor minder dag per week dus. En nee, ze had geen grote benzine slurpende auto.

Voor sommige dingen is het ook in de Randstad wel handig een auto te hebben. Je wilt wel eens wat grotere dingen kopen die je niet of moeilijk meekrijgt op de fiets of in de trein. Tegenwoordig kun je zo ongeveer alles laten bezorgen. Maar in het verleden heb ik wel meerdere keren allerlei onhandige items op de fiets mee naar huis gekregen, soms de zooi op de fiets laden en er zelf naast lopen, maar thuis kwam het.
Reputatie 7
Badge +4
Als je daar woont, haal je op je achttiende je rijbewijs. De meesten zijn er niet gaan wonen, die woonden er al. Er zijn geen voorzieningen en geen of weinig verbindingen, dus ze zien reikhalzend uit naar hun achttiende verjaardag, nemen rijles en daarna een auto.

Zelf woon ik tien minuten lopen van een station met 2 tot 8 verbindingen naar alle vier de grote steden. Dan maak je andere keuzes, ik ben een treinreiziger al is het niet om die reden. Ik kan kiezen, de facto kan dat in vele plattelandsgebieden niet.
Reputatie 7
Er zijn nog genoeg volwassenen die helemaal geen rijbewijs hebben om wat voor reden dan ook. Iedereen gaat er maar altijd vanuit dat je dat gewoon hebt. Voor diegenen zónder is OV prima en dan ga je gewoon niet in Oudekerkenijebeetsterveen of weet ik veel wonen of zo. De gemiddelde mens spaart dan in ieder geval veel geld uit. En je hoeft niet in dat drukke verkeer te rijden en overal op te letten maar laat je rijden, heerlijk toch. En je loopt en fietst waarschijnlijk meer, veel gezonder dan voor iedere wissewas in de auto stappen, wat velen doen denk ik.
Er zijn ook mensen die wonen in de bewoonde wereld en niet (zoals jij) op het boerenland.
Trouwens.....als je met je auto de stad in moet wezen dan kost dat ook duurder want je moet parkeergeld betalen. Neem dat ook maar meteen mee in je berekingen.
Dus conclusie...auto is gewoon duur klaar punt uit.


Goh, woon ik volgens jou op het boerenland? Komt dat van dezelfde bron die je wijsmaakt dat de auto altijd duurder is dan de trein? Of lees je gewoon maar half en verzin je de rest er dan bij?
In elk geval sla je de plank ook hier mis.

Dat de auto gewoon duur is, ben ik dan wel met je eens, maar duur is nogal een subjectief begrip en in de vergelijking kosten OV versus eigen vervoer is het ook niet erg boeiend om te weten wat jij en ik duur vinden.
Reputatie 6
Ooh jaa! Nou sorry hoor maar 10.000 euro vind ik nog steeds erg duur en ik heb dat bedrag niet eens op zak.

Ja maar,@Trein-D , je hoeft dat bedrag toch helemaal niet op zak te hebben. Vandaag de dag kun je via allerlei leuke arrangementen, Private Lease genaamd, in hele aardige auto’s gaan rijden zonder maar 1 cent zelf te hoeven investeren.

Gezien het feit dat men in toenemende mate het afleggen van veel kilometers m.b.v. een extern aangedreven mechanisch voertuig als een noodzakelijke levensbehoefte gaat zien, valt bovendien te verwachten dat er niet te versmaden subsidieregelingen zullen komen, die het voor iedereen bijzonder makkelijk zullen maken om een elektrisch karretje te bemachtigen.

Nee, de hoop hoef je toch zeker niet te verliezen, kom op zeg !
Reputatie 7
Badge +3
In sommige gevallen wel. In andere niet.
Reputatie 7
Badge
Wat denk je dat ik bedoel?
Duurder?
Reputatie 7
Badge +3

Maar zodra het een reis van meerdere personen wordt en er moet ook nog voor- en natransport van/naar het station meegerekend worden dan volgt er al snel een omslagpunt in het voordeel van de auto. Zeker wanneer de reis in de spits plaatsvindt. Dan is de trein "gewoon duur".Bedoel je nu "gewoon duur" of "gewoon duurder" in vergelijking met de auto?

Wat denk je dat ik bedoel?
Reputatie 7
Badge
@Trein-D

Niet getreurd, er gloort veel licht aan het einde van de tunnel.

De hoogste baas van Renault heeft deze week verklaard dat er binnen 5 jaar elektrische auto’s op de markt komen onder de 10.000 Euro. Elektrische auto’s vergen weinig onderhoud, zijn vrijgesteld van wegenbelasting en verbruiken 6 cent per kilometer aan elektriciteit.

Dat veel te dure en onhandige OV met stoelen die je achterwerk pijnigen kan op de schroothoop. Bestaande spoorlijnen kunnen worden omgebouwd tot snelwegen voor elektrische tweewielers. Het platteland wordt gered van de ondergang en het normale van vandaag kan ook morgen normaal blijven.

Iedereen straks blij en gelukkig met zijn eigen elektrisch voertuig.☺️


Ooh jaa! Nou sorry hoor maar 10.000 euro vind ik nog steeds erg duur en ik heb dat bedrag niet eens op zak.
Reputatie 5
Het reizen met openbaar vervoer is gewoon heel duur. Alleen als je er vanuit gaat dat iedereen elke paar jaar een auto van €30.000 of meer koopt dan zal het misschien meevallen. Ik weet het een en andere van auto's dus ik kan met een goedkoop tweedehandsje toe en meestal gaat het volgende jaar de apk probleemloos. Dus meestal doe ik er 2 of 3 jaar mee. Als ik met het openbaar vervoer zou gaan kan ik maximaal een half uurtje eerder beginnen en later dan 8 uur 's avonds moet het ook niet worden, want dan kom ik niet meer thuis. (of ik moet 40 minuten lopen) Daarbij komt dat ik er van deur tot deur met het OV anderhalf uur doe over en stuk je waar ik met de auto 35 min over doe. Ik mag zowel op de heen als terugweg met ons prima openbaar vervoer ook nog eens 30 minuten lopen. Zou ik een 2de hands fiets kopen had ik er 2 nodig 1 om naar mijn vertrekhalte te gaan en 1 om vanaf mijn aankomst station naar mijn werkplek te gaan. Je mag dan verwachten dat er toch wel 1 per jaar verdwijnt, hetzij door een liefhebber van oude fietsen dan wel door een overijverige handhaver. Als ik mijn autokosten bereken (verzekering, wegenbelasting) voor alleen woon - werkverkeer bespaar ik ongeveer € 500 per jaar ten opzichte van het OV. Bovendien bespaar ik me anderhalf uur reistijd per dag. Als ik het andere gebruik van de auto er bij optel, familiebezoek, boodschappen doen enz. dalen de kosten nog eens flink. Bij familiebezoek besparen we met z'n 3 en meer dan € 150,-- / € 160,-- per keer (kosten OV 64,74 retour pp). Gaan we met het OV om kwart voor 9 van huis weg zijn we er om 13:18, we moeten om kwart voor 6 weer terug.(eerstvolgende mogelijkheid om 6 uur de volgende dag) Hoezo niet duur, € 194 voor 4 uurtjes familiebezoek en meer dan 2 x keer 4:15 uur reistijd, met de auto is dat maximaal 2 x 2 en een half uur.

Het ligt natuurlijk niet allemaal aan de NS, maar je kan prijzen alleen vergelijken als je alle OV kosten telt, net als de kosten van een "verdwenen" fiets.
Reputatie 7
Badge +4
Er mag wel met wat meer nuchterheid naar gekeken worden. Zelf heb ik mijn lang met een ov-jaarkaart of een variant daarvan gereisd. Ik was lange afstandsforens en dat was veel en veel goedkoper dan een auto. Ik heb ook een tijd auto gereden en was aan een middenklasse opel vectra stationcar op eerlijke basis uitgerekend, dus met kapitaalverlies, meer dan zeshonderd per maand en op jaarbasis 7200 euro kwijt.

In de discussie moeten we populistische bovaggetuigen en ook de aanhangers van wij zijn van het milieu en dan heeft een standpunt morele meerwaarde even weglaten, want dan kom je niet verder. Het heeft geen zin autorijders vanuit de hoogte in de verdediging te drukken, en ook het belachelijk maken van mensen die sterker op het milieu gericht zijn niet. Hierboven staan van beide groepen duidelijke voorbeelden.

Het is wel degelijk zo dat het milieu een factor is, maar als de enige creativiteit bestaat uit het duurder maken van autorijden, dan zou het toch duidelijk moeten zijn dat dat al vijftig jaar nooit heet gewerkt.

Zelf heb ik de auto er uit gedaan en rij nu met Dalvrij. Daar komen de kosten van Greenwheels wel bij. Daarmee heb je altijd een auto tot je beschikking en dat is soms nodig. In noodgevallen zul je ook wel eens een taxi moeten nemen. Voor langere periodes een huurauto. Inderdaad, ik rij auto als het me uitkomt, dan wel gewoon nodig is of wanneer ik dat vind. Als met al kom ik veel goedkoper uit. Maar mijn persoonlijke situatie kan heel anders zijn dan bij de meesten.

De mensen die alleen maar smoezen zoeken om auto te kunnen blijven reizen, onderschat het 'status'-verlies voor deze groep niet, zul je nooit overtuigen. Fundamentalistisch denkende milieuactivisten, die zwelgen in het eigen gelijk ook niet. De mainstream-Nederlander zal moeten inzien dat er wat moet gebeuren, zich wat bewuster moeten gedragen en aangepaste keuzes moeten maken. Je kunt veel minder autorijden om te beginnen, en alternatieven zoeken. Fietsen naar het werk, minder vliegen. Financiële prikkels werken, maar innerlijke overtuiging ook. Als grote groepen dat doen, dan heeft dat wel degelijk effect.

De elektrische fiets om afstanden beter te kunnen overbruggen is natuurljk een prima optie voor mensen die niet al te ver van het werk wonen. Benut de mogelijkheden die het laten staan van de auto vergemakkelijken. Goed voor het milieu en zeker voor de gezondheid. een elektrische fiets helpt mensen de fiets te pakken, en neemt bezwaren daartegen weg.

Iedereen moet een eigen rekensom maken. Persoonlijk neem ik het milieu mee als extra factor, maar niet vanuit een reformatorisch aandoend fundamentalisme. Ik ben er gewoon van overtuigd dat we moeten proberen een bijdrage aan een schonere wereld voor de kleinkinderen te leveren. Maar dan niet door ondernemingen die lucratieve mogelijkheden zien, die vervolgens door de consument moeten worden opgebracht. En zeker niet opgelegd vanuit de randstedelijke, ongenuanceerde arrogantie van 'ik kom uit Amsterdam en weet wat goed voor je is'. Of, even arrogant, vanuit een landelijk Bovag-ochtendblad, dat intelligentie verwart met het in stand houden van de autosector of andere belangen.

Je kunt niet met zekerheid vooraf zeggen wat goedkoper is, en maatschappelijk meer verantwoord. In mijn geval is de trein stukker goedkoper en ben ik meer productief, want goddank zijn er eerste klas stiltecoupés waar mensen hun mond houden en je fatsoenlijk kunt nadenken om je werk te kunnen doen. Wie in Oosternijkerk woont en in Leeuwarden werkt, heeft een auto nodig. Hij kan er dan voor kiezen met meerdere mensen te reizen.

De overheid zal leidend moeten zijn, omdat de samenleving het zelf niet kan oplossen. Het autoverkeer duurder maken en mensen proberen in een al veel te volle trein te proppen gaat niet werken. Een transitie naar openbaar vervoer zal alleen functioneren als de infrastructuur verbetert, en het laissez-faire beleid in het afgelopen decennium is daarin sterk tekort geschoten. Dat los je ook niet in een jaar op, dus dat zal zich nog wel even wreken.
Reputatie 6
@Trein-D

Niet getreurd, er gloort veel licht aan het einde van de tunnel.

De hoogste baas van Renault heeft deze week verklaard dat er binnen 5 jaar elektrische auto’s op de markt komen onder de 10.000 Euro. Elektrische auto’s vergen weinig onderhoud, zijn vrijgesteld van wegenbelasting en verbruiken 6 cent per kilometer aan elektriciteit.

Dat veel te dure en onhandige OV met stoelen die je achterwerk pijnigen kan op de schroothoop. Bestaande spoorlijnen kunnen worden omgebouwd tot snelwegen voor elektrische tweewielers. Het platteland wordt gered van de ondergang en het normale van vandaag kan ook morgen normaal blijven.

Iedereen straks blij en gelukkig met zijn eigen elektrisch voertuig.☺️
Reputatie 7
Badge
Maar zodra het een reis van meerdere personen wordt en er moet ook nog voor- en natransport van/naar het station meegerekend worden dan volgt er al snel een omslagpunt in het voordeel van de auto. Zeker wanneer de reis in de spits plaatsvindt. Dan is de trein "gewoon duur".
Bedoel je nu "gewoon duur" of "gewoon duurder" in vergelijking met de auto?
Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoelde onder 10 km enkele reis. Je zou verwachten dat in deze categorie meer mensen dan nog kiezen voor fietsen.


En daar gaat de elektrische fiets ons helpen. Ideaal voor Nederlandse forenzen die geld willen besparen op de autokosten maar geen scooter of brommer willen rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Dus conclusie...auto is gewoon duur klaar punt uit.

Maar in eerder bericht schreef je: "De auto is gewoon duurder."

Is de auto nu "gewoon duur" of "gewoon duurder"? Dat maakt nogal wat uit.

Een reis per trein van een alleenreizende persoon die van station naar station reist zal in de meeste gevallen goedkoper zijn dan diezelfde rit per auto. Als je dat bedoelt dan zijn we het eens.

Maar zodra het een reis van meerdere personen wordt en er moet ook nog voor- en natransport van/naar het station meegerekend worden dan volgt er al snel een omslagpunt in het voordeel van de auto. Zeker wanneer de reis in de spits plaatsvindt. Dan is de trein "gewoon duur".
Reputatie 7
Badge
Natuurlijk maakt dat wel uit. Als je ergens niet met het OV kunt komen, maar daar wel moet zijn, zul je een alternatief moeten bedenken. Kan bijvoorbeeld een huurauto zijn of een taxi. Dat zijn kosten die je wel moet meerekenen als je de kosten van trein en auto met elkaar wilt vergelijken en zal voor iedereen een andere totaalplaatje laten zien. In zijn algemeenheid beweren dat de auto duurder is dan de trein is net zo'n onzin als omgekeerd. Het hangt volledig van de persoonlijke omstandigheden af.

Er zijn ook mensen die wonen in de bewoonde wereld en niet (zoals jij) op het boerenland.
Trouwens.....als je met je auto de stad in moet wezen dan kost dat ook duurder want je moet parkeergeld betalen. Neem dat ook maar meteen mee in je berekingen.
Dus conclusie...auto is gewoon duur klaar punt uit.

Reageer