beantwoord

Reizen met de trein voor je plezier, dagje uit of vakantie.

• 3 juni 2020
  • 22 reacties
  • 593 Bekeken

Na 15 juni mag men weer vakantie reizen maken in Europese landen.Maar binnen Nederland is reizen op OV dan nog niet voor iedereen.

Dat is toch krom.

Hoe kom ik op Schiphol zonder auto en rijbewijs. Of kan ik zonder auto een dagje uit.

Ik heb een Dal Voordeel ab. met Keuzedagen.Maar kan er op dit moment nog niets mee..en hoelang gaat dat nog duren….

icon

Beste antwoord door Mark NS 3 juni 2020, 21:03

Hoi jembee

Ik heb het premier Rutte net ook horen zeggen en ik snap volledig dat je het krom vindt. De oproep om enkel te reizen wanneer dat strikt noodzakelijk is, blijft van kracht, maar het is aan iedereen om zelf te bepalen of hun reis noodzakelijk is of niet.

Ik kan me echter ook voorstellen dat wanneer het binnenlands toerisme weer op gang komt en we ook steeds meer buitenlandse toeristen mogen verwelkomen, dat de huidige oproep niet langer houdbaar blijft. Ik weet echter niet op welke termijn er een versoepeling komt, dat is in eerste instantie aan het kabinet om te besluiten. De reguliere dienstregeling is bijna volledig hervat en er gelden sinds 1 juni nieuwe richtlijnen voor reizen met het OV. We zullen denk ik eerst moeten afwachten hoe het de komende tijd gaat verlopen voordat er een ruimer reisadvies kan komen. De eerste signalen zijn vooralsnog positief. Hopelijk kan er snel een ruimer reisadvies komen, maar we kunnen het tegenovergestelde helaas ook niet uitsluiten. 

Bekijk origineel

22 reacties

Badge +3

Als u geen ander vervoer heeft (Schipholtaxi bijv.) dan is de reis min of meer noodzakelijk (ik moet op Schiphol zien te komen want heb een vlucht te halen).

Er zal niemand zijn die dat gaat controleren, laat staan verbieden of beboeten. En omdat de dienstregeling weer vrijwel normaal is, is er ook wat meer ruimte in treinen. Plus met de mondkapjes-plicht mag het zelfs relatief druk zijn (reizen op minder dan 1,5 meter van elkaar).

Reputatie 7
Badge +3

Een NS-directeur vertelde pas geleden dat hij denkt dat de beperkingen nog wel tot eind 2021 gaan duren, dus nog ruim anderhalf jaar.

Anderzijds zijn de treinen op dit moment nog steeds vrijwel helemaal leeg dus kunt u er nog wel bij als u het echt verstandig vindt om binnenkort te gaan vliegen.

Hoi jembee

Ik heb het premier Rutte net ook horen zeggen en ik snap volledig dat je het krom vindt. De oproep om enkel te reizen wanneer dat strikt noodzakelijk is, blijft van kracht, maar het is aan iedereen om zelf te bepalen of hun reis noodzakelijk is of niet.

Ik kan me echter ook voorstellen dat wanneer het binnenlands toerisme weer op gang komt en we ook steeds meer buitenlandse toeristen mogen verwelkomen, dat de huidige oproep niet langer houdbaar blijft. Ik weet echter niet op welke termijn er een versoepeling komt, dat is in eerste instantie aan het kabinet om te besluiten. De reguliere dienstregeling is bijna volledig hervat en er gelden sinds 1 juni nieuwe richtlijnen voor reizen met het OV. We zullen denk ik eerst moeten afwachten hoe het de komende tijd gaat verlopen voordat er een ruimer reisadvies kan komen. De eerste signalen zijn vooralsnog positief. Hopelijk kan er snel een ruimer reisadvies komen, maar we kunnen het tegenovergestelde helaas ook niet uitsluiten. 

Badge +3

Van Webcare zojuist het volgende, n.a.v. de noodzaak van vakantie.

De overheid geeft aan: bit.ly/36Zca4n. Wij verbieden niets maar ik hoop dat je jouw gezonde verstand kunt gebruiken om een afweging van de noodzaak van jouw reis te maken. Wellicht zijn er andere reismogelijkheden voor je waardoor je de adviezen op kunt volgen

Dat, in combinatie met wat Rutte zei over het gebruik van ov. Denk na, gezond verstand, houden aan richtlijnen...

Reputatie 7

Je wordt toch gewoon moedeloos als je leest dat je misschien nog wel anderhalf jaar met zo'n warm ding voor je mond en neus zou moeten gaan zitten. Ik vind het zeer onprettig en overdreven maar goed het is nu plicht dus dan moet het maar met forse tegenzin. In de trein waarin ik net zat, zaten 5 of 6 mensen. Zeeën van ruimte. Waarom op zo'n moment dan zo'n kapje op, behalve voor de formaliteit. In de AH to Go liepen meer mensen maar daar hoef je geen kapje op. Het is dat ik geen rijbewijs en auto heb, en al vele jaren trouwe klant ben, anders zou ik de trein gelijk afzweren. 

Reputatie 7
Badge +3

't Lastige is natuurlijk dat die kapjes er zijn, omdat er niet altijd afstand gehouden kan worden. Maar als die afstand wél makkelijk gehouden kan worden, zijn ze nog steeds verplicht. Aan de ene kant wel te begrijpen, anders wordt handhaven wel heel lastig, maar 't voelt wel een beetje krom inderdaad.

Reputatie 7

Laat ze het bijv. in de spits verplicht stellen en niet op stille momenten. Misschien wel de plicht dat je het in ieder geval wel altijd bij je hebt. Als het op stille momenten onverwacht toch druk wordt, kan je het alsnog opzetten. Trouwens nu na 6 ritten nog geen enkele handhaving gezien, wel mensen die het kapje na korte tijd onder hun kin schuiven dus wat wil je? De huidige policy is zo zwart-wit. Ik verwacht trouwens niet dat het de komende weken opeens heel veel drukker wordt. De meeste mensen, zeker de incidentele reizigers, hebben een auto en zullen die toch gebruiken omdat er geen actiekaartjes e.d zijn.

Badge +3

Ik volg het soms ook niet meer, die mondkapjes… als taxichauffeur.

Tot een week of twee geleden mocht er maar 1 persoon mee in een 8-persoonsbusje, dus voor 3 kids uit dezelfde straat moest je pendelen.

Nu mogen er ineens weer 8 mee, zonder kapje als ze onder de 13 zijn. Maar als er toevallig eentje van 13 of ouder helemaal achterin zit moet diegene een mondkapje op en ik ook ineens!

Per 8 juno bij elke beladen rit een kapje voor de chauf (en kids van 13+ ook, al is het maar één persoon)…

Maar bij volwassenen mag er nog steeds maar één persoon achterin op ruim 1,5 meter, en die mag zonder kapje!

Reputatie 7
Badge +3

Kan dat gezeur over mondkapjes nou niet eens ophouden. Over de hele wereld zijn ze momenteel verplicht in het OV maar alleen in Nederland moet er weer oeverloos over gezeurd worden. 

Badge +3

Prima @Tamzin ga jij lekker in een lege coupé met je kapje zitten, en alleen even op je kin schuiven om iets te eten of slokje te drinken of je neus te snuiten…

Ik draag sinds twee dagen min of meer verplicht 3 uur per dag een kapje en dan spontaan een loopneus… dus echt even snuiten soms hoor.

Daar ben jij toch ook redelijk snel klaar mee als weldenkend mens, als 1,5m geen enkel probleem is verder? Van iemand die jou even voorbij loopt in het gangpad of in de supermarkt raak je echt niet besmet, is onderhand wel duidelijk.

Reputatie 7

Vanmorgen 3 reizigers inclusief ikzelf in de hele coupé om 9.15 uur tussen Breda en Tilburg. Met mondlapje inderdaad. Keurig omgehouden hoor. Maar heeft het zin. Nee. Deze reizigers geven al een goede indicatie hoe de rest van de coupés bezet zal zijn geweest. NS moet zich met deze vrijwel volledig gereden dienstregeling wel steeds meer zorgen maken om de bezetting ipv besmetting. 

Reputatie 7
Badge +3

Prima @Tamzin ga jij lekker in een lege coupé met je kapje zitten, en alleen even op je kin schuiven om iets te eten of slokje te drinken of je neus te snuiten…

Ik draag sinds twee dagen min of meer verplicht 3 uur per dag een kapje en dan spontaan een loopneus… dus echt even snuiten soms hoor.

Daar ben jij toch ook redelijk snel klaar mee als weldenkend mens, als 1,5m geen enkel probleem is verder? Van iemand die jou even voorbij loopt in het gangpad of in de supermarkt raak je echt niet besmet, is onderhand wel duidelijk.

Zeuren zeuren, zeuren helpt niet. Waarom kun jij niet wat mensen in de rest van de wereld wel kunnen?

Reputatie 7
Badge +3

NS moet zich met deze vrijwel volledig gereden dienstregeling wel steeds meer zorgen maken om de bezetting ipv besmetting. 

Roger van Boxtel komt waarschijnlijk nooit op een station laat staan dat hij met de trein reist. Hij denkt nog steeds dat de treinen voor 40% vol zitten. Als hij begin volgende maand de vervoerscijfers over juni ziet zal er misschien toch iets gaan dagen.

Zullen we de mondkapjes-discussie in de daarvoor bestemde topic(s) houden? Daar zijn er meer dan genoeg van.

Een NS-directeur vertelde pas geleden dat hij denkt dat de beperkingen nog wel tot eind 2021 gaan duren, dus nog ruim anderhalf jaar.

In welke rare fantasiewereld denkt deze persoon dat dat echt gaat gebeuren? Ondenkbaar.

Reputatie 7
Badge +3

@MJL

Ik ken Bert Groenewegen niet maar het verbaast me niet gezien ook zijn andere uitspraken. Hij verwachtte ook dat de overheid tot 2025 zo'n 5 miljard euro gaat bijlappen om alle omzetverlies van NS te vergoeden en dan ben je volgens mij heel erg naïef. Zorgelijk is wel dat zo iemand CFO van NS is want dat betekent ook dat hij (net als Roger van Boxtel) totaal niet beseft dat NS met zijn passieve opstelling in grote problemen is gekomen. Eindeloos blijven doorrijden met voor 95% lege treinen en dan maar aannemen dat iemand anders dat betaalt is vragen om problemen.

Absoluut, de NS heeft echt steken laten vallen. Ze worstelen nogal met de eigen praktijk en andermans theorie. Ook wordt er blijkbaar dus geaccepteerd dat er jarenlang minder reizigers zullen zijn, maar ondertussen is de klantbinding ook ver te zoeken en worden de overgebleven reizigers nu continu gedirigeerd en opgejaagd door gefrustreerd personeel. De doorgaans vriendelijke NS'ers zijn volgens mij begraven onder een berg stress want ze zijn er een stuk chagrijniger op geworden terwijl er online continu aan mensen wordt uitgelegd waarom zus en zo allemaal niet meer kan of mag. 

Trein en fiets

Normaliter zou ik in juli begin augustus op een kampeer fietstrektocht gaan eindigend in Sterksel onder Eindhoven. IVM corona is dat lastig omdat alleen een nacht op elke Camping staan en het niet goed voorspelbaar is waar je die dag uitkomt. Daarom wilde ik met de trein gaan met de fiets. Is dat in juli weer mogelijk. Verder heb ik plenty vrije keuze dagen. Maar ik mag ze niet gebruiken nu. Hoe kompenseren juli dat en is het in juli/aug weer wel mogelijk en hoe kan ik mijn geld hiervoor terug krijgen?

Reputatie 7
Badge +3

Trein en fiets

Normaliter zou ik in juli begin augustus op een kampeer fietstrektocht gaan eindigend in Sterksel onder Eindhoven. IVM corona is dat lastig omdat alleen een nacht op elke Camping staan en het niet goed voorspelbaar is waar je die dag uitkomt. Daarom wilde ik met de trein gaan met de fiets. Is dat in juli weer mogelijk. Verder heb ik plenty vrije keuze dagen. Maar ik mag ze niet gebruiken nu. Hoe kompenseren juli dat en is het in juli/aug weer wel mogelijk en hoe kan ik mijn geld hiervoor terug krijgen?

Voorlopig is het niet mogelijk om een fiets mee te nemen met de trein. Daarbij is de trein nog steeds bestemd voor noodzakelijke reizen en niet voor dagjes uit of een trein/fietsvakantie.

Je krijgt geen geld terug voor keuzedagen. Je kunt het abonnement stopzetten. Keuzedagen ontvangen na 18 mei worden automatisch verlengd. Voor Keuzedagen ontvangen voor 18 mei kun je contact opnemen met de klantenservice. Daar krijg je dan een voucher voor die in te wisselen is voor een keuzedag tot eind van het jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Daarom wilde ik met de trein gaan met de fiets. Is dat in juli weer mogelijk

Zoals het er nu bij staat verandert er tot 1 september niets: u mag niet met de trein zonder dat het echt noodzakelijk is en een fiets mag sowieso niet mee. U zult dus een fietstocht zonder trein moeten uitzetten, gezien de korte afstanden in Nederland lijkt me dat overigens geen probleem. 

“gezien de korte afstanden in Nederland lijkt me dat overigens geen probleem.” Geeft helaas geen blijk van ervaring, hoever je komt op een dag kan behoorlijk verschillen, denk maar aan een flinke regendag, of een dag met flinke tegenwind, of anders om wind mee. 

Welke korte afstanden in Nederland? De gemiddelde treinreis is voor zover ik weet een kilometer of 30-40. Alleen een ervaren recreatieve fietser zou die afstand zomaar even afleggen. Ook is het verre van ongebruikelijk om 100+ kilometer te reizen. Er zijn mensen die dat voor hun werk of school zomaar meerdere keren per week doen. 

Als ik naar mijn eigen reisgedrag kijk durf ik te stellen dat 90% van mijn reizen langer zijn dan 30 kilometer, dat 60% van mijn reizen langer zijn dan 80 kilometer, en dat 30% van mijn reizen langer zijn dan 130 kilometer. En ik val dan in meerdere groepen, ik reis van en naar familie en recreatief, soms voor evenementen, soms voor werk of opdrachten. Iedere week sowiezo 2 keer, vaak 3 of 4. Er zijn zelfs weken dat ik een duizendtal kilometers maak.

Reageer