beantwoord

Reizen met een (erg) grote groep - Logistiek inplannen

• 26 december 2018
  • 10 reacties
  • 569 Bekeken

Onlangs zijn wij met een groep van 140 man van Almelo naar de Efteling gereisd. Toen wij de klantenservice van NS belden werd aangegeven dat hier logistiek geen rekening mee kon worden gehouden, terwijl 140 man wel bijna de 2e klas van ICMm 4000 vult.

Wij zijn in Deventer overgestapt om richting het zuiden te gaan reizen, dit ging in een VIRM waar meer dan genoeg ruimte was. Het is ook logisch dat daar aan planning weinig mee wordt gedaan gezien de capaciteit van deze treinen.

Wij hebben echter van Almelo tot Deventer moeten staan in de trein. Dit is natuurlijk geen ramp maar biedt ook ongemak voor de andere reizigers. In Deventer werd de trein echter gecombineerd met een ander treinstel, als dit in Almelo was gebeurd hadden we meer dan genoeg ruimte gehad om te zitten zonder overlast te bieden aan de rest.

Mijn vraag is, is het terecht dat de medewerker van de Klantenservice aangaf dat ze geen rekening kunnen houden met een groep van 140 man. Het lijkt mij dat dit wel een aanzienlijk aantal is waar zeker het één en ander voor kan worden gedaan.
icon

Beste antwoord door Slidestops 26 december 2018, 15:46

Deventer - Tilburg (3600) rijdt overigens standaard op een bepaalde lengte. Enkel in de spits wordt wel eens verlengd, maar meestal VIRM 6 of DDZ-6. Om te verlengen zou betekenen de gehele rit (Zwolle - Roosendaal en terug) met verlengd materieel rijden. Dit betekent ook de gehele rit een extra conducteur. Dit is niet rendabel voor 140 man. Buiten de spits zou dit normaal gezien ook wel moeten kunnen passen in de trein..

Het andere stuk is hetzelfde probleem. Een treinstel moet op de plaats van koppelen komen (Met personeel) en vervolgens ook weer terugrijden. Dit kost vele malen meer dan dat het oplevert, helaas..
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
NS kan daar niet aan beginnen dan moet de materieelomloop worden aangepast en is er eventueel extra personeel nodig en dan staan de extra kosten in geen enkele verhouding tot de extra inkomsten. Met een groep van deze omvang kunt U daarom wellicht beter drie bussen huren bij een touringcarbedrijf.
Reputatie 5
Dan is er ook nog de vraag wanneer je hebt gebeld, was daf 1 dag vantevoren of 2 maanden?
Reputatie 5
De planning met het materieel wordt maanden van tevoren gedaan. Het is al een gedoe voor de NS om bij grote voetbalwedstrijden/concerten extra materieel in te plannen, en dat gaat om tienduizenden reizigers.
Voor 140 man is er voor NS echt geen mogelijkheid dit in te plannen.
Reputatie 7
Deventer - Tilburg (3600) rijdt overigens standaard op een bepaalde lengte. Enkel in de spits wordt wel eens verlengd, maar meestal VIRM 6 of DDZ-6. Om te verlengen zou betekenen de gehele rit (Zwolle - Roosendaal en terug) met verlengd materieel rijden. Dit betekent ook de gehele rit een extra conducteur. Dit is niet rendabel voor 140 man. Buiten de spits zou dit normaal gezien ook wel moeten kunnen passen in de trein..

Het andere stuk is hetzelfde probleem. Een treinstel moet op de plaats van koppelen komen (Met personeel) en vervolgens ook weer terugrijden. Dit kost vele malen meer dan dat het oplevert, helaas..
Reputatie 6
Ik vraag me inderdaad af hoe realistisch dit is. Aangezien het ook niet mogelijk is van te voren zitplaatsen te reserveren zal er altijd het probleem blijven van de andere reizigers. Die zullen er altijd zijn, en die hebben dezelfde rechten.
Reputatie 6
Vanuit Zwitserland ken ik de standaard zeer lange dubbeldeksintercity's die 1x per uur of 1x per 2 uur rijden (vaak is op het andere uur dan een verbinding met een overstap). Daarop zag ik vaak een kaart op de buitendeur van een wagon hangen waarop stond dat de hele coupé van station X tot station Y gereserveerd was voor een schoolklas of bedrijfsuitstap. Ik vond dat altijd een praktische oplossing. Er ging ook gewoon niemand anders zitten. Staan hoefden overige reizigers niet - de trein was lang genoeg, en de overige reizigers hebben geen last van rumoerige schoolklassen en feestelijke groepsuitstappen van anderen. Ook biedt het spoorbedrijf SBB zelf groepsreizen aan en kan alles regelen. reserveren en organiseren qua vervoer, ook ná de treinreis. Het is een heel andere manier van werken, een andere benadering. Er is nog een fietscoupé, een bistro en kinderspeelplaats in de dubbeldekkers.
Bij ons kiest men voor frequent rijden maar dan met (veel) korter materieel (metro-achtige intercity's), en niet voor minder frequent rijden maar met langer en veelzijdiger materieel. Het gaat hier eigenlijk puur om de rit van A naar B, zonder franje er omheen.
Reputatie 7
Badge +3
In België kan dat met groepen ook maar daar zijn de treinen buiten de spits ook bijna leeg. Overigens zie ik daar nooit groepen groter dan een man of veertig dus ik vermoed dat er een bovengrens is voor de grootte van de groep.
@Tamzin,

In België is er geen bovengrens voor groepen, wel een ondergrens van 15 betaalde tickets https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/groups.

De reservatiedienst houdt wel bij hoeveel % van de zitplaatsen al gereserveerd is. Als een bepaald percentage overschreden is, kunnen ze zeggen dat er een volgende trein moet gebruikt worden.

Bij een groep van 140 reizigers ga ik er van uit dat ze vragen om de groep te splitsen als er niet genoeg plaatsen zijn.

Dat gezegd zijnde heb ik het ook al meegemaakt dat alle gewone reizigers in eerste klas mochten zitten, aangezien vanaf een bepaald station de volledige tweede klas gereserveerd was. De eerste klas reizigers kregen toen wel een papier waarmee ze het verschil tussen eerste en tweede klas konden terug vragen.
Reputatie 5
Als je je portemonee groot genoeg is, het geld wilt betalen én maanden vantevoren de wensen doorgeeft en het vervolgens ook in de dienstregeling past dan zie ik de NS nogwel zeggen dat ze het willen overwegen. Goedkoper en handiger is het om een paar touringcars ad te huren.
Reputatie 2
Het probleem bij Arriva met de bus van DenBosch naar Kaatsheuvel lijkt me nog een groter issue !

Reageer