beantwoord

reizen met een rollator

Al jaren reis heb ik zeven dagen vrij reizen 1e klas en de andere keren 2e klas.
Ik wil er graag op uit maar...
heb nu een rollator nodig om ergens te kunnen lopen.
Pas geleden het voor de eerste keer gedaan, maar wat een toestand.
Dubbeldekker dus of de trap op en dus een halte eerder naar beneden,want anders ben je niet op tijd eruit en waar zet ik de rollator neer?Of in het halletje gaan zitten, zeer oncomfortabel. Met de sprinter gaat het beter, maar dat is voor de lange afstand geen oplossing.
Wie heeft er tips???
icon

Beste antwoord door Miriam NS 14 maart 2017, 20:33

Hallo jitgriffioen en welkom op ons Serviceforum.
Jammer dat je eerste ervaring met je rollator in de trein niet zo positief was. Zoals je zelf ook al aangeeft is dit per trein erg verschillend. De reactie van Slidestops klopt inderdaad. Uiteraard zijn er ook altijd wel reizigers die je hierbij kunnen/willen helpen. Over de situatie in de trein vind je in dit topic nog wat extra informatie. Ik hoop dat je volgende reis beter zal verlopen!
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
U kunt eventueel hulp met in en uitstappen krijgen : http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/hulp-onderweg.html

Dat u in de buurt van een balkon plaats zult moeten nemen zal blijvend zijn, ivm toegankelijkheidm
Hallo jitgriffioen en welkom op ons Serviceforum.
Jammer dat je eerste ervaring met je rollator in de trein niet zo positief was. Zoals je zelf ook al aangeeft is dit per trein erg verschillend. De reactie van Slidestops klopt inderdaad. Uiteraard zijn er ook altijd wel reizigers die je hierbij kunnen/willen helpen. Over de situatie in de trein vind je in dit topic nog wat extra informatie. Ik hoop dat je volgende reis beter zal verlopen!
Dank voor de reacties.
Meestal ga ik samen met mijn man (80+), maar dat doet niets af aan de situatie.
Waar zet ik mijn rollator neer en zit dan ook nog comfortabel.
De bussen zijn goed ingericht voor mensen met een beperking, maar waar blijft de NS?
Twee uur in zo'n halletje waar het tocht is geen pretje.
Wanneer de eerste klas alleen boven of beneden is, is het halletje voor iedereen toegankelijk en vaak bezet.
Ik weet dat er mensen zijn die willen helpen, maar vaak zitten we heen alleen in de eerste klas.
Ik hoop op tips, zodat ik mijn abonnement nog kan gebruiken.
Reputatie 7
Wat betreft dubbeldekkers heb ik verder geen tips meer. Er zijn plaatsen ingericht op het balkon zodat u verder geen trappen meer hoeft te gebruiken in de trein zelf.

Hoe had u het anders graag gezien? Wat zijn uw verwachtingen of wensen
in ieder geval goede stoelen en een plek om de rollator vast te zetten.
toevallig heb ik gister een lange reis gemaakt met de trein met mijn rollator.
Ik was er erg blij mee ( had mij van te voren errug druk gemaakt 😉 ). Ik heb het balkon met fiestsymbool overgeslagen en ben naar een andere ingang gegaan.
Daar kwam ik terecht op een balkonnetje waar twee stoelen staan (met symbooltje erboven zwangere vrouw/mens met stok).
Daar kon ik mijn rollator ingevouwen (extra met een bandje), tegen de muur zetten en ik paste er precies tussen. Er heeft ook nog iemand naast me kunnen zitten.
Op de terugweg net zo.
Alleen durf ik niet te zeggen waar en welk balkon dat is, want ik zag bij het uitstappen geen speciaal symbool op de buitenkant die dat aangeeft.
Misschien weet iemand anders dat.
U schrijft dat u ook wel eens eerste klas reist. Kunt u dan wel de rollator meenemen naar de eerste klas, en daar zitten? Of heeft het dan geen nut meer om eerste klas te reizen?
Reputatie 7
De VIRM-dubbeldekker heeft op het balkon inderdaad goede stoelen. Dit is altijd aan de uiteinden van de trein, en dan op het balkon tegenover de machinisten cabine. In het plaatje hieronder aangegeven met de rode cirkel.
Verder heeft de VIRM-dubbeldekker bij de blauwe cirkel een groter raam op het balkon. Ook daar staan dan stoelen ipv klapstoelen, maar hier is iets minder ruimte.

In de DDZ dubbeldekker heb je gordels om je rollator vast te zetten op de fietsbalkons.

De VIRM dubbeldekker wordt op dit moment vernieuwd, ik weet niet zeker of daar ook de gordels in gaan komen, maar ik vermoed van wel omdat het interieur gelijk wordt aan de DDZ.
Beste mevrouw de Jong,
Ik vraag het me ook af of eerste klas reizen wel zin heeft! Hartelijk dank voor uw tip.
Slidestops hartelijk dank voor de foto's.
Binnenkort ga ik het uitproberen.
Reputatie 6
Wat een service Slidestops, daar heeft jitgriffioen ontzettend veel aan geloof ik. Bedankt!
Beste mevrouw de Jong,
Ik vraag het me ook af of eerste klas reizen wel zin heeft! Hartelijk dank voor uw tip.
Slidestops hartelijk dank voor de foto's.
Binnenkort ga ik het uitproberen.
Ik heb vroeger in een verzorgingshuis gewerkt en al eerder heb ik gehoord dat vooral voor ouderen het lastiger is om met een rollator met openbaar vervoer te gaan. Als u de dubbeldecker pakt dan moet u altijd de trap op of af. Voor ouderen is het af te raden het is bovendien val gevaarlijk, zeker met een rollator. Als u echt in een dubbeldecker terecht komt is mijn advies om op de balkon bij de deuren te gaan zitten. En niet de trap gaan nemen om in de 1e of 2e klasse coupé te gaan zitten. In een verzorgingshuis moet de looppaden altijd glooiend zijn, zodat iemand met een rollator gemakkelijk er door kunt zonder dat het val gevaarlijk kan zijn. Jammer dat de loop paden in de dubbeldekkerstreinen nooit glooiend zijn en dat je altijd de trap moet nemen. Dat maakt vooral voor ouderen juist moeilijk om er door te kunnen komen. Als u toch alleen op de balkon moet is alleen een 2e klasse kaartje al voldoende. Voor de 1e klasse is het doodzonde van het geld. Als u het toch niet fijn vindt om in een dubbeldekkerstrein te gaan zitten is er ook voor ouderen een alternatief vervoer. Bijvoorbeeld via Connexxion, Arriva of bij Breng. U kunt indien nodig bij de NS assistentie voor vragen. Telefoon 030-235 78 22.
Gelukkig heb ik alleen bij langer lopen mijn rollator nodig en traplopen doe ik dagelijks vele malen.
Maar het is te zot dat de dubbeldekkers geen mogelijkheid hebben om met een rollator gebruik te kunnen maken van een comfortabele zitplaats en een plek om je rollator - en trouwens ook je bagage - neer te zetten wanneer je twee uur in de trein moet zitten!

Reageer