beantwoord

reizen met fiets

• 6 augustus 2020
  • 13 reacties
  • 244 Bekeken

De rechtstreekse trein Gouda- Leeuwaarden gaat 6 voor 9. Mag de fiets dan mee ondanks dat dit 6 minuten te vroeg is? De volgende gaat nl pas een uur later

icon

Beste antwoord door Tochjo 6 augustus 2020, 15:04

In de maanden juli en augustus mag de fiets de hele dag mee in de trein. Mocht u de reis deze maand willen maken, dan is er dus geen probleem. Maar buiten juli en augustus mag de fiets zich in de spitsuren niet in de trein bevinden, ook niet vlak voor het begin van de daluren. Dan moet u dus een trein later nemen.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Formeel mag dat niet. Met een overstap in Zwolle kunt u ook de trein van 09.24 nemen. In Gouda knijpt men met de trein van 08.59 misschien de ogen dicht, maar de aansluiting met de ‘oude’ trein van 08.54 in Utrecht haalt u  dan waarschijnlijk net niet met de fiets,

Zie ook mijn opmerking hieronder.

Badge +3

In de maanden juli en augustus mag de fiets de hele dag mee in de trein. Mocht u de reis deze maand willen maken, dan is er dus geen probleem. Maar buiten juli en augustus mag de fiets zich in de spitsuren niet in de trein bevinden, ook niet vlak voor het begin van de daluren. Dan moet u dus een trein later nemen.

Reputatie 7
Badge +4

@Tochjo: Probleem is dat het wel wordt vermeld, maar een kaartje op het automaat niet verkrijgbaar is. Op de site wel en dan kun je 08.59 ook reserveren. (!) Het is een spel waardoor het meenemen van de trein tijdens de spits in juli en augustus toch in de praktijk erg moeilijk is.

Volgens mij heeft tochjo gelijk en mag de fiets in de maanden juli en augustus wel in de spits mee. 

Reputatie 7
Badge +4

@Pingpong: Sterker nog, dat wordt vermeld, maar in de praktijk kom je lastig aan een geldig fietskaartje. Het zit me persoonlijk ook in de weg.

Edit: het kan wel.

Op de computer kan je toch op elk gewenst moment een dalkaart fiets kopen?? Als ik vanavond een kaartje voor morgen koop dan kan dat toch gewoon. Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet

Reputatie 7
Badge +3

In juli en augustus mag de fiets ook in de spitsuren mee.

Bron: https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/fietskaart-dal

Dat hele registreren (want het is geen reserveren) is maar een wassen neus. Ik zou niet moeilijk doen en gewoon een fietskaart dal voor de gewenste datum als e-ticket kopen. Dat kan tot een maand van te voren (niet aan te raden).

Maar als je de reis wilt registeren dan kan dat gewoon. Ik heb het getest voor de trein van 07.54 van Gouda naar Leeuwarden van morgenochtend. Er zijn nog 4 plekken “beschikbaar”.

Mijn algemene tip is om een e-ticket van NS zo kort mogelijk voor vertrek te kopen. In feite pas op het moment dat je zeker weet dat de reis doorgaat. Bij e-tickets van NS geldt als regel: niet goed, geld weg. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap het problem eerlijk gezegd ook niet. Ook voorgaande jaren waarin het fietskaartje wel bij de automaat te koop was heette het nog steeds een Fietskaart dal in de maanden juli en augustus waarin de fiets de hele dag mee mocht (en mag). 

En inderdaad, registreren voor een trein die eerder dan 9 uur vertrekt kan gewoon, dus ook daar is geen probleem. Overigens kun je nu de hele reis inclusief overstappen registren, hoeft niet meer per aparte rit.

Het enige issue is, wil TS in augustus reizen met de fiets of pas later.

Reputatie 7
Badge +4

Jullie hebben gelijk, het werkte niet toen ik het probeerde maar nu wel. Vooral die laatste opmerking van Momo is ook een mooie verbetering dat de hele reis te reserveren is. Ik zal mijn bericht aanpassen.

Maar even een koel drankje nemen. 😉 Ik vraag me wel of de site is aangepast. Dat het nu wel werkt, bevalt me overigens zeer.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog steeds geen reserveren. Meer dan registreren zonder enige consequentie is het niet. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Misschien was er (weer) even een storing waardoor het niet lukte Thom. Oververhit door de temperaturen en heeft het IT systeem ook een koel drankje nodig.:rofl:

Mijn koele drankje staat al naast me en zojuist ook even een waterijsje genomen. 

Dat de hele reis nu in 1 keer geregistreerd kan worden is inderdaad een verbetering. En blijkbaar worden de registraties wel gebruikt, voor een zelfde reis die ik in het verleden een keer gedaan heb met de fiets zie ik dat er iets na 8 uur er geen fietsplek meer is en zou ik geen reis met fiets kunnen registeren. Zou ik die reis om die tijd zonder registratie willen maken dan stuit ik ergens op de reis op volle fietsplekken (bij losse reizen registreren blijkt de IC in het reisadvies vol te zjn qua fietsen). Ik zou dan een half uur eerder of later moeten vertrekken om wel kans te maken.

Reputatie 7
Badge +4

Het frustreerde me behoorlijk eigenlijk. ;-) Die zelfgemaakte waterijsjes passen goed bij dit weer. Het is ook beter dan Magnums en zo. Storingen bij NS lijken een repeterende kwaal.

Misschien was er (weer) even een storing waardoor het niet lukte Thom. Oververhit door de temperaturen en heeft het IT systeem ook een koel drankje nodig.:rofl:

Mijn koele drankje staat al naast me en zojuist ook even een waterijsje genomen. 

Dat de hele reis nu in 1 keer geregistreerd kan worden is inderdaad een verbetering. En blijkbaar worden de registraties wel gebruikt, voor een zelfde reis die ik in het verleden een keer gedaan heb met de fiets zie ik dat er iets na 8 uur er geen fietsplek meer is en zou ik geen reis met fiets kunnen registeren. Zou ik die reis om die tijd zonder registratie willen maken dan stuit ik ergens op de reis op volle fietsplekken (bij losse reizen registreren blijkt de IC in het reisadvies vol te zjn qua fietsen). Ik zou dan een half uur eerder of later moeten vertrekken om wel kans te maken.

Maar je gaat er dan dus vanuit dat die nul die hier in het rood staat klopt. Dat zou ik in ieder geval niet doen. Laatst zelf een keer de fiets meegenomen. Op het traject Heemskerk-Amsterdam zouden 4 fietsplekken beschikbaar zijn. Komt er 2 stellen SGM voorrijden. Deze hebben aan beide zijde 4 fietsplekken dus 16 in totaal. Er was er geen één bezet. 

Reageer