Reizen met Henk_NL #1

• 26 oktober 2017
  • 40 reacties
  • 968 Bekeken

Nu we al een aantal maanden geen TVV-vervoer meer hebben op Zwolle-Enschede zoek ik een nieuw onderwerp. Laten we daarom de serie 'Reizen met Henk_NL' beginnen.

Daarstraks, trein 7971. Aankomst te Heino zit er een moeder met zoon op het balkon, welke een hevige discussie voeren over de vraag of ze met het knopje de deur kunnen openen, of de conducteur eerst nog iets met haar sleutel moet doen. De HC komt uit de achterste cabine, loopt ook het balkon op gaat achter moeder en zoon staan. Ik sluit aan.

Moeder en zoon komen tot de conclusie dat ze de deur met het knopje kunnen openen. De deur opent, moeder en zoon stappen uit, HC blijft in de deuropening staan en terwijl ik uit wil stappen sluit de deur weer. Vervelend, ik zit niet graag vast tussen deuren. Straks krijg ik nog een bon voor het verstoren van het vertrekproces. De HC mompelde nog wel iets in de trant van "let op", maar toen stond ik met goed fatsoen al buiten, met enige moeite. Aangezien ik nieuwsgierig ben wacht ik even tot de HC de deur weer opent en vraag of zij iets deed. Moeder en zoon bleven ook even staan kijken. "Ja, dit is een oude trein, dan gaan de deuren automatisch weer dicht ofzo" gaf ze als antwoord.

Mocht een moderator zin hebben om er een melding van in te schieten, graag. Was maar één HC op deze trein dat stuk dus het lijkt me niet zo'n lastige 🙂

40 reacties

Badge +3
Automatisch sluitende deuren is natuurlijk niets nieuws (handig voor de climate control als het buiten koud of warm is). SLT en nieuwer dus...

De Flirt die ik vandaag had (Eindhoven - Helmond v.v) had zo te zien zelfs een achteraf ingebouwd luidsprekertje aan de buitenkant van alle deuren, die enorm irritant piepen als de deur gaat sluiten (seconde of 5).
Een DM90 heeft geen automatisch sluitende deuren. En geen sensor zodat de deur weer opent wanneer er iemand in de deuropening staat.
Reputatie 6
Badge
Kunnen we dit als een soort Blog beschouwen?
Nee. Meer als een verzoek aan de mods om een melding in te schieten. Maar dan a la Henk_NL.
Foutje van de conducteur (m/v) dus en dan maar met een smoesje iemand anders de schuld geven?
Foutje van de uitstappende mevrouw of van de conductrice (v). Geen probleem, maar de houding van de HC klopte gewoon niet. Ik betwijfel of mevrouw op deze manier de veiligheid kon garanderen tijdens het vertrekproces. Die van mij in ieder geval niet, DM90 heeft volgens mij nog geen klembeveiliging. En anders functioneerde die duidelijk niet.
Badge +3
Heeft niets met NS te maken maar in de nieuwe elektrische bussen van Bravo (voorheen Hermes) in Eindhoven moet je ook maar weten dat je soms de deuren zelf open moet drukken bij een halte (die vervolgens met luid piepsignaal en rood knipperlicht weer gaan sluiten).

De ene keer doet de chauffeur dat gewoon, maar in de verlengde (harmonica) bussen moet je dat dus zelf doen omdat ze blijkbaar niet kunnen zien bij welke deur je staat? Verwarring alom :P

Oh, er zit ook nog een extra knop bij sommige (rolstoel)deuren dan schuift er een treeplank uit. Da's wel handig voor de rolstoelers en rollators!
Reputatie 4
Zoiets heb ik een paar keer meegemaakt met de sprinters sgmm, deuren gaan open, en nog geen halve seconde na instappen sluiten ze weer. Was alleen bij die deur het geval, overige deuren bleven open. Bij de volgende halte functioneerde alles weer normaal.

En op dat moment zat er ook geen grapjurk in het halletje die op de sluitknop drukte. :D
Dus het zal best wel eens kunnen dat het een technisch probleem is dat zich spontaan kan voordoen.
In materieel met apparatuur aan boord om automatisch de deuren weer te sluiten zou je je voor kunnen stellen dat zoiets inderdaad voorkomt. In materieel wat dat niet aan boord heeft, lijkt het me sterk. Helemaal omdat de HC op dat moment met haar hand bij de deurbediening zat om de sleutel er alvast in te stoppen.

En ook dan verwacht ik een adequate reactie van een HC die de veiligheid aan het garanderen is, geen vage, mompelende reactie 🙂
Reputatie 7
Badge
Foutje van de conducteur (m/v) dus en dan maar met een smoesje iemand anders de schuld geven?
Foutje van de uitstappende mevrouw of van de conductrice (v). Geen probleem, maar de houding van de HC klopte gewoon niet. Ik betwijfel of mevrouw op deze manier de veiligheid kon garanderen tijdens het vertrekproces. Die van mij in ieder geval niet, DM90 heeft volgens mij nog geen klembeveiliging. En anders functioneerde die duidelijk niet.

DM90 heeft wel degelijk klembeveiliging, maar die werkt niet met sensoren in de deuropening. Op het moment dat de deuren weerstand krijgen bij het sluiten, gaan ze ofwel open of ze stoppen met sluiten om het object de kans te geven tussen de deuren uit te gaan.
Ah, daar twijfelde ik over en kan het zo snel niet nazoeken, thanks Edwin. Is mijn lijf blijkbaar niet genoeg om de klembeveiliging te activeren, lol. Ga het niet nog een keer testen als je het niet erg vindt :$

M'n opmerking over sensoren die activiteit detecteren stond idd verder los van de vraag over klembeveiliging, maar sloeg meer op automatisch sluitende deuren 🙂
Reputatie 7
Badge
Ik snap ook niet helemaal waar je nu een melding van wilt laten maken?
Is dat omdat de HC niet meteen aan de noodrem trok omdat de deur sloot of omdat ze de deuren sloot met een reeds gesloten deur bij haarzelf?
Reputatie 7
Badge
Ah, daar twijfelde ik over en kan het zo snel niet nazoeken, thanks Edwin. Is mijn lijf blijkbaar niet genoeg om de klembeveiliging te activeren, lol. Ga het niet nog een keer testen als je het niet erg vindt :$

M'n opmerking over sensoren die activiteit detecteren stond idd verder los van de vraag over klembeveiliging, maar sloeg meer op automatisch sluitende deuren :)

Je komt wel degelijk 'klem' te zitten, maar er drukt geen 10 bar tegen je lijf zoals bij Mat'64 wel het geval was 🆒
Badge +3
Kunnen we dit als een soort Blog beschouwen?
Ik vind het prima. Beter à la Henk_NL topics dan uitgekauwde dingen over roken en alcohol verbieden (waar ik opnieuw intrapte een half uurtje terug). 🙂
Ja inderdaad, dat voelt niet erg prettig, weet ik uit ervaring 🆒 Handig ook met m'n schoudertas.

Punt van mij is de houding van de desbetreffende HC. Wil hier niet publiekelijk iemand volledig afvallen, dus met enig sarcasme probeer ik het maar op te schrijven.
Reputatie 7
Deuren van een VIRM heb ik wel eens in een korte storing zien schieten, dat ze inderdaad uit zichzelf dicht gaan. Kan ook een dm'90 kwaaltje zijn...
Laat ik het netjes houden en dat erg toevallig vinden 🙂 Overigens gaat het mij vooral om de houding van mevrouw.

In al die jaren DM90 nog nooit meegemaakt bij dit spul eigenlijk.
Badge +3
Onlangs nog bij een VIRM iemand op het balkon de deuren zien sluiten (blauwe knop) toen die een bekende aan zag komen..

Grapje. Diegene moest dus buiten weer op de knop drukken om de deuren te openen... 't is maar wat je humor vindt. :?
Ieder z'n ding ja, niet helemaal mijn humor, lol. Doe al ruig genoeg 🆒

Voordat het topic hier erg negatief wordt, dat is niet mijn insteek. Ik zou het wel op prijs stellen als een moderator het door zou willen zetten. Mocht mevrouw verder fantastisch presteren dan zal ze gewoon een rotdag hebben gehad, kan gebeuren. Mocht dat anders liggen, dan is het een beetje extra dossiervorming :)

Fijne avond verder allen, de ogen beginnen dicht te zakken, mocht ik niet meer reageren, haha.
Reputatie 7
DM 90 niet zo heel veel gehad als HC, is ver van mijn standplaats af natuurlijk. Moet overigens wel zeggen dat ik wel 2x een defecte trein had met een deurstoring...
Over anderhalve maand is het feestje voorbij, dan gaan we kijken hoe Syntus gaat presteren hier 😞
Badge +3
Keolis toch?

Seatbelts on, en hou je koffie vast want volgens mij kunnen ze (maar mogen ze niet) nogal vlot optrekken (tractie) bij geen bladeren op de rails.
Jaa, dat gaat nog wel wat jaren duren voordat dat erin zit bij me. Macht der gewoonte. Heb pas sinds kort 'Fyra' afgeleerd, lol. Syntus/Keolis idd, met Cees Anker als directeur. Interessante man.
@Henk,
Je maakt wat mee met oNS personeel. Zelf heb ik vandaag bijvoorbeeld een hele groep medewerkers v&s verstoppertje zien spelen op Amsterdam Centraal.
Jij ook al? :$

In Almere wel een hele groep, ze stonden bij de alcoholcontroles voor rijdend personeel, lol.
Reputatie 7
Badge +3
Nu we al een aantal maanden geen TVV-vervoer meer hebben op Zwolle-Enschede zoek ik een nieuw onderwerp.
Misschien ga je het het nog missen. Niet meer "Busje komt zo" 😳

Reageer