reizen met je kids

Je mag dus vanaf vandaag reizen met de trein, verplicht mondkapje en natuurlijk alleen zitten op de aangewezen plekken. 

Maar hoe zit het als je reist met kinderen?

Want als je met gezin reist of alleen met 2 kids, die overigens niet ergens anders alleen kunnen zitten.

Hoe reis je dan en waar zitten je kinderen. 

Ik heb hier over naar de NS gebeld, ik was blijkbaar de eerste die deze vraag stelde en helaas wist de medewerker van NS niet en hij kon het niemand vragen. Ik kreeg het nummer van ProRails en of ik m'n vraag daar wilde meer leggen. Natuurlijk werkt er niemand op dit moment. 

Ik dacht ik het Rijksoverheid, kreeg als antwoord, 'ik rijd niet met de trein en dus ik weet het niet!"

Mmmmh en nu .........?

23 reacties

Badge

Alleen de gemerkte zitplaatsen bij het raam mogen gebruikt worden, ook als u uit 1 gezin/huishouden komt.  De reden hiervoor is dat er ruimte moet blijven tussen zittende reizigers en het gangpad.

U zult dus verdeeld moeten zitten als u met meer dan 2 personen reist, er is geen uitzondering gemaakt op deze regel.

Reputatie 7
Badge +3

Bij iedere reis moet je jezelf afvragen of de reis noodzakelijk is en of de reis niet op een andere manier gemaakt kan worden. Dit geldt ook voor het reizen met kinderen. Bijvoorbeeld met het hele gezin gezellig naar Zandvoort, waardoor ook gisteren weer treinen te vol waren, is geen noodzakelijke reis. Er wordt ook gevraagd zoveel mogelijk alleen met het OV te gaan, daarom is er momenteel ook geen samenreiskorting mogelijk.

Kinderen tot 4 jaar hebben geen recht op een eigen zitplaats, die kunt u op schoot nemen. Kies voor een 4-zits daar kun je met 2 tegenover elkaar zitten, eventueel met kind op schoot. Er mag alleen plaats genomen worden op stoelen met groene stickers. Stoelen aan het gangpad moeten vrij blijven.

Vanaf vandaag geldt voor iedereen vanaf 13 jaar mondkapjesplicht. Hou daar rekening mee.

Lieve mensen ik begrijp echt wel wat jullie zeggen.

Het liefst alleen reizen, maar omdat je nu mag reizen met de trein en je mag en kan nu eindelijk een familielid opzoeken en je moet met de trein, omdat je niet anders kan. 

Ook snap ik dat er groene stickertjes geplaats zijn, zodat je weet waar je moet zitten. 

Ja een kind van 4 of jonger kan op je schoot dat snap ik ook nog. 

Je kinderen die wel wat ouder zijn, waar moeten die zitten. 

Mijn vraag is nog steeds niet echt beantwoord, maar wel bedankt voor het reageren. 

Mijn vraag is nog steeds waar zitten m'n kids die dus niet op schoot kunnen zitten, maar wel nog te jong zijn om op een random plaats te gaan zitten waar je dus niet bij mag of kan gaan zitten omdat daar geen groene stikker is geplakt. Hoe doe je dat?

P.s ik heb het echt niet over een tripje naar Zandvoort of zo. 😉

Reputatie 7
Badge +3

Het liefst alleen reizen, maar omdat je nu mag reizen met de trein en je mag en kan nu eindelijk een familielid opzoeken en je moet met de trein, omdat je niet anders kan. 
​​​​

De trein is alleen bedoeld voor mensen met een vitaal beroep en voor noodzakelijke reizen zoals naar het ziekenhuis, mantelzorg, begrafenissen, etc. Niet om een keer een familielid op te zoeken tenzij dat bijv. ernstig ziek is.

De kids zullen toch echt ook op een groene plaats moeten zitten. Anders misschien het reisje uitstellen of alleen gaan.

Overigens zag ik vanmorgen op het station voornamelijk jongeren met de trein gaan. Het kan natuurlijk zijn dat dat allemaal verplegers, verpleegsters of vakkenvullers waren op weg naar hun werk maar dan waren het er wel heel erg veel. Sommigen hadden ook een hockeystick bij zich, dus het zouden ook nog fysiotherapeuten kunnen zijn.

Volgens mij is dat niet helemaal waar, dat heb ik nagevraagd of het reizen alleen voor mensen is met een vitaal beroep. 

Je mag nu per 1 juni reizen, alleen het is nog niet helemaal duidelijk wat betreft reizen met je kids en zitplaatsen. 

En Tamzin je gaat niet je kinderen die minder jarig zijn gewoon random op een stoeltje met groene sticker plaatsen bij vreemde, dat snap je wel toch. 

Je laat je kinderen nooit bij vreemde, althans ik niet. 

Je dan misschien thuisblijven is wel een optie, maar goed je mag nu reizen of je een vitaal beroep heb of niet. 

Anyways als iemand echt een is antwoord weet graag. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, je mag nog steeds niet reizen als het niet om een noodzakelijk reis gaat. De trein is nog niet bestemd voor een uitje. Kijk op de NSapp of op www.ns.nl.

Reizen met kinderen om een familielid op te gaan zoeken, gewoon omdat het weer kan zoals jij zegt, is geen noodzakelijke reis. Wel als dat het allerlaatste afscheid van dat familielid zou zijn.

De kinderen moeten op een groen gestickerde stoel zitten. Kan dat niet, dan op schoot of niet mee….Gezinnen mogen in de trein niet als uitzondering bij elkaar.

Mogelijk dat het familielid dat jullie zo graag willen zien, naar jullie kan komen?

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is dat niet helemaal waar, dat heb ik nagevraagd of het reizen alleen voor mensen is met een vitaal beroep. 

Je mag nu per 1 juni reizen, alleen het is nog niet helemaal duidelijk wat betreft reizen met je kids en zitplaatsen. 

En Tamzin je gaat niet je kinderen die minder jarig zijn gewoon random op een stoeltje met groene sticker plaatsen bij vreemde, dat snap je wel toch. 

Je laat je kinderen nooit bij vreemde, althans ik niet. 

Je dan misschien thuisblijven is wel een optie, maar goed je mag nu reizen of je een vitaal beroep heb of niet. 

Anyways als iemand echt een is antwoord weet graag. 

Het echte antwoord is al gegeven. Dat jij het daar niet mee eens bent, zal niets veranderen.

• Ook vanaf 1 juni is de trein bestemd voor noodzakelijke reizen. Er rijden meer treinen omdat meer werknemers op hun werkplek verwacht worden (scholen, horeca)
  • Iedereen, niemand uitgezonderd, neemt plaats op een groen gestickerde stoel. Dit zijn raamplaatsen. Er mag niemand aan het gangpad gaan zitten. Er mogen geen mensen naast elkaar zitten.
  • Zijn er geen groen gestickerde stoelen meer, dan kun je niet mee. Of direct uitstappen of als dat niet kan uitstappen bij het eerstvolgende station of hopen dat er een plaats vrijkomt.
  • Mondkapje vanaf 13 jaar verplicht.
  • De trein is nog steeds niet bedoeld als uitje.
  •  
Reputatie 6

Zoals op de website van de NS staat, is het "reis alleen als het echt moet" 

Vanaf 2 juni rijden treinen volgens een dienstregeling in nationaal belang. Dat betekent dat u grotendeels weer van de reguliere dienstregeling gebruik kunt maken. Wel geldt nog steeds: reis alleen als het echt moet en vermijd drukke plaatsen en momenten. Vanaf 1 juni is een mondkapje verplicht in het hele openbaar vervoer.

​​​​​​mocht uw reis echt moeten dan zult u moeten kijken naar plaatsen waar één van uw kinderen tegenover u zit dan wel aan de andere kant van het gangpad bij het raam. Mocht u dit niet kunnen vinden, wellicht kunt u aan een andere passagier vragen om van plaats te ruilen.

• Ook vanaf 1 juni is de trein bestemd voor noodzakelijke reizen. Er rijden meer treinen omdat meer werknemers op hun werkplek verwacht worden (scholen, horeca)

En voor de verandering; de noodzaak van een reis is niet iets wat hier op een forum bepaald wordt.

Ik zeg niet dat ik er niet mee eens ben, ik zeg alleen wat mij is verteld door een NS medewerker en op basis daarvan schrijf ik dit. 

Mij was namelijk verteld dat reizen niet alleen voor mensen zijn die een vitaal beroep hebben. 

De enige vraag wat hij niet wist was betreft het reizen met kids en zitplekken. 

Maar goed of ik krijg verkeerde informatie van een NS medewerker of diegene die hier reageert met verkeerde informatie. 

Mijn vraag aan diegene die reageren, werken jullie toevallig voor de ns, zo niet waar halen jullie je info vandaan, bedoel het niet rot want dan kan ik ook daarheen voor m'n info. 

Heb ook het Rijksoverheid gebeld en ook daar kreeg ik een gek antwoord. 

" Ik reis niet met de trein en dus weet het niet" 

Maar goed ik weet de regels, ik heb het gelezen en ik snap het. 

Alleen heb ik nog een vraag, maar goed. Ik ga wel even verder kijken 👍😉

Anyways iedereen bedankt voor jullie reactie, ik wens jullie allen een fijne dag😉👍

Reputatie 6

Ik haal mijn informatie van NS.nl vandaan. Daar staat op de voorpagina een link https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/ns-actueel.html

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om mensen met een vitaal beroep plus mensen die een dringend noodzakelijke reis moeten maken. Letterlijk stelt NS: "wel geldt nog steeds: reis alleen als het echt moet".

Lies87 ja reis alleen in noodzaak, lees nog steeds niet alleen reizen met een vitaalberoep. 

Ik zeg alleen het is nog steeds onduidelijk. 

Maar guys het is wel ok, thanx, ik kom er verder wel uit. 👍👍👍

Reputatie 4

Alleen de gemerkte zitplaatsen bij het raam mogen gebruikt worden, ook als u uit 1 gezin/huishouden komt.  De reden hiervoor is dat er ruimte moet blijven tussen zittende reizigers en het gangpad.

U zult dus verdeeld moeten zitten als u met meer dan 2 personen reist, er is geen uitzondering gemaakt op deze regel.

Wel lekker afgestemd dan, want in de bus geldt juist dat de zitplaatsen aan het gangpad zijn voor mensen die tot hetzelfde huishouden behoren als degene die tegen het raam zit.

Badge +3

Voor kinderen tot 12 jaar zou je nog een uitzondering kunnen overwegen, want als een taxichauffeur (zónder mondkapje) gewoon acht kinderen in een klein busje mag vervoeren (drie naast elkaar op elke bank en twee voorin naast de chauffeur) lijkt het me echt niet zo’n probleem als er eentje of twee aan het gangpad in een trein zitten, zeker als er niemand langdurig naast moet staan of aan de andere kant van het gangpad zit.

Laat ze desnoods alsnog een mondkapje dragen. Maar goed, regels zijn regels en de noodzaak om met meerdere kids op pad te gaan zal relatief klein zijn.

Badge

Wel lekker afgestemd dan, want in de bus geldt juist dat de zitplaatsen aan het gangpad zijn voor mensen die tot hetzelfde huishouden behoren als degene die tegen het raam zit.

In de bus komt er geen personeel langs in de trein wel, zo moeilijk is het niet want die reden geef ik ook al aan.

@Robert B zo kunnen we overal wel uitzonderingen voor maken, het is gewoon simpel. De plekken aan het raam met groene sticker mogen gebruikt worden de plekken aan het gangpad niet.  Dus bij een vierzits 2 in de ene en de 3e aan de andere kant van het gangpad bij het raam.

En kun je daar niet mee leven dan is de trein even niet bedoeld voor jou.

Reputatie 7
Badge +2

In de bus komt er geen personeel langs in de trein wel

Ach man. Ik heb zondag en maandag in zes treinen gezeten (drie en nog een vervangende bus per richting). Ik heb zoals in vrijwel elk weekend geen enkel personeelslid gezien in de trein, die hadden zich zonder uitzondering in de cabine of een ander hok verstopt.

Vrijwel iedereen droeg trouwens een mondkapje. Ik het hoge noorden is men volgens mij wat gedisciplineerder. Ja, het was een noodzakelijke reis. Ik ben nog nooit voor mijn lol met de trein naar Groningen gegaan en zeker niet in een zonnig  weekend.

Reputatie 5

@Davesewtahal U moet voor u zelf uitmaken of uw reis noodzakelijk is. Niemand zal jullie tegenhouden en helemaal niet als de regels die in de trein gelden opgevolgd worden. Echter hoe noodzakelijk is dat bezoek aan die familielid?

Reputatie 4

Ik moest zaterdag even op het station zijn, ik zag daar jongeren bepakt en bezakt met grote rugzakken, tassen en slaapmatjes. Die reizen wel met de trein, en dat moet dan kunnen? Is dat dan wel belangrijk?
Maar ja, jongeren en studenten maken niet noodzakelijke reizen en daar worden mensen zonder auto voor gestraft.

Badge +3

@Robert Bzo kunnen we overal wel uitzonderingen voor maken, het is gewoon simpel. De plekken aan het raam met groene sticker mogen gebruikt worden de plekken aan het gangpad niet.  Dus bij een vierzits 2 in de ene en de 3e aan de andere kant van het gangpad bij het raam.

En kun je daar niet mee leven dan is de trein even niet bedoeld voor jou.

Begrijp me niet verkeerd, ik kan er prima mee leven maar gaf aan dat er voor kids tot 12 jaar een overweging gemaakt zou kunnen worden.

Deze hoeven zich immers niet aan de 1,5 meter te houden en hebben ook geen mondkapjes nodig (voorbeeld van de taxi met 8 kinderen, als dat veilig geacht wordt dan zal dat in een trein niet anders zijn, want in die taxi zitten ze soms ook een uur).

Badge

Ik moest zaterdag even op het station zijn, ik zag daar jongeren bepakt en bezakt met grote rugzakken, tassen en slaapmatjes. Die reizen wel met de trein, en dat moet dan kunnen? Is dat dan wel belangrijk?
Maar ja, jongeren en studenten maken niet noodzakelijke reizen en daar worden mensen zonder auto voor gestraft.

Helaas is daar weinig tegen te doen behalve een beroep op de reizigers om niet onnodig te reizen. En ik heb dat afgelopen weekend ook gezien, mensen zelfs met hele grote koffers onderweg naar Schiphol alsof ze 3 weken op vakantie gingen. Of zouden ze daadwerkelijk er weer op uit trekken naar andere landen. 

Ergens zou het me niet eens verbazen als ik ook kijk naar de demonstratie op de Dam.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kunnen ook mensen zijn die een voor hen noodzakelijke reis maken, zoals zakenreizen of mensen die in het buitenland wonen en werken en nu terug gaan. Zo las ik ik geloof gister dat er nu weer vanuit Duitsland mensen terug keren naar China. Geen idee of dat ook al vanuit Nederland gebeurt.

Reageer