beantwoord

Reizen met NS International

• 11 april 2016
  • 22 reacties
  • 5321 Bekeken

Reputatie 4
Morgen moet ik met de NS international reizen (richting Berlijn) op een binnenlands traject (tot Apeldoorn). Ik reis met een OV-jaarabonnement, waar ik met de NS reis zonder in te checken. Geldt dat ook voor de NS international, of zijn de voorwaarden daar anders?
icon

Beste antwoord door Thom 11 april 2016, 10:42

U mag gewoon met deze trein mee, binnen Nederland geldt het als een binnenlandse verbinding. Er zijn geen speciale voorwaarden en er geldt ook geen toeslag. U kunt reizen zo u gewend bent, ook met een zichtkaart. Meestal zitten in deze trein Nederlandse conducteurs tot Bentheim.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag gewoon met deze trein mee, binnen Nederland geldt het als een binnenlandse verbinding. Er zijn geen speciale voorwaarden en er geldt ook geen toeslag. U kunt reizen zo u gewend bent, ook met een zichtkaart. Meestal zitten in deze trein Nederlandse conducteurs tot Bentheim.
Reputatie 4
Bedankt voor de info! Dat haalt een beetje van de spanning weg.

Aan de NS: er staat geen informatie voor klanten met een OV-jaarabonnement op deze pagina: https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen. De service van de NS schiet nog steeds te kort.
Badge +3
Het is voor gewone stervelingen soms behoorlijk ingewikkeld.

Vuistregels:
- IC Berlijn en IC Brussel rijden op het Nederlandse traject als binnenlandse trein van NS, zonder enige beperking.
- ICE International is ook te gebruiken voor binnenlands verkeer, tegen betaling van toeslag. Fietsen mogen niet mee.
- Thalys kan nooit gebruikt worden met kaartjes die geldig zijn bij NS.
Hallo niek2, was Thom aangeeft klopt inderdaad. Wat betreft de informatie op de site, het OV-jaarabonnement is veranderd naar het OV-Vrij abonnement. Deze informatie is wel zichtbaar op de website.
Reputatie 4
Wat betreft de informatie op de site, het OV-jaarabonnement is veranderd naar het OV-Vrij abonnement. Deze informatie is wel zichtbaar op de website.
Die informatie klopt niet Miriam, ik heb een OV-Jaarabonnement en geen OV-Vrij abonnement. Hopelijk kan je dat meenemen in de algemene kennis, want ik kom heel veel NS medewerkers tegen die verkeerde informatie geven, wat natuurlijk ondersteund wordt door de onderbrekende informatie op de website.
Ik heb dit even voor je nagevraagd en er zijn nog een aantal OV-Jaarabonnementen, maar ook deze zullen worden omgezet naar het OV-Vrij abonnement. Wanneer wordt je abonnement verlengd?
Reputatie 4
Ik heb dit even voor je nagevraagd en er zijn nog een aantal OV-Jaarabonnementen, maar ook deze zullen worden omgezet naar het OV-Vrij abonnement. Wanneer wordt je abonnement verlengd?
Dat is niet ter zake, ik heb een OV-Jaarabonnement en daar vroeg ik informatie voor. Feit is dat de informatie online ontbreekt terwijl er wel abonnementhouders zijn. Bedankt voor de info Thom en iMark. Waarom ik de NS dit elke keer weer uit moet leggen...

- ICE International is ook te gebruiken voor binnenlands verkeer, tegen betaling van toeslag.
Niet in het geval van een NS abonnement "Heeft u een abonnement dat geldig is bij NS, dan reist u binnen Nederland zonder toeslag met ICE International." Dat is wel helder, ik ben benieuwd hoe de reis zal verlopen. https://www.ns.nl/producten/web/WFS/ns-website-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProduct-Start?SKU=toeslag-ice&CategoryName=&TempLocale=en_US
Reputatie 4
Hallo niek2, was Thom aangeeft klopt inderdaad. Wat betreft de informatie op de site, het OV-jaarabonnement is veranderd naar het OV-Vrij abonnement. Deze informatie is wel zichtbaar op de website.
Ik ben benieuwd of er nog een reactie komt op het feit dat er door de NS geen / foute informatie gegeven wordt.
Het OV-jaarabonnement wordt op die pagina niet aangeven, omdat het is vervangen. Er zijn dus nog wel reizigers die een OV-jaarabonnement hebben, maar voor deze reizigers gelden dezelfde voorwaarden m.b.t. reizen richting het buitenland als het OV-vrij abonnement. Je reist dus op het binnenlandse traject met 100% korting en hoeft ook geen toeslag te betalen in de ICE.
Reputatie 4
Het OV-jaarabonnement wordt op die pagina niet aangeven, omdat het is vervangen. Er zijn dus nog wel reizigers die een OV-jaarabonnement hebben, maar voor deze reizigers gelden dezelfde voorwaarden m.b.t. reizen richting het buitenland als het OV-vrij abonnement. Je reist dus op het binnenlandse traject met 100% korting en hoeft ook geen toeslag te betalen in de ICE.
Brian NS, moet ik het nu aan nog een NS medewerker uit gaan leggen?
1) het OV-Jaarabonnement is niet vervangen, want ik heb OV-Jaarabonnement en geen OV-Vrij abonnement. Hoe is het mogelijk dat de NS hierover in discussie gaat.
2) de voorwaarden van het OV-Jaarjaarabonnement en OV-Vrij zijn niet hetzelfde

Erg vervelend dat NS medewerkers niet op de hoogte zijn en klanten slecht informeren, al twee jaar lang. Erg vervelend dat NS medewerkers klanten niet behoorlijk kunnen behandelen en liever de discussie aangaan dan de feiten even boven water te halen.

p.s. hoe is het mogelijk dat de NS zo op mijn onderstaande klacht over dit topic reageert:

Het zou positief zijn als excuses aangeboden werden, aangezien fouten maken menselijk is maar wel hinderlijk. Al twee jaar lang moet ik van NS medewerkers (incl. conducteurs) aanhoren dat het OV-Jaarabonnement niet bestaat. Mijn werkgever wilde zelfs geen toelage openbaar vervoer geven, omdat "het OV-Jaarabonnement geen vervoersbewijs is": op basis van informatie van de NS. Is dat hoe de NS met klanten om wil gaan, of kan er ook iets positiefs uitgehaald worden?
Ik merk dat het je aardig hoog zit, dat vind ik vervelend voor je. Het is niet mijn bedoeling om jou foutieve informatie te geven. Alleen is het zo dat sinds 15 juni 2015 het OV-jaarabonnement niet meer te koop is, abonnementhouders hebben we op de hoogte gebracht en laten weten dat er vanaf die datum het OV-Vrij abonnement beschikbaar is. Het kan zijn dat jij een abonnement hebt die waarschijnlijk kort voor die datum nog verlengd is, dan ben je bij ons nog net zo belangrijk als een OV-Vrij klant. Informatie wordt op die site niet meer getoond omdat het nog om enkele klanten gaat. Ik snap alleen nu niet welke richting je nu uit wilt en welke informatie totaal foutief is.
Reputatie 4
Ik merk dat het je aardig hoog zit, dat vind ik vervelend voor je. Het is niet mijn bedoeling om jou foutieve informatie te geven. Alleen is het zo dat sinds 15 juni 2015 het OV-jaarabonnement niet meer te koop is, abonnementhouders hebben we op de hoogte gebracht en laten weten dat er vanaf die datum het OV-Vrij abonnement beschikbaar is. Het kan zijn dat jij een abonnement hebt die waarschijnlijk kort voor die datum nog verlengd is, dan ben je bij ons nog net zo belangrijk als een OV-Vrij klant. Informatie wordt op die site niet meer getoond omdat het nog om enkele klanten gaat. Ik snap alleen nu niet welke richting je nu uit wilt en welke informatie totaal foutief is.
Ja, als ik al jarenlang door NS medewerkers fout word voorgelicht en continu te horen krijg dat ik niet besta dan is dat vervelend ja. Hoe zou jij het vinden als je €4500 betaalt voor een product, om vervolgens lastig gevallen te worden door medewerkers die niet weten hoe het werkt. Niet te spreken over mijn werkgever die op basis van foute informatie van de NS mij toeslagen gaat weigeren.

De informatie dat na 15 juni 2015 het OV-jaarabonnement niet meer te koop was klopt ook niet, want mijn abonnement is van na die datum.

Je snapt niet welke kant ik op wil? Lees deze zin van jezelf even terug: "je bij ons nog net zo belangrijk als een OV-Vrij klant. Informatie wordt op die site niet meer getoond omdat het nog om enkele klanten gaat." Ik ben als klant helemaal niet net zo belangrijk als een OV-Vrij klant, want dan was de informatie beschikbaar geweest en waren de NS medewerkers goed voorgelicht.

Thom was behulpvol, vanuit de NS zijn de reacties weer ronduit teleurstellend. Het beetje vertrouwen op een goede reis is alweer weggenomen.
Oké, het is mij duidelijk. Ik zal je feedback in ons team delen en wil mijn excuses aanbieden voor de foutieve informatie. Hopelijk heb je morgen een goede reis!
Reputatie 4
Oké, het is mij duidelijk. Ik zal je feedback in ons team delen en wil mijn excuses aanbieden voor de foutieve informatie. Hopelijk heb je morgen een goede reis!
Bedankt, ter educatie van het NS personeel heb ik een relevante brief van de NS bijgevoegd (gedateerd 6 januari 2016). Deze brief heb ik ook altijd bij mij, om aan werkgevers, conducteurs, en medereizigers te laten zien die ten onrechte een discussie met mij aangaan.

Meer informatie op de website vermeld in de brief: http://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/overstappen-van-ov-jaarabonnement-naar-ov-vrij.html

Daar staat duidelijk dat het een ander abonnement is met andere voorwaarden: "NS zorgt ervoor dat uw OV-Jaarabonnement automatisch stopt op het verlengmoment. Omdat OV Vrij een nieuw abonnement is met nieuwe voorwaarden, kan alleen u dit abonnement bestellen. U moet persoonlijk met deze voorwaarden akkoord gaan."

Zoals Thom zegt gelden bij NS International op binnenlandse reizen dezelfde voorwaarden als bij de NS, dan weet ik genoeg.
Reputatie 7
Badge +4
Bij mijn weten kun je wel inchecken met je zichtkaart, dan wel ov-jaarkaart. Persoonlijk zou ik liever in- en uitchecken dan elke keer het conflict hebben met een conducteur, die het wellicht niet goed weet. Je staat in je recht en je hebt gelijk maar wat wil je in je leven, gelijk of geluk?

Over een paar maanden kun je je zichtkaart niet meer verlengen. Misschien komt het door mijn wat gevorderde leeftijd maar ik ben er inmiddels van overtuigd: Wijsheid is meer dan waarheid. En dat, terwijl ik me beroepsmatig altijd met het vinden van het laatste heb moeten bezighouden.

En ieder kiest natuurlijk zijn eigen opvatting en uiteraard heb jij die keuze ook maar de levensinstelling die ik beschrijf maakt gelukkiger dan het gelijk wel te hebben maar het steeds te moeten bevechten. Met een paar maanden moet je toch inchecken, al was het alleen maar om door het poortje te komen.

Echter: iemand kan en zal je het recht ontzeggen je eigen keuzes te maken. Het is aan jou om voor gelijk, geluk of voor wat dan ook te kiezen. Het kostbaarste dat we hebben, is tenslotte persoonlijke vrijheid.
Reputatie 4
Wijze woorden, bedankt Thom 😃 Ik denk dat ik die post maar uitprint en mee ga nemen, als geheugensteuntje.

Beroepsmatig houd ik mij ook met waarheid bezig, wat conflicteert met het beleid van de NS*. De NS heeft mij verteld dat het niet mogelijk is in te checken, maar dat zal ook wel niet waar zijn. Ik ben druk bezig een nieuwe baan te zoeken, dus hopelijk hoef ik het abonnement straks niet te verlengen en ben ik van de NS af: wat zou ik dankbaar zijn! Maar je hebt gelijk, ik neem het mee als waardevolle les.

Het is vervelend dat ik afgelopen week door mijn werkgever geconfronteerd werd met een toeslag weigering, wat een klap in het gezicht was, en wie weet krijg ik in de toekomst de belastingdienst ook nog achter mij aan door de verkeerde info die door de NS verspreid wordt.

Ik zal weer eens proberen of het mogelijk is om mijn kaart bij OV-chipkaart.nl of ns.nl te registren, want dat heb ik ook al zo vaak geprobeerd zonder succes, bijvoorbeeld: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/kaart-koppelen-account-3678

*edit: Wat trouwens ook meespeelt is dat mijn ouders door de overheid en instanties belazerd zijn, waardoor ze twee van hun kinderen kwijtgeraakt zijn. Dan knelt het extra als je weet wat de waarheid is, maar dat niet krijgt. Hadden mijn ouders meer gelijk dan ik tot nu toe realiseerde: niet alleen de overheid en instanties creëren een nieuwe waarheid waarin ze zelf geloven, ook de NS doet daaraan mee. Dan is het gemakkelijker om de NS in de waan van een nieuwe waarheid te laten, dan afstand te moeten doen van je kinderen.

Zolang ik geen afstand hoef te doen van duizenden euros en boetes hoef te gaan betalen, want dan zal ik mij wel verzetten tegen de waanzin 😉
Badge +3
Interessante lectuur. Wat een ingewikkeld gedoe met een zichtkaart die vervolgens niet gekoppeld kan worden aan een OV-chipkaart. Hoe reist niek2 met het OV-jaarabonnement wanneer er poortjes gesloten zijn?

Nu we het toch hebben over onzin op de website van NS als het gaat over de abonnementen hier nog wat meer onzin.
Bij verschillende abonnementen wordt expliciet vermeld dat ze geldig zijn in de Intercity Berlijn. Dat hoeft niet als extra 'feature' vermeld te worden omdat de abonnementen gewoon geldig zijn in die trein. Zonder toeslag met de ICE International kunnen reizen is wel een extraatje van de abonnementen.

https://www.ns.nl/producten/reizen-met-korting/p/dal-voordeel
https://www.ns.nl/producten/reizen-met-korting/p/altijd-voordeel-maand
https://www.ns.nl/producten/reizen-met-korting/p/altijd-voordeel-jaar
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/dal-vrij
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/weekend-vrij
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/altijd-vrij-maand
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/altijd-vrij-jaar
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/traject-vrij-jaar
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/traject-vrij-maand

Bij OV Vrij gaat de onzin nog een stapje verder. Daar wordt zelfs gemeld dat je met dat abonnement met de IC Brussel mag reizen. Naast de IC Berlijn en de ICE International.
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/ov-vrij

Nogmaals, IC Berlijn en IC Brussel zijn gewone binnenlandse treinen in Nederland. De abonnementen bieden wel als extraatje dat ze in de ICE International zonder toeslag geldig zijn. Expliciet vermelden dat al deze abonnementen niet in Thalys geldig zijn, lijkt me dan weer wel eerlijke consumenteninformatie.

NS moet geen knollen voor citroen verkopen.
Reputatie 4
Interessante lectuur. Wat een ingewikkeld gedoe met een zichtkaart die vervolgens niet gekoppeld kan worden aan een OV-chipkaart. Hoe reist niek2 met het OV-jaarabonnement wanneer er poortjes gesloten zijn?
Ja inderdaad een gedoe, want ik kan niet op saldo reizen terwijl ik dat wel nodig heb. Als ik 1e klas moet reizen dan moet ik een nieuwe OV-chipkaart aanschaffen en een vol tarief voor de reis betalen betalen. Hetzelfde met OV-Vrij, dus de NS loopt ook daar achter in de dienstverlening.

Als de klant NS aanspreekt op dit gat in de dienstverlening, dan zegt de NS dat de klant maar een daluren abonnement aan moet schaffen, met het idee dat de klant dan nog steeds 2x betaald voor de 2e klas reis, 2x betaald voor een abonnement, maar wel met korting kan reizen, wat eigenlijk al in het 1e abonnement zit maar niet verzilverd kan worden. Is er al een oplossing NS?

Ik kom tijdens mijn woon-werkverkeer geen poortjes tegen, dus mijn kaart gebruik ik ook niet in die manier. Als ik op een blauwe maandag wel door een gesloten poortje moet dan werkt de OV-jaarkaart als een sleutel, de poort gaat open en er vindt geen transactie plaats. Ik weet niet wat er geregistreerd wordt, misschien kan de NS hier inzicht in geven maar de medewerkers blijken duidelijk niet geinformeerd te zijn over het reilen en zeilen van de OV-jaarkaart...

Als terugkoppeling van mijn reis met NS International: de controlerend conducteur was wel ervaren en kundig, geen probleem gehad.

Nu we het toch hebben over onzin op de website van NS als het gaat over de abonnementen hier nog wat meer onzin.
Bij verschillende abonnementen wordt expliciet vermeld dat ze geldig zijn in de Intercity Berlijn. Dat hoeft niet als extra 'feature' vermeld te worden omdat de abonnementen gewoon geldig zijn in die trein. Zonder toeslag met de ICE International kunnen reizen is wel een extraatje van de abonnementen.

Ik ben het niet met die stelling eens. Het is juist heel nuttig om die informatie op de pagina te hebben, naar die informatie was ik in dit topic juist op zoek. Daar kan een extra duiding bij, dat die reizen binnen de normale nationale dienstregeling vallen, nutteloos is het niet.
Badge +3
Ja inderdaad een gedoe, want ik kan niet op saldo reizen terwijl ik dat wel nodig heb. Als ik 1e klas moet reizen dan moet ik een nieuwe OV-chipkaart aanschaffen en een vol tarief voor de reis betalen betalen. Hetzelfde met OV-Vrij, dus de NS loopt ook daar achter in de dienstverlening.

Ik geloof dat ik het begrijp. Er is voor dit soort kaarten geen goede mogelijkheid om een klassewissel toe te passen. In een verleden zonder OV-chipkaart kon je daarvoor een overgangsbewijs 2-1 kopen in de automaat of bij het loket. Dat overgangsbewijs is niet handig 'verchipt'.

Ik kom tijdens mijn woon-werkverkeer geen poortjes tegen, dus mijn kaart gebruik ik ook niet in die manier. Als ik op een blauwe maandag wel door een gesloten poortje moet dan werkt de OV-jaarkaart als een sleutel, de poort gaat open en er vindt geen transactie plaats. Ik weet niet wat er geregistreerd wordt, misschien kan de NS hier inzicht in geven maar de medewerkers blijken duidelijk niet geinformeerd te zijn over het reilen en zeilen van de OV-jaarkaart...

In ieder geval is er geen probleem om poortjes te passeren. Mijn vraag is beantwoord.

Ik ben het niet met die stelling eens. Het is juist heel nuttig om die informatie op de pagina te hebben, naar die informatie was ik in dit topic juist op zoek. Daar kan een extra duiding bij, dat die reizen binnen de normale nationale dienstregeling vallen, nutteloos is het niet.

Blijkbaar heb ik teveel vanuit mezelf geredeneerd.
Dan zou ik in ieder geval bij alle verschillende abonnement opnemen in welke internationale treinen het abonnement geldig is en in welke niet. Dat maakt het voor een koper van het abonnement kennelijk een stuk duidelijker.
De Ov-jaarkaart wordt momenteel door slechts een klein groepje reizigers nog gebruikt. Dit waren er 6000, ik denk dat we nu op nog minder dan de helft is. De uitfasering vindt plaats in november. Dat betekent dat vanaf dan er niet meer met dit product wordt gereisd. Ik denk niet dat het nodig is om voor zeven maanden onze website aan te passen.

Ik vind het vervelend dat je tegen problemen aanloopt met collega's. Was dit telefonisch, of betreft het vooral in de trein of op het station zelf?
Reputatie 4
Het probleem speelt als sinds twee jaar Sivan, dus ik snap niet dat NS in die tijd niet ingegrepen heeft (https://forum.ns.nl/abonnementen-2/ov-jaarabonnement-afgeschaft-3329). Elke keer werd er gezegd dat het abonnement uitgefaseerd werd, een slecht excuus. De uitfasering vind in december plaats, maar de NS heeft de 3000 klanten al lang al aan de kant gezet.

De slecht geinformeerde NS medewerkers kom ik overal tegen: aan de telefoon, in de trein, aan de balie, op het forum, op twitter, op de chat (Eva). De problematiek is twee jaar geleden al aangegeven, maar hier wordt door de NS niet op gereageerd: https://forum.ns.nl/archief-43/weet-informatie-de-ns-betrouwbaar-is-2481

Zie hier twee voorbeelden van conducteurs die mij publiekelijk terechtwijzen en dingen toeroepen, omdat ik met een zichtkaart niet ingecheckt ben: https://forum.ns.nl/de-trein-11/zwartrijder-aangepakt-vergeten-in-uitchecken-niet-meer-beboet-20145

Aangezien ik het zat ben elke keer de discussie met de NS medewerkers aan te gaan en aangezien er na een melding niks teruggekoppeld wordt laat ik het hierbij. Bedankt voor je reactie, je medeleven wordt op prijs gesteld.
Dat kan ik me voorstellen, Niek. Helaas kan ik daar nu niets meer aan veranderen voor je. Dat je dit signaal uit, is begrijpelijk en terecht.

Heb je voor mij jouw kaartnummer (via privébericht)? Dan kijk ik even wat aan telefonisch contact is geregistreerd.

Reageer