beantwoord

Reizen met omweg maar niet in de richting van je vertrekstation?

• 25 februari 2016
  • 16 reacties
  • 1894 Bekeken

Uit de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten:
Er is onder meer in de volgende gevallen sprake van misbruik of
fraude:
...
Wanneer u bij herhaling in de richting van uw vertrekstation
reist, zonder dat dit onderdeel is van de Reisroute.

10.8 Het is toegestaan voor het NS-gedeelte van uw reis alle
mogelijke routes van NS te nemen die de NS-reisplanner
aangeeft, mits u zonder onderbreking van het begin
trajectstation tot aan uw eind trajectstation reist.

Wat nu als je een omweg neemt die niet in de reisplanner wordt aangegeven, maar je reist nergens in de richting van je vertrekstation? Als ik tussentijds niet uitcheck, dan voldoe ik toch aan alle voorwaarden ook al geeft de reisplanner deze route niet aan? Want pas bij uitchecken wordt bepaald of ik buiten mijn afgekochte traject heb gereisd, zodat dat in rekening kan worden gebracht.

Even concreet, ik reis met een trajectvrij kaart van Bussum-Zuid naar Leiden-Centraal. Mag ik via Amsterdam-Centraal en Schiphol reizen of via Amsterdam-Centraal en Haarlem? Beide routes worden in de reisplanner niet aangegeven, maar volgens mij reis ik nergens in de richting van mijn vertrekstation. Of zie ik iets over het hoofd?
icon

Beste antwoord door Tochjo 25 februari 2016, 11:49

Dat het niet is toegestaan om in de richting van uw vertrekstation te reizen, wil niet zeggen dat alle routes waarbij dat niet gedaan wordt, wel zijn toegestaan.

In dezelfde voorwaarden waaruit u citeert, wordt Reisroute gedefinieerd als
het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen.

Reizen van Bussum Zuid naar Leiden Centraal via Amsterdam Centraal is dus niet toegestaan: die route kent een langere reistijd, is niet korter (in tariefeenheden) en kent ook niet minder overstappen. De omschrijving "het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen" is niet heel duidelijk, maar heeft volgens mij betrekking op vervoerbewijzen die zijn afgegeven voor een vooraf bepaalde route die niet voldoet aan een van de eerdere drie voorwaarden. Daar is hier ook geen sprake van.
Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3
Dat het niet is toegestaan om in de richting van uw vertrekstation te reizen, wil niet zeggen dat alle routes waarbij dat niet gedaan wordt, wel zijn toegestaan.

In dezelfde voorwaarden waaruit u citeert, wordt Reisroute gedefinieerd als
het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen.

Reizen van Bussum Zuid naar Leiden Centraal via Amsterdam Centraal is dus niet toegestaan: die route kent een langere reistijd, is niet korter (in tariefeenheden) en kent ook niet minder overstappen. De omschrijving "het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen" is niet heel duidelijk, maar heeft volgens mij betrekking op vervoerbewijzen die zijn afgegeven voor een vooraf bepaalde route die niet voldoet aan een van de eerdere drie voorwaarden. Daar is hier ook geen sprake van.
Bedankt Tochjo, maar toch snap ik dan iets niet, namelijk pas bij uitchecken blijkt waar ik naartoe gereisd ben. Als ik dus gewoon uitstap op Leiden-Centraal dan weet het systeem niet via welke route ik ben gereisd, en ben ik dus niet in overtreding lijkt me. Hoe zou ik anders b.v. naar Haarlem moeten reizen? Of --even hypothetisch-- naar een station dat vlak voor Leiden ligt tussen Haarlem en Leiden.
U moet uiteindelijk uitchecken op een station, zodat de reis die u tot daar hebt afgelegd een toegestane reisroute vormt. Er is bijvoorbeeld geen toegestane reisroute vanaf Bussum Zuid waarmee u zich in een trein van Amsterdam Lelylaan naar Schiphol mag bevinden, waar u ook uitcheckt, dus op dat moment kunt u beboet worden voor zwartrijden.
Ok bedankt, dan snap ik hem denk ik. Ik mag natuurlijk wel uitchecken op Amsterdam Lelylaan, komend van Bussum Zuid via Amsterdam Centraal of via Schiphol, want ik reis dan gewoon een stukje op rekening. Maar inderdaad, het stukje van Lelylaan naar Schiphol mag ik niet afleggen zonder even omgecheckt te hebben.

Wel een moeilijke puzzel hoor. Stel ik ben onderweg naar afspraken op verschillende stations en een afspraak valt er tussenuit. Dan moet ik mogelijk toch op dat station uitstappen en omchecken. Want anders zou ik wel eens zwart kunnen reizen.
Er zijn wel voorbeelden waarin een route A langs B naar C helemaal wel toegestaan is, maar alleen A naar B (via diezelfde route) niet. Gelukkig is dat vrijwel niet te controleren, dus levert dat in praktijk geen probleem op.
Exact! Daarmee zijn we terug bij de vraagstelling. Het lijkt erop dat omreizen in zo'n uitzonderlijk geval dus mag omdat het niet te controleren is. In mijn concrete voorbeeld is dit niet zo, maar er hoeft maar 1 station achter Leiden Centraal te liggen die qua overstappen gunstig ligt t.o.v. de trein waarin ik zit.
Reputatie 3
Badge
Bussum-Zuid - Voorhout via Amsterdam Centraal is wél toegestaan.
U bent dus alleen in overtreding tussen Voorhout en Leiden, of in de intercity tussen Heemstede-Aerdenhout en Leiden, omdat die niet in Voorhout stopt....

Nu schat ik in dat u in de meeste gevallen juist die intercity zult willen nemen en dan dus van Heemstede-Aerdenhout tot Leiden op hete kolen zit, maar het gaat even om het idee.
Exact! Daarmee zijn we terug bij de vraagstelling. Het lijkt erop dat omreizen in zo'n uitzonderlijk geval dus mag omdat het niet te controleren is.
Die gevolgtrekking is niet juist: Dat het niet te controleren is, impliceert niet automatisch dat het mag. Als NS ooit op het briljante idee komt om de controles door de conducteur te registreren op tijd en lokatie, kan dat achteraf naast de in- en uitcheckgegevens worden gelegd en dan wordt het creatief aan elkaar rijgen van toegestane reisroutes naar andere stations ineens wel controleerbaar.
Reputatie 3
Badge
Ok bedankt, dan snap ik hem denk ik. Ik mag natuurlijk wel uitchecken op Amsterdam Lelylaan, komend van Bussum Zuid via Amsterdam Centraal of via Schiphol, want ik reis dan gewoon een stukje op rekening. Maar inderdaad, het stukje van Lelylaan naar Schiphol mag ik niet afleggen zonder even omgecheckt te hebben.

Volledgheidshalve: als u van Bussum-Zuid naar Lelylaan reist en daar uitcheckt reist u inderdaad een stukje op rekening. Ongeacht of u dat doet via Schiphol of via Amsterdam Centraal betaalt u dan de prijs van Schiphol-Lelylaan in de betreffende tariefperiode.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat u betaalt als u van Bussum-Zuid via Lelylaan naar Schiphol(-Leiden) reist, en netjes in Lelylaan uit- en incheckt. Ik zou verwachten dat dit de prijs is van Weesp-Schiphol via Amsterdam Centraal en Lelylaan; dat is namelijk het deel dat buiten uw afgekochte traject ligt. Maar ik weet het ook niet zeker.

Die gevolgtrekking is niet juist: Dat het niet te controleren is, impliceert niet automatisch dat het mag. Als NS ooit op het briljante idee komt om de controles door de conducteur te registreren op tijd en lokatie, kan dat achteraf naast de in- en uitcheckgegevens worden gelegd en dan wordt het creatief aan elkaar rijgen van toegestane reisroutes naar andere stations ineens wel controleerbaar.

Volgens mij mag het dan nog steeds, maar krijg je misschien alleen wat extra kosten. Als je van A langs B naar C mag waarbij A - B niet de kortste route is of de route met de minste overstappen, dan mag je je reis toch onderbreken bij B? En vervolgens je reis niet hervatten en uitchecken.
Dan is het op het moment van uitchecken in B met terugwerkende kracht een reis van A naar B en tussen die stations is een niet-toegestane reisroute afgelegd.
Ik stap wat laat in, maar ik ben nieuw hier en zocht concreet naar informatie over dit onderwerp. Dat is dus
gelukt. Reizen van station A (check-in) naar station B (check-out) via station C, dat op geen enkele manier niet logisch op de route ligt (niet korter in tijd, niet korter in afstand, niet minder vaak overstappen) is niet toegestaan voor hetzelfde tarief als rechtstreeks van A naar B reizen. Dat lijkt me helder. En NS-conducteurs zouden hierop gericht kunnen controleren (want dat recht hebben ze). Tot zover ook helder.

Toch blijf ik zitten met de vraag hoe een dergelijke controle en tarierafrekening met de OV-chipkaart in de praktijk van vandaag haalbaar is. In het gekozen voorbeeld reis ik van Bussum-Zuid naar Leiden Centraal via Amsterdam Centraal. Ik check in op Bussum-Zuid en check out op Leiden Centraal. Binnen de stations Amsterdam Centraal en/of ~Sloterdijk en/of ~Lelylaan en/of ~Schiphol blijf ik binnen de poortjes. Dan word ik in Leiden toch afgerekend op het tarief dat staat voor Bussum-Zuid of Leiden Centraal?
Reputatie 7
Badge +3
Dan betaalt u inderdaad het tarief Bussum-Zuid - Leiden Centraal. De computer heeft geen idee welke route u genomen heeft.
Reputatie 6
Badge +1
Alleen tussen Lelylaan en Schiphol reist u echt onlogisch, want om van Naarden-Bussum in Sloterdijk of Lelylaan te komen is reizen via Amsterdam Centraal een goede optie.
Overigens denk ik niet dat conducteurs mensen met Altijd Vrij of iets dergelijks een boete zullen geven in uw voorbeeld. Bij andere abonnementen moeten ze ook nog gaan kijken waar iemand heeft ingecheckt.
Alleen tussen Lelylaan en Schiphol reist u echt onlogisch, ...

Duidelijk, en bedankt voor ieders reactie. Ik kan echter een niet-rationele reden hebben om via een bepaald traject te reizen zonder ergens tussentijds het station te willen verlaten. Misschien woon ik wel in Drenthe en was ik nog nooit op het gerenoveerde Amsterdam CS geweest. Zelf wil ik graag nog een keer "funsporen" tussen Lelystad en Zwolle. Nooit gedaan sinds de bouw. Zelfs voor de treinen op de HSL, die mijn regio ondergronds door stapels rotte bladen razen, geldt dat. Nooit gedaan.
Opgelost.

Reageer