beantwoord

Reizen met verlopen paspoort

• 4 mei 2017
  • 5 reacties
  • 689 Bekeken

Kan je met de trein reizen met een verlopen paspoort, omdat de nieuwe nog niet klaar is?
icon

Beste antwoord door marv87 4 mei 2017, 18:51

Jahoor, volgend mij mag je een verlopen paspoort nog enkele jaren in Nederland als legitimatie gebruiken
Bekijk origineel

5 reacties

Jahoor, volgend mij mag je een verlopen paspoort nog enkele jaren in Nederland als legitimatie gebruiken
Reputatie 7
Badge +4
Formeel moet het geldig zijn maar als u een iets verlopen paspoort gebruikt voor identificatie bij een e-ticket, dan zal dat geen probleem zijn. In de praktijk wordt het niet eens altijd gecontroleerd. De wet is wel iets aangescherpt op dit punt, maar u kunt rustig op reis. De conducteur zal u er niet voor bekeuren, zeker niet als u duidelijk herkenbaar bent. Ik verwacht ook niet dat de conducteur de geldigheidsdatum zal controleren. Belangrijk is dat de gegevens overeenstemmen en uw pasfoto duidelijk van u is. U kunt zonder stress reizen.
Reputatie 7
Voor opsporingsambtenaars (politie, BOA's en in dit geval dus conducteurs) is een verlopen paspoort tot maximaal 5 jaar na verlopen bruikbaar om een uitstel van betaling of proces verbaal op te maken. Dus jezelf er mee identificeren moet goed komen.
Welkom op het NS Serviceforum, Caitlyn 🙂 Bovenstaande antwoorden kloppen inderdaad.
Met een ID-kaart of met een rijbewijs moet het ook mogelijk zijn om je te kunnen legitimeren. Dat is geen enkel probleem.

Reageer