beantwoord

Reizen naar Belgie

• 23 februari 2015
  • 4 reacties
  • 957 Bekeken

Regelmatig reis ik, met mijn studenten week-vrij abonnement, naar Belgie. Dit doe ik via Roosendaal (volgens mij is er geen andere optie?), vanaf Schiphol. Deze trein (Schiphol-Brussel) is een directe trein, waar ik het liefst ook in blijf zitten. Alleen zit ik met het probleem dat ik wel uit moet checken om geen kosten te maken! Vaak is er geen tijd op Roosendaal om uit te checken en wordt ik gedwongen deze trein toch te verlaten voor het uitchecken en daarmee loop ik minimaal een half uur vertraging op in mijn reis. Wat kan ik nou het beste doen? Een conducteur zei mij dat ik niet in hoefde te checken, maar volgens mij reis ik dan illegaal. Bij de NS-automaat kan ik een kaartje (Schiphol-Brussel) kopen voor de grensovergang, waarbij het bij de prijs rekening houdt met mijn abonnement, alleen dit is veel duurder dan dat ik via NMBS een kaartje koop. Ik ben heel erg benieuwd wat ik nou het beste kan doen.
icon

Beste antwoord door Thom 23 februari 2015, 23:33

Strikt genomen kun je ook via Maastricht -Vise -Luik het land uit maar de grote stroom is natuurlijk via Roosendaal naar Antwerpen en Brussel, eventueel Gent en Brugge.

Het is echt onzin in Roosendaal uit- of in te checken bij een internationale reis. Je hebt vrij reizen tot de grens en dat maakt een kaartje naar België een stuk goedkoper.

Je koopt een internationaal kaartje via NS-International of bij de NMBS van je vertrekplaats in NL naar je bestemming in Belgie.
Je vult naast je leeftijdscategorie 100 procent korting in voor Nederland.
Vervolgens check je niet in maar neemt je studentenkaart mee als bewijs dat je recht hebt op korting.
Als je meteen een retour koopt, doe je hetzelfde voor de terugreis.
In- en uitchecken is niet meer nodig en je kunt gewoon in de trein blijven zitten.
In de Beneluxtrein zitten Nederlandse- en Belgische conducteurs die goed op de hoogte zijn van elkaar vervoersbewijzen en ze hebben op de hele lijn alle bevoegdheid. De controle is doorgaans nauwgezet.

Het kan als je dit stuk vaker reist, interessant zijn je eens in de kortingsmogelijkheden van de Belgische spoorwegen te verdiepen.
Bekijk origineel

4 reacties

U moet een internationaal vervoerbewijs aanschaffen en daarbij het geldende kortingspercentage in Nederland aangeven. U hoeft dan niet in te checken, alleen de OV-chipkaart met daarop het abonnement mee te nemen.
Reputatie 7
Badge +4
Strikt genomen kun je ook via Maastricht -Vise -Luik het land uit maar de grote stroom is natuurlijk via Roosendaal naar Antwerpen en Brussel, eventueel Gent en Brugge.

Het is echt onzin in Roosendaal uit- of in te checken bij een internationale reis. Je hebt vrij reizen tot de grens en dat maakt een kaartje naar België een stuk goedkoper.

Je koopt een internationaal kaartje via NS-International of bij de NMBS van je vertrekplaats in NL naar je bestemming in Belgie.
Je vult naast je leeftijdscategorie 100 procent korting in voor Nederland.
Vervolgens check je niet in maar neemt je studentenkaart mee als bewijs dat je recht hebt op korting.
Als je meteen een retour koopt, doe je hetzelfde voor de terugreis.
In- en uitchecken is niet meer nodig en je kunt gewoon in de trein blijven zitten.
In de Beneluxtrein zitten Nederlandse- en Belgische conducteurs die goed op de hoogte zijn van elkaar vervoersbewijzen en ze hebben op de hele lijn alle bevoegdheid. De controle is doorgaans nauwgezet.

Het kan als je dit stuk vaker reist, interessant zijn je eens in de kortingsmogelijkheden van de Belgische spoorwegen te verdiepen.
Reputatie 1
Badge
aansluitend op dit laatste: er zijn veel kortingsmogelijkheden die OOK vanaf Roosendaal (station) gelden via NMBS/b-rail, maar dan moet je WEL aldaar in/uitsjekken. Zoals Railpass, GOpass of GoPass1 (enkel rit voor 6 eur binnen BE of rond de 8 vanaf Rsdl).
OF je kan die vanaf Essen benutten, dan MOET je een extra kaartje grens-Essen (het is nog geen 1 km, maar wel afstraftarief) bijkopen-dan geldt de hele handel zonder Insjek.
Je student OV is ook geldig op NL bussen er Connexxion heeft nog steeds lijn 19, de Bredabus: Breda-stop in Antwerpen-HUlst (Zeeland), al moet je wel even precies nakijken of/hoe het zit met geldigheid.
Of je benut de bussen van de Vlaamse Bus deLIJN: Tilburg elk uur 420 naar Turnhout-4-6 snelbussen per uur (415/6/7) naar Antwerpen of 305 naar Leuven. Enkel kost 3 eur en je kan tot 60 min overstappen en die rit uitzitten. Op een LIJNkaart is het 1,40 (voorverkoop-kaart is nu 14 eur)
ER was ooit een site grensbus.nl met alle bussen NL-BE, maar die is nu in wikipedia opgenomen.
Reputatie 7
Badge +4
Er is wel een nette Belgische site: http://www.grenstreinbus.be/bus/index.php

Het is ook meestal niet zo dat je een los kaartje Grens-Essen koopt. Beter is een kaartje van je vertrekplaats naar Essen en dan met de GoPass of Railpass verder. Daarmee mag je in de Beneluxtrein. Als je op het Nederlandse traject 100 procent korting hebt, betaal je 1,70 naar Essen (een retour is gunstiger als je ook een Railplus hebt) en dan reis je in Belgie verder met je goedkope Rail of GoPass naar elke bestemming in België. Het kan met een e-ticket en ook met een los kaartje uit een automaat. Een GoPass of Railpass moet je wel in België kopen en geldt van elk Belgisch station naar elk Belgisch station maar niet tot de grens. Het is een onpersoonlijke tienrittenkaart en je mag er met meerdere mensen mee reizen.
Railpass 76 tweede klas en 117 euro als je eerste klas wilt en de GoPass10 (tot 26 jaar) 51.

Concreet: als je vaker reist, kost je de reis in heel België nog 6,80 in dit geval.

Het reizen in Belgie is hiermee spotgoedkoop want als student onder de 26 betaal je 5,10 +1,70 =6,80 naar elke Belgische bestemming. Zelf ga ik voor 14,30 eerste klas naar Dinant.

Het kan handig zijn een -ticket bij B-Europe te kopen omdat dan alle Belgische bestemmingen beschikbaar zijn, dat is vanaf een Nederlands automaat niet. Dit automaat geeft wel mogelijkheden naar de gangbare plaatsen. Het heeft het voordeel dat je dan ter plekke kunt beslissen.

Bij busvervoer met de Lijn kan een dagkaart heel gunstig zijn, in de voorverkoop in België helemaal. Prijzen 7 en 5 euro (!) Gunstig van Maastricht naar Hasselt en terug.

Reageer