beantwoord

Reizen op traject naar Hoek van Holland

• 12 oktober 2017
  • 59 reacties
  • 1236 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Mag ik straks met mijn Dalvrij-abonnement nog reizen naar Hoek van Holland? Zo nee, gaat de prijs van mijn abonnement dan omlaag?
icon

Beste antwoord door Thom 12 oktober 2017, 16:19

Twee keer nee, helaas. Het mag en kan nu al niet meer en u wordt voor het wegvallen van deze verbinding niet gecompenseerd. Er is al eerder over geschreven, dan moet u even zoeken. Blij zal ik u niet kunnen maken. De RET neemt het over. Voor de Dalvrij-reiziger in de regio een forse extra kostenpost en voor de incidentele reiziger naar het strand natuurlijk ook bepaald niet leuk.
Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Twee keer nee, helaas. Het mag en kan nu al niet meer en u wordt voor het wegvallen van deze verbinding niet gecompenseerd. Er is al eerder over geschreven, dan moet u even zoeken. Blij zal ik u niet kunnen maken. De RET neemt het over. Voor de Dalvrij-reiziger in de regio een forse extra kostenpost en voor de incidentele reiziger naar het strand natuurlijk ook bepaald niet leuk.
Reputatie 5
en voor de incidentele reiziger naar het strand natuurlijk ook bepaald niet leuk.
Waarom niet ?
Als ik het goed begrepen heb gaat de metro doorrijden tot bijna op het strand, met de trein moest je nog een behoorlijk eind lopen. Dat het nu een zooitje is met bussen omdat ze een paar maanden vertraging hebben, tsja.
Reputatie 7
Badge +4
Je kwam vlakbij het piertje uit, met een ander vervoermiddel was het even ver. Je moet nu/straks betalen voor een retour Rotterdam-Hoek van Holland strand en het was eerder gratis. Ik zie, naast het moeten betalen, de metalen zitplaatsen en het ontbreken van de eerste klas absoluut niet als een verbetering. We gaan er alleen maar op achteruit en zie geen argumenten waaruit blijkt de RET comfortabeler en goedkoper is. Ik ben natuurlijk ex-Rotterdammer, maar beschouw de overname niet als een verbetering. Dat de controle en de overlast op deze lijn verbeterd zal worden, moeten we nog maar afwachten, al vind ik de handhaving in de RET beter dan bij NS. Ik vraag me overigens af of je nog van tijdelijke overlast kunt spreken. Dat NS graag van deze lijn afwilde, het had onder de conducteurs en ook onder de reizigers een zeer slechte naam, begrijp ik dan ook wel weer.

De vragen die Polr stelt, zijn alleszins redelijk.
Reputatie 3
Badge
Ik zie, naast het moeten betalen, de metalen zitplaatsen en het ontbreken van de eerste klas absoluut niet als een verbetering. We gaan er alleen maar op achteruit en zie geen argumenten waaruit blijkt de RET comfortabeler en goedkoper is. Ik ben natuurlijk ex-Rotterdammer, maar zie de overname niet als een verbetering.

Het enigste wat ze noemen als argument is dat ze frequenter gaan rijden. En een gelijkvloerse instap hebben. Ik ben er ook totaal niet blij mee. En nu maar hopen dat ze een beetje zullen aansluiten op het overige treinverkeer. hier heeft de NS trouwens nog aangegeven dat bijna elk NS product ongeldig zal zijn op deze lijn
Badge +3
Moet je per se vanuit Rotterdam of is er ook nog een overstap mogelijk in Schiedam?
Reputatie 3
Badge
Moet je per se vanuit Rotterdam of is er ook nog een overstap mogelijk in Schiedam? Je kan alleen maar vanuit Schiedam naar Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland aangezien de B lijn niet langs CS komt.
Badge +3
Helder, met metro vanaf Rotterdam overstap op Beurs van D naar B lijn, en met trein naar Schiedam daar op de metro stappen dus. Scheelt weer een beetje als je vrij reist met de trein.
Reputatie 6
Badge
Ik zie wel degelijk een voordeel dat RET straks rijdt op de HoekselIjn, RET ligt namelijk niet plat bij een "koperdiefstal" en goedkoper is RET zeker wel.
Reputatie 7
Badge +3
Mag ik straks met mijn Dalvrij-abonnement nog reizen naar Hoek van Holland? Zo nee, gaat de prijs van mijn abonnement dan omlaag?

Alleen wanneer je een Traject-Vrij abonnement tot Hoek van Holland hebt dan kun je dit aanpassen tot Schiedam, als je dit nog niet gedaan hebt.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom @polr
De prijs van dalvrij gaat ook niet omhoog als in april de spoorlijn naar Roodeschool wordt verlengd naar de Eemshaven. En ook bij de opening van de lijnen Lelystad-Zwolle en Zuidbroek-Veendam zijn de prijzen destijds niet verhoogd.

@Richaaard
Een ander voordeel is financieel: de RET kan de dienst met veel minder subsidie uitvoeren (meer reizigers en eenmansbediening). Dat was samen met de goede ervaringen met de ombouw van de Hofpleinlijn dan ook de voornaamste reden om te besluiten de Hoekselijn ook om te bouwen. De schatting is dat het aantal reizigers na de ombouw zal verdubbelen, bij de Hofpleinlijn is het aantal reizigers inmiddels 5x zo hoog als voor de ombouw.
Reputatie 7
Badge +4
De prijs van Dalvrij hoeft wat mij betreft ook niet veranderd. ik stel dat ook nergens maar snap de argumentatie wel. Doordat je moet betalen voor de RET, gaat de prijs hoe dan ook omhoog.

De spoorlijn van Roodeschool naar Eemshaven ligt er overigens al vrij lang, Arriva hoeft hem alleen maar te berijden. Hij hoeft niet te worden aangelegd, wel iets aangepast. Er zijn wel wat aanpassingen nodig. Doortrekken, zodanig dat er een snelle overstap op de boot mogelijk is, vereist nog wat investering.
Dat is met name in de vakantiemaanden gunstig voor de aansluiting naar Borkum. Het zou ongemak schelen en omdat de Eemshaven werkgelegenheid levert, is wat toename van forenzenverkeer op deze lijn denkbaar. Het is overigens maar een kort stukje en veel korter dan de voormalige Hoekse lijn.

Ik hou van het Waddengebied, persoonlijk komt het me wel uit.:D Ik ben dan zowaar nog een van de weinigen die enigszins gecompenseerd wordt, al is het per ongeluk.
Reputatie 7
Badge +3
In de aanbestedingsdocumenten was voor de lijn naar de Eemshaven slechts een hele beperkte bediening vereist maar Arriva plant nu om in de nieuwe concessie dagelijks tot 20.00 uur alle treinen tot de Eemshaven te laten doorrijden. Ze verwachten de extra kilometers makkelijk terug te verdienen met vooral mensen die daar werken. Daarnaast is het zeer lucratief vervoer omdat het precies tegen de spitsrichting in is.
Reputatie 3
Badge

@Richaaard
Een ander voordeel is financieel: de RET kan de dienst met veel minder subsidie uitvoeren (meer reizigers en eenmansbediening). Dat was samen met de goede ervaringen met de ombouw van de Hofpleinlijn dan ook de voornaamste reden om te besluiten de Hoekselijn ook om te bouwen. De schatting is dat het aantal reizigers na de ombouw zal verdubbelen, bij de Hofpleinlijn is het aantal reizigers inmiddels 5x zo hoog als voor de ombouw.
Dat is ook de reden waarom NS alle regionale aanbestedingen verliest 😉 Of het aantal reizigers ook zo stijgt door de komst van de metro zullen we maar moeten zien.

De RET directeur wou trouwens meer verbindingen ombouwen tot metro dus hier zal hij wel blij mee zijn 😉
Reputatie 5
Badge
Sommigen ervaren voordelen en sommigen ervaren nadelen. Persoonlijk denk ik dat de ombouw tot metro wel een aanwinst is.
Het lijkt me namelijk dat de meeste reizigers op de Hoekse Lijn van/naar Rotterdam willen. Zij zijn hier nu veel minder geld aan kwijt (2 uurkaart €3,50 en dagkaart €7,50) en kunnen zonder wisselen van vervoerder op bijna elke bestemming in Rotterdam komen.
Uiteraard is de ombouw voor mensen die per trein komen juist een hogere kostenpost omdat meerdere tickets aangeschaft dienen te worden.
Reputatie 2
De spoorlijn van Roodeschool naar Eemshaven ligt er overigens al vrij lang, Arriva hoeft hem alleen maar te berijden. Hij hoeft niet te worden aangelegd, wel iets aangepast. Er zijn wel wat aanpassingen nodig. Doortrekken, zodanig dat er een snelle overstap op de boot mogelijk is, vereist nog wat investering.
De spoorlijn is inmiddels doorgetrokken tot de parkeerplaats bij de bootterminal richting Borkum.

Zie onderstaande bericht, inclusief 2 filmpjes wat er tot nu toe is gedaan en hoe het uiteindelijk wordt.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/182958/Laatste-stuk-rails-Eemshaven-Roodeschool-ligt-op-zijn-plaats
Reputatie 6
Badge
Het klinkt misschien niet logisch omdat het zo ver weg (33km) ligt, maar Hoek van Holland ligt zelfs in de gemeente Rotterdam. Dat er een Metro zou komen was alleen maar een matter of time.
Reputatie 3
Het klinkt misschien niet logisch omdat het zo ver weg (33km) ligt, maar Hoek van Holland ligt zelfs in de gemeente Rotterdam. Dat er een Metro zou komen was alleen maar een matter of time.
Dat Hoek van Holland onderdeel is van de gemeente Rotterdam heeft niets te maken met de ombouw.
Kan je mij zeggen wanneer de metro naar Rozenburg gaat rijden?
Reputatie 6
Badge
Excuus, maar dat zal jij waarschijnlijk niet meer meemaken.
Reputatie 7
Badge +4
De spoorlijn is inmiddels doorgetrokken tot de parkeerplaats bij de bootterminal richting Borkum.

Zie onderstaande bericht, inclusief 2 filmpjes wat er tot nu toe is gedaan en hoe het uiteindelijk wordt.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/182958/Laatste-stuk-rails-Eemshaven-Roodeschool-ligt-op-zijn-plaats

Zo het nu staat gaat hij aansluitend op de boot rijden vanaf maart 2018, dat is mooi voor het begin van het toeristenseizoen. Ik neem dan haast aan dat de Borkumlijn Groningen-Eemshaven met de bus zal vervallen.

Mooie vooruitgang, al blijft het gemis naar HvH jammer.
Reputatie 7
Badge +3
Dat Hoek van Holland onderdeel is van de gemeente Rotterdam heeft niets te maken met de ombouw.
Kan je mij zeggen wanneer de metro naar Rozenburg gaat rijden?

Laat ze eerst de verlenging naar HvH Strand maar eens realiseren want dat is ook nog steeds niet rond.
Reputatie 6
Badge
Als het goed is komt HvH Strand pas als alle andere stations helemaal af zijn en de dienst al begonnen is. Kan dus nog wel even duren.
Reputatie 7
Badge +3
Dat was sowieso al gepland maar inmiddels lopen er allerlei juridische procedures van buurtbewoners in HvH. Het is daardoor onduidelijk of die verlenging er wel komt en zo ja wanneer.
Waarom heet dit traject eigenlijk een Metro? Het ligt toch niet ondergronds? Volgens mij is het gewoon een interlokale tram, net zoals die al tientallen jaren bestonden en bestaan.
Reputatie 7
Badge +4
Een metro is altijd voor het grootste deel bovengronds maar staat in verbinding met het ondergrondse deel. Bij een lange verbinding naar Hoek van Holland kun je daar wel vraagtekens bij plaatsen, maar zo lang je eerder genoemd criterium aanhoudt, is het een metro. De lijnen komen inderdaad wel erg ver buiten dit gebied.

NS reed met dubbele bezetting en RET heeft een strakker op handhaven gericht beleid, maar een deel van het publiek op deze lijn heeft een zeer slechte naam. De typeringen logen er niet om. Ik vind het spannender te vernemen hoe RET daar mee omgaat.
Reputatie 7
Badge +3
Metro staat voor "metropolitan railway" ofwel een grootstedelijke spoorweg. Dat kan dus boven- of ondergronds.

Juridisch is er in de meeste landen een verschil tussen een metro en eem tram. Een metro is juridisch een lokale spoorlijn en daarvoor gelden andere eisen bijv. t.a.v. beveiliging dan voor trams. Ook is een tram juridische gezien een weggebruiker en een metro niet.

Reageer