Reizen over de grens met de NS

Ik wil graag iets kwijt over mijn ervaringen met de NS op het traject (globaal) Roosendaal - Antwerpen. Hierbij vraag ik me af of er anderen zijn die tegen dezelfde problemen oplopen en ik ben benieuwd naar de reactie van de NS.

Ik reis nu al 6 jaar (bijna) ieder weekend tussen Den Haag en Gent via grensovergang Roosendaal-grens vanwege mijn studie. Nu wil ik altijd graag netjes alles op orde hebben (zoals de meeste andere mensen neem ik aan) en de juiste vervoersbewijzen bij de hand hebben. Juist voor iemand als ik is dit traject dan echt een ramp. Dit vooral bij frequent reizen over dit traject. Juist als je alles netjes wil doen wordt je door de NS bestraft met enorm veel nadenkwerk wat veel fouten in de hand werkt. Wat ik nog steeds nergens duidelijk terug heb kunnen vinden over het traject Roosendaal - Antwerpen zal ik hieronder kort verwoorden:

Bestemmingen/grenzen van geldigheid punten:
-Roosendaal (station)
-Roosendaal-grens (virtueel punt op de grens maar geen Roosendaal zelf)
-Essen
-Antwerpen

Dit bevat dus 3 aparte stukjes traject waarvoor een kaartje nodig is, namelijk:
Roosendaal --- Roosendaal-grens
Roosendaal-grens --- Essen
Essen --- Antwerpen

Ik zal hieronder proberen kort uiteen te zetten welke mogelijkheden er zijn waarvan ik weet heb:

Internationaal treinticket.
Ieder Nederlands abonnement vrij reizen Nederlands traject +
- Belgisch kaartje vanaf grens
- Internationaal kaartje NS met Nederlands traject vrij.
- Go-pass Belgie (NMBS) + kaartje Roosendaal-grens - Essen NMBS
- Go-pass Belgie (NMBS) + kaartje Roosendaal - Essen NS (want vanaf Roosendaal-grens niet mogelijk)
- Go-pass Belgie (NMBS) + kaartje Roosendaal - Essen NS met Nederlands traject vrij
- Campuskaart NMBS (wel mogelijk tot aan grens, itt Go-pass)
Al deze combinaties met andere soorten abonnementen, maar hier ben ik niet mee bekend (voordeeluren etc)

Nog ingewikkelder wordt het met de OV-chipkaart. Hoewel nu wel duidelijk aangegeven op de Sites (High-speed en NS) blijft dit (blijkbaar) voor veel reizigers ingewikkeld.

Als je dit eenmaal weet na veel ervaring is het op zich goed te doen. Maar voor mensen die onbekend zijn hiermee zie ik keer op keer dezelfde problemen. Bijvoorbeeld de Go-pass. Voor België een zeer voordelige optie. Het werkt via invullen van de bestemming op de kaart. Er mogen echter enkel Belgische stations worden ingevuld en vanuit de NMBS geld het station Essen als de grens. Wat logisch is want 50 meter na het perron ga je de grens over (ja, de afstand Roosendaal-grens en Essen is 50!!!! meter, misschien 100 als ik niet goed gekeken heb). Mensen vanuit België gaan er dan vanuit dat een Nederlands kaartje vanaf de grens voldoende is. Maar nee, een apart kaartje van Roosendaal-grens tot Essen is dan vereist. Waarom de NS nu niet gewoon Essen accepteert als aansluitend met de grens is mij een raadsel (behalve misschien de buitensporige €2,50 wat ik me kan herinneren voor 50 meter in de trein). (en dan zo vaak de opmerkingen van de conducteurs, "ja hiervoor is echt nog een extra kaartje nodig die u nu moet kopen, u zou het niet willen lopen hoor, van Essen naar de grens" natuurlijk met de nodige toeslag)

Het meest verwarrende voor mensen naar Antwerpen is dat de IC niet tussen Roosendaal en Antwerpen stopt, maar soms toch 3 aparte kaartjes nodig zijn.

Mijn eigen oplossing: Campuskaart van de NMBS en Weekend Vrij abonnement van de NS

Zoals ik al zei, als je het traject goed kent is het wel weer goed te doen. Totdat er weer veranderingen komen, zoals met het ingaan van de OV-chipkaart, en een gewone reiziger op dit traject moet weer erg zijn best doen om de nieuwe regels toe te passen op zijn reis. Omdat elke keer nieuwe regels doorgevoerd worden die niet verenigbaar zijn met deze reis. Elke keer opnieuw moeten voor dit traject uitzonderingen worden gemaakt (zoals inchecken met abonnement). Het erge is dat elke keer dat je nieuwe regels ziet die betrekking hebben op deze reis, je niet weet hoe je het moet oplossen, gaat zoeken en er achter komt dat het zeer onduidelijk is uitgelegd en dat er nog geen antwoorden zijn maar dat er nog naar oplossingen (maw uitzonderingen) wordt gezocht. Altijd achteraf.

(zal ik nog even de Fyra aanhalen? Godzijdank is dit een fiasco geworden. Het altijd al lastig maken, en de reiziger belonen met 400% prijsverhoging voor 15 minuten tijdswinst (voor mijn geval) en een gigantische rompslomp om zeer lang van tevoren elke keer kaartjes te moeten kopen wat voor een frequente reiziger absoluut onacceptabel zou zijn. Maar goed, dat is gelukkig niet gebeurd)

Zohier ook de reden dat ik op het forum terecht ben gekomen, met het nieuwe bericht dat de poortjes gaan sluiten en inchecken verplicht wordt. Mijn reis heb ik nu op de volgende manier opgelost: een campuskaart van de NMBS tot aan de grens en een Weekeind Vrij abonnement voor Nederland. Inchecken hoeft dan niet..... Tot juli, en dan? Juist, probleem, we gaan het opzoeken, en wat vinden we? WEER geen antwoord en WEER achteraf moeten dingen tot uitzondering gemaakt worden en WEER achteraf oplossingen. Want enkel met een grensabonnement niet inchecken. De rest E-ticket. Juist, wat niet gaat want NS Highspeed kan geen kaartje maken van €0,00 maken voor 100% Nederland vrij en 100% Belgie vrij. Blijkbaar is nog geen oplossing, wat een verassing.

Je wilt het goed doen, netjes doen, alles op orde hebben, en elke keer weer wordt je afgestraft en wordt het moeilijk gemaakt. Juist het je aan de regels houden zou gemakkelijk en comfortabel moeten zijn. En weet u het bijzondere? Bij de NMBS al die jaren lang geen enkel probleem gehad. Alle opties duidelijk, normale tarieven. Dat maakt het zo frustrerend. Waarom nu elke keer die moeilijkheden bij de NS, onbegrijpelijk.

Mijn excuses dat het zo'n lang bericht is geworden, blijkbaar had ik na al die jaren behoefte om mijn hart te luchten. Bedankt aan iedereen die de moeite heeft genomen om het te lezen. (en sorry voor de spelfouten en dt fouten die er ongetwijfeld instaan, ik blijf hier moeite mee hebben).

Ik moet wel zeggen dat op het vlak van de reis zelf vrij weinig te klagen heb. Er zijn wel vaak problemen maar deze worden meestal goed opgelost en in de afgelopen jaren is een enorme verbetering merkbaar, vooral in communicatie. (naast even de korte Fyra crisis, zoals hierboven beschreven). Daar wil ik de NS zeker voor bedanken. Het weegt helaas niet op tegen het gevoel dat je het je steeds lastig wordt gemaakt om je netjes aan de regels te houden. Steeds maar nieuwe regels die het reizen steeds lastiger maken en het reiscomfort benadelen. Het lijkt wel alsof je als nette klant steeds bestraft moet worden, in plaats van dat je door goed gedrag beloond wordt (letterlijk, want als je het goed wilt doen, wordt je direct bestraft met lastige regels). Heel jammer.

Bedankt voor het lezen.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Is de in Belgie verkrijgbare Gopass Roosendaal geen optie? Dan reist u vanuit België naar Roosendaal vv voor 7,40. U moet dan echter in Nederland inchecken. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Internationaal kaartje Delft-Essen en dan met de Gopass verder. Als u in Nederland vrij reizen heeft en in België met de normale Gopass gaat, kost dat stukje Essen-grens naar Essen inderdaad wel 1,70/3,40 maar u hoeft niet meer in- en uit te checken. Voor 5,10 + 1,70 = 6,80 naar Gent zonder te hoeven in- en uit te checken is een mooie prijs. Mensen ouder dan 26 reizen voor 7,60 + 1,70 = 9,30 op deze wijze naar elke Belgische bestemming. Zelf reis ik zo voor 13,40 eerste klas met de grote broer Railpass naar Dinant. Ik ga hier uit van reizen in het weekend, 1,70 is in België kennelijk het minimumtarief.

Her vervelende zit hem in de voorwaarden van de Go-pass want die geldt van elk station naar elk station in Belgie. De grenspunten zijn nadrukkelijk uitgezonderd. Dat veroorzaakt het ongemak, die vijftig a honderd meter in Belgie zijn erg duur.

Reputatie 7
Badge +4
Gelukkig dat u het beleid met de Fyra aankaart. Niet zozeer vanwege de rammelende kwaliteit van het materieel maar vanwege het gegeven dat ter gelegenheid van de opening de Beneluxtrein werd afgeschaft. Iedereen moest maar met een veel te dure trein met treinbinding waarbij van de Nederlandse en Belgische abonnementen geen gebruik kon worden gemaakt. Of overstappen in Roosendaal om daar een keer per uur met het stoptreintje naar Antwerpen te kunnen.

Terwijl er al jaren een Thalys rijdt, bleef de Beneluxtrein nog zeer gevuld. En dat is nog steeds zo. Die behoefte is er dus die kun je niet gedwongen vervangen door een idioot dure yuppentrein met klantonvriendelijke voorwaarden.
Wie wil nou en treinbinding dus verlies van vrijheid en nog tveel meer betalen ook? Terwijl je notabene een NS-abonnement tot de grens hebt, dat ineens niet meer geldt, net als eventuele abonnementen in Belgie. Toen de Fyra letterlijk en figuurlijk uiteenviel, heb ik een fles wijn opengetrokken want reizen naar Belgie werd weer betaalbaar.

Als NS weer een snelle trein wil laten rijden voor de liefhebbers laat dan de Beneluxtrein bestaan. Het bestaansrecht is overduidelijk want maar weinigen nemen de Thalys naar Antwerpen of Brussel, die er al is. En die gun ik hun winst in reistijd van een half uur naar Brussel wel voor die prijs.

Her hoort natuurlijk anders: een snelle trein waar de Nederlandse en Belgische kaartjes en abonnementen gewoon gelden. Desnoods met een toeslag van een paar euro, al vind ik dat we via de belastingen al genoeg hebben betaald voor aanleg van de HSL.
Een uitgebreid bericht vol ervaringen, grensrijder. De incidentele reiziger kan denk ik het beste een internationaal ticket aanschaffen via NS International, daar kan je zoals je zelf aangeeft vrij reizen in Nederland selecteren.

Met je eigen optie en de optie van Thom hoef je niet in te checken in Nederland met je Weekend Vrij, zolang je een internationaal vervoerbewijs bij je hebt. Dat kan je hier terugvinden.

Natuurlijk heeft niet iedereen een NS-abonnement, ook die reizigers kunnen het beste een internationaal ticket kopen. Informatie over internationaal reizen met de OV-chipkaart kun je hier vinden.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en tips van andere reizigers. Om het topic goed vindbaar te maken heb ik je titel aangepast en het topic verplaatst naar in de trein.
Bedankt voor de reactie. Het aanpassen van de titel was een goed idee, het had veel emotie van het moment. Het lijkt er trouwens op dat uw eerste link, naar informatie over het internationaal vervoersbewijs, verwijst naar dit bericht in plaats van de informatie, maar dat kan ook aan mijn pc liggen op dit moment.

Over het "internationaal vervoersbewijs" blijf ik echter in verwarring, ik had hierover al gelezen, maar duidelijker word het niet. Ik heb namelijk twee nationale vervoersbewijzen, een abonnement in België en in Nederland. Het "internationale" is niet te krijgen omdat bij NS-international geen 0,00 euro ticket "gekocht" kan worden (foutmelding zonder specificatie). Of word met "internationaal vervoersbewijs" ook de combi van 2 nationale vervoersbewijzen bedoeld (waarmee over de grens reizen mogelijk is)?
Reputatie 7
Badge +4
Welk abonnement in Belgie, vanaf de grens met 100 procent korting heeft u precies? U sprak over de campuskaart. Wat betaalt u dan per reis? Is die vanaf Roosendaal?

Ik vraag me af of u een betere oplossing kunt vinden dan internationaal kaartje Delft - Essen met 100 procent korting in Nederland plus een Gopass. Dan is de prijs van een kaartje niet meer dan Essen/grens - Essen plus 5,10 en bent u van het in- en uitchecken volledig legaal af en kunt een internationaal kaartje afdrukken omdat International geen 0,00 tarief accepteert maar wel met de prijs Essen/Grens- Essen.
Hallo Thom, ook al in een andere topic dit genoemd, maar had deze vraag nog niet gezien, dus ik zal het hier duidelijker neerzetten:

Ik heb een Campuskaart van zone Gent naar Roosendaal-grens. In feite hetzelfde als een Go-pass maar voor een vast traject (enkel datum in te vullen, bestemming is vastgelegd op deze manier: 1e regel is bestemming Roosendaal-grens, 2e regel is bestemming zone Gent, 3e Roosendaal-grens etc.) Ook 10 reizen, maar hier dus 5 retours en de kaart is beperkter geldig dan de Go-pass, namelijk ongeveer anderhalve maand.

Voor de Campuskaart is het traject "zone Gent" - "Roosendaal-grens" voor mij €14,50. Voor een enkele reis dus maar €1,45!! Natuurlijk de kaart is beperkter geldig, maar zoals u noemde, de Go-pass is het voordeligste alternatief, dus al vanaf 3 gebruikte enkeltjes is het voordeliger!!

De Campuskaart kan je wel enkel krijgen als student aan een Belgische universiteit of hogeschool (voor zover ik weet, waarschijnlijk middelbare school ook en vast ook andere mogelijkheden maar deze voorwaarden ken ik niet).
Misschien nog een kleine verduidelijking: "Roosendaal-grens" is een virtueel punt op de grens, niet het traject van Roosendaal naar de grens! Dus de kaart is niet geldig vanaf Roosendaal, maar vanaf de grens. Bij de Campuskaart is het dus (itt de Go-pass) wél mogelijk tot aan de grens te reizen, het is mogelijk om dit als bestemming aan te geven bij het aanvragen van de kaart.
Beste Grensrijder,

Ik moet ook reizen vanuit Utrecht naar Gent in de komende tijd, omdat ik daar ga studeren. Ik dacht dat ik alles had uitgezocht, maar nu ik je bericht lees begin ik toch weer te twijfelen. Dit is hoe ik dacht dat ik het goed kon doen:

- Campuskaart vanuit Gent naar Essen
- Kaartje via internet vanuit Essen naar Roosendaal (NL)
- In Roosendaal (NL) inchecken met mn weekendvrij abbo

Klopt dit? En zo niet, zou jij (of iemand anders) me dan kort/puntsgewijs kunnen zeggen hoe het wel moet?
Oh en daarnaast nog een vraag waar je hopelijk een antwoord op weet: kun je een campuskaart aanvragen als je je adres in nederland op geeft? Of moet dit een belgisch adres zijn?

Dankjewel! 🙂
Hier nog een ervaringsdeskundige met hoe problematisch grensrijden via Roosendaal kan zijn. Ik loop in de 2 jaar dat in nu over de grens ga voor werk ook van het ene probleem in het andere. Als je eindelijk denkt dat het probleem met aansluitende kaartjes en abonnementen (zowel dus NL-zijde als BE-zijde) dient er na een tijdje weer een nieuw probleem aan.

En ook als moet er vrij persoonsverkeer over de grens zijn (zonder belemmeringen) volgens het Benelux-verdrag is dat met het aansluiten van het treinverkeer de grens over niet het geval bij vaste reizigers (zoals studenten over de grens of grensarbeiders). Het grote probleem is dat als er een probleem blijkt te zijn (de ene partij verwijt dat je illegale reiziger bent en weigert reisdocumenten te accepteren) het oplossen van het probleem een ramp is, want NS wijst naar NMBS en NMBS wijst naar NS. Van het kastje naar de muur dus.
Hallo grensarbeider, bedankt voor het delen van je ervaring.
Uiteraard zijn wij contact op zoek naar hoe we onze dienstverlening kunnen verbeteren en waarderen wij feedback enorm. Wat zijn de specifieke zaken waar je tegenaan loopt? En wat voor abonnement heb je zelf?
Wat zijn de specifieke zaken waar je tegenaan loopt? En wat voor abonnement heb je zelf?
Ik heb in het begin heel veel problemen gehad om de abonnementen van NL en BE te laten aansluiten. Mijn werkgever voorziet standaard rechtstreeks in de abonnementen vanuit Belgische zijde (dus abonnement De Lijn (OV) en NMBS Essen - Zone Antwerpen). Het stukje grens tussen Roosendaal en Essen is daarbij altijd het pijnpunt.
Uiteindelijk is het opgelost dat ik dus vanuit mijn werkgever het abonnement Essen-grens en Zone Antwerpen heb, want dat sluit naadloos aan op mijn NS-grensabonnement Etten-Leur - Roosendaal grens. Nu was dat gelukkig eindelijk geen probleem meer tot nu heel recent. Ik wilde hier een apart topic over starten, maar weet nu niet of dat gezien je vraag nu handiger is om dit hier aan te kaarten. Kort gezegd gaat het er nu om dat ik gewaarschuwd ben door NMBS-personeel dat ik met mijn grensabonnement het NL-stukje niet meer mag afleggen, omdat dit volgens NMBS geen geldig vervoerbewijs is. Met weigering toegang tot treinen en boetes die volgen.
Bedankt voor je toelichting. Ik wil je adviseren een nieuw topic te starten over deze situatie. Zo kunnen we nagaan of er meer reizigers zijn die dit recent ervaren en dit even verder voor je onderzoeken.
Reputatie 6
Badge +2
Het nieuwe topic is https://forum.ns.nl/abonnementen-2/grensabonnement-niet-geldig-volgens-nmbs-30326.

Reageer