beantwoord

Reizen van Leiden naar Breda

• 22 augustus 2014
  • 7 reacties
  • 337 Bekeken

Ik wil dinsdag om 10:50 uur van Leiden naar Rotterdam. Vanaf Rotterdam naar Breda wordt de Intercity direct geadviseerd en dan staat erbij: "Toeslag Schiphol-Rotterdam v.v.". Ik vind dat wat verwarrend: ik heb dan toch niets met die toeslag te maken, of lees ik het verkeerd?
icon

Beste antwoord door Hertog 22 augustus 2014, 12:36

Voor de Intercity Direct betaal je voor het traject tussen Schiphol en Rotterdam inderdaad een toeslag.
Het gedeelte van Rotterdam naar Breda (en Schip-Amsterdam Centraal) is toeslag vrij.

Zodra de IC direct in de reisplanner verschijnt wordt standaard gewezen op die verplichte toeslag tussen Schiphol en Rotterdam.
Voor jou in dit geval dus niet van toepassing.
Bekijk origineel

7 reacties

Ik wil dinsdag om 10:50 uur van Leiden naar Rotterdam. Vanaf Rotterdam naar Breda wordt de Intercity direct geadviseerd en dan staat erbij: "Toeslag Schiphol-Rotterdam v.v.". Ik vind dat wat verwarrend: ik heb dan toch niets met die toeslag te maken, of lees ik het verkeerd?
Excuses, ik wil van Leiden naar Breda - dus wel over Rotterdam 🙂
Voor de Intercity Direct betaal je voor het traject tussen Schiphol en Rotterdam inderdaad een toeslag.
Het gedeelte van Rotterdam naar Breda (en Schip-Amsterdam Centraal) is toeslag vrij.

Zodra de IC direct in de reisplanner verschijnt wordt standaard gewezen op die verplichte toeslag tussen Schiphol en Rotterdam.
Voor jou in dit geval dus niet van toepassing.
Excuses, ik wil van Leiden naar Breda - dus wel over Rotterdam :-)

Maar als van Leiden via Rotterdam naar Breda reist, reis je in eerste instantie (volgens mij) met een gewone intercity van Leiden naar Rotterdam en stap je in Rotterdam toch eventueel pas op de Intercity Direct naar Breda?
De Intercity Direct komt immers helemaal niet in Leiden?
Die rijdt van Schiphol, door het Groene Hart, rechtstreeks met een slakkengangetje van 160 km/h naar Rotterdam Centraal.
En voor dat stuk Rotterdam Centraal - Breda ben je dan toch geen toeslag verschuldigd?

Een ander verhaal wordt het als je van Leiden naar Schiphol zou gaan en daar op de Intercity Direct naar Rotterdam/Breda zou stappen. Dan ben je voor het gedeelte Schiphol - Rotterdam Centraal wél die toeslag verschuldigd.
Maar of dit een logische reisroute is, is natuurlijke een heel ander verhaal.
Beste Hertog, dat is precies wat ik bedoel. Ik stap pas in Rotterdam op de Intercity direct naar Breda en kom helemaal niet op het traject Schiphol-Rotterdam. Daarom begrijp ik de opmerking over die toeslag in de Reisplanner ook helemaal niet. Zoals ik zei: verwarrend.
Reputatie 6
Badge +2
Ik wil dinsdag om 10:50 uur van Leiden naar [Breda]. Vanaf Rotterdam naar Breda wordt de Intercity direct geadviseerd en dan staat erbij: "Toeslag Schiphol-Rotterdam v.v.". Ik vind dat wat verwarrend: ik heb dan toch niets met die toeslag te maken, of lees ik het verkeerd?
Dat heb je goed gezien. Het is een beetje knullig dat de reisplanner die boodschap toont. Het computerprogramma van de reisplanner is op dit punt een beetje primitief: de vermelde reisdetails hangen alleen van de treindienst af (hier van Amsterdam naar Breda), niet van het deeltraject.
Dank, het is me duidelijk.
Welkom op ons forum misch, goed om te lezen dat je vraag inmiddels beantwoord is door enkele forumgebruikers. Het klopt dat enkel op het traject tussen Schiphol en Rotterdam of vice versa een toeslag vereist is. Indien de ICD als optie in de Reisplanner wordt genoemd verschijnt er altijd een optie dat voor dit traject wellicht een toeslag vereist is, dit geldt dus enkel op het traject Rotterdam-Schiphol en vice versa.

Reageer