beantwoord

reizen via omweg

  • 3 January 2024
  • 18 reacties
  • 509 Bekeken

Gisteren reisde ik van Heiloo naar Rotterdam. Ik had gepland over te stappen op de intercity direct vanaf Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal. Op meerdere tijdstippen bleek dat niet mogelijk. Omdat ik toch al in de intercity van den Helder naar Nijmegen zat was de snelste en meest comfortabele optie te blijven zitten in deze trein tot Utrecht en daar over te stappen op de intercity naar Rotterdam CS, een omweg dus. Ik had ingecheckt in Heiloo voor de spitstijd en ben in de spitstijd weer uitgecheckt in Rotterdam. Dat incheckproces ziet niet dat ik een omweg heb gemaakt. Wat zijn hiervoor de regels? Ben ik verplicht bij het maken van een, in dit geval ongeplande omweg ergens uit en weer in te checken.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 3 January 2024, 16:58

Bekijk origineel

18 reacties

U mag alleen reizen via een omweg als dat wordt aangegeven in de reisplanner (uiteraard zonder "via" aan te zetten). Van Heiloo naar Rotterdam via Utrecht is (zonder in Utrecht uit/in te checken) daarom niet toegestaan en had u een boete kunnen opleveren omdat u een flink deel van de door u gereisde kilometers nu niet betaalt.

Reputatie 7
Badge +1

U mag alleen reizen via een omweg als dat wordt aangegeven in de reisplanner (uiteraard zonder "via" aan te zetten). Van Heiloo naar Rotterdam via Utrecht is (zonder in Utrecht uit/in te checken) daarom niet toegestaan en had u een boete kunnen opleveren.

Dat is dan wel zo maar ik heb wel veel begrip voor Frans. Nederland is qua treinvervoer voor mij echt een derde wereldland aan het worden. De problemen op de HSL zijn nu al jarenlang aan de gang en worden maar niet opgelost. De problemen met de ICNG zijn groot. De informatie bij verstoringen is van een dramatisch niveau. (Zelf vorig jaar meerdere keren meegemaakt). Reizigers gaan dan hun eigen keuzes maken en ik snap best dat Frans deze keuze heeft gemaakt. Kans overigens dat hij controle krijgt is nog steeds behoorlijk klein dus die boete zie ik niet zo snel gebeuren. Als hij een boete had gekregen heb je ook ruim voldoende argumenten inmiddels om daar tegen in verweer te gaan.    

Reputatie 7
Badge +3

Begrip of niet @Henkpeetersen er had omgecheckt moeten worden in Utrecht. Een omweg zonder omchecken is alleen toegestaan als deze route in de reisplanner is aangegeven. TS heeft nu deels zwartgereisd.

U mag alleen reizen via een omweg als dat wordt aangegeven in de reisplanner (uiteraard zonder "via" aan te zetten). Van Heiloo naar Rotterdam via Utrecht is (zonder in Utrecht uit/in te checken) daarom niet toegestaan en had u een boete kunnen opleveren omdat u een flink deel van de door u gereisde kilometers nu niet betaalt.

1. Ik krijg wel adviezen via Utrecht uit de reisplanner (vertrek op dit moment)

2. Afhankelijk van de actuele vertragingen kunnen er alsnog adviezen opduiken. 

Het is daarom veel te kort door de bocht om te adviseren om te checken in Utrecht.

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg op dit moment 1 reisadvies van Heiloo naar Rotterdam CS via Utrecht als ik alleen Heiloo en Rotterdam CS invul (dus zonder viastation), 13.49 uur. Dit is de enige in een aantal uur en staat niet ieder uur in de planner.

Ik krijg op dit moment 1 reisadvies van Heiloo naar Rotterdam CS via Utrecht als ik alleen Heiloo en Rotterdam CS invul (dus zonder viastation), 13.49 uur. Dit is de enige in een aantal uur en staat niet ieder uur in de planner.

Ik krijg elk half uur een advies via Utrecht. Mogelijk heb je je instellingen niet goed staan?

Reputatie 6
Badge +1

Ik krijg op dit moment 1 reisadvies van Heiloo naar Rotterdam CS via Utrecht als ik alleen Heiloo en Rotterdam CS invul (dus zonder viastation), 13.49 uur. Dit is de enige in een aantal uur en staat niet ieder uur in de planner.

Ik zie hem ieder uur staan om :19 en om :49. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg op dit moment 1 reisadvies van Heiloo naar Rotterdam CS via Utrecht als ik alleen Heiloo en Rotterdam CS invul (dus zonder viastation), 13.49 uur. Dit is de enige in een aantal uur en staat niet ieder uur in de planner.

Ik krijg elk half uur een advies via Utrecht. Mogelijk heb je je instellingen niet goed staan?

Alleen treinen, geen extra overstapminuten. Overstap Utrecht is 12 minuten, hebben jij en @Isitimela extra overstapminuten er in staan?

Ik krijg op dit moment 1 reisadvies van Heiloo naar Rotterdam CS via Utrecht als ik alleen Heiloo en Rotterdam CS invul (dus zonder viastation), 13.49 uur. Dit is de enige in een aantal uur en staat niet ieder uur in de planner.

Ik krijg elk half uur een advies via Utrecht. Mogelijk heb je je instellingen niet goed staan?

Alleen treinen, geen extra overstapminuten. Overstap Utrecht is 12 minuten, hebben jij en @Isitimela extra overstapminuten er in staan?

Nee. Het is ook geen onlogisch advies, want nauwelijks langzamer dan via Leiden.

Reputatie 6
Badge +1

Ik krijg op dit moment 1 reisadvies van Heiloo naar Rotterdam CS via Utrecht als ik alleen Heiloo en Rotterdam CS invul (dus zonder viastation), 13.49 uur. Dit is de enige in een aantal uur en staat niet ieder uur in de planner.

Ik krijg elk half uur een advies via Utrecht. Mogelijk heb je je instellingen niet goed staan?

Alleen treinen, geen extra overstapminuten. Overstap Utrecht is 12 minuten, hebben jij en @Isitimela extra overstapminuten er in staan?

Ik gebruik de standaardinstellingen van de reisplanner. 

Maar ook als ik hem op alleen trein zet, zonder extra overstaptijd, krijg ik dit advies ieder uur 2 keer te zien. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie die verbinding ook twee keer per uur. Hij wordt weergegeven, omdat deze route de minste overstappen en geen toeslag kent.

 

Dat is dan wel zo maar ik heb wel veel begrip voor Frans. Nederland is qua treinvervoer voor mij echt een derde wereldland aan het worden. De problemen op de HSL zijn nu al jarenlang aan de gang en worden maar niet opgelost.     

Zelfs bij (weer) een storing op de HSL is reizen via Leiden en Den Haag korter en sneller dan via Utrecht dat helemaal uit de richting is.

Reputatie 7
Badge +3

Via Leiden is inderdaad sneller. Wel 2 hele minuten.

 

Ik krijg de verbinding via Utrecht ook 2 keer per uur te zien, maar wel tot 17:49. Vanaf 18:19 zie ik hem vandaag niet meer. Na die tijd rijdt de 2800 niet meer. 

Ik wil iedereen bedanken voor de gegeven reacties. Overigens stond deze omweg wel als advies vermeld in de reisplanner. Dus in die zin heb ik zeker niet zwart gereisd denk ik.

De vraag heb ik gesteld n.a.v. deze gedwongen omweg i.v.m. de inderdaad slechte prestaties van de IC Direct, maar de reden dat ik wilde weten wat de regels met betrekking tot omwegen zijn is dat ik, geloof het of niet vaak met de trein reis omdat ik treinreizen nog steeds leuk vind. Ik reis vaak zonder een vooropgezet plan en dat betekent dat ik voor bepaalde bestemmingen dus wel eens een ongebruikelijke route kan kiezen. Ik weet nu dus wat me in zo’n geval te doen staat. Iedereen nogmaals bedankt voor de gegeven reacties.

Reputatie 7
Badge +1

Via Leiden is inderdaad sneller. Wel 2 hele minuten.

 

Ik krijg de verbinding via Utrecht ook 2 keer per uur te zien, maar wel tot 17:49. Vanaf 18:19 zie ik hem vandaag niet meer. 

Ik ben net terug van een reisje naar Leiden toevallig en ik moet zeggen dat ik wel weer een weekje genoeg NS heb gezien. Allemaal hele korte treinen en ook best wel weer een aantal treinen die uitvielen. Kwam om 14:50 uur aan op Leiden en de eerste trein naar Haarlem ging pas om 15:12 uur. Uiteindelijk maar via Schiphol en de Zaanstreek gereisd. Ik heb helaas niet de indruk dat het OV een vliegende start heeft gemaakt in 2024. Hoor ook heel veel geklaag in de treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil iedereen bedanken voor de gegeven reacties. Overigens stond deze omweg wel als advies vermeld in de reisplanner. Dus in die zin heb ik zeker niet zwart gereisd denk ik.

De vraag heb ik gesteld n.a.v. deze gedwongen omweg i.v.m. de inderdaad slechte prestaties van de IC Direct, maar de reden dat ik wilde weten wat de regels met betrekking tot omwegen zijn is dat ik, geloof het of niet vaak met de trein reis omdat ik treinreizen nog steeds leuk vind. Ik reis vaak zonder een vooropgezet plan en dat betekent dat ik voor bepaalde bestemmingen dus wel eens een ongebruikelijke route kan kiezen. Ik weet nu dus wat me in zo’n geval te doen staat. Iedereen nogmaals bedankt voor de gegeven reacties.

De vuistregel is, als het door de planner geadviseerd wordt, mag het. En de planner geeft inderdaad niet alleen de snelste of kortste routes, maar ook de routes met de minste overstappen of routes waarbij je geen toeslag hoeft te betalen. Dat kan soms verrassende uitkomsten geven 🙂

Reputatie 7
Badge +3

ik wilde weten wat de regels met betrekking tot omwegen zijn 

In het kort, volg je een route zoals aangegeven in de reisplanner, dan is uit en weer inchecken niet nodig. Wijk je af van de door de reisplanner geadviseerde route, dan dien je op het station vanaf waar je omreist uit en weer in te checken.

De reisplanner kan ook andere reisadviezen dan standaard geven wanneer er iets is. Grote vertraging of uitval van treinen kan soms hele rare reisadviezen opleveren. Zo heb ik voor Delft - De Vink wel eens adviezen gezien via Rotterdam, Gouda, Alphen en Leiden of Rotterdam - Schiphol (met ICD) - Leiden bij een totale stremming Delft - Den Haag. 

 

Reputatie 5

Via Leiden is inderdaad sneller. Wel 2 hele minuten.

 

Ik krijg de verbinding via Utrecht ook 2 keer per uur te zien, maar wel tot 17:49. Vanaf 18:19 zie ik hem vandaag niet meer. 

Ik ben net terug van een reisje naar Leiden toevallig en ik moet zeggen dat ik wel weer een weekje genoeg NS heb gezien. Allemaal hele korte treinen en ook best wel weer een aantal treinen die uitvielen. Kwam om 14:50 uur aan op Leiden en de eerste trein naar Haarlem ging pas om 15:12 uur. Uiteindelijk maar via Schiphol en de Zaanstreek gereisd. Ik heb helaas niet de indruk dat het OV een vliegende start heeft gemaakt in 2024. Hoor ook heel veel geklaag in de treinen.

Het treinvervoer heeft inderdaad niet zo’n goede indruk gemaakt in het nieuwe jaar. Gelukkig is het busvervoer in Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond juist heel goed. Snel, comfortabel en weinig vertraging. Ook bijna nooit druk. Wat zou het goed zijn als de treinen net zo waren.

Reageer