Reiziger had geen geldig vevoersbewijs en kreeg GEEN boete.

• 4 maart 2014
  • 6 reacties
  • 677 Bekeken

Op Zondag reis ik van Den Haag naar Amsterdam voor een dagje uit. Onderweg kwam de conducteur (na vertrek Leiden), ik heb wel mijn ingecheckt weekend vrij bij de hand, de conducteur controleert eerste de oude man en vrouwe op de ander kant van mij. De vrouwe was NIET ingecheckt op hun (NS) OV-Chipkaart, maar zij kreeg ook geen boete! Conducteur: "Als je niet ingecheckt bent, dan heb je geen geldig vervoersbewijs! Volgende keer....." "Goede middag, vervoersbewijs astulblieft!"

WTH. Ja, NS, het is erg aardig, maar ook oneerlijk. Ja, zij wel is oud, maar dan mijn Weekend Vrij kaart voelt nutteloos.

Ik voelde me boos omdat na de conducteur verliet de wagen, de vrouwe lachte "JA , nog LEKKER GRATIS REIZEN met de trein, he?!" Op dat moment had ik ook gratis reizen (Weekend Vrij), maar ik heb dan ook betaald voor deze contract. Niet eerlijk NS.

6 reacties

Hallo olik2,

Ik heb de titel een klein beetje aangepast en het topic verplaatst naar In de trein. Hierdoor is je topic beter vindbaar.
Ik begrijp je verontwaarding, maar er wordt op dat moment een beslissing gemaakt of hier wel of geen boete voor uitgeschreven wordt. Het heeft eigenlijk twee kanten, want op het moment dat er alleen maar boetes uitgeschreven worden en er geen rekening gehouden wordt met kleine fouten die de reiziger kan maken is het ook niet goed. Terwijl het ook niet goed is als er nooit boetes worden uitgeschreven. Ik ga er van uit dat het personeel een gedegen beslissing maakt hierin. Ondanks dat, is het eigenlijk wel altijd van belang dat er gereisd wordt met een geldig vervoerbewijs en daar betaal je voor. Hopelijk heb ik je zo voldoende informatie kunnen geven.

Groet,
Laura
Ik heb dit laatst ook meegemaakt in een intercity-trein. Een mevrouw had vergeten uit te checken, en ook weer (op de terugreis) niet ingecheckt. Dus twee keer een fout gemaakt.

Ik vind het prima als er rekening wordt gehouden met kleine fouten, maar waar ik me vooral over verbaasde, was dat deze mevrouw óók niet het betreffende deel van de treinreis hoefde te betalen. (2x dus, zowel op heenreis als op terugreis). Dus geen boete, maar gewoon betalen voor je reis; waarom laat de conducteur dit niet doen?
Conducteurs zijn als politieagenten. Zij beoordelen de situatie en handelen daarnaar.
En dan kan het voorkomen dat iemand zo'n goede acteur of actrice is dat de conducteur daar - ondanks soms jarenlange ervaring - net niet doorheen prikt en de betreffende reiziger het voordeel van de twijfel geeft.
Laten we blij zijn dat er nog mensen (ja conducteurs zijn ook mensen!) zijn die in deze tijd, waar alles van regeltjes aan elkaar hangt) ook nog wel eens coulant kunnen en willen zijn en soms van een regeltje willen afwijken.

Ik heb dit laatst ook meegemaakt in een intercity-trein. Een mevrouw had vergeten uit te checken, en ook weer (op de terugreis) niet ingecheckt. Dus twee keer een fout gemaakt.

Ik vind het prima als er rekening wordt gehouden met kleine fouten, maar waar ik me vooral over verbaasde, was dat deze mevrouw óók niet het betreffende deel van de treinreis hoefde te betalen. (2x dus, zowel op heenreis als op terugreis). Dus geen boete, maar gewoon betalen voor je reis; waarom laat de conducteur dit niet doen?

Ik denk dat deze situatie te maken heeft gehad met het reizen met een vrije Keuzedag (door de check-in was deze geldig gemaakt), dus dat deze reiziger de hele dag gratis mocht reizen, anders zou de conducteur op zeker een Uitstel van Betaling geschreven hebben.
Het is heel moeilijk om als buitenstaander, zowel als reiziger of als conducteur een situatie te beoordelen wat er nu precies aan de hand is, zoals Laura al duidelijk vermeldt, worden er afwegingen gemaakt. Als ik zelf een situatie met een collega niet volledig volg, kan ik daar geen uitspraak over doen waarom er een bepaalde beslissing wordt genomen.
De ander veel voorkomende mededeling van ons gaat uit naar studenten, die echt vergeten zijn in te checken en in hun vrije reizen zitten, melden we ook dat ze de volgende keer moeten inchecken. Dan kan ik direct ook de reizigers met Dal Vrij, Altijd Vrij, Weekend Vrij en Kids Vrij bijpakken, als die in hun vrije reizen zitten, is hetzelfde het geval als bij de student.
Ik vind dit soort zaken ook bijzonder irritant. In 9 van de 10 gevallen die ik zie waarbij zwartgereden wordt, gaan de zwartrijders uiteindelijk vrijuit en vind de conducteur het blijkbaar belangrijker om een toffe peer gevonden te worden dan gewoon zijn werk te doen. Alleen blanke mannen tussen de 20 en 50 zijn altijd de pineut en kunnen op een uvb rekenen.
Reactie op Loes en Hans,

De reiziger over wie ik het had, heeft wel degelijk een vergissing gemaakt, zelfs twee keer: niet uitgecheckt (op de heenweg) en later ook niet niet ingecheckt (op de terugweg). Ze gaf dit ook toe, ze was het vergeten, zei ze. Er was dus geen sprake van een vrije Keuzedag.
Ze werd coulant behandeld door de conducteur, ze kreeg geen boete. OK, daar kan ik in meegaan.

Maar het zou toch heel redelijk zijn om deze mevrouw in ieder geval wél het gewone reisgeld te laten betalen? Dit is toch wel het minste wat je als conducteur zou mogen doen, lijkt mij.
Het enige wat ze echter hoefde te doen van de conducteur, was uitstappen bij het volgende station, en daar uitchecken en opnieuw inchecken.
Waardoor ze dus een flink deel van haar traject gratis heeft kunnen reizen! (zelfs twee keer: op de heenweg én op de terugweg)

Dit komt vreemd over op de mensen die erom heen zitten, die wél voor hun reis betaald hebben.

Is de conducteur misschien niet gemachtigd om in zo'n geval iemand gewoon het reisbedrag te laten betalen, vroeg ik me af? Ik bedoel eigenlijk: is hij er technisch niet toe in staat? Laat zijn apparatuur dit niet toe of zo?

Reageer