beantwoord

Remtest intercity

  • 7 juni 2021
  • 7 reacties
  • 129 Bekeken

Reputatie 1

Vraag uit nieuwsgierigheid en omdat het een unheimisch gevoel gaf.

Zojuist thuisgekomen met IC 1770 gereden door treinstel 4028.

Vlak na station Zoetermeer ging de trein vol in de remmen en ging klein stukje langzaam door en daarna weer wat harder, opnieuw stevigremmen en toen weer op volle snelheid door. De omroep verklaarde dit als een plotselinge remtest die gedaan moest worden maar goed bleek te zijn. 

Hoe kan zoiets ontstaan? De trein heeft al een flinke rit afgelegd en ineens, vlakbij de eindstreep kwam deze verrassing. Zorgde voor ongerustheid in de trein maar helaas was er geen conducteur te zien om te vragen wat er nu eigenlijk gebeurde. Iemand dit ook wel meegemaakt? 

icon

Beste antwoord door Jeroen 7 juni 2021, 22:17

Lastig te zeggen wat hier is gebeurt met zo weinig info, kwam de trein ook geheel tot stilstand of dat niet?

Als de trein helemaal tot stilstand kwam dan was het mogelijk een ingreep van de ATB of Dodeman, dit gebeurt wel eens en is niet alarmerend als dit gebeurt.

De andere optie is een alarm oproep, zodra deze binnenkomt op de trein dan moet de trein zijn snelheid reduceren naar maximaal 40 km/uur totdat deze alarmoproep weer is ingetrokken.

Als er twijfels zijn over de remmen dan gaat zo'n treinstel uit de dienst, er wordt geen risico genomen als er twijfels zijn over de staat van een treinstel.

Verder kom je met de IC als je te vroeg bent bij Zoetermeer achter de sprinter te rijden, dat zou veroorzaken dat je moet remmen en langzamer door kunt rijden maar zou geen fikse remming moeten zijn.

 

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Daar kunnen @Jeroen of @Edwin (beiden machinist) vast wel antwoord op geven.

Badge

Lastig te zeggen wat hier is gebeurt met zo weinig info, kwam de trein ook geheel tot stilstand of dat niet?

Als de trein helemaal tot stilstand kwam dan was het mogelijk een ingreep van de ATB of Dodeman, dit gebeurt wel eens en is niet alarmerend als dit gebeurt.

De andere optie is een alarm oproep, zodra deze binnenkomt op de trein dan moet de trein zijn snelheid reduceren naar maximaal 40 km/uur totdat deze alarmoproep weer is ingetrokken.

Als er twijfels zijn over de remmen dan gaat zo'n treinstel uit de dienst, er wordt geen risico genomen als er twijfels zijn over de staat van een treinstel.

Verder kom je met de IC als je te vroeg bent bij Zoetermeer achter de sprinter te rijden, dat zou veroorzaken dat je moet remmen en langzamer door kunt rijden maar zou geen fikse remming moeten zijn.

 

Reputatie 1

Hallo Jeroen,

 

Nee de trein bleef langzaam doorrijden. Snap dat het erg lastig te zeggen is wat er gebeurd is met deze kennis. Het was alleen dat de omroep argwaan triggerde bij de reizigers en dat deed mij thuis dit topic plaatsen omdat de nieuwgierigheid ook bij mij groeide.

 

Dank voor je antwoord en ik snap goed dat het niet echt te verklaren is als jezelf geen dienst hebt gedraaid op de betreffende trein. Dank voor je moeite om te antwoorden. Dat vind ik dan wel weer leuk! 

 

En heb geen idee of deze trein na Den Haag Centraal weer is gekeerd naar een andere bestemming. 

 

Fijne avond 

 

 

Reputatie 7
Badge

Een remtest doe je vóór je gaat rijden (in dit geval dus in Utrecht). Nu kan het zijn dat er iets is opgevallen bij de machinist, waardoor 1 of 2 volremmingen (maximale remming zonder de ‘nood’rem te activeren) nodig waren. Het kan zijn dat de machinist heeft gemerkt dat de lamp remcontact bleef branden, wat erop kan wijzen dat er ergens een rem blijft ‘plakken’. Dit kun je proberen op deze manier op te lossen.

 

In ieder geval niets om je zorgen over te maken, als er echt iets mis is, stoppen we en gaan we e.e.a. op een andere manier proberen op te lossen.

Reputatie 1

Ha Edwin,

Zoals jij het beschrijft kwam het wel over op mij. Heb zelf weleens een echte noodremming meegemaakt en dat was veel intenser. Dat was dit duidelijk niet. Gelukkig was de veiligheid niet in het geding. Tof dat jullie zo reageren. Geeft een leuk inkijkje als leek.

Thx voor je antwoord 

Reputatie 7
Badge +3

En heb geen idee of deze trein na Den Haag Centraal weer is gekeerd naar een andere bestemming. 

Stel 4028 is vanaf Den Haag als trein 11781 naar Amersfoort Schothorst gegaan en is op dit moment weer onderweg van Schothorst naar Den Haag als 11780

Wel jammer dat nou net van rit 1770 geen snelheidsverloop bij Treinpositiies staat, GPS tijdelijk niet actief of zo? Anders had je die 2 remmingen wel terug gezien in dat snelheidsverloop.

 

Reputatie 1

Hi momo,

De WiFi deed het ook niet en die beeldschermen in de trein ook niet. Weet of dat aan elkaar gerelateerd is... Wel leuk te weten dat die trein dus gewoon ingezet kon worden. Dan was er niets ernstigs aan de hand. Als de omroep er ook geen remtest bij had genoemd was het voor mij ook minder interessant/ietwat angstig geweest. 

Reageer