beantwoord

Reparatie lift Hillegom

• 8 mei 2019
  • 6 reacties
  • 192 Bekeken

Nadat vorig jaar de liften op station Hillegom 2 maanden buiten gebruik waren, is er nu weer één 3 weken buiten gebruik. Het is vanwege een lichamelijke beperking heel lastig voor me. Het irriteert me mateloos dat de werkzaamheden nu al anderhalve week stil liggen. Had de NS niet later kunnen beginnen en gewoon zo snel mogelijk de klus kunnen afmaken?
icon

Beste antwoord door Tamzin 8 mei 2019, 08:36

Op de eerste plaats heeft NS hier helemaal niets mee te maken, het onderhoud van het spoor en de stations is al sinds 25 jaar de verantwoordelijkheid van ProRail.

Verder is het probleem dat leveranciers van liften en roltrappen tegenwoordig nog maar een beperkt aantal reserveonderdelen op voorraad houden. Als er iets anders kapot gaat moeten nieuwe onderdelen eerst bij de fabriek besteld worden en door de fabriek soms zelfs op bestelling gemaakt worden. Omdat de meeste fabrikanten hun productie in Azië hebben zitten kan dat even gaan duren, wachttijden van 2 tot 3 maanden zijn geen uitzondering. .
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Op de eerste plaats heeft NS hier helemaal niets mee te maken, het onderhoud van het spoor en de stations is al sinds 25 jaar de verantwoordelijkheid van ProRail.

Verder is het probleem dat leveranciers van liften en roltrappen tegenwoordig nog maar een beperkt aantal reserveonderdelen op voorraad houden. Als er iets anders kapot gaat moeten nieuwe onderdelen eerst bij de fabriek besteld worden en door de fabriek soms zelfs op bestelling gemaakt worden. Omdat de meeste fabrikanten hun productie in Azië hebben zitten kan dat even gaan duren, wachttijden van 2 tot 3 maanden zijn geen uitzondering. .
Ik kan me voorstellen dat dit erg problematisch voor je kan zijn, Lauraa. Ik wil je adviseren dit op te nemen met ProRail, NS kan hier vrij weinig aan doen. Ook zit er een goede boodschap in het bericht van Tamzin. Ook liften hebben periodiek onderhoud nodig en soms betekent dit dat een lift langere tijd niet beschikbaar is.
Reputatie 5
Ook het op voorraad hebben van reserveonderdelen behoort tot het beleid van ProRail. Wanneer zij dat niet contractueel eisen - en bereid zijn daarvoor te betalen - zal een leverancier of een contractaannemer geen voorraad aanhouden. Die partij moet immers bij een aanbesteding de laagste prijs bieden, anders gaat de opdracht naar een ander.

Kortom: ProRail is wel degelijk aan te spreken op langdurig defecte liften.
Reputatie 7
Badge +3
@Rudi
Standaard houden leveranciers van liften en roltrappen tegenwoordig geen incourante onderdelen meer op voorraad. Alleen als een specifieke klant bereid is daarvoor zeer exorbitante prijzen te betalen zullen ze dat doen. Omdat van incourante onderdelen op voorraad het overgrote deel nooit gebruikt zal worden en uiteindelijk verschrot moet worden zal die specifieke klant al die verschrotte onderdelen moeten betalen. En dan nog zijn sommige onderdelen specifiek per lift en die moeten sowieso bijgemaakt worden.

Aangezien ProRail niet over onbeperkte zakken geld beschikt zal er dus een afweging gemaakt worden tussen kosten en risico en dat lijkt me ook niet meer dan logisch. Eisen dat ProRail maar als een kip zonder kop geld uit moet geven is iets te simpel.
Reputatie 5
Natuurlijk houden leveranciers niet onbetaald onderdelen op voorraad. Gelukkig gaan "incourante onderdelen" niet vaak kapot, daarom zijn ze ook incourant... ProRail bestelt in het kader van het toegankelijk maken van stations op het moment veel liften. Het lijkt dan voor de hand te liggen om te letten op de standaardisatie van onderdelen. Want hoewel ieder station anders is, geldt dat voor de liftinstallatie niet.

Je vergeet naast de afweging van kosten en risico een belangrijk aspect: gevolg van de storing. In het kader van het toegankelijkheidsbeleid is een station dat drie maanden ontoegankelijk is, behoorlijk heftig. Ik vermoed dat de kosten van de meeste reservedelen bij die afweging een ondergeschikte rol spelen.

En verder eist niemand dat ProRail als een kip zonder kop handelt.
Bbedankt voor de reacties, ik ga proberen ProRail hierover te benaderen. Het kan dan officieel niet de verantwoordelijkheid van de NS zijn, ik ben wel duurder uit en langer onderweg omdat ik nu vanaf een ander station moet vertrekken.

Reageer