beantwoord

Reserve HSL rijtuigen

  • 28 oktober 2017
  • 46 reacties
  • 1411 Bekeken

Regelmatig komen er hier klachten langs over te volle IntercityDirect treinen, en regelmatig komt hierop standaard het antwoord "dat de NS alle treinen inzet en er niets meer over is". Ik was van ook redelijk verbaasd toen ik vandeweek dit langs zag rijden:


Voor de duidelijkheid, het gaat om de trein op de achtergrond, bestaande uit niet 6 maar 7 rijtuigen. Wat zoekwerk leerde dat dit reserverijtuigen zouden zijn, die na het geschikt maken voor de hogesnelheidslijn nooit in een stam beland zijn en waar al enkele jaren geen een reiziger mee vervoerd is. Dan zouden er, naast deze rijtuigen, nog twee rijtuigen zijn waarvan de verbouwing nooit voltooid is.

Wat is de reden van dat deze rijtuigen niet ingezet worden? Als reserve dienen ze geen nut, want de vaste rijtuigstammen worden in principe niet uit elkaar gehaald maar worden als één geheel onderhouden. En het zijn weliswaar onvoldoende rijtuigen om alle stammen mee te verlengen, maar het zijn er genoeg voor die paar drukke treinen in de ochtendspits. Is het dan puur het papierwerk dat het te ingewikkeld maakt om zes- en zevendelige stammen naast elkaar te hebben?
icon

Beste antwoord door mcn1995 5 november 2017, 17:15

Ik ben zelf machinist en rijd vaak de 1100, maar ook de 900 en de 1000.
Volgens mij is de discussie over de lange en korte stammen vaker (al dan niet door Bemined,spotter op Somda die wist van deze testrit, dus verbaasd zal hij niet zijn) besproken. Er rijden in elk half uur in totaal 2x 6 rijtuigen tussen Amsterdam en Rotterdam (900+1000), dat is 12 rijtuigen. Tussen Rotterdam en Breda (900+1100) 1x 6 en 1x 9 is 15 rijtuigen en tussen Den Haag en Eindhoven (1100) 1x 9 rijtuigen. En ook in de 1100 zitten de stammen vol in de spits. En dat de 1100 buiten de spits iets rustig is, ja. Maar dat zijn de 900 en 1000 ook. Omdat er geen andere IC meer rijdt tussen Schiphol en Amsterdam maakt dit stuk alleen altijd wat drukker en het in en uitstappen duurt hierdoor lang.
Zeker omdat de HSL slecht is aangelegd en hierdoor storingsgevoelig is, en de treinen die de ochtend spits rijden niet de avond spits doen, wil je liever niet met verschillende treinlengtes in een serie gaan rijden.
Treinen rijden ook met een loc voor en achterop. Er wordt tevens snel gesproken over het even veranderen van samenstellingen. Helaas gaat dit niet meer zo snel omdat je tegenwoordig van de inspectie (ILT) per treinsamenstelling toestemming krijgt om ermee te mogen rijden. Deze is er voor Sandwich nu als 6- en 9-delig, en voor de Benelux is men nu al erg lang bezig om de toelating en en software werkend te krijgen.
De rijtuigen die bestaan zijn A (eerste klas) B (tweede klas) BD (tweede klas + iv. toilet) en BDs (tweede klas + iv. toilet + oude stuurstand voor de 1700 loc).
Daarnaast zijn er ook wat haken en ogen aan dit samenstellen. Per stam is er een eindrijtuig (B) waarin de computer van het deursysteem zit. Deze moet aan het uiteinde van een stam zitten. Je kan dus geen twee BDs rijtuigen in een stam zetten. Tevens mogen de Nederlandse BDs rijtuigen België niet in, dus in de Benelux moeten er BD rijtuigen rijden. Waarom? Omdat in de BD en BDs rijtuigen het invalidentoilet zit.
Welke rijtuigen zijn er over? er zijn maar 7 rijtuigen over: 3 A (eerste klas) en 4 BDs. Omdat het percentage 1e klas al hoog is in de ICD zal je dus weinig aan deze rijtuigen hebben.

Wat zou ik opperen tegen de drukte:
De 2200 (Vs-Asd) weer via Schiphol laten rijden i.p.v. Haarlem waardoor de 900 en 1000 rustiger worden (Asd-Shl). Tevens herstel je de tweede directe ic die over het normale net rijdt tussen Asd en Rtd, wat ook het traject 900/1000 rustige zal maken (Asd-Rts). Tevens kan je dan de lange oversta-tijden in Leiden van de 2200 (5 min) en 4600 (11 tot 14 min) aanpakken/verbeteren. En mogelijk dan ook de overstapmogelijkheden van de 4600 op de Gvc op de 11700 ic naar Ut/Amf ivm opschuiven vertrektijd 4600 uit Gvc en de aankosttijd in Gvc.
De 900 vertrekt nu voor de 1100 uit Breda naar de Randstad, wanneer je de 900 (Asd-Bd) en 1000 (asd-Rtd) qua tijdpad omdraait zal de 900 na de 1100 vertrekken waardoor men tussen Bd en Rtd eerder in de 1100 zal stappen. Hierdoor wordt de 900 ook rustiger. Je krijgt dan wel een extra overstapmogelijkheid voor reizigers uit Brabant naar Amsterdam, maar deze zullen eerder via Utrecht reizen.

In andere worden, met het verbeteren (en deels terug herstellen) van de dienstregeling kan je ook de drukte aanpakken. Misschien moeten ze bij de planning van de nieuwe dienstregeling niet de knoop Zwolle nemen, maar bijvoorbeeld de altijd drukke Oude Lijn nemen. De van oudsher drukste spoorader van ons land.
Tevens komen er in 2021 nieuwe treinstellen (ICNG) voor de HSL welke beter te combineren/splitsen zijn om de vervoersvraag te kunnen beantwoorden.
Bekijk origineel

46 reacties

Badge
Interessante compositie, met twee stuurstanden in het midden. Ik vermoed dat dit de nieuwe IC Brussel-stam is, die gaat als het goed is met 7 rijtuigen over de HSL rijden. Die heeft uiteraard een hoop moeten testen, en dan kan dat materieel niet in de reguliere ICd-dienst rijden.

Overigens: alleen "die paar drukke treinen in de ochtendspits" versterken werkt niet. Die treinen rijden de hele dag heen en weer, dus dan zou je in de complete ICd-dienst vrijwel alleen maar 7-delige stammen moeten hebben rijden - en daar is de capaciteit niet voor.
Als je toch per se 7-bak in de spits en 6-bak de rest van de dag wilt, zou je de 7-delige stammen na de ochtendspits moeten afrangeren tot de volgende ochtend (zonde van het materieel) of enkele rijtuigen gaan aftrappen - en zoals u zelf zegt, worden "de vaste rijtuigstammen in principe niet uit elkaar gehaald".
De piekdrukte concentreert zich op de ochtendspits, waar de langere stammen de rest van de dag rijden is niet dus minder relevant.
Badge
[...] is niet dus minder relevant.

Dit volg ik even niet... :? Wat bedoelt u precies?
Ik durf je hier zo geen antwoord op te geven Bemined, maar ga het even voor je navragen.
Reputatie 5
Badge
Ik neem aan dat er geen koprijtuigen midden in een rijdende stam worden geplaatst in de reizigersdienst, en dat dit gewoon reserve rijtuigen zijn die ingevoegd kunnen worden als het nodig is.

Wel een mooie foto 🙂
Badge +3
Dit kan ook gewoon de IC Den haag - Eindhoven zijn met een 4+3 samenstelling. Die gaat ook over de HSL dus heeft 2 Traxx locs.
Reputatie 6
De afgelopen maanden ben ik heel vaak in de IC Den Haag - Eindhoven gestapt, maar die trein heb ik daar nooit zien rijden. Bovendien, die bestaat uit negen rijtuigen.
Badge +3
Ah, daar heb je gelijk in natuurlijk.
Ik vraag me het volgende af. Afgelopen week in de avond meerdere HSL-stammen zo goed als leeg van Eindhoven richting Breda zien vertrekken, zie je een mega-lange trein met zo weinig mensen erin, dat bij wijze van spreken 3 of 4 rijtuigen meer dan voldoende zou zijn geweest, en ik kan me niet voorstellen dat die trein op Tilburg of Breda opeens mega-vol is gelopen.

Tegelijkertijd pendelt er dan tussen Venlo en Eindhoven een VIRM drietje of viertje, waar de mensen zowat uit puilen tussen 4 n 7 uur in de middag/avond...

Wat snap ik nou niet?
Reputatie 7
Tegelijkertijd pendelt er dan tussen Venlo en Eindhoven een VIRM drietje of viertje, waar de mensen zowat uit puilen tussen 4 n 7 uur in de middag/avond...

De IRM was 3 of 4 , de VIRM heeft 4 of 6 bakken ;)


Verder kan ik me haast niet voorstellen dat de trein in de rijdende dienst zit met die 2 stuurrijtuigen in het midden, volgens mij voldoen ze niet aan de HSL eisen... Ik denk dat het is om test te rijden.
Tegelijkertijd pendelt er dan tussen Venlo en Eindhoven een VIRM drietje of viertje, waar de mensen zowat uit puilen tussen 4 n 7 uur in de middag/avond...

De IRM was 3 of 4 , de VIRM heeft 4 of 6 bakken ;)


Verder kan ik me haast niet voorstellen dat de trein in de rijdende dienst zit met die 2 stuurrijtuigen in het midden, volgens mij voldoen ze niet aan de HSL eisen... Ik denk dat het is om test te rijden.


Meer dan 4 bakken zie ik nooit op het traject Eindhoven-Venlo, en in de avondspits is het duwen en wringen. Terwijl tegelijkertijd dan die geweldige HSL-trein wegrijdt met 8 rijtuigen ca. waar 90% van leeg is. Nou, waar ligt je prioriteit dan, vraag ik me af.
Reputatie 6
De intercity Eindhoven - Den Haag (via de HSL) bestaat altijd uit negen (!) rijtuigen...
Inderdaad, terwijl slechts een deel van die treinen echt 9 rijtuigen nodig heeft. Je kunt prima een derde van de stammen inkorten tot 7 rijtuigen, en samen met deze reserverijtuigen kunnen dan alle drukke IntercityDirect stammen verlengen van 6 tot 7 rijtuigen. Ja, je rijdt dan met stammen van 6, 7 en 9 rijtuigen door elkaar, maar is dat werkelijk een probleem? Gewoon goed plannen dat de lange versies op de drukke ritten zitten, zoals de NS in de rest van Nederland ook moet doen, daar moet men bijvoorbeeld ook de DDZ4 en DDZ6 stellen op de juiste plek zien te krijgen.
Update: Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen, maar zal even een reminder sturen.
Reputatie 4
Ik ben zelf machinist en rijd vaak de 1100, maar ook de 900 en de 1000.
Volgens mij is de discussie over de lange en korte stammen vaker (al dan niet door Bemined,spotter op Somda die wist van deze testrit, dus verbaasd zal hij niet zijn) besproken. Er rijden in elk half uur in totaal 2x 6 rijtuigen tussen Amsterdam en Rotterdam (900+1000), dat is 12 rijtuigen. Tussen Rotterdam en Breda (900+1100) 1x 6 en 1x 9 is 15 rijtuigen en tussen Den Haag en Eindhoven (1100) 1x 9 rijtuigen. En ook in de 1100 zitten de stammen vol in de spits. En dat de 1100 buiten de spits iets rustig is, ja. Maar dat zijn de 900 en 1000 ook. Omdat er geen andere IC meer rijdt tussen Schiphol en Amsterdam maakt dit stuk alleen altijd wat drukker en het in en uitstappen duurt hierdoor lang.
Zeker omdat de HSL slecht is aangelegd en hierdoor storingsgevoelig is, en de treinen die de ochtend spits rijden niet de avond spits doen, wil je liever niet met verschillende treinlengtes in een serie gaan rijden.
Treinen rijden ook met een loc voor en achterop. Er wordt tevens snel gesproken over het even veranderen van samenstellingen. Helaas gaat dit niet meer zo snel omdat je tegenwoordig van de inspectie (ILT) per treinsamenstelling toestemming krijgt om ermee te mogen rijden. Deze is er voor Sandwich nu als 6- en 9-delig, en voor de Benelux is men nu al erg lang bezig om de toelating en en software werkend te krijgen.
De rijtuigen die bestaan zijn A (eerste klas) B (tweede klas) BD (tweede klas + iv. toilet) en BDs (tweede klas + iv. toilet + oude stuurstand voor de 1700 loc).
Daarnaast zijn er ook wat haken en ogen aan dit samenstellen. Per stam is er een eindrijtuig (B) waarin de computer van het deursysteem zit. Deze moet aan het uiteinde van een stam zitten. Je kan dus geen twee BDs rijtuigen in een stam zetten. Tevens mogen de Nederlandse BDs rijtuigen België niet in, dus in de Benelux moeten er BD rijtuigen rijden. Waarom? Omdat in de BD en BDs rijtuigen het invalidentoilet zit.
Welke rijtuigen zijn er over? er zijn maar 7 rijtuigen over: 3 A (eerste klas) en 4 BDs. Omdat het percentage 1e klas al hoog is in de ICD zal je dus weinig aan deze rijtuigen hebben.

Wat zou ik opperen tegen de drukte:
De 2200 (Vs-Asd) weer via Schiphol laten rijden i.p.v. Haarlem waardoor de 900 en 1000 rustiger worden (Asd-Shl). Tevens herstel je de tweede directe ic die over het normale net rijdt tussen Asd en Rtd, wat ook het traject 900/1000 rustige zal maken (Asd-Rts). Tevens kan je dan de lange oversta-tijden in Leiden van de 2200 (5 min) en 4600 (11 tot 14 min) aanpakken/verbeteren. En mogelijk dan ook de overstapmogelijkheden van de 4600 op de Gvc op de 11700 ic naar Ut/Amf ivm opschuiven vertrektijd 4600 uit Gvc en de aankosttijd in Gvc.
De 900 vertrekt nu voor de 1100 uit Breda naar de Randstad, wanneer je de 900 (Asd-Bd) en 1000 (asd-Rtd) qua tijdpad omdraait zal de 900 na de 1100 vertrekken waardoor men tussen Bd en Rtd eerder in de 1100 zal stappen. Hierdoor wordt de 900 ook rustiger. Je krijgt dan wel een extra overstapmogelijkheid voor reizigers uit Brabant naar Amsterdam, maar deze zullen eerder via Utrecht reizen.

In andere worden, met het verbeteren (en deels terug herstellen) van de dienstregeling kan je ook de drukte aanpakken. Misschien moeten ze bij de planning van de nieuwe dienstregeling niet de knoop Zwolle nemen, maar bijvoorbeeld de altijd drukke Oude Lijn nemen. De van oudsher drukste spoorader van ons land.
Tevens komen er in 2021 nieuwe treinstellen (ICNG) voor de HSL welke beter te combineren/splitsen zijn om de vervoersvraag te kunnen beantwoorden.
Update: Bedankt voor deze uitgebreide toelichting mcn1995. Ik heb dit ook nog uitstaan bij onze specialisten, wellicht dat zij hier nog een aanvulling in hebben.
Reputatie 6
Badge +1
Er worden momenteel testritten gereden voor de IC Brussel met 7-baks treinen en 2 locs. Dat er twee stuurstandrijtuigen in het midden zitten verbaast me overigens wel. Ik neem ook aan dat ze zo niet gaan rijden in de dienst.
Reputatie 5
Ik hoor hier dat de dienst Eindhoven - Den Haag vrijwel altijd leeg is met 9 bakken en dat de IC Direct Breda - Amsterdam altijd vol is met 6 bakken, kun je dat niet gewoon omdraaien? Tussen Eindhoven en Den Haag met 6 en Breda - Amsterdam met 9? Ze gaan beiden over de HSL, dus technisch gezien zou dat toch moeten kunnen?
Reputatie 7
Badge +3
Kolder, dat de trein Eindhoven-Den Haag altijd leeg zou zijn.
Badge
Kolder, dat de trein Eindhoven-Den Haag altijd leeg zou zijn.

"Altijd" wil ik niet zeggen. Maar uit eigen ervaring: in de spits een sardienenblik, in het dal iedere reiziger z'n eigen coupé. Ik heb zelfs eens op een avond een volledig lege trein langs zien rijden (wel in dienst!).
Reputatie 7
Badge +3
Tja, maar extra materieel voor ICD is ook alleen nodig in de spits. Om 11.00 uur zijn die ook grotendeels leeg.
Badge
Tja, maar eventueel extra materieel voor vrijwel elke treindienst is ook alleen nodig in de spits. En daar zit 'm juist het fundamentele probleem.
Zit zelf vaak op daltijden in de 1100, in de 1e klas wel vaak rustig, maar zeker geen coupe per persoon.
Badge
Het was uiteraard bedoeld als hyperbool. ;)
Maar even serieus: in het dal zijn er meestal toch wel meer zitplaatsen onbezet dan bezet.
In de spits ook, want van de 8 treinen die daar in de spits heen en weer rijden zijn er een aantal die steeds net de drukte ontlopen. De trein die om 6:17 uit Den Haag gaat bijvoorbeeld, die is net voor de drukte in Eindhoven en als deze een half uur later om 8:14 teruggaat is de grootste drukte net weer voorbij. En in de middag precies hetzelfde, net voor de drukte uit Eindhoven, en terugrit uit Den Haag net na de drukte. Kortom, de treinstam die deze ritten voor hun rekening neemt zal nooit meer dan tweederde vol zitten op een dag, en enige reden dat deze met 9 rijtuigen rijdt is dat de NS geen gemixt bedrijf van 6, 7 en 9 delige stammen wil.

Reageer