beantwoord

Restitutie?

• 12 januari 2020
  • 7 reacties
  • 152 Bekeken

Op 11januari '20 checkte ik in met een dagretour van de ns, online gekocht voor 19 euro. Daarnaast betaalde ik op t perron met mijn ov kaart de toeslag van 1.59 voor de intercity direct naar Amsterdam.

Op de terugweg  van Adam naar Rotterdam checkte ik opnieuw in en hield ik opnieuw mijn ov pas bij de toeslagpaal op het perron. In de trein kwam ik samen met nog n paar mensen er achter dat we geen toeslag hadden betaald maar dat we bij een incheckpaal hadden ingecheckt. ( Voor mij dus een tweede incheck, ik had immers al ingecheckt met mijn dagretour op mn  telefoon.) Een ns medewerker raadde aan op schiphol uit te stappen en daar alsnog de toeslag te betalen en daar was ook een in- uiitcheckpaal zodat ik met mijn ovkaart kon uitchecken. Op Schiphol haastte ik me naar buiten naar de toeslagpaal en betaalde mijn toeslag. Een uitcheckpaal vond ik niet dus ik keerde onverrichterzake terug in de trein. Wilde graag mijn reis voortzetten omdat het al tegen  middernacht liep en ik het risico wilde mijden dat de geldigheid van mijn dagretour zou verlopen. In Rotterdam kon ik dus pas uitchecken. Deze rit kostte mij 16.20 extra ( de kosten van een enkeltje Adam Rdam.) Kan ik deze per abuis gemaakte kosten terugkrijgen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 januari 2020, 07:09

U kunt deze situatie het beste even rechtstreeks met de klantenservice bespreken. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Overigens zijn alle gedateerde vervoerbewijzen geldig op de datum die erop vermeld staat en tot 4.00 uur de volgende ochtend. Treinen na middernacht had u dus ook kunnen nemen.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Raar verhaal want met een online gekocht ticket kun je helemaal niet in/uitchecken. 

Badge +3

U kunt deze situatie het beste even rechtstreeks met de klantenservice bespreken. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Overigens zijn alle gedateerde vervoerbewijzen geldig op de datum die erop vermeld staat en tot 4.00 uur de volgende ochtend. Treinen na middernacht had u dus ook kunnen nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Raar verhaal want met een online gekocht ticket kun je helemaal niet in/uitchecken. 

Omdat mensen er poortjes mee kunnen openen denken ze dat ze in-uitchecken. Die term wordt heel vaak gebruikt voor online kaartjes.

Maakt dat mijn verhaal raar Tamzin?

Dat ik het inchecken noem, laat vooral zien dat ik een onervaren ov reiziger ben. De strekking van de kwestie is hopelijk helder voor de NS :-)

Maar ik heb weer wat geleerd: met een online gekocht dagretour check je niet in, je kan er viermaal op één dag een ns poortje mee openen. Zeg ik het zo goed?

Begrijp je toch wat er is misgegaan Tamzin en dat het aanbieden van mijn ovkaart aan de verkeerde paal me duur is komen te staan? Ik volgde blind de handeling van iemand voor me die achteraf dezelfde fout maakte.

Reputatie 7
Badge +3

@Elizabeth van Driel Neem telefonisch via Twitter Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Als ticket en OV-chipkaart op dezelfde naam staan en dezelfde route op dezelfde dag is afgelegd dan kunnen ze je waarschijnlijk wel tegemoet komen.

Reputatie 5

M

Maar ik heb weer wat geleerd: met een online gekocht dagretour check je niet in, je kan er viermaal op één dag een ns poortje mee openen. Zeg ik het zo goed?

Nee, het is nog veel ruimer_ als het nodig is vanwege passeren poortjes kan je tot heden elk geschikt poortje zo vaak je wilt de hele dag in+uitgaan, ook op stations die totaal buiten de betaalde route liggen. NS heeft liever niet dat mensen dat weten en werkt er ook aan dat in te perken, maar ze hebben al troubles genoeg om het huidige systeem aan de praat te houden en de vele storingen de baas te worden.

Overigens: in theorie is het denkbaar dat een reis op chipkaart tot 10x!! IN+Uitchecken vereist door steeds wisselen tussen NS en andere vervoerders, dus dat zou elk e-ticket ook moeten kunnen.

Reputatie 6
Badge +2

je kan er viermaal op één dag een ns poortje mee openen. Zeg ik het zo goed?

Op de dag van geldigheid kun je de poortjes op elk station in Nederland openen. Zo vaak als je wilt. 

Reageer