restitutie bij geen zitplek eerste klas

• 12 december 2016
  • 18 reacties
  • 1276 Bekeken

ruim 21 euro betaald voor eerste klas omdat ik niet wil staan in de trein.
Als sardientjes op elkaar geplakt. Alles vol! Is er mogelijkheid tot restitutie? Alles vol!

18 reacties

Nee, u heeft geen recht op een zitplaats.
Hoi Mjeijkemans, en welkom op het forum.

Wat vervelend dat je ondanks je duurdere vervoerbewijs niet kon zitten. Hoewel je niet betaalt voor een zitplaats maar alleen een plaatsbewijs, is het natuurlijk niet bepaald wenselijk dat je alsnog jouw hele reis moet staan. Heb je de druktemelder ingevuld? Feedback die daaruit komt, wordt serieus door ons onderzocht.

Vandaag was het een extra drukke dag op en rond het spoor. Dit vanwege de nieuwe dienstregeling, uitgelopen werkzaamheden, een storing en gladde sporen/mist. Erg vervelend voor de reiziger én voor NS.

Restitutie is helaas niet mogelijk, omdat je niet betaalt voor een zitplaats. Ik hoop echter wel dat jouw volgende reis een stuk aangenamer zal zijn. Excuses voor het ongemak.
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Mjeijkemans, en welkom op het forum.

Wat vervelend dat je ondanks je duurdere vervoerbewijs niet kon zitten. Hoewel je niet betaalt voor een zitplaats maar alleen een plaatsbewijs, is het natuurlijk niet bepaald wenselijk dat je alsnog jouw hele reis moet staan. Heb je de druktemelder ingevuld? Feedback die daaruit komt, wordt serieus door ons onderzocht.

Vandaag was het een extra drukke dag op en rond het spoor. Dit vanwege de nieuwe dienstregeling, uitgelopen werkzaamheden, een storing en gladde sporen/mist. Erg vervelend voor de reiziger én voor NS.

Restitutie is helaas niet mogelijk, omdat je niet betaalt voor een zitplaats. Ik hoop echter wel dat jouw volgende reis een stuk aangenamer zal zijn. Excuses voor het ongemak.
Standaardantwoord! Dat merendeel met 2e klas kaartje in 1e klas plaats neemt als men vind dat het druk is, wordt niets aan gedaan. In principe zouden mensen met 1e klas kaartje moeten kunnen zitten in de 1e klas als daar zonder toestemming 2e klas mensen zijn gaan zitten. En het verschil tussen 1 en 2 meten terugkrijgen als mensen met 2e klas kaartjes toestemming hebben gekregen.
Dit is nu eenmaal het antwoord, MoDe. Dat je het vaker hoort, is puur omdat dit is hoe het zit, helaas.

Overigens zijn wij wel degelijk aan het kijken naar reizigers met een 2e klas in de 1e klas. Ik hoor zelf steeds vaker omroepen, en ik ben bezig met het idee van een sticker op de 1e klas. Ook ik snap heel goed dat het niet wenselijk is dat reizigers met een 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas gaan zitten, wanneer zij hiervoor geen toestemming hebben gekregen van de conducteur of machinist.
Reputatie 5
Standaardantwoord! Dat merendeel met 2e klas kaartje in 1e klas plaats neemt als men vind dat het druk is, wordt niets aan gedaan. In principe zouden mensen met 1e klas kaartje moeten kunnen zitten in de 1e klas als daar zonder toestemming 2e klas mensen zijn gaan zitten. En het verschil tussen 1 en 2 meten terugkrijgen als mensen met 2e klas kaartjes toestemming hebben gekregen.

Wat bij mij een keer is voorgekomen is het volgende, wat ik wel weer tof vond van de NS:
In plaats van een hele lange trein kregen we de meest kleine trein mogelijk, waarbij dus ook iedereen als sardientjes op elkaar stond. De conducteur riep om dat mensen met een 2e klas kaartje mochten gaan zitten in de eerste klas, maar.... Als een reiziger met een 1e klas kaartje vroeg of die mocht zitten, moest diegene van de 2e klas plaats maken.

En dát vind ik wel volledig terecht. Als de 2e klas zo ontzettend vol zit dat je nog maar net kan ademhalen en er zijn nog zitplaatsen in de eerste klas, vind ik dat je daar mag zitten, mits er geen reiziger is die een 1e klas kaartje heeft en die daardoor moet staan.
Dat vind ik een keurige oplossing, Mark. Op die manier hou je rekening met beide groepen reizigers.

Ik zat vorige week in een zeer volle trein, waarbij de machinist omriep dat reizigers met een 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas mochten zitten, omdat hier nog veel ruimte was. Hij bood tegelijkertijd zijn excuses aan de 1e klas reizigers, en gaf aan dat hij het ook geen wenselijke situatie vond. Voor het treinpersoneel is het natuurlijk ook een vervelende situatie.

Desalniettemin denk ook ik dat het anders moet. En door goede informatie (bijvoorbeeld middels de omroep of een sticker) komen we al in de goede richting 🙂.
Reputatie 6
Badge
Helaas heb je inderdaad geen recht op een zitplaats, maar op vervoer. Wat je de volgende keer kunt doen is kijken hoe lang de trein is, en daaruit opmaken of het niet zo druk zal zijn, dat eerste klas ook geen nut heeft.
Dat is ook zeker een goede tip!
Reputatie 5
Badge
@Sivan NS: Hoe moet ik die sticker dan voor me zien? Een HC die tijdelijk de 1'tjes in 2'tjes deklasseert? Meer stickers op o.a. de deuren om aan te geven waar de 1e klas is... of iets anders?
Dat is inderdaad nog even de vraag, Aar. Ik zit zelf te denken aan een sticker waarop duidelijk staat dat de 1e klas echt alleen voor reizigers met een 1e klas vervoerbewijs is, ook in geval van drukte. Ook ik hoor regelmatig reizigers bij drukte zeggen 'Oh maar ik ga altijd gewoon 1e klas zitten want dan mag heus wel'. Een deel van de reizigers kent de regels wel degelijk, maar de reizigers die het echt niet weten, of die gevoelig zijn voor regeltjes, kunnen we uit de 1e klas houden met een sticker met informatie. Tenzij de HC natuurlijk omroept dat het is toegestaan.
Reputatie 2
De conducteur riep om dat mensen met een 2e klas kaartje mochten gaan zitten in de eerste klas, maar.... Als een reiziger met een 1e klas kaartje vroeg of die mocht zitten, moest diegene van de 2e klas plaats maken.
Aan die chipkaarten kun je van buiten niet zien voor welke klas je betaald hebt, dus iedereen kan het wel beweren.
Reputatie 5
Denk niet dat er iemand zo onmenselijk is die dat doet.
Reputatie 6
Badge
Ik ben het eens met Alex1. @Mark helaas, maar de gemiddelde mens van tegenwoordig kent geen schuldgevoel. Wat Alex zegt, zou makkelijk voor kunnen komen.
Reputatie 3
Gewoon een kaartlezer op de deur en die gaat pas open als je ingecheckt ben voor de eerste klas.
In geval van nood wel open.
Badge +3
@Satneef
Dat werkt maar bij een beperkt aantal soorten materieel. NS heeft in veel treinen de 1e klas in het midden van de treinstellen gepland. Voor de SLT bijvoorbeeld zou het een goed idee zijn. Voor ICM en VIRM wordt het een drama als je niet meer door het treinstel kunt lopen op zoek naar een zitplaats.

Het enige wat natuurlijk echt helpt is dat NS consequent de kaartjes gaat controleren in de 1e klas en boetes gaat uitdelen aan iedereen die daar zonder te betalen of toestemming zit.
Ik heb het hier geloof ik ooit ook geopperd dat als we vanwege drukte de eerste klas declasseren, dat de eerste klas reiziger hier voor gecompenseerd moet worden door het eerste klas vervoersbewijs om te zetten naar tweede klas. Achteraf natuurlijk, maar dat het verschil van de overgang 2-1 dan wordt teruggave 1-2.
Reputatie 1
Dat vind ik een keurige oplossing, Mark. Op die manier hou je rekening met beide groepen reizigers.

Ik zat vorige week in een zeer volle trein, waarbij de machinist omriep dat reizigers met een 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas mochten zitten, omdat hier nog veel ruimte was. Hij bood tegelijkertijd zijn excuses aan de 1e klas reizigers, en gaf aan dat hij het ook geen wenselijke situatie vond. Voor het treinpersoneel is het natuurlijk ook een vervelende situatie.

Desalniettemin denk ook ik dat het anders moet. En door goede informatie (bijvoorbeeld middels de omroep of een sticker) komen we al in de goede richting 🙂.

Dit is weer typisch een opmerking a la 'we draaien onze kont ervoor weg, omdat dat de weg van de minste weerstand is'. 1e klas betalen wil zeggen: 'er is betaald voor extra reiscomfort, (en 67% extra t.o.v. 2e klas is een gegeven, waar NS beslist niet lichtzinnig over hoort te doen!'). NS heeft daarbij de plicht datgene te bieden en zo niet, dan is terugbetalen van het prijsverschil de enige optie. Helaas wordt de gemiddelde Nederlander steeds brutaler en meent deze hun eigen regels te kunnen maken, (in dit geval, ik vind dat ik recht heb op een zitplaats en is deze niet in de 2e klas, gun ik mezelf dat extra reiscomfort zonder ervoor te betalen). Helaas houdt NS er een veel te naïeve mentaliteit erop na en denkt ontetecht dat bij wegsturen van de reiziger hij of zij ervan geleerd heeft. Niets is minder waar! Het gekke is dat NS wel boetes uitschrijft voor het ontbreken van een kaartje, maar dat een deel van het grijsrijden (in dit geval ongeoorloofd in de 1e klasse plaatsnemen) vrijwel ongestraft laat. Confronteer de reiziger met zijn of haar daden. Mocht een boete moeilijk zijn (want dat zal wel de hoofdreden zijn!), voer dan een soort administratieve handeling in. Bijv. reiziger vraagt om een klasverhoging, (omdat het druk is in de 2e klas) verkoop hem of haar deze en er is alsnog aan de betaalplicht voldaan. Maak er bijv 25 Euro van als reiziger niks doet. Dat brtekent wel dat er vaker gecontroleerd moet worden, maar dat is niet erg. Doen de conducteurs ook eindelijk datgene, waarvoor ze betaald krijgen. (of begint Dhr. Eilert dan wer als een gek te stuiteren, als hij de eerlijkheid ond
Reputatie 7
Badge +4
Deze burgerhufters rijden niet grijs , maar gewoon zwart, want ze betalen niet voor hun kaartje.

Reageer