Retour

• 22 oktober 2018
  • 8 reacties
  • 232 Bekeken

Eigenlijk zal er bij elke vertraging/uitval van de NS een teruggave moeten komen naar de reizigers?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
NS heeft een in verhouding zeer fatsoenlijke regeling voor Geld terug bij vertraging. Bedenk dat de teruggave aan anderen uiteindelijk door u betaald wordt. Het geld moet ergens vandaan komen. Elk ongemak kan niet omgezet worden in een vergoeding.
Hallo reinris en welkom bij de NS Community,

Alle suggesties en klachten zijn zeer welkom. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je probeert te vertellen. Doel je op dat de marges van geld terug bij vertraging moeten worden aangepast?
Ik betaal elke maand netjes mijn maandabonnement. Echter ns komt zijn verplichting niet om op tijd te rijden of überhaupt te communiceren dat treinen vertraging hebben of uitvallen. Tevens is regeling geld terug bij vertraging zeer slecht, ik sta bijna elke week een kwartier langer op ''t perron. Geen recht op geld terug op vertraging!
Het lijkt me zeer reëel om ten alle tijden geld terug te krijgen bij vertraging of uitval.
Reputatie 7
Badge +4
Dan zullen mensen verleid worden er een graairegeling van te maken. Er is al een geautomatiseerd systeem opgezet om fraude direct te ontmaskeren. Hoe nietsontziend mensen hun eigenbelang najagen, zien we hier op het forum. Altijd op tijd laten rijden, is overigens helemaal geen verplichting van NS, uw vergelijking gaat niet op. De GTBV-regeling kost nu al heel veel geld, en we moeten dat met zijn allen opbrengen. NS is al veel royaler dan het moet zijn, en het zou me niet verbazen als dit wordt versoberd. Ons kaartje is er onnodig duur door.

Ik zie niet in waarom ik extra voor mijn kaartje zou moeten betalen voor een regeling zoals u die voorstelt. Een samenleving waarbij elke vorm van narigheid door een ander moet worden vergoed, lijkt me ook niet zo ideaal. In de Verenigde Staten is dat ook uit de hand gelopen.

Het blijft zoeken naar een evenwicht. Het spoorwegnet wordt zo intensief bereden dat verstoringen onvermijdelijk zijn. Iemand met een eersteklaskaartje op een lange afstand krijgt na een uur vertraging meer dan veertig euro terug. De huidige regeling is al riant in vergelijking met het buitenland. Wat mij betreft kan het allemaal veel soberder. We zijn aan in-en uitchecken gewend, een foutje een keer vergoeden kan, maar niet te vaak. Niet meer vergoeden, naast controleren in de trein zou best eens kunnen stimuleren een andere en betere afweging te maken door calculerende reizigers.

Het min of meer standaard laten vervallen van de wettelijke verhoging kan ook door de eerste boete te verlagen tot 25 euro.

De niet-declarerende reiziger heeft er voordeel van als niet te riant geld wordt teruggegeven. Zij moeten het voor anderen opbrengen, die maar al te vaak calculerend zijn. Er is toch weinig controle en als je een boete krijgt, vraag je die gewoon terug. Ga maar in de eerste klas zitten zonder te betalen, je wordt alleen maar weggestuurd. Dat zijn er meer dan we willen geloven en betekent een forse inkomstenderving, los van de morele kant en de ergernis die het geeft, maar daar hebben deze types geen last van.

Een beetje ongemak hoort bij het leven, ook voor hen die lijden aan wat wetenschappers 'De narcistische epidemie' noemen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat veel reizigers jaloers zullen zijn op een kwartier per week ;)
Hoe vervelend ook, het is, zoals Thom ook aangeeft, geen doen om alles maar te vergoeden. Als er een weg afgesloten is krijgt u ook niks terug van Rijkswaterstaat.
Badge +3
En hoe wil je dat dan implementeren, voor elke minuut vertraging 1% van je ritprijs terug of zoiets?

Dan krijgt NS het wel heel erg druk, want vertragingen zijn aan de orde van de dag. Een half uur of meer is wel een goede grens eigenlijk (bij de IC direct een kwartier).

Bovendien, als je bij een kwartier al gaat vergoeden (bijv. 15%) krijg je heel veel claims voor kleine bedragen, en beneden de € 2,30 betalen ze toch niets uit.

10 minuten of een kwartier op een korte reis is veel natuurlijk, maar als ik soms 10 minuten langer doe over bijv. Eindhoven - Woerden (die reistijd is sowieso afhankelijk van bijv. een overstap op sprinter of intercity) dan vind ik dat niet zo'n probleem.

Voor 2018 werkte het ook soms de andere kant op, een IC-IC overstap van 2 miinuten halen door in Utrecht flink door te lopen van spoor 5 naar spoor 11, scheelde zomaar een kwartier t.o.v. de reisplanner!

Wat nog wel zou kunnen werken is dat je vertragingen kunt 'stapelen', dus als je in een week tijd diezelfde 10 minuten vertraging 3 keer of meer hebt, je toch een vergoeding krijgt (in mijn geval € 5, de halve ritprijs met 40% korting).
Dat stapelen doet men ook in België. Dat zou een goede regeling kunnen zijn. NS is al zeer coulant wat betreft GTBV. Kleine losse vertragingen en dus kleine losse bedragen vergoeden gaat hem niet worden. De administratiekosten per transactie wegen niet op tegen het lage bedrag. Het is precies wat Thom aangeeft: uiteindelijk betalen we allemaal voor onze vergoeding.
Badge +3
Dat lijkt me inderdaad een passende oplossing voor de (structuele) gevallen waarbij het wel "elke keer raak" is, maar onvoldoende vertraging oplevert om een claim in te dienen (dus minder dan 30 minuten).

Voor Venlo - Den Haag vv. bijvoorbeeld, met de krappe overstap in Eindhoven, en het feit dat de trein uit Venlo meestal wat vertraging heeft. Dat kost veel mensen regelmatig een kwartier, of op de terugweg nog meer (20-25 minuten extra voor naar Helmond en zo).

Reageer