Review: Omroep FLIRT trein!

• 24 december 2016
  • 15 reacties
  • 1173 Bekeken

Reputatie 5
Badge
Hai,

Hierbij mijn feedback over de omroepen in de nieuwe FLIRT.

Ik heb vandaag (24 december 2016) voor het eerst een rit mogen maken met de FLIRT en heb mogen ervaren dat deze trein, zeker voor kortere ritten, behoorlijk comfortabel is. Het enige waar ik wat minder tevreden over was was de omroep. Hier de positieve en negatieve punten. Deze zullen nader verklaard worden.
Voordelen:
-Geluidsterkte
-Overstapinformatie

Nadelen:
-Stem
-Uitspraak

Ik begin zoals genoemd met de voordelen. Zoals ik noem is de geluidsterkte behoorlijk goed, zeker waar je in de oudere sprinters, maar ook bij de IC's, nog wel eens last kan hebben van de geluidsterkte van de omroep, deze is namelijk regelmatig te zacht.
Het is voor sommige mensen wellicht een nadeel, maar ik zie het zelf als voordeel.
Dan de overstapinformatie. Waar de oudere omroepen enkel de richtingen aangeven, geeft de nieuwe omroep ook vertrekspoor en vertrektijd aan. Dit zal het uiteraard alleen maar makkelijker maken.

Dan komen we nu bij de minpunten. Over de stem kan je niet veel positiefs zeggen, het lijkt alsof deze van google translate overgenomen is. Verder is er nogal een verschil in spreeksnelheid, zo zitten er grote tussenpozen tussen de woorden, terwijl de woorden snel gesproken worden.
Hetgeen waar ik het meeste kritiek op heb is de uitspraak. De omroep kon alleen Oosterbeek goed uitspreken, maar daar hielt het zowat mee op. Ik noteer hier de 3 opvallendste uitspraken:
"Wolfhuze"
"Ede-Wagenunun"
"Uitsteppen"

Dit was hetgeen wat ik tot dusver op de omroep aan te merken heb.
GroeneRuiter

15 reacties

Reputatie 6
In de nieuwe FLIRT tussen Alphen en Gouda hoorde ik ook op 11 december dat ik op Gouda mocht oversteppen. Ik had alleen geen step mee. 😞
Reputatie 3
Als je al wat verder had gekeken hier en elders, had je al gezien dat er overal opmerkingen/klachten komen over de omroep. Voor het eerst betreft dit namelijk een computeromroep, en is het dus geen Tuffie meer. NS heeft beloofd hier begin volgend jaar iets aan te doen, want het is nogal hilarisch om aan te horen. Maar goed, van een computerstem valt natuurlijk weinig goeds te verwachten:P
Leuk topic dit, GroeneRuiter! Kan ik zeker waarderen. Ik ga je review doorzetten.
Reputatie 5
Blijft eigenlijk hilarisch dat dit bij de tests niet is opgevallen. Ieder individu weet toch dat een computerstem niet kan als omroeper? Waarom denken de ontwerpers van die systemen dat het wel gewoon kan werken? Best slecht eigenlijk, maar wel funny.
NS, the voice sounds silly. I travelled in the new train for the first time today and I was trying not to laugh each time the voice played. It sounds too robotic. #memes

What was wrong with the voice announcer in the SGM / SLT?

^ otherwise I'm very satisfied with the train as a whole
Ik ben ook niet echt te spreken over het nieuw systeem. Bij Wijchen wordt dit uitgesproken als "Wijchen" waar je "Wiechen" zegt. Daarnaast zijn er inderdaad vreemde tussenpauzes en snel achter elkaar volgende woorden. Zo kan ook " 's-Hertogenbosh " niet fatsoenlijk worden uitgesproken. Hopelijk gaat hier dus nog wel verandering in komen

Owin
Reputatie 5
Badge
Ik heb vernomen dat de stem uit de SLT/SGM terugkomt in de FLIRT, en dat ze om bepaalde redenen nu eventjes een computerstem hebben aangezet, wat beter iets dan niets is. ☺️
Het handmatig omroepen is ook ff wennen, ben blij dat er idd iets is nu.
Reputatie 1
Het handmatig omroepen is ook ff wennen, ben blij dat er idd iets is nu. handmatig omroepen? Je bedoelt dat de conducteur dit doet? Even wennen ja, gebeurt pas 150 jaar.
Reputatie 6
Een computer kan nooit een menselijke stem benaderen en zal altijd onnatuurlijk klinken, soms met langere tussenpozen tussen sommige worden en ook geluidssterkte.

Als de sprinter uit de richting Delft, Schiedam nadert, wordt er omgeroepen: Schiedam Centrum, u kunt hierrrr overstappen op het metronetwerk van Rotterdam.

Tussen kunt en hier zit een langere pauze, hier wordt heel kort en dwingend uitgesproken, en wie gebruikt er in het dagelijks taalgebruik metronetwerk? Men reist toch met de trein, metro of tram?
Reputatie 5
Badge
@Bertus Deze stem is wel ingesproken. In tegenstelling tot de stem van de FLIRT.
Reputatie 6
Zou kunnen, maar niet weg dat deze erg vlak en onnatuurlijk klinkt.
@marcs

We hebben tig aantal omroepsystemen en elk systeem heeft zijn eigen procedures om verstaanbaar te zijn bij handmatig omroepen.
Reputatie 5
Badge
Ik heb begrepen dat de automatische omroep erin blijft zitten, maar beter geoptimaliseerd wordt voor een betere uitspraak. Lijkt mij ook beter als de NS aanpassingen wilt doen. Bij de SLT moeten ze weer Tuffy Vos inhuren om iets in te laten spreken.
De FLIRT rijdt nu ruim een half jaar rond en waar in het begin de meest ergerlijke fouten eruit zijn gehaald is er sindsdien weinig verbeterd.
Met name klemtoon en intonatie fouten zouden toch wel te verhelpen moeten zijn, daar ergeren meerdere mensen zich zichtbaar aan ... nu nog steeds.

Vraag:
Komt hier nog een verbeter actie op? Of moeten we maar hiermee blijven leven? ... ik hoop niet het laatste.

Reageer