beantwoord

Revisie/Modernisering SLT?

Reputatie 5
  • Reisleider**
  • 390 reacties
Ik vraag me af of dit jaar de revisie van de SLT gaat beginnen en wat men allemaal dan gaat verbouwen in de trein?

op railwiki.nl staat het volgende: "In 2018 zal de grote revisie (LT2) van het materieel beginnen. De stoffen bekleding in het interieur zal plaatsmaken voor bekleding van kunstleer. In januari 2017 is de El4 2401 voorzien van acht zitplaatsen met dit leer als proef"
icon

Beste antwoord door Julian 7 juni 2018, 18:15

Voor zover ik weet is dat nog niet aan de orde. Ik meen dat de R2 gepland is voor 2020.
De treinen hebben allemaal vrij recent de eerste revisie achter de rug, dus om nu al direct weer een revisie er achteraan te doen is wat overdreven 🙂
Bekijk origineel

29 reacties

Voor zover ik weet is dat nog niet aan de orde. Ik meen dat de R2 gepland is voor 2020.
De treinen hebben allemaal vrij recent de eerste revisie achter de rug, dus om nu al direct weer een revisie er achteraan te doen is wat overdreven 🙂
Reputatie 5
Daarom vroeg ik me het dus ook af, vond het ook al snel om die treinen na 10 jaar als een grote revisie te geven. Vraag me dan wel af hoe ze op het jaar 2018 komen.
Tien jaar is op zich niet zo gek met al die elektronica aan boord. Overigens zullen de SLTs ook voorzien worden van toiletten, mogelijk dat men enkele andere aanpassingen hiermee combineert?
Reputatie 5
Tien jaar is op zich niet zo gek met al die elektronica aan boord. Overigens zullen de SLTs ook voorzien worden van toiletten, mogelijk dat men enkele andere aanpassingen hiermee combineert?
Electronica en andere onderdelen worden ook al vaker vervangen. Waar het om gaat is een grootschalige revisie van interieur en exterieur, wat NS momenteel met VIRM 1t/m 3 gaat doen. Nu de stoelen vervangen en dan vanaf 2020 de grote revisie zoals die nu gepland staat is weer te kostbaar. Voor zover ik weet doet men niks aan de SLT behalve inbouw toilet en wat kleine dingetjes, inbouw toilet doet NS niet zelf. Moderniseren doet NS wel zelf.
Stoelen vervangen zie ik niet als een grootschalige revisie.
Reputatie 5
Badge
Stoelen vervangen zie ik niet als een grootschalige revisie.

Volgens mij gaat dit gelijk worden gedaan met de revisie waarbij er toiletten worden ingebouwd in Aken.
Er zijn momenteel al twee stellen klaar met een toilet, dat zijn de 2601 en de 2424. Echter hebben ze momenteel nog geen toelating om te mogen rijden. Het duurt blijkbaar iets langer dan gepland.

Zal mij ook niks verbazen dat er ook WiFi (en OBIS voor de Reisinformtie) in komt. De huidige RIS-schermen worden niet meer gemaakt, en er is zelfs een reservevooraad opgebouwd door ze in enkele stellen uit de eerste klas coupe te halen. Gelukkig zijn er daar normaal twee.
Reputatie 5

Stoelen vervangen zie ik niet als een grootschalige revisie.Volgens mij gaat dit gelijk worden gedaan met de revisie waarbij er toiletten worden ingebouwd in Aken.
Er zijn momenteel al twee stellen klaar met een toilet, dat zijn de 2601 en de 2424. Echter hebben ze momenteel nog geen toelating om te mogen rijden. Het duurt blijkbaar iets langer dan gepland.

Zal mij ook niks verbazen dat er ook WiFi (en OBIS voor de Reisinformtie) in komt. De huidige RIS-schermen worden niet meer gemaakt, en er is zelfs een reservevooraad opgebouwd door ze in enkele stellen uit de eerste klas coupe te halen. Gelukkig zijn er daar normaal twee.

Ik heb daar helemaal niks over gehoord, heb NS alleen gehoord over inbouw van wc units
Reputatie 5
Badge

Stoelen vervangen zie ik niet als een grootschalige revisie.Volgens mij gaat dit gelijk worden gedaan met de revisie waarbij er toiletten worden ingebouwd in Aken.

Ik heb daar helemaal niks over gehoord, heb NS alleen gehoord over inbouw van wc units

We wachten af....

Een stoel is overigens zo vervangen, dus wie weet doet de NS dat zelf dan wel.
Afwachten!
De 2 stellen welke naar Aken zijn geweest voor de toilet inbouw hebben in ieder geval wel nieuwe kunstleren bekleding gekregen.

Reputatie 5
De 2 stellen welke naar Aken zijn geweest voor de toilet inbouw hebben in ieder geval wel nieuwe kunstleren bekleding gekregen.

Dat is al een mooie ontwikkeling. Dan neem ik aan dat dit gewoon een interieur upgrade is en dat de revisie nog even op zich laat wachten, complete revisie lijkt me ook wat vroeg
Reputatie 7
Badge +3
Een stoel is overigens zo vervangen, dus wie weet doet de NS dat zelf dan wel.
Afwachten!

Voor zover ik begrepen had ging het over nieuwe bekleding, niet over nieuwe stoelen.
Dat maakt zoveel qua kosten als qua werk natuurlijk een flink verschil.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zat vanmiddag even in de 2424 waarin de bekleding is vervangen. Ziet er netjes uit.
Ik heb het idee dat ook de zitting is vervangen. De stoelzittingen in de de SLT vond ik altijd erg hard, nu heb ik het idee dat de zitting dikker en zachter is.
Reputatie 5
Badge
Alleen de 2424 heeft nieuwe stoelmeubilair (volgens mij niet in Aken gedaan), evenals de 2401 die dit als een ruim anderhalf jaar als proef heeft bij een aantal zitplaatsen.

In de loop van dit jaar worden er nog een paar stellen voorzien van de nieuwe zittingen, en in januari begint de serie-ombouw. Maar dat is een werkje wat plaatsvindt in een Technisch Centrum, met elke dag een treinstel. Stelt weinig voor 😉.

Het werk staat los van de revisie. Ook niet-gemoderniseerde stellen krijgen deze zetels.

Even een voor en na foto'tje welke ik op InnoTrans gemaakt heb.

Reputatie 7
Wauw mooie stoelen! De SLT zal mooi opgeknapt worden zie ik. 😄
En straks ook nog een wc erbij voor iedere SLT trein. Heerlijk!
Reputatie 5
Alleen de 2424 heeft nieuwe stoelmeubilair (volgens mij niet in Aken gedaan), evenals de 2401 die dit als een ruim anderhalf jaar als proef heeft bij een aantal zitplaatsen.

In de loop van dit jaar worden er nog een paar stellen voorzien van de nieuwe zittingen, en in januari begint de serie-ombouw. Maar dat is een werkje wat plaatsvindt in een Technisch Centrum, met elke dag een treinstel. Stelt weinig voor 😉.

Het werk staat los van de revisie. Ook niet-gemoderniseerde stellen krijgen deze zetels.

Voor zover ik weet wordt geen enkele SLT gemoderniseerd? Ze vervangen leen de stoelbekleding / zitting en ze bouwen er een WC in.
Reputatie 5
Badge

Voor zover ik weet wordt geen enkele SLT gemoderniseerd? Ze vervangen leen de stoelbekleding / zitting en ze bouwen er een WC in.

En je vergeet de Call-for-aid knop, en de verbeterde rolstoelplaats, en de uitschuiftreden.
Ik zie het als een modernisering, omdat ze het best rigoureus aanpakken. Het is nu ook een trein die bij deze tijd hoort, modern. En dus kan je van een modernisering spreken.
Reputatie 5

En je vergeet de Call-for-aid knop, en de verbeterde rolstoelplaats, en de uitschuiftreden.
Ik zie het als een modernisering, omdat ze het best rigoureus aanpakken. Het is nu ook een trein die bij deze tijd hoort, modern. En dus kan je van een modernisering spreken.

Modernisering is in NS termen de gehele trein opnieuw opbouwen, wat ze nu bij de VIRM 1, 2 en 3 doen.

Bij de SLT is het de gemaakte fouten achteraf verbeteren en wat toevoegen zoals de uitschuiftreden en noodknop.
Reputatie 5
Badge
Het is net hoe je het ziet, maar ik noem het een modernisering. Taalkundig is het sowieso juist.
Reputatie 7
Ja vind ik ook @Aar

Jemig @RSD De veranderingen bij de SLT zijn gewoon een kleine Modernisering.
En trouwens...de moderniseringen bij de VIRM zijn anders ook best bescheiden gebleven hoor. Daar is ook niet zo heel veel aan veranderd dacht ik tenminste.
Reputatie 5
Badge
Ja vind ik ook @Aar

Jemig @RSD De veranderingen bij de SLT zijn gewoon een kleine Modernisering.
En trouwens...de moderniseringen bij de VIRM zijn anders ook best bescheiden gebleven hoor. Daar is ook niet zo heel veel aan veranderd hoor.

Wel compleet gestript tot op het casco, en een nieuw interieur. ;)
Wel is er veel gerecycled. Maar ieder heeft zijn eigen mening over wat diegene een modernisering vind.
Reputatie 7
Badge +3
Niet zo heel veel veranderd aan de VIRM?? Die worden compleet leeggehaald, geheel nieuwe stoelen (dus niet alleen de bekleding), maar bv ook de vloeren, wandjes, verlichting, bagagerekken worden vernieuwd. Ook de buitenkant wordt helemaal opnieuw gespoten. En er zal ook technisch het één en ander aan gedaan worden wat je als reiziger niet ziet. Is toch heel wat meer dan wat er nu bij de SLT gebeurd.
Reputatie 7
Wel compleet gestript tot op het casco, en een nieuw interieur. ;)
Wel is er veel gerecycled. Maar ieder heeft zijn eigen mening over wat diegene een modernisering vind.

Ooh dat toch wel? 😌 Je zou het niet zeggen als je de nieuwe versie van de VIRM zo ziet staan. Teminste ik niet in ieder geval. En hij koppelt ook nog gewoon moeiteloos met de oude VIRM.
Reputatie 7
Niet zo heel veel veranderd aan de VIRM?? Die worden compleet leeggehaald, geheel nieuwe stoelen (dus niet alleen de bekleding), maar bv ook de vloeren, wandjes, verlichting, bagagerekken worden vernieuwd. Ook de buitenkant wordt helemaal opnieuw gespoten. En er zal ook technisch het één en ander aan gedaan worden wat je als reiziger niet ziet. Is toch heel wat meer dan wat er nu bij de SLT gebeurd.
Oke, dat wist ik niet. 😇
Reputatie 4
SLT's hebben in Haarlem allemaal al een eerste grote onderhoudsbeurt gehad. Hierbij werden de hoofdonderdelen om de trein te laten rijden nagekeken en gereviseerd. Klopt ook idd dat SLT's worden verbouwd in Aken. Er komt een toilet in en bij de rolstoelplaatsen komen er uitschuiftredes (zelfde als in de Flirt en SNG) ipv de huidige uiklaptredes die bij de andere bakken gehandhaafd blijven. Dit is al gebeurd bij de 2416, 2424 en 2601 als proefbedrijf en de andere stellen zullen in het najaar volgen bij een succesvolle inzet. Ook zullen de stellen over enkele weken in Utrecht in het Technische Centrum van opstelterrein Cartesiusweg 1 voor 1 een nieuw interieur krijgen, waarvan de 2424 (en een vierzits, al een tijdje als proef, in de 2401) als proef. Deze twee zijn Upgrades om aan de concessievoorwaarden te voldoen, overmatige slijtage aan de bekleding op te lossen en om de vloot dus uniform eruit te laten zien.
VIRM is in zijn totaal uit elkaar gehaald (niet een paar onderdelen t.o.v. de SLT), en vanaf het casco weer opgebouwd met bijna alleen maar gereviseerde en nieuwe onderdelen. Omdat bij de VIRM (jaren 90) het computergedeelte niet gekoppeld is aan de rijvoorwaarden van de trein, kan je dus nog oude en nieuwe treinen koppelen. Bij nieuwe treinen zoals bij de SLT en nieuwer kan dan niet meer en dan krijg je idd verschillende treinversies die niet gekoppeld kunnen worden. Bij een software update moet dan de gehele vloot in een keer gedaan worden, wat bij SLT bijvoorbeeld al is gebeurt.
Reputatie 7
Heerlijk zo'n uitgebreid antwoord.😌 Dat maakt mijn avond weer goed. Altijd fijn om wat opheldering te krijgen. Dat maakt het een en ander weer duidelijk.

Reageer