Revisie VIRM

• 14 februari 2014
  • 51 reacties
  • 5208 Bekeken

Reputatie 1
Wanneer worden de oude VIRMs opgeknapt? Ik spreek nu met name over de 9400/8600 serie, dus met plastic stoelen.

Ondertussen zijn ze zo'n 19 jaar oud.. Dit merk je aan de kapotte/smerige stoelen, het geklapper en gekraak van de trein en regelmatig gevaarlijke wiebelsituaties.. Op elk balkon staat wel iets met graffiti gekalkt. Kortom: het is een onveilige trein aan het worden.

51 reacties

Correct me if i'm wrong, de 8600 series hebben 'plastic' stoelen en de 9400 oude stugge stoffen stoelen. De vorm is hier ook zo mogelijk anders, dat ik na 5 minuten in een 9400 zitten, altijd rugpijn kreeg.
De 95/87 series hebben nieuwe stoffen uitvoering met een andere rugvorm, waarbij dit minder snel een ergernis vormt. Natuurlijk is bovenstaand mijn persoonlijke beleving, maar misschien zijn er meer mensen die het herkennen 🆒

Overigens is 19 jaar nog jong. Mat '64 rijdt al zo'n 50 jaar 😃
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie. Ik zie om eerlijk te zijn geen verschil in de stoelen van 9400 en 8600? Alleen de middelste bakken van de 8600-serie zijn in stoffen uitvoering.

Mat'64 is altijd een stabiele trein geweest, VIRM niet 🙂
Die 'wiebelsituaties' liggen volgens mij meer aan de constructie van de VIRM's. Je zou dan echt grote constructiewijzigingen moeten aanbrengen.
Over een aantal jaar worden inderdaad de eerste generaties VIRM (8600-9400 die, op de lengte na, vrijwel gelijk zijn) gereviseerd. Deze worden van binnen nagenoeg hetzelfde als de DDZ.
Die 'wiebelsituaties' liggen volgens mij meer aan de constructie van de VIRM's. Je zou dan echt grote constructiewijzigingen moeten aanbrengen.

Je hebt denk ik gelijk en tel daarbij op dat het spoor er soms minder goed bij ligt dan vroeger en dat zorgt ook voor veel wiebelsituaties waar je bijna uit je stoel vliegt. Als wij dan staan zijn we altijd blij als we niet op schoot eindigen bij een reiziger.

Maar wanneer de revisie wordt ingezet heb ik nog niets van gehoord.
Reputatie 1
Als wij dan staan zijn we altijd blij als we niet op schoot eindigen bij een reiziger.
Waarschijnlijk krijgen jullie hier wel een speciale cursus voor? 🙂
Zullen de conducteurs ook Rock-Paper-Scissors doen om te bepalen wie boven en onder controleert? Kan me namelijk voorstellen dat je liever beneden loopt dan boven zodra de VIRM over wissels waggelt.
Zullen de conducteurs ook Rock-Paper-Scissors doen om te bepalen wie boven en onder controleert? Kan me namelijk voorstellen dat je liever beneden loopt dan boven zodra de VIRM over wissels waggelt.

This wel een goed idee ja, nog niet eerder gehoord 😳.

Meestal wordt de last netjes verdeeld, ben je met zijn tweeën werk je om en om, eerst boven, volgende bak beneden. Ben je alleen heb je weinig om te delen.
Reputatie 2
Alleen de middelste bakken van de 8600-serie zijn in stoffen uitvoering
De 9400-serie heeft ook één bak met stoffen stoelen, dat zijn namelijk de verlengde oude DDIRM-drietjes. (De 8600's zijn verlengde DDIRM-viertjes)
Zoek die bakken altijd op mocht ik een "oude" VIRM stam treffen want die plastic stoelen vindt ik echt verschrikkelijk.
Reputatie 1
Dat is waar ja! Was ik even vergeten.. Om eerlijk te zijn zitten alle stoelen in een VIRM gewoon verschrikkelijk 🙂
8652 doet het hier prima 🙂
Ik moet eigenlijk heel hard huilen/overgeven van de nieuwe belijning. Het ziet er totaal niet dynamisch uit. Het geheel oogt zo ontzettend zwaar en traag. Vond t nou net zo'n mooie trein, doen ze dit...
Komt nog bij dat ze het interieur gaan voorzien van die crappy armleuningen die ook in de DDZ zitten. Gaat lekker iedereen aan zitten pulken. Jammer hoor. Gewoon die stoelen van de Virm4 erin, die waren immers prima.
Reputatie 1
Er is helaas nog niet veel nieuws over de revisie van de nieuwe VIRM?
Wat voor naam krijgt de nieuwe VIRM eigenlijk? VIRM Next Generation?

Komt nog bij dat ze het interieur gaan voorzien van die crappy armleuningen die ook in de DDZ zitten. Gaat lekker iedereen aan zitten pulken. Jammer hoor. Gewoon die stoelen van de Virm4 erin, die waren immers prima.

De kwaliteit is wellicht minder, maar het is wel fijner dat je een open leuning hebt. VIRM is al zo krap en zeker in drukke situaties kun je je kont niet eens een beetje over de stoelen hangen om zo wat meer ruimte te creëren 🙂 Wel jammer dat er geen tussen leuning komt, althans DDZ heeft dat niet.
Er is helaas nog niet veel nieuws over de revisie van de nieuwe VIRM?
Wat voor naam krijgt de nieuwe VIRM eigenlijk? VIRM Next Generation?

De kwaliteit is wellicht minder, maar het is wel fijner dat je een open leuning hebt. VIRM is al zo krap en zeker in drukke situaties kun je je kont niet eens een beetje over de stoelen hangen om zo wat meer ruimte te creëren 🙂 Wel jammer dat er geen tussen leuning komt, althans DDZ heeft dat niet.

In 2015 wordt begonnen met de toetsing van de engineering en het logistieke proces. (beperkte onttrekking)
De serieproductie begint in 2016 en loopt tot eind 2019.
Reputatie 3
ik vraag me af wanneer MAT64 eens wordt opgeruimd, c.q. eens een keer in de randstad wordt ingezet ivm erbuiten.
Reputatie 6
Badge
ik vraag me af wanneer MAT64 eens wordt opgeruimd, c.q. eens een keer in de randstad wordt ingezet ivm erbuiten.
De stellen uit de 800 en 900-treinstelserie worden inmiddels al gesloopt. Deze zijn over hun revisietermijn heen.

Verder zijn er nog een aantal Mat'64 stellen in de 400-treinstelserie (vanaf 441), en die rijden voornamelijk in het oosten en zuiden van het land. Dit zal wel te maken hebben dat het onderhoud wordt uitgevoerd in Maastricht. Dan zou je in de Randstad er weinig aan hebben, omdat het logistiek lastiger zal zijn om ze daarheen te brengen voor onderhoud.
Ik zat maandag nog in de 958 met mijn dienst. Ik heb alleen dienst in de 400 en 900 serie, een aantal van die 900 serie mag blijkbaar dus nog rijden. Heb er verder geen kaas van gegeten hoor, is alleen een waarneming 😉
Reputatie 1
Ik snap niet waarom de 900 worden gesloopt, naar mijn idee zijn die 'nieuwer' en 'luxer' dan de 400 serie.

Zie hier het verschil, links 900 en rechts 400 serie:
https://www.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/Vergelijking%20Plan%20V%20interieur%201.jpg
Reputatie 1
Zijn er nieuwe foto's of weetjes van de nieuwe VIRM? Het is al een lange tijd stil over deze revisie.
Ik vind de stoelen van de ICMm nog steeds het fijnste
Reputatie 2
Ik vind de stoelen van de ICMm nog steeds het fijnste Helemaal gelijk! De lekkerste stoelen die ze ook in de VIRM moeten zetten 😉
Reputatie 2
Ik moet eigenlijk heel hard huilen/overgeven van de nieuwe belijning. Het ziet er totaal niet dynamisch uit. Het geheel oogt zo ontzettend zwaar en traag. Vond t nou net zo'n mooie trein, doen ze dit...
De belijning ziet er inderdaad niet uit, op de huidige manier ziet het er veel dynamischer uit. De stoelen van ICMm vind ik het lekkerst zitten, kunnen deze niet in de virm?
Reputatie 1
Nee, die stoelen zijn te breed voor de constructie van een VIRM helaas. Ik had ook graag een leuning gezien in DDZ, maar dit kon blijkbaar ook niet doordat het dan te krap werd.

Het zullen de zelfde soort stoelen worden als DDZ, wellicht zelfs nog een stukje smaller door de constructie van VIRM.
Nee, die stoelen zijn te breed voor de constructie van een VIRM helaas. Ik had ook graag een leuning gezien in DDZ, maar dit kon blijkbaar ook niet doordat het dan te krap werd.

Het zullen de zelfde soort stoelen worden als DDZ, wellicht zelfs nog een stukje smaller door de constructie van VIRM.

Hoezo door de constructie van de VIRM?
Zijn de treinen opeens smaller geworden???
Het spoor is overal even breed, dus aan de breedte kan het niet liggen.
De lengte ook niet dus blijft de hoogte over.
De hoogte van treinen is afhankelijk of het een enkel of dubbeldekstrein is, dat is het dan ook wel want veel verder in de hoogte kun je ook niet.
Reputatie 1
Een VIRM heeft smallere zitplaatsen dan een DDZ. DDZ heeft overal dezelfde breedte, VIRM niet.

Reageer