beantwoord

Rij plank invaliden

  • 20 October 2018
  • 78 reacties
  • 5295 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Ik kan helaas niet heel veel informatie kwijt, maar wel is er een prettig en constructief gesprek geweest. Wij gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om assistentie verlening op het station Hilversum Sportpark te realiseren. Misschien kan lentevooraltijd nog wat toevoegen.
Ik kan helaas niet veel meer aan mijn antwoord toevoegen. Het is niet duidelijk wanneer het allemaal zal worden opgelost, maar dat we naar een oplossing toewerken staat vast.

@Robert B Ik snap je vraag, maar ik kan hier ook niet al te veel over kwijt. We bieden natuurlijk graag hulp, maar hedendaags wordt het steeds lastiger om dit volgens alle regels te doen. Dit zal jij ook vast mee maken op je werk.
Deze discussie gaat nu alle kanten op maar waar het eigenlijk om gaat is dat het in nederland in 2019 nog steeds niet mogelijk is om zelfstandig te reizen met de trein. Een student die naar de universiteit of school wil, die zou toch gewoon gebruik moeten kunnen maken van het station? Ook als hij of zij in een rolstoel zit...
Hoeveel stations zijn er in nederland? Meer dan 500. En op nog geen 200 kun je assistentie krijgen. Ik zou me als ns doodschamen...

ik “liep” hier zelf ook tegenaan. In mijn woonplaats mocht ik van NS niet in de trein worden geholpen. Wel een station verderop maar daar kwam geen bus zodat ik niet naar dat station kon. Bij dat andere station werd assistentieverlening gedaan door een taxichauffeur, maar die mocht niet naar ”mijn” station rijden om rolstoelers te helpen bij de trein.
De oplossing, vanuit NS en later UWV? NS bleef bij een hard ‘nee’ op mijn vraag om de taxi naar een tweede station in dezelfde stad te laten rijden. UWV was verantwoordel8jk voor voorzieningen als het reizen naar het werk niet lukte met OV. En zo betaalde UWV zonder enig probleem 3500,00 per MAAND voor taxivervoer. Voor dat bedrag hadden er heel wat perronassistenten neergezet kunnen worden!
(Ik heb inmiddels een andere oplossing gevonden want dit bedrag vond ik onverantwoord hoog)

bij revalidatiebdrijven zijn planken te koop die alle keurmerken hebben. Het zijn dezelfde kleinere planken die de NS ook gebruikt waarmee het argument van onveilig niet meer valide is.

De conducteur mag het niet omdat het niet in zijn functie omschrijving staat. Kan uren over gediscussieerd maar als je in oplossingen denkt, dan zet de NS dat er toch bij bij taakpakket??
in Londen begonnen ze 15 jaar geleden al hard te lachen toen ik vroeg naar assistentie. Iedereen op het perron helpt, de conducteur, de jongen van de schoonmaak of van de snackautomaat. Het helpen van reizigers is een taak van iedereen op het station. Simpel.

Ik heb vaak het idee dat NS er alles aan doet om reizen door rolstoelers zo moeilijk mogelijk te maken. Uren van te voren aanmelden. Ik weet vaak niet hoe laat ik weg kan van het werk. Er moet nog iets afgemaakt, er komt nog een telefoontje binnen. Dat werkt niet met 3 uur vantevoren Voor studenten zal dit ook niet werken.
de nieuwe sprinters? Met de oude reed ik er op veel stations zo in, met de nieuwe lukt dat meer. En als ik weer eens werd tegengehouden door ns omdat ik me niet had aangemeld, dan kreeg ik de reactie “dat ze niet discrimineren maar wel voor sommige doelgroepen andere regels hanteren”. Tja...

ik weet niet wat de reisroute en de mogelijkheden van deze student zijn maar wellicht kun je dit bespreken met UWV. Zij kunnen kijken naar andere mogelijkheden van bijvoorbeeld handbike of pendel bij het andere station, of dat zij contact legggen met NS om dit probleem bij werk of studie breder op te pakken.
Anders de veilige plank achterop de rolstoel bevestigen. Er zullen altijd wel andere studenten op het station zijn denk ik?
Helaas is er voor hoofdconducteurs op veel stops geen tijd om serviceverlening voor minder validen erbij te doen door de korte stops op deze stations. Ze hebben op dat moment namelijk de verantwoording voor een veilige vertrekprocedure en kunnen in die korte tijd niet ook nog de hulpmiddelen losmaken, gereed maken op de juiste plek en deze bedienen, vervolgens deze weer terugzetten en vastmaken.

Doordat dit alles te lang duurt zijn er op veel stations servicemedewerkers beschikbaar en op andere stations wordt gewerkt met opgeleide taxi chauffeurs. Helaas nog niet op alle stations inderdaad.

Het verhaal van de TS is intern aangekaart en er is naar een oplossing gezocht hiervoor, dat had u ook kunnen lezen als u het hele topic had doorgelezen.

En met de komst van de schuifplank op de verbouwde SLT treinstellen zou de TS zichzelf uit de trein kunnen rijden, dus er wordt echt wel steeds meer rekening gehouden met minder valide reizigers met schuiftredes in de sprinter treinstellen, alleen heeft het even tijd nodig voor ze allemaal zijn aangepast. Daarnaast worden ook de perrons op de juiste hoogte gebracht door ProRail.

Voor de IC treinen blijft de instaphulp nodig vanwege het hoogteverschil met de perrons.
Op 125 stations is er nu assistentie. Dat is ongeveer een kwart van alle stations in Nederland (ook de stations meegerekend waar NS niet eens rijdt). Verder dien je minimaal 1 uur van te voren aan te melden, dat is dus geen uren.

NS is wel bezig om het uit te bereiden. Zie https://nieuws.ns.nl/ns-wil-op-alle-stations-op-het-hoofdrailnet-assistentieverlening-invoeren/

Daar staat ook meer informatie in. NS is niet de enige die een rol hierin heeft, maar is ook afhankelijk van anderen.
Die 125 stations zijn stations waar assistentie beschikbaar is. Er zijn ook nog stations waar zelfstandig de trein kan worden betreden, die daar niet in mee worden geteld. In de praktijk zal dus 1/3 tot misschien zelfs 1/2 stations beschikbaar zijn.

Oplossingen zien we allemaal graag. Alleen moeten de oplossingen wel realistisch zijn. Aan het eind van de dag zal NS ook zijn centjes moeten verdienen en kan niet oneindig met bakken met geld blijven strooien. Een persoon op ieder station continu beschikbaar hebben is financieel niet haalbaar.


we zouden natuurlijk Nederland niet zijn als daar niet iets over beschreven zou zijn:

Besluit toegankelijkheid van het openbaar vervoer
De regels erachter en uitleg op websites ken ik ook. Mijn vraag is of we het dan goed moeten vinden dat gehandicapten tegengehouden worden in vrij reizen en zij niet zelfstandig naar hun werk en studie kunnen reizen.

In Zuid-Afrika waren ooit ook de regels helder op papier gezet over “zwarten en blanken” en regels voor hen in (o.a.) het openbaar vervoer. Gelukkig waren er toen mensen zo wijs om op te staan en te zeggen dat hier een groep mensen werd achtergesteld en deden ze ze daar iets aan.

En nee, ik trek hier geen vergelijking en wil ook zeker niet een zijweg in de discussie maken. Wat ik wil zeggen is dat “een besluit op papier” geen rechtvaardiging is om mensen hun recht op vrijheid van reizen te onthouden en een besluit ook herzien kan worden als het onrechtvaardig of achterhaald is.
We hebben in Nederland in de afgelopen eeuwen wel vaker besluiten teruggedraaid, toch?? Waarom dan verschuilen achter een besluit, alsof dat besluit voor eeuwig is...
Zoals in het artikel genoemd: "Als het plan doorgaat krijgen alle stations waar NS stopt en waar het perron geschikt is voor het eind van de concessieperiode 2015-2025 assistentieverlening"

De intentie is er dus om ook daadwerkelijk alle stations geschikt te maken - maar dit kost tijd en geld. Perrons moeten aangepast, voorzieningen aangepast, meer bruggen en planken, meer opleidingen, meer contracten etc etc. Je ziet ook dat er steeds meer stations worden toegevoegd. Het is een proces en dat proces is aan de gang. Alleen maar te versnellen door er (veel) meer geld tegenaan te gaan gooien. Dat gaat NS niet uit eigen zak betalen en zal dus van de belastingbetaler moeten gaan komen.
Ik doel met bovenstaande overigens op het besluit dat 125 stations met assistentie voorlopig voldoende is. NS verschuilt zich daarachter. Hoe kleine moeite is het om de taxidienst niet naar een tweede station in de stad te laten rijden, als daar studenten met een handicap in- en uit willen stappen of mensen die rolstoelafhankeoijk zijn zelfstandig het werk willen gaan?
star vast houden aan deze besluiten zorgt voor heel extra kosten. Hierboven noemde ik al het voorbeeld van duizenden euro’s per maand om iemand dan met taxi naar het werk te rijden. Er rijden dagelijks vele mensen met taxi naar studie of werk omdat ze daar met ov niet kunnen komen.
deze kosten liggen ook bij de belastingbetaler!
Als de overheid ook die taxikosten dan betaald lijkt het me geen probleem. Dat doen ze nu namelijk ook en de NS niet. Als de NS die kosten over moet gaan nemen van de overheid, dan zullen ze er niet blij mee zijn en zal het niet gebeuren. Er zal vast over gesproken zijn.
Badge +3

Oei, dat het geen reet voorstelt klopt blijkbaar niet…

https://twitter.com/TimKro/status/1458470845580468224

Met als gevolg in Arnhem…

Dat ging niet goed nee. De brug kon niet worden aangelegd omdat er geen ruimte was. (Ik had op die plek nooit mogen instappen in Deventer). Trein moest verplaaten, wat ter nauewernood geregeld kon worden. AVG'er en ik vreesden beide dat de trein naar Nijmegen zou doorrijden.

Reputatie 5
Badge
Op uw tweede vraag kan ik geen antwoord geven, maar op de eerste wel. Op station Hilversum Sportpark is geen plank aanwezig, zoals te zien is op deze kaart https://www.ns.nl/binaries/_ht_1527686648578/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/overzicht-stations-met-assistentie-verlening.pdf, maar het materieel dat op dit station stopt is wel gelijkvloers met het perron. Ik weet zeker dat een andere forumgebruiker alle vragen kan beantwoorden.
Hallo lentevooraltijd en welkom bij de NS Community,

Een conducteur mag je inderdaad niet helpen. Deze behoren alleen de activiteiten uit te voeren waarvoor ze zijn aangenomen. Je kan hiervoor onze assistentieverlening voor raadplegen.
Reputatie 1
Oké, voor de elektrische rolstoel is een inrijdplaat nodig. Assitentieverlening heb ik geraadpleegd, maar is niet mogelijk op station Hilversum sportpark. Onbegrijpelijk dat de conducteurs niet even mochen helpen. De betreffende student heeft inmiddels zelf een inrijdplaat gekocht. Alleen wanneer de ns hem niet wil helpen, kan hij dus niet zelfstandig naar school. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
We hadden dit natuurlijk liever anders gezien, maar het is helaas niet mogelijk om op elk station assistentie te verlenen.
Reputatie 1
Duidelijk, jammer, ik vind dit persoonlijk niet helemaal in deze tijd passen. Minder valide willen zoveel mogelijk zelfstandig zijn en eigenlijk is dat in dit geval zoals het er nu uitziet dus niet mogelijk. Het is een student die gemotiveerd is om zijn opleiding te doen en juiste om zijn beperkingen een school dichtbij een station heeft gekozen. Dit om een deel zelfstandig te kunnen zijn. Is er wellicht een oplossing vanuit de NS mogelijk in deze kwestie?
Ik ben bang dat er niet veel aan gedaan kan worden. Alsnog wil ik wel kijken of ik intern nog een ingang kan vinden. Zou je mij een privébericht willen sturen, lentevooraltijd. Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken.
Tja, bureaucratie, regelneverij en veiligheids-extremisme beheersen de spoorwereld in Nederland.
Een ieder is aangenomen om zijn werkzaamheden uit te voeren. Assistentie verlenen behoort niet tot het takenpakket van een conducteur. gelukkig gebeurt het vaker wel dan niet dat een collega van mij deze assistentie biedt. We kunnen alleen geen toezegging doen dat een conducteur dit behoort te doen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat denk ik ook meespeelt is dat zo'n zelf aangeschafte plank niet voldoet aan de veiligheidseisen die de door NS gebruikte bruggen wel hebben. Dus als er onverhoopt iets misgaat is de conducteur denk ik inderdaad aansprakelijk wanneer deze helpt.

Nu rijden er vanaf H'sum Sportpark SLT's die de komende jaren worden voorzien van toiletten en uitschuiftredes bij het rolstoelgedeelte. Dan is een plank niet meer nodig. Daar heeft deze leerling op dit moment alleen nog niet zo veel aan helaas.
Wat denk ik ook meespeelt is dat zo'n zelf aangeschafte plank niet voldoet aan de veiligheidseisen die de door NS gebruikte bruggen wel hebben.
Het nadeel van die NS bruggen is dat ze zo lomp en onhandig zijn dat het inladen al gauw een paar minuten duurt. Op een intercitystation is dat nog op te vangen maar op sprinterstations leidt dat gelijk tot vertragingen.
Reputatie 7
Badge +3
Veel sprinterstations hebben geen assistentie verlening, dat is ook de reden dat TS de vraag stelt.
Bij deze vraag gaat het niet om of het gebruik van de NS brug tijd kost, maar het feit dat op het station in kwestie deze niet aanwezig is.
Veel sprinterstations hebben geen assistentie verlening, dat is ook de reden dat TS de vraag stelt.
Bij deze vraag gaat het niet om of het gebruik van de NS brug tijd kost, maar het feit dat op het station in kwestie deze niet aanwezig is.

Dat begrijp ik, maar het punt is dat lompe bruggen niet even snel te bedienen zijn door een conducteur of machinist en dat je daar extra personeel voor nodig hebt. En dat is weer onbetaalbaar want dan moet je 24/7 op ieder klein stationnetje personeel gaan stationeren terwijl op de meeste van die stations zelden of nooit een rolstoeler instapt. Het Duitse systeem met een eenvoudige opklapbare rijplank die in de trein mee kan is daarom veel praktischer.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer alle sprinters een gelijkvloerse instap en een uitschuiftrede hebben is zo'n opklapbare rijplank niet nodig.
Dan heb je ook niet op ieder klein stationnetje een brug en personeel nodig.
@Tamzin, voor een SLT is het een kleine rijplank welke je zo met 1 hand kan tillen, de brug is voor andere treinen met meer hoogteverschil benodigd. Helaas duurt het nog even voordat alle SLT treinstellen een schuiftrede zullen hebben want dan is het probleem voor dit materieel ook opgelost en is een extra plank niet meer nodig.

Reageer