Beste antwoord door Erryt NS
Bekijk origineelRij plank invaliden
Reputatie 1
Ik heb een student op school en die geeft aan dat er op Station Hilversum Sportpark geen inrijdplaat voor een rolstoelgebruikers is. De NS wilde er niet een aanschaffen en hij heeft er nu zelf een gekocht. Nu heeft hij een volgend probleem. Volgens de NS mag de conducteur niet helpen met de plaat neerleggen wegens aansprakelijkheid. Mijn vraag. Klopt dit verhaal: 1) geen inrijdplaat voor rolstoelgebruikers op Hilversum Sportpark aanwezig? 2) mag een conducteur inderdaad niet helpen wanneer iemand een eigen inrijdplaat heeft? Groet Peter
Bladzijde 4 / 4
A
Een tijdje geleden heb ik iemand met een rollator de trein in geholpen, deze meneer was behoorlijk aan het hannesen en toen de voorste wieltjes net niet op de uitgeschoven treeplank van de trein kwamen ben ik er naartoe gelopen. Maar toen ik daar net aankwam vond de conducteur het nodig om al op zijn fluitje te blazen, het zal hem wel te lang geduurd hebben. Hij stond overigens 2 deuren verder, geen wereldafstand om te missen dat er iemand moeite heeft met instappen. Hierover heb ik wel een klacht ingediend maar het antwoord blijft vooralsnog uit. Wel kreeg ik al een enquête of ik tevreden was over de dienstverlening 😞
De vraag waarom de NS anno 2019 nog steeds reizigers met een beperking tegenwerkt in het zelfstandig reizen, wordt niet opgepakt.
Uren van tevoren moeten aanmelden. Nooit spontaan ergens kunnen vertrekken. Maar naar 125 stations kunnen als je assistentie nodig hebt. Niet zelfstandig naar je werk of studie kunnen reizen.
Iedereen lijkt dit maar normaal te vinden. Ik denk dat als ze deze regel voor iedereen zouden instellen (minder stations en ver vantevoren aanmelden) er een rel losbarst. Gehandicapten moeten dankbaar zijn voor deze "service"??
De eerste veranderingen kunnen worden ingezet door conducteurs. ZIJ kunnen binnen de organisatie aankaarten te gaan voor vrijheid van reizen en voor serviceverlening. ZIJ kunnen het gesprek aangaan om service aan gehandicapten bij hun taakpakket te laten zetten.
Als groep kunnen zij iets. Als eenling met de rolstoel mag je al blij zijn als je een standaardbrief terugkrijgt van NS.
Hoe is het voor conducteurs, om gehandicapten uren op het station te laten staan wachten op perronassistentie, om de hierboven genoemde man met rollator te zeggen dat je niet gaat helpen? Hoe voelt het dat zo'n student waar het hier in het topic om gaat niet gewoon naar zijn studie kan?
Als dat rot voelt, kaart het gezamenlijk aan binnen het bedrijf!!
NS is wel bezig om het uit te bereiden. Zie https://nieuws.ns.nl/ns-wil-op-alle-stations-op-het-hoofdrailnet-assistentieverlening-invoeren/
Daar staat ook meer informatie in. NS is niet de enige die een rol hierin heeft, maar is ook afhankelijk van anderen.
Een kwart van de stations is wel erg weinig. Hierdoor is het dus onmogelijk voor studenten en werknemers om zelfstandig naar het werk te reizen...
aanmeldtijd is MINIMAAL een uur vantevoren. En dan voor sommige stations, of bij drukte wordt het toch echt uren is mijn ervaring. Ook gehandicapten willen graag naar huis na het werk, of eerder weg bij het strand als het regent, of om wat voor reden dan ook in de trein gaan wanneer het uitkomt. Gewoon, net als ieder ander...
en die nieuwe sprinters? In de oude rolde ik er makkelijker in dan in de nieuwe.
we kunnen blijven hameren op regels en oorzaken maar hoe veel verder kunnen we komen als we kijken naar OPLOSSINGEN. Als de conducteur het niet kan doen vanwege tijdgebrek, laat dan iemand van de koffiebar de assistentie verlenen. Als de instaptijd te kort is, dan is dat een probleem dat opgelost kan worden. (Na aanmelden is de instaptijd net zo kort, ik zie daarin dan ook het probleem niet).
Bladzijde 4 / 4
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.