beantwoord

Rij plank invaliden

  • 20 October 2018
  • 78 reacties
  • 5295 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Een tijdje geleden heb ik iemand met een rollator de trein in geholpen, deze meneer was behoorlijk aan het hannesen en toen de voorste wieltjes net niet op de uitgeschoven treeplank van de trein kwamen ben ik er naartoe gelopen. Maar toen ik daar net aankwam vond de conducteur het nodig om al op zijn fluitje te blazen, het zal hem wel te lang geduurd hebben. Hij stond overigens 2 deuren verder, geen wereldafstand om te missen dat er iemand moeite heeft met instappen. Hierover heb ik wel een klacht ingediend maar het antwoord blijft vooralsnog uit. Wel kreeg ik al een enquête of ik tevreden was over de dienstverlening 😞

bij revalidatiebedrijven zijn planken te koop die alle keurmerken hebben. Het zijn dezelfde kleinere planken die de NS ook gebruikt waarmee het argument van onveilig niet meer valide is.Maar ook hier weer mogen er niet zelfstandig door onbevoegden een plank worden neergelegd (ik help wel gewoon ook al "behoort dit niet tot het takenpakket van de HC" 😉) dit ivm eventuele materieelschade aan de trein die kan worden opgelopen.


De vraag waarom de NS anno 2019 nog steeds reizigers met een beperking tegenwerkt in het zelfstandig reizen, wordt niet opgepakt.
Uren van tevoren moeten aanmelden. Nooit spontaan ergens kunnen vertrekken. Maar naar 125 stations kunnen als je assistentie nodig hebt. Niet zelfstandig naar je werk of studie kunnen reizen.
Iedereen lijkt dit maar normaal te vinden. Ik denk dat als ze deze regel voor iedereen zouden instellen (minder stations en ver vantevoren aanmelden) er een rel losbarst. Gehandicapten moeten dankbaar zijn voor deze "service"??

De eerste veranderingen kunnen worden ingezet door conducteurs. ZIJ kunnen binnen de organisatie aankaarten te gaan voor vrijheid van reizen en voor serviceverlening. ZIJ kunnen het gesprek aangaan om service aan gehandicapten bij hun taakpakket te laten zetten.
Als groep kunnen zij iets. Als eenling met de rolstoel mag je al blij zijn als je een standaardbrief terugkrijgt van NS.

Hoe is het voor conducteurs, om gehandicapten uren op het station te laten staan wachten op perronassistentie, om de hierboven genoemde man met rollator te zeggen dat je niet gaat helpen? Hoe voelt het dat zo'n student waar het hier in het topic om gaat niet gewoon naar zijn studie kan?
Als dat rot voelt, kaart het gezamenlijk aan binnen het bedrijf!!
Op 125 stations is er nu assistentie. Dat is ongeveer een kwart van alle stations in Nederland (ook de stations meegerekend waar NS niet eens rijdt). Verder dien je minimaal 1 uur van te voren aan te melden, dat is dus geen uren.

NS is wel bezig om het uit te bereiden. Zie https://nieuws.ns.nl/ns-wil-op-alle-stations-op-het-hoofdrailnet-assistentieverlening-invoeren/

Daar staat ook meer informatie in. NS is niet de enige die een rol hierin heeft, maar is ook afhankelijk van anderen.


Een kwart van de stations is wel erg weinig. Hierdoor is het dus onmogelijk voor studenten en werknemers om zelfstandig naar het werk te reizen...

aanmeldtijd is MINIMAAL een uur vantevoren. En dan voor sommige stations, of bij drukte wordt het toch echt uren is mijn ervaring. Ook gehandicapten willen graag naar huis na het werk, of eerder weg bij het strand als het regent, of om wat voor reden dan ook in de trein gaan wanneer het uitkomt. Gewoon, net als ieder ander...

en die nieuwe sprinters? In de oude rolde ik er makkelijker in dan in de nieuwe.

we kunnen blijven hameren op regels en oorzaken maar hoe veel verder kunnen we komen als we kijken naar OPLOSSINGEN. Als de conducteur het niet kan doen vanwege tijdgebrek, laat dan iemand van de koffiebar de assistentie verlenen. Als de instaptijd te kort is, dan is dat een probleem dat opgelost kan worden. (Na aanmelden is de instaptijd net zo kort, ik zie daarin dan ook het probleem niet).

Reageer