Rij plank invaliden | NS Community
beantwoord

Rij plank invaliden

  • 20 October 2018
  • 78 reacties
  • 5289 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb een student op school en die geeft aan dat er op Station Hilversum Sportpark geen inrijdplaat voor een rolstoelgebruikers is. De NS wilde er niet een aanschaffen en hij heeft er nu zelf een gekocht. Nu heeft hij een volgend probleem. Volgens de NS mag de conducteur niet helpen met de plaat neerleggen wegens aansprakelijkheid. Mijn vraag. Klopt dit verhaal: 1) geen inrijdplaat voor rolstoelgebruikers op Hilversum Sportpark aanwezig? 2) mag een conducteur inderdaad niet helpen wanneer iemand een eigen inrijdplaat heeft? Groet Peter
icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 January 2019, 11:37

Bekijk origineel

78 reacties

Reputatie 5
Badge
Op uw tweede vraag kan ik geen antwoord geven, maar op de eerste wel. Op station Hilversum Sportpark is geen plank aanwezig, zoals te zien is op deze kaart https://www.ns.nl/binaries/_ht_1527686648578/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/overzicht-stations-met-assistentie-verlening.pdf, maar het materieel dat op dit station stopt is wel gelijkvloers met het perron. Ik weet zeker dat een andere forumgebruiker alle vragen kan beantwoorden.
Hallo lentevooraltijd en welkom bij de NS Community,

Een conducteur mag je inderdaad niet helpen. Deze behoren alleen de activiteiten uit te voeren waarvoor ze zijn aangenomen. Je kan hiervoor onze assistentieverlening voor raadplegen.
Reputatie 1
Oké, voor de elektrische rolstoel is een inrijdplaat nodig. Assitentieverlening heb ik geraadpleegd, maar is niet mogelijk op station Hilversum sportpark. Onbegrijpelijk dat de conducteurs niet even mochen helpen. De betreffende student heeft inmiddels zelf een inrijdplaat gekocht. Alleen wanneer de ns hem niet wil helpen, kan hij dus niet zelfstandig naar school. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
We hadden dit natuurlijk liever anders gezien, maar het is helaas niet mogelijk om op elk station assistentie te verlenen.
Reputatie 1
Duidelijk, jammer, ik vind dit persoonlijk niet helemaal in deze tijd passen. Minder valide willen zoveel mogelijk zelfstandig zijn en eigenlijk is dat in dit geval zoals het er nu uitziet dus niet mogelijk. Het is een student die gemotiveerd is om zijn opleiding te doen en juiste om zijn beperkingen een school dichtbij een station heeft gekozen. Dit om een deel zelfstandig te kunnen zijn. Is er wellicht een oplossing vanuit de NS mogelijk in deze kwestie?
Ik ben bang dat er niet veel aan gedaan kan worden. Alsnog wil ik wel kijken of ik intern nog een ingang kan vinden. Zou je mij een privébericht willen sturen, lentevooraltijd. Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken.
Reputatie 6
Hallo lentevooraltijd en welkom bij de NS Community,

Een conducteur mag je inderdaad niet helpen. Deze behoren alleen de activiteiten uit te voeren waarvoor ze zijn aangenomen. Je kan hiervoor onze assistentieverlening voor raadplegen.


De stations toegankelijk maken en een vervoerder die passagiers niet helpt.....
Ik zag laatst toch echt een conducteur een jonge dame met 2 kinderen een kinderwagen en een flinke koffer helpen met instappen.... deed hij dat omdat ze er leuk uitzag of omdat hij anders niet op tijd kon vertrekken?
Het is te hopen dat er veel passagiers zijn die net voor het vertrek de conducteur aanspreken: "Conducteur, er staat nog iemand met een rolstoel die ook nog mee moet"
Hoe vaak hij/zij dan durft te antwoorden "Ik mag een passagier de trein niet in helpen." weet ik niet, wat ik wel weet is dat hij/zij op weinig begrip hoeft te rekenen bij veel passagiers.
Waarom er geen vaste automatische instaplift is op elk perron. Gewoon, overal en altijd bij de eerste deur. Of denkt de NS dat zijn machinisten niet capabel zijn om binnen een paar centimeter nauwkeurig te stoppen en ze alleen op rode en groene seinen kunnen reageren?
Tja, bureaucratie, regelneverij en veiligheids-extremisme beheersen de spoorwereld in Nederland.
Een ieder is aangenomen om zijn werkzaamheden uit te voeren. Assistentie verlenen behoort niet tot het takenpakket van een conducteur. gelukkig gebeurt het vaker wel dan niet dat een collega van mij deze assistentie biedt. We kunnen alleen geen toezegging doen dat een conducteur dit behoort te doen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat denk ik ook meespeelt is dat zo'n zelf aangeschafte plank niet voldoet aan de veiligheidseisen die de door NS gebruikte bruggen wel hebben. Dus als er onverhoopt iets misgaat is de conducteur denk ik inderdaad aansprakelijk wanneer deze helpt.

Nu rijden er vanaf H'sum Sportpark SLT's die de komende jaren worden voorzien van toiletten en uitschuiftredes bij het rolstoelgedeelte. Dan is een plank niet meer nodig. Daar heeft deze leerling op dit moment alleen nog niet zo veel aan helaas.
Wat denk ik ook meespeelt is dat zo'n zelf aangeschafte plank niet voldoet aan de veiligheidseisen die de door NS gebruikte bruggen wel hebben.
Het nadeel van die NS bruggen is dat ze zo lomp en onhandig zijn dat het inladen al gauw een paar minuten duurt. Op een intercitystation is dat nog op te vangen maar op sprinterstations leidt dat gelijk tot vertragingen.
Reputatie 7
Badge +3
Veel sprinterstations hebben geen assistentie verlening, dat is ook de reden dat TS de vraag stelt.
Bij deze vraag gaat het niet om of het gebruik van de NS brug tijd kost, maar het feit dat op het station in kwestie deze niet aanwezig is.
Veel sprinterstations hebben geen assistentie verlening, dat is ook de reden dat TS de vraag stelt.
Bij deze vraag gaat het niet om of het gebruik van de NS brug tijd kost, maar het feit dat op het station in kwestie deze niet aanwezig is.

Dat begrijp ik, maar het punt is dat lompe bruggen niet even snel te bedienen zijn door een conducteur of machinist en dat je daar extra personeel voor nodig hebt. En dat is weer onbetaalbaar want dan moet je 24/7 op ieder klein stationnetje personeel gaan stationeren terwijl op de meeste van die stations zelden of nooit een rolstoeler instapt. Het Duitse systeem met een eenvoudige opklapbare rijplank die in de trein mee kan is daarom veel praktischer.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer alle sprinters een gelijkvloerse instap en een uitschuiftrede hebben is zo'n opklapbare rijplank niet nodig.
Dan heb je ook niet op ieder klein stationnetje een brug en personeel nodig.
@Tamzin, voor een SLT is het een kleine rijplank welke je zo met 1 hand kan tillen, de brug is voor andere treinen met meer hoogteverschil benodigd. Helaas duurt het nog even voordat alle SLT treinstellen een schuiftrede zullen hebben want dan is het probleem voor dit materieel ook opgelost en is een extra plank niet meer nodig.
Wanneer alle sprinters een gelijkvloerse instap en een uitschuiftrede hebben is zo'n opklapbare rijplank niet nodig. Dan heb je ook niet op ieder klein stationnetje een brug en personeel nodig.
Ik zie in Den Bosch nog wel eens iemand in een rolstoel proberen zonder hulp een SLT in te komen maar in veel gevallen lukt dat toch maar moeizaam of niet. Gelijkvloers wijkt dan toch 1 of 2 centimeter af en het knopje van de deurbediening is voor sommigen moeilijk bereikbaar. In de meeste geeft een medereiziger dan wel een duwtje maar toch.
Reputatie 7
Badge +3
Het valt me wel soms op dat (nog) niet alle perrons even hoog zijn. Gister stapte ik geheel ongepland uit op Leiden Centraal uit de sprinter (zo verdiept in mijn boek dat ik De Vink gemist heb) en daar is het perron waar ik uitstapte net iets hoger dan op bv De Vink wat vorig jaar op gelijke hoogte met de gelijkvloerse sprinters gebracht is.

Worden perrons die nu nog lager/hoger zijn ook nog op hoogte gebracht? Of wordt dat beetje hoogteverschil in de toekomst door de uitschuiftrede overbrugd?
Dat is voor het leeuwendeel al gebeurt maar die laatste afwijking van 1 of 2 centimeter zul je vrees ik houden. Sporen of perrons verzakken soms toch weer een enkele centimeter.
h
@lentevooraltijd: ik weet dat het niet ideaal is, maar is het voor hem een optie om in Hilversum (hoofdstation) uit te stappen en vanaf daar de reguliere bus naar Sportpark te nemen?

@Momo: het is de bedoeling dat de perronhoogtes in Leiden worden aangepast. Zie hiervoor https://www.prorail.nl/projecten/sporen-leiden-centraal

@lentevooraltijd: ik weet dat het niet ideaal is, maar is het voor hem een optie om in Hilversum (hoofdstation) uit te stappen en vanaf daar de reguliere bus naar Sportpark te nemen?

@Momo: het is de bedoeling dat de perronhoogtes in Leiden worden aangepast. Zie hiervoor
https://www.prorail.nl/projecten/sporen-leiden-centraal
Reputatie 7
Badge +3
Dank voor de info VIRM.
Eerlijk gezegd had ik dit artikel al eens gelezen maar blijkbaar alleen onthouden dat ProRail wissels, rails, dwarsliggers, ballast en bovenleiding zou gaan vervangen.

Maar als ik het goed lees wordt op Leiden niet het perron zelf opgehoogd zoals op De Vink wel gebeurd is, maar de hoogte van de sporen aangepast. Resultaat is dan natuurlijk hetzelfde en wanneer rails, dwarsliggers en ballast toch al vervangen worden is het makkelijk om het spoor een paar centimeter hoger te maken.
Daarom passen we op Leiden Centraal de ligging van de sporen aan ten opzichte van de perrons. Op deze manier komen de perrons op dezelfde hoogte als de vloer van de nieuwe treinen. Instappen wordt hierdoor een stuk makkelijker.
Ik zou mijn handen er inderdaad ook niet aan branden. Inderdaad met wat Tamzin zegt, het geval van de schade claim. Het is onaangekondigd, het zit niet in het takenpakket, het is met een ongekeurde en onverzekerde brug, op een sprinterstation met korte haltering...

Het lijkt me overigens ook niet verstandig met een eigen oprijplaat te gaan werken. Het is een leuk idee, maar niet echt veilig. Een SLT heeft automatisch sluitende deuren, die je gaat forceren op het moment dat er een plank tussen komt te liggen. Het systeem wil namelijk na een x aantal seconden dicht. Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide, waardoor het zomaar zou kunnen zijn dat deze in de vertrekprocedure tussen de deuren komt te zitten. Dit is niet de bedoeling en de conducteur hoort daar goed op te letten - maar met zulke dingen kan je maar beter veilig genoeg zijn.

Bij een assistentieverlening die geregeld is - krijgt de conducteur altijd van te voren een berichtje. Door middel van een sleutel kan de deur op openblijven gezet worden. Degene die de plaatsing doet, zal ook altijd aangeven dat hij/zij klaar is met de werkzaamheden.

Dat niet op elk station assistentieverlening aanwezig is, is jammer, maar ook begrijpelijk. Er kan inderdaad niet op elk station continu iemand aanwezig zijn voor een plaatsing. Dat is niet te betalen.
Hoe dit nu vaak is opgelost is met een plaatsing door een taxi-chauffeur uit de regio, die daarvoor opgeleid is en de juiste apparatuur heeft. Maar ook die oplossing heeft zijn negatieve kanten.

Al met al, het is heel vervelend voor de reiziger die zo niet de trein in komt, maar een oplossing is ook niet 1-2-3 geregeld.
Reputatie 1
Ik heb tot nu toe de reacties gelezen. Merk dat mijn bericht tot redelijk veel reacties leidt. Natuurlijk kunnen we rationeel blijven reageren (regeltjes, ect. etc.), maar hier gaat het om een student van mijn school die gewoon lekker met de maatschappij wil mee doen. Opmerkingen als "niet op elk station continu iemand aanwezig zijn voor een plaatsing" vind ik echt vreselijk. Buiten het feit dat de NS vorige jaar 24 miljoen winst maakte, is openbaar vervoer, de trein min of meer een monopolie in Nederland en heeft men geen keus. Voor de inrijdplank is de studenten overigens met zijn vader door het land gereden om de juiste te vinden. Daarnaast vind ik gastvrijheid een rol spelen, je helpt een ouder of een invalide ongeacht wat er in je takenpakket staat. Van aansprakelijkheid kan je als NS overigens af wanneer je bij het abonnement van deze student een formulier laat tekenen. Dus denken in oplossingen is wat ik wens en hoop. Nu heeft de student zelf een inrijdplank gekocht en wordt niet geholpen. En ja, wij als school laten deze jongen niet vallen. Indien het lukt (drukte we zijn een grote school), loopt er nu een beveiliger van school met hem mee om hem te helpen. Daarnaast zijn er begane medestudenten met een hart voor hun medestudent die helpen. Overigens wil ik ook nog opmerken dat station Sportpark geen "rustig" station is, behalve onze school (5500 studenten) zijn er grote bedrijven gevestigd zoals Nike Europa. De NS wil met mij nu mailen via PB, prima, maar ik zal de uitkomsten openbaar maken. De student heeft tot nu toe nl. steeds zelf contact met de NS gezocht en krijgt alleen maar "nee" als antwoord. Wordt vervolgd.
Reputatie 6
Ik zou mijn handen er inderdaad ook niet aan branden. Inderdaad met wat Tamzin zegt, het geval van de schade claim. Het is onaangekondigd, het zit niet in het takenpakket, het is met een ongekeurde en onverzekerde brug, op een sprinterstation met korte haltering...

Als je je onmenselijk op wilt stellen is er altijd wel een excuus

Het lijkt me overigens ook niet verstandig met een eigen oprijplaat te gaan werken. Het is een leuk idee, maar niet echt veilig. Een SLT heeft automatisch sluitende deuren, die je gaat forceren op het moment dat er een plank tussen komt te liggen. Het systeem wil namelijk na een x aantal seconden dicht. Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide, waardoor het zomaar zou kunnen zijn dat deze in de vertrekprocedure tussen de deuren komt te zitten. Dit is niet de bedoeling en de conducteur hoort daar goed op te letten - maar met zulke dingen kan je maar beter veilig genoeg zijn.


Ook een lift heeft automatisch sluitende deuren, die pletten iemand niet en gaan ook niet stuk als er wat tussen komt. Ik heb jaren met machines gewerkt waar beveiligingen op zaten die al op een velletje papier reageerden. Technische oplossingen zijn heel goed mogelijk het is dus gewoon een constructiefout of onwil.
Je opmerking : "Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide...……."

Als dit de mentaliteit van een deel van het NS personeel is.....

Bij een assistentieverlening die geregeld is - krijgt de conducteur altijd van te voren een berichtje. Door middel van een sleutel kan de deur op openblijven gezet worden. Degene die de plaatsing doet, zal ook altijd aangeven dat hij/zij klaar is met de werkzaamheden.

Dat niet op elk station assistentieverlening aanwezig is, is jammer, maar ook begrijpelijk. Er kan inderdaad niet op elk station continu iemand aanwezig zijn voor een plaatsing. Dat is niet te betalen.
Hoe dit nu vaak is opgelost is met een plaatsing door een taxi-chauffeur uit de regio, die daarvoor opgeleid is en de juiste apparatuur heeft. Maar ook die oplossing heeft zijn negatieve kanten.


Al met al, het is heel vervelend voor de reiziger die zo niet de trein in komt, maar een oplossing is ook niet 1-2-3 geregeld.


Wie problemen zoekt in plaats van naar oplossingen te zoeken...… Als het allemaal geld zou kosten.... De busjes van de bejaardensoos, de buurtbussen... allemaal bestuurd door vrijwilligers (voor een kop koffie of een gratis buskaart)
Ik heb nog wel een ontwerp voor een voor een kleine, eenvoudige rolstoel lift die door bijna iedereen te bedienen is.
@Philned @lentevooraltijd
Wat u beiden niet lijken te beseffen is dat NS een gewoon bedrijf is dat zijn eigen broek moet ophouden en geen sociale voorziening is die geld mag kosten zoals zorg, onderwijs, politie, etc. De 24 miljoen winst van afgelopen jaar is voor een bedrijf van de omvang van NS ver onder maat en heeft er ook toe geleid dat banken NS minder geld willen lenen voor nieuw materieel en dat NS vanwege het risico op wanbetaling daarvoor ook nog een hogere rente moet betalen. Het gemak waarmee mensen hier vaak roepen dat NS maar weer even extra blikken personeel moet open trekken gaat mijns inziens dan ook aan de realiteit voorbij.

Het verhaal dat NS van de aansprakelijkheid af zou kunnen komen door de student een formulier te laten tekenen snijdt geen hout aangezien rechters dergelijke verklaringen niet erkennen omdat ze in strijd zijn met de wet.
Reputatie 5

Ik snap je punt, maar het klopt niet. Een ieder is aangenomen om zijn werkzaamheden uit te voeren. Assistentie verlenen behoort niet tot het takenpakket van een conducteur. gelukkig gebeurt het vaker wel dan niet dat een collega van mij deze assistentie biedt. We kunnen alleen geen toezegging doen dat een conducteur dit behoort te doen.Of het nou gaat om een rolstoelgebruiker die even een helpende hand nodig heeft, of een bejaarde dame die wat hulp kan gebruiken, dan hélp je als conducteur. En geen gezeur van "het staat niet in mijn takenpakket, dus ik kijk de andere kant op". Mijn god, als het assisteren van passagiers NIET tot de taken van conducteurs behoort, wat dan wél? Controleren blijkbaar ook niet, want je ziet ze zelden in de trein. Alleen maar het fluiten bij vertrek en dan weer zo snel mogelijk in het eigen hok met koffie en tijdschrift? Is dat het dan wat we tegenwoordig van conducteurs mogen verwachten?

Schandalig is het, en schandalig blijft het.

Je hebt geen idee waar je over praat man, sorry dat ik het zeg. Het enige wat jij schijnbaar kan is continu de NS afzeiken zonder dat je er ook maar een beetje onderzoek naar doet. Het helpen met een rijplank mogen conducteurs niet doen ivm met aansprakelijkheid, want als er wat mis gaat dan is de beste conducteur spreekwoordelijk de sjaak. Dat is helaas de realiteit.

Bij de albert heijn mag je ook de vrachtwagen niet meer laden en lossen zonder dat je daar de e-cursus voor hebt gevolgd vanwege een stukje bewustwording. Nu mag je dat onzin vinden, maar dan kan je nog wel normaal doen, niet alles is meer zoals vroeger.

Reageer