Rij plank invaliden
Oei, dat het geen reet voorstelt klopt blijkbaar niet…
https://twitter.com/TimKro/status/1458470845580468224
Met als gevolg in Arnhem…
Dat ging niet goed nee. De brug kon niet worden aangelegd omdat er geen ruimte was. (Ik had op die plek nooit mogen instappen in Deventer). Trein moest verplaaten, wat ter nauewernood geregeld kon worden. AVG'er en ik vreesden beide dat de trein naar Nijmegen zou doorrijden.
Dat is wel herkenbaar dat stukje doorrijden vanwege een AVG
Ik heb het ook 2x voor elkaar gekregen dat de brug niet pastte omdat de deur precies uitkwam bij een paal op het perron waardoor de brug niet goed neergezet kon worden. Beide keren de trein (na kort sluiten van de deuren) iets verder gereden zodat de AVG er wel uit kon.
Oei, dat het geen reet voorstelt klopt blijkbaar niet…
https://twitter.com/TimKro/status/1458470845580468224
Met als gevolg in Arnhem…
Dat ging niet goed nee. De brug kon niet worden aangelegd omdat er geen ruimte was. (Ik had op die plek nooit mogen instappen in Deventer). Trein moest verplaaten, wat ter nauewernood geregeld kon worden. AVG'er en ik vreesden beide dat de trein naar Nijmegen zou doorrijden.
Er zijn dingen die vrijwel zonder kosten kunnen. Bij buurtbussen zijn de chauffeurs vrijwilliger, dus dat kost niets. Zoiets zou de NS ook kunnen proberen.
Oud topic, maar die kant lijkt het wel op te gaan, zie https://www.nieuwnieuws.nl/5151930/ns-zet-personeel-op-straat-om-ze-te-vervangen-door-65-plussers Niet echt vrijwilligers (want het is betaald werk).
Vraag me trouwens af waarom iemand de AOW leeftijd bereikt zou moeten hebben voor deze functie?
Het werk zelf stelt niet zo zoveel voor begreep ik van twee HC’s die het eens gedaan hebben:
Tijdje terug samen met @CBacola op Ddr iemand geholpen met bhv die brug. Stelt geen ene reet voor..
Maar alleen omdat er geen plp aanwezig was. Kostte wel een hoop tijd, brug 50 mrt verderop halen, mevr eruit halen en de brug weer terugbrengen. Vraag me af hoe veilig het is om gepensioneerden dit te laten doen.
star vast houden aan deze besluiten zorgt voor heel extra kosten. Hierboven noemde ik al het voorbeeld van duizenden euro’s per maand om iemand dan met taxi naar het werk te rijden. Er rijden dagelijks vele mensen met taxi naar studie of werk omdat ze daar met ov niet kunnen komen.
deze kosten liggen ook bij de belastingbetaler!
De intentie is er dus om ook daadwerkelijk alle stations geschikt te maken - maar dit kost tijd en geld. Perrons moeten aangepast, voorzieningen aangepast, meer bruggen en planken, meer opleidingen, meer contracten etc etc. Je ziet ook dat er steeds meer stations worden toegevoegd. Het is een proces en dat proces is aan de gang. Alleen maar te versnellen door er (veel) meer geld tegenaan te gaan gooien. Dat gaat NS niet uit eigen zak betalen en zal dus van de belastingbetaler moeten gaan komen.
In Zuid-Afrika waren ooit ook de regels helder op papier gezet over “zwarten en blanken” en regels voor hen in (o.a.) het openbaar vervoer. Gelukkig waren er toen mensen zo wijs om op te staan en te zeggen dat hier een groep mensen werd achtergesteld en deden ze ze daar iets aan.
En nee, ik trek hier geen vergelijking en wil ook zeker niet een zijweg in de discussie maken. Wat ik wil zeggen is dat “een besluit op papier” geen rechtvaardiging is om mensen hun recht op vrijheid van reizen te onthouden en een besluit ook herzien kan worden als het onrechtvaardig of achterhaald is.
We hebben in Nederland in de afgelopen eeuwen wel vaker besluiten teruggedraaid, toch?? Waarom dan verschuilen achter een besluit, alsof dat besluit voor eeuwig is...
Oplossingen zien we allemaal graag. Alleen moeten de oplossingen wel realistisch zijn. Aan het eind van de dag zal NS ook zijn centjes moeten verdienen en kan niet oneindig met bakken met geld blijven strooien. Een persoon op ieder station continu beschikbaar hebben is financieel niet haalbaar.
we zouden natuurlijk Nederland niet zijn als daar niet iets over beschreven zou zijn:
Besluit toegankelijkheid van het openbaar vervoer
Oplossingen zien we allemaal graag. Alleen moeten de oplossingen wel realistisch zijn. Aan het eind van de dag zal NS ook zijn centjes moeten verdienen en kan niet oneindig met bakken met geld blijven strooien. Een persoon op ieder station continu beschikbaar hebben is financieel niet haalbaar.
Eerder schreef je dat je voor 3500 euro taxikosten hebt en daar makkelijk 1 persoon voor kan wegzetten. Voor 8u per dag en 40 uur per week gaat dat vast lukken op 1 station, maar dan kun je nog een groot deel van de dag niet reizen en blijft het beperkt tot dat ene station.
Soms zijn snelle oplossingen nu eenmaal niet mogelijk. En tot die tijd is ben je op de huidige werkwijze aangewezen.
NS is wel bezig om het uit te bereiden. Zie https://nieuws.ns.nl/ns-wil-op-alle-stations-op-het-hoofdrailnet-assistentieverlening-invoeren/
Daar staat ook meer informatie in. NS is niet de enige die een rol hierin heeft, maar is ook afhankelijk van anderen.
Een kwart van de stations is wel erg weinig. Hierdoor is het dus onmogelijk voor studenten en werknemers om zelfstandig naar het werk te reizen...
aanmeldtijd is MINIMAAL een uur vantevoren. En dan voor sommige stations, of bij drukte wordt het toch echt uren is mijn ervaring. Ook gehandicapten willen graag naar huis na het werk, of eerder weg bij het strand als het regent, of om wat voor reden dan ook in de trein gaan wanneer het uitkomt. Gewoon, net als ieder ander...
en die nieuwe sprinters? In de oude rolde ik er makkelijker in dan in de nieuwe.
we kunnen blijven hameren op regels en oorzaken maar hoe veel verder kunnen we komen als we kijken naar OPLOSSINGEN. Als de conducteur het niet kan doen vanwege tijdgebrek, laat dan iemand van de koffiebar de assistentie verlenen. Als de instaptijd te kort is, dan is dat een probleem dat opgelost kan worden. (Na aanmelden is de instaptijd net zo kort, ik zie daarin dan ook het probleem niet).
NS is wel bezig om het uit te bereiden. Zie https://nieuws.ns.nl/ns-wil-op-alle-stations-op-het-hoofdrailnet-assistentieverlening-invoeren/
Daar staat ook meer informatie in. NS is niet de enige die een rol hierin heeft, maar is ook afhankelijk van anderen.
Doordat dit alles te lang duurt zijn er op veel stations servicemedewerkers beschikbaar en op andere stations wordt gewerkt met opgeleide taxi chauffeurs. Helaas nog niet op alle stations inderdaad.
Het verhaal van de TS is intern aangekaart en er is naar een oplossing gezocht hiervoor, dat had u ook kunnen lezen als u het hele topic had doorgelezen.
En met de komst van de schuifplank op de verbouwde SLT treinstellen zou de TS zichzelf uit de trein kunnen rijden, dus er wordt echt wel steeds meer rekening gehouden met minder valide reizigers met schuiftredes in de sprinter treinstellen, alleen heeft het even tijd nodig voor ze allemaal zijn aangepast. Daarnaast worden ook de perrons op de juiste hoogte gebracht door ProRail.
Voor de IC treinen blijft de instaphulp nodig vanwege het hoogteverschil met de perrons.
De vraag waarom de NS anno 2019 nog steeds reizigers met een beperking tegenwerkt in het zelfstandig reizen, wordt niet opgepakt.
Uren van tevoren moeten aanmelden. Nooit spontaan ergens kunnen vertrekken. Maar naar 125 stations kunnen als je assistentie nodig hebt. Niet zelfstandig naar je werk of studie kunnen reizen.
Iedereen lijkt dit maar normaal te vinden. Ik denk dat als ze deze regel voor iedereen zouden instellen (minder stations en ver vantevoren aanmelden) er een rel losbarst. Gehandicapten moeten dankbaar zijn voor deze "service"??
De eerste veranderingen kunnen worden ingezet door conducteurs. ZIJ kunnen binnen de organisatie aankaarten te gaan voor vrijheid van reizen en voor serviceverlening. ZIJ kunnen het gesprek aangaan om service aan gehandicapten bij hun taakpakket te laten zetten.
Als groep kunnen zij iets. Als eenling met de rolstoel mag je al blij zijn als je een standaardbrief terugkrijgt van NS.
Hoe is het voor conducteurs, om gehandicapten uren op het station te laten staan wachten op perronassistentie, om de hierboven genoemde man met rollator te zeggen dat je niet gaat helpen? Hoe voelt het dat zo'n student waar het hier in het topic om gaat niet gewoon naar zijn studie kan?
Als dat rot voelt, kaart het gezamenlijk aan binnen het bedrijf!!
bij revalidatiebedrijven zijn planken te koop die alle keurmerken hebben. Het zijn dezelfde kleinere planken die de NS ook gebruikt waarmee het argument van onveilig niet meer valide is.
Maar ook hier weer mogen er niet zelfstandig door onbevoegden een plank worden neergelegd (ik help wel gewoon ook al "behoort dit niet tot het takenpakket van de HC" ) dit ivm eventuele materieelschade aan de trein die kan worden opgelopen.
Hoeveel stations zijn er in nederland? Meer dan 500. En op nog geen 200 kun je assistentie krijgen. Ik zou me als ns doodschamen...
ik “liep” hier zelf ook tegenaan. In mijn woonplaats mocht ik van NS niet in de trein worden geholpen. Wel een station verderop maar daar kwam geen bus zodat ik niet naar dat station kon. Bij dat andere station werd assistentieverlening gedaan door een taxichauffeur, maar die mocht niet naar ”mijn” station rijden om rolstoelers te helpen bij de trein.
De oplossing, vanuit NS en later UWV? NS bleef bij een hard ‘nee’ op mijn vraag om de taxi naar een tweede station in dezelfde stad te laten rijden. UWV was verantwoordel8jk voor voorzieningen als het reizen naar het werk niet lukte met OV. En zo betaalde UWV zonder enig probleem 3500,00 per MAAND voor taxivervoer. Voor dat bedrag hadden er heel wat perronassistenten neergezet kunnen worden!
(Ik heb inmiddels een andere oplossing gevonden want dit bedrag vond ik onverantwoord hoog)
bij revalidatiebdrijven zijn planken te koop die alle keurmerken hebben. Het zijn dezelfde kleinere planken die de NS ook gebruikt waarmee het argument van onveilig niet meer valide is.
De conducteur mag het niet omdat het niet in zijn functie omschrijving staat. Kan uren over gediscussieerd maar als je in oplossingen denkt, dan zet de NS dat er toch bij bij taakpakket??
in Londen begonnen ze 15 jaar geleden al hard te lachen toen ik vroeg naar assistentie. Iedereen op het perron helpt, de conducteur, de jongen van de schoonmaak of van de snackautomaat. Het helpen van reizigers is een taak van iedereen op het station. Simpel.
Ik heb vaak het idee dat NS er alles aan doet om reizen door rolstoelers zo moeilijk mogelijk te maken. Uren van te voren aanmelden. Ik weet vaak niet hoe laat ik weg kan van het werk. Er moet nog iets afgemaakt, er komt nog een telefoontje binnen. Dat werkt niet met 3 uur vantevoren Voor studenten zal dit ook niet werken.
de nieuwe sprinters? Met de oude reed ik er op veel stations zo in, met de nieuwe lukt dat meer. En als ik weer eens werd tegengehouden door ns omdat ik me niet had aangemeld, dan kreeg ik de reactie “dat ze niet discrimineren maar wel voor sommige doelgroepen andere regels hanteren”. Tja...
ik weet niet wat de reisroute en de mogelijkheden van deze student zijn maar wellicht kun je dit bespreken met UWV. Zij kunnen kijken naar andere mogelijkheden van bijvoorbeeld handbike of pendel bij het andere station, of dat zij contact legggen met NS om dit probleem bij werk of studie breder op te pakken.
Anders de veilige plank achterop de rolstoel bevestigen. Er zullen altijd wel andere studenten op het station zijn denk ik?
@Robert B Ik snap je vraag, maar ik kan hier ook niet al te veel over kwijt. We bieden natuurlijk graag hulp, maar hedendaags wordt het steeds lastiger om dit volgens alle regels te doen. Dit zal jij ook vast mee maken op je werk.
Zo'n houding vind ik dus niet oké. Kan je zwemmen? Dan red die drenkeling... Daar ook maar één seconde over twijfelen, of rekenen op de hulp van omstanders in plaats van actie van jezelf betekent ook vertraging voor de hele trein, toch?.
Er zit nog al een groot verschil tussen het leven van iemand redden en iemand de trein in helpen
True, maar het ging mij om de algemene bereidheid van NS personeel om iemand even te helpen met in/uitstappen en/of even mee te werken, bijvoorbeeld als een lift het niet doet.
Niet jouw taak als mcn natuurlijk, maar een dikke vinger vanwege... komt 'ie hè!
"Nee joh, jou helpen daar begin ik niet eens aan! Want als er iets mis gaat heb ik of heeft mijn baas een claim te pakken"
Zo'n houding vind ik dus niet oké. Kan je zwemmen? Dan red die drenkeling... Daar ook maar één seconde over twijfelen, of rekenen op de hulp van omstanders in plaats van actie van jezelf betekent ook vertraging voor de hele trein, toch?.
Beter kan ik het niet verwoorden, ook al zijn mindervaliden soms nogal veeleisend en willen graag voorrang/prioriteit. En ja, ik mag dat zeggen want werk er dagelijks mee..
In deze situatie (zie boven, toch geholpen) waren de NS medewerkers even menselijk dus! En hier laat ik het even bij.
....
En zo hoort het! Nu die lift nog ff fixen i.p.v. half uur naar de andere kant zoals voorgesteld werd...
Maar wat heeft deze defecte lift te maken met de mogelijkheid voor hulp met een rijplank bij Hilversum Sportpark? Daar is nml. helemaal geen lift.
Ik ben op de terugweg geholpen door twee vriendelijke mensen van de NS!
Nou dat dus, gelukkig is er nog wat menselijkheid!
Ik heb Erryt gevraagd of hij er wat meer over kwijt kan.
Er is een begin gemaakt (gesprek geweest)
... (bericht aangepast)
TOP !!!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.