Rij plank invaliden
En zoals aangegeven indien mogelijk help ik en mijn collega's de reizigers graag echter als iets mij verboden wordt hou ik mij daar ook aan. Zo is het gebruik van deze hulpmiddelen voor mij niet toegestaan omdat ik daar geen instructie voor heb gekregen als machinist zijnde. Dit alles vanwege de aansprakelijkheid zoals reeds eerder genoemd.
De NS bied op veel stations wel de extra assistentie waarvoor in veel gevallen mensen van buiten de NS worden ingehuurd om dit te doen, echter is tot dat nu toe dus nog niet op elk station haalbaar.
Als een baas mij gaat vertellen dat ik mij niet als mens mag gedragen is dat geen baas voor mij. Helemaal als de regeltjes opgesteld worden door mensen zonder praktijk ervaring. Dan mogen zij met hun wijsvinger zwaaien van mag niet maar mijn middelvinger is groter.
Als er iets beschadigd raakt is mijn baas degene die de schade mag betalen. Dat geeft hem het volste recht om te zeggen dat ik dat soort dingen niet mag doen.
Even een friendly reminder voor iedereen en vooral voor die 2 negatieve nay sayers in deze thread
En even for the record, nee het mag niet maar ik doe het wel en precies zoals
En nog even iets het is niet allemaal zwart of wit, niet elke HC is een lamtak, sterker nog
NS en ProRail werken hard aan diverse verbeteringen om het reizen per trein voor reizigers met een beperking gelijkwaardig te maken aan het reizen per trein voor reizigers die geen beperking hebben. Waar dat kan zijn onze verbeteringen erop gericht dat iemand zelfstandig kan reizen, en waar nodig met hulp. Alle verbeteringen die NS doorvoert komen tot stand in nauw overleg met de overheid en de belangenorganisaties voor mensen met een beperking. Voor reizigers die afhankelijk zijn van een rolstoel/scootmobiel brengt ProRail alle perrons in Nederland op een (nieuwe) vaste normhoogte. NS zorgt dat alle nieuwe treinen (en ook de gereviseerde SLT treinen) beschikken over een schuiftrede die in combinatie met het door ProRail op de juiste hoogte gebrachte perron een zelfstandige en gelijkvloerse instap mogelijk maken. In 2017 zijn de eerste gelijkvloerse sprinters (type FLIRT) gaan rijden en vanaf 9 december 2018 zijn daar gelijkvloerse sprinters van het type SNG bijgekomen. In de komende jaren stromen steeds meer toegankelijke treinen in: vóór 2025 zijn alle Sprintertreinen zelfstandig toegankelijk.
Omdat voor de aanpassing van alle perrons en treinen veel tijd nodig is, heeft NS aanvullende afspraken gemaakt over het uitbreiden van het aantal stations waarop we NS Reisassistentie aanbieden. Zo hebben we met ingang van de nieuwe dienstregeling weer 9 stations toegevoegd en bieden we momenteel op ruim 125 NS stations, van de eerste tot en met de laatste trein NS Reisassistentie aan. Jaarlijks breiden we dit aantal verder uit. NS is voornemens om voor 2025 op alle stations waar NS treinen rijdt, assistentieverlening aan te bieden. De keuze voor de uitbreiding van de stations komt eveneens tot stand in samenspraak met de overheid en de belangenorganisaties. Hierbij wordt o.b.v. verschillende criteria, zoals bijvoorbeeld het aantal in/uit stappers en landelijke spreiding een keuze gemaakt welke stations NS Reisassistentie krijgen.
Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat bovenstaande afspraken niet altijd een directe oplossing bieden voor de huidige individuele situaties: er is nog een aantal transitiejaren nodig om al onze toegankelijkheidsmaatregelen ingevoerd te hebben.
Zoals Erryt al aangaf gaan wij ervoor zorgen dat we dit met de leerling persoonlijk oppakken.
Als je je onmenselijk op wilt stellen is er altijd wel een excuus
Het lijkt me overigens ook niet verstandig met een eigen oprijplaat te gaan werken. Het is een leuk idee, maar niet echt veilig. Een SLT heeft automatisch sluitende deuren, die je gaat forceren op het moment dat er een plank tussen komt te liggen. Het systeem wil namelijk na een x aantal seconden dicht. Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide, waardoor het zomaar zou kunnen zijn dat deze in de vertrekprocedure tussen de deuren komt te zitten. Dit is niet de bedoeling en de conducteur hoort daar goed op te letten - maar met zulke dingen kan je maar beter veilig genoeg zijn.
Ook een lift heeft automatisch sluitende deuren, die pletten iemand niet en gaan ook niet stuk als er wat tussen komt. Ik heb jaren met machines gewerkt waar beveiligingen op zaten die al op een velletje papier reageerden. Technische oplossingen zijn heel goed mogelijk het is dus gewoon een constructiefout of onwil.
Je opmerking : "Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide...……."
Als dit de mentaliteit van een deel van het NS personeel is.....
Bij een assistentieverlening die geregeld is - krijgt de conducteur altijd van te voren een berichtje. Door middel van een sleutel kan de deur op openblijven gezet worden. Degene die de plaatsing doet, zal ook altijd aangeven dat hij/zij klaar is met de werkzaamheden.
Dat niet op elk station assistentieverlening aanwezig is, is jammer, maar ook begrijpelijk. Er kan inderdaad niet op elk station continu iemand aanwezig zijn voor een plaatsing. Dat is niet te betalen.
Hoe dit nu vaak is opgelost is met een plaatsing door een taxi-chauffeur uit de regio, die daarvoor opgeleid is en de juiste apparatuur heeft. Maar ook die oplossing heeft zijn negatieve kanten.
Al met al, het is heel vervelend voor de reiziger die zo niet de trein in komt, maar een oplossing is ook niet 1-2-3 geregeld.
Wie problemen zoekt in plaats van naar oplossingen te zoeken...… Als het allemaal geld zou kosten.... De busjes van de bejaardensoos, de buurtbussen... allemaal bestuurd door vrijwilligers (voor een kop koffie of een gratis buskaart)
Ik heb nog wel een ontwerp voor een voor een kleine, eenvoudige rolstoel lift die door bijna iedereen te bedienen is.
Buurtbussen zijn voor het grootste deel van hun kosten afhankelijk van subsidie. De kosten van het busje, brandstof, onderhoud, verzekeringen, etc. worden op geen stukken na gedekt door de inkomsten uit de kaartjes van de paar reizigers.
Dat NS te hoge kosten heeft klopt maar dat los je dus niet op door ieder klein station de hele dag te gaan bemannen. Daarnaast betaalt slechts een enkeling de tarieven die je noemt, je moet eens uitrekenen wat een student per kilometer oplevert (daar wordt je niet vrolijk van).
Overigens wordt in Duitsland o.a. het begeleiden van gehandicapten op de stations gedaan door vrijwilligers van de Bahnhofsmission. Zoiets zou wellicht een optie kunnen zijn, alhoewel de FNV dan onmiddellijk broodroof roept.
Als een baas mij gaat vertellen dat ik mij niet als mens mag gedragen is dat geen baas voor mij. Helemaal als de regeltjes opgesteld worden door mensen zonder praktijk ervaring. Dan mogen zij met hun wijsvinger zwaaien van mag niet maar mijn middelvinger is groter.
Oplossingen zien we allemaal graag. Alleen moeten de oplossingen wel realistisch zijn. Aan het eind van de dag zal NS ook zijn centjes moeten verdienen en kan niet oneindig met bakken met geld blijven strooien. Een persoon op ieder station continu beschikbaar hebben is financieel niet haalbaar.
Eerder schreef je dat je voor 3500 euro taxikosten hebt en daar makkelijk 1 persoon voor kan wegzetten. Voor 8u per dag en 40 uur per week gaat dat vast lukken op 1 station, maar dan kun je nog een groot deel van de dag niet reizen en blijft het beperkt tot dat ene station.
Soms zijn snelle oplossingen nu eenmaal niet mogelijk. En tot die tijd is ben je op de huidige werkwijze aangewezen.
Oei, dat het geen reet voorstelt klopt blijkbaar niet…
https://twitter.com/TimKro/status/1458470845580468224
Met als gevolg in Arnhem…
Dat ging niet goed nee. De brug kon niet worden aangelegd omdat er geen ruimte was. (Ik had op die plek nooit mogen instappen in Deventer). Trein moest verplaaten, wat ter nauewernood geregeld kon worden. AVG'er en ik vreesden beide dat de trein naar Nijmegen zou doorrijden.
Dat is wel herkenbaar dat stukje doorrijden vanwege een AVG
Â
Ik heb het ook 2x voor elkaar gekregen dat de brug niet pastte omdat de deur precies uitkwam bij een paal op het perron waardoor de brug niet goed neergezet kon worden. Beide keren de trein (na kort sluiten van de deuren) iets verder gereden zodat de AVG er wel uit kon.Â
Een conducteur mag je inderdaad niet helpen. Deze behoren alleen de activiteiten uit te voeren waarvoor ze zijn aangenomen. Je kan hiervoor onze assistentieverlening voor raadplegen.
De stations toegankelijk maken en een vervoerder die passagiers niet helpt.....
Ik zag laatst toch echt een conducteur een jonge dame met 2 kinderen een kinderwagen en een flinke koffer helpen met instappen.... deed hij dat omdat ze er leuk uitzag of omdat hij anders niet op tijd kon vertrekken?
Het is te hopen dat er veel passagiers zijn die net voor het vertrek de conducteur aanspreken: "Conducteur, er staat nog iemand met een rolstoel die ook nog mee moet"
Hoe vaak hij/zij dan durft te antwoorden "Ik mag een passagier de trein niet in helpen." weet ik niet, wat ik wel weet is dat hij/zij op weinig begrip hoeft te rekenen bij veel passagiers.
Waarom er geen vaste automatische instaplift is op elk perron. Gewoon, overal en altijd bij de eerste deur. Of denkt de NS dat zijn machinisten niet capabel zijn om binnen een paar centimeter nauwkeurig te stoppen en ze alleen op rode en groene seinen kunnen reageren?
@lentevooraltijd: ik weet dat het niet ideaal is, maar is het voor hem een optie om in Hilversum (hoofdstation) uit te stappen en vanaf daar de reguliere bus naar Sportpark te nemen?
@Momo: het is de bedoeling dat de perronhoogtes in Leiden worden aangepast. Zie hiervoor https://www.prorail.nl/projecten/sporen-leiden-centraal
@lentevooraltijd: ik weet dat het niet ideaal is, maar is het voor hem een optie om in Hilversum (hoofdstation) uit te stappen en vanaf daar de reguliere bus naar Sportpark te nemen?
@Momo: het is de bedoeling dat de perronhoogtes in Leiden worden aangepast. Zie hiervoor
https://www.prorail.nl/projecten/sporen-leiden-centraal
Het lijkt me overigens ook niet verstandig met een eigen oprijplaat te gaan werken. Het is een leuk idee, maar niet echt veilig. Een SLT heeft automatisch sluitende deuren, die je gaat forceren op het moment dat er een plank tussen komt te liggen. Het systeem wil namelijk na een x aantal seconden dicht. Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide, waardoor het zomaar zou kunnen zijn dat deze in de vertrekprocedure tussen de deuren komt te zitten. Dit is niet de bedoeling en de conducteur hoort daar goed op te letten - maar met zulke dingen kan je maar beter veilig genoeg zijn.
Bij een assistentieverlening die geregeld is - krijgt de conducteur altijd van te voren een berichtje. Door middel van een sleutel kan de deur op openblijven gezet worden. Degene die de plaatsing doet, zal ook altijd aangeven dat hij/zij klaar is met de werkzaamheden.
Dat niet op elk station assistentieverlening aanwezig is, is jammer, maar ook begrijpelijk. Er kan inderdaad niet op elk station continu iemand aanwezig zijn voor een plaatsing. Dat is niet te betalen.
Hoe dit nu vaak is opgelost is met een plaatsing door een taxi-chauffeur uit de regio, die daarvoor opgeleid is en de juiste apparatuur heeft. Maar ook die oplossing heeft zijn negatieve kanten.
Al met al, het is heel vervelend voor de reiziger die zo niet de trein in komt, maar een oplossing is ook niet 1-2-3 geregeld.
Wat u beiden niet lijken te beseffen is dat NS een gewoon bedrijf is dat zijn eigen broek moet ophouden en geen sociale voorziening is die geld mag kosten zoals zorg, onderwijs, politie, etc. De 24 miljoen winst van afgelopen jaar is voor een bedrijf van de omvang van NS ver onder maat en heeft er ook toe geleid dat banken NS minder geld willen lenen voor nieuw materieel en dat NS vanwege het risico op wanbetaling daarvoor ook nog een hogere rente moet betalen. Het gemak waarmee mensen hier vaak roepen dat NS maar weer even extra blikken personeel moet open trekken gaat mijns inziens dan ook aan de realiteit voorbij.
Het verhaal dat NS van de aansprakelijkheid af zou kunnen komen door de student een formulier te laten tekenen snijdt geen hout aangezien rechters dergelijke verklaringen niet erkennen omdat ze in strijd zijn met de wet.
Schandalig is het, en schandalig blijft het.
Je hebt geen idee waar je over praat man, sorry dat ik het zeg. Het enige wat jij schijnbaar kan is continu de NS afzeiken zonder dat je er ook maar een beetje onderzoek naar doet. Het helpen met een rijplank mogen conducteurs niet doen ivm met aansprakelijkheid, want als er wat mis gaat dan is de beste conducteur spreekwoordelijk de sjaak. Dat is helaas de realiteit.
Bij de albert heijn mag je ook de vrachtwagen niet meer laden en lossen zonder dat je daar de e-cursus voor hebt gevolgd vanwege een stukje bewustwording. Nu mag je dat onzin vinden, maar dan kan je nog wel normaal doen, niet alles is meer zoals vroeger.
Ik neem aan dat jij ook je baan niet op het spel zet met het overtreden van regels in het bedrijf waar je werkt ??
De wil om te helpen is er denk ik bij iedereen wel alleen moeten wij ons wel aan regels houden.
En iets wat tussen de deuren komt geeft nu eenmaal alarmmeldingen waardoor er uiteindelijk een probleem kan ontstaan met de deuren als dit meermalen plaatsvindt achter elkaar waardoor we niet meer kunnen vertrekken zonder eerst de boel te resetten. Dat is immers hoe het veiligheidssysteem werkt.
Jammer dat er nu zo richting hoofdconducteurs wordt gereageerd terwijl deze gewoon de interne regels volgen.
En als een conducteur een stukje service verlenen aan reizigers niet bij zijn baan vindt horen, dan ben ik toch verdomd nieuwsgierig wat nog wél bij zijn baan hoort. Controleren in de trein blijkbaar ook niet meer. Want 9 van de 10 keer zie je ze niet in de trein. Blijkbaar bestaat de baan alleen nog uit fluitje blazen en zich daarna weer zuchtend terugtrekken in de eigen ruimte om met koffie en lectuur het volgende station af te wachten. Nee joh, service aan reizigers, zó 1990...
Moeten we dan ook maar niet stoppen met zeuren over mogelijke zwart of grijsrijders, ze zouden zich beledigd kunnen voelen en je een proces aan doen.
Als jij bereid bent je baan in de waagschaal te stellen voor iets wat tegen de regels is dan is dat jouw eigen keuze en zul je ook zelf op de blaren moeten gaan zitten als het zover komt.
TOP !!!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.