Rij plank invaliden | NS Community
beantwoord

Rij plank invaliden

  • 20 October 2018
  • 78 reacties
  • 5289 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb een student op school en die geeft aan dat er op Station Hilversum Sportpark geen inrijdplaat voor een rolstoelgebruikers is. De NS wilde er niet een aanschaffen en hij heeft er nu zelf een gekocht. Nu heeft hij een volgend probleem. Volgens de NS mag de conducteur niet helpen met de plaat neerleggen wegens aansprakelijkheid. Mijn vraag. Klopt dit verhaal: 1) geen inrijdplaat voor rolstoelgebruikers op Hilversum Sportpark aanwezig? 2) mag een conducteur inderdaad niet helpen wanneer iemand een eigen inrijdplaat heeft? Groet Peter
icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 January 2019, 11:37

Bekijk origineel

78 reacties

Ik hoor ook elke keer andere verhalen. Ik zal altijd kijken wie of wat. Een rijplank neerleggen is een stuk handiger dan de brug plaatsen. Ik heb het laatst met een brug en een taxichauffeur bijna fout zien gaan met een scootmobiel. Je moet wel weten wat je doet, maar ik hoorde ook een verhaal dat als ik een minder valide aan boord heb met aangevraagde assistentie. Bv naar Heeze. Als de assistentie niet aanwezig is, zou ik een reiziger moeten meenemen naar het eerstvolgende station waar weer assistentie is. Das dan bv Weert, maar voor ik dat geregeld heb ben ik al in Weert en voor er een taxichauffeur ter plaatse is, zit ik alweer in Eindhoven. Dan ga ik het toch zelf ff regelen en idd geef ik aan dat ik niet kan helpen met eruit halen, maar wel door bv de brug of rijplaat te plaatsen. Wel goede tip om het ff op te nemen, just in case. Better safe then sorry.
@Philned , Hoe graag wij ook zouden willen hebben wij gewoon ook te maken met regels. In jouw beredenatie zou ik ook maar een rood sein voorbij moeten gaan rijden omdat ik anders reizigers heb die hun overstap missen ???

En zoals aangegeven indien mogelijk help ik en mijn collega's de reizigers graag echter als iets mij verboden wordt hou ik mij daar ook aan. Zo is het gebruik van deze hulpmiddelen voor mij niet toegestaan omdat ik daar geen instructie voor heb gekregen als machinist zijnde. Dit alles vanwege de aansprakelijkheid zoals reeds eerder genoemd.

De NS bied op veel stations wel de extra assistentie waarvoor in veel gevallen mensen van buiten de NS worden ingehuurd om dit te doen, echter is tot dat nu toe dus nog niet op elk station haalbaar.
Reputatie 7
Badge
@Jeroen
Als een baas mij gaat vertellen dat ik mij niet als mens mag gedragen is dat geen baas voor mij. Helemaal als de regeltjes opgesteld worden door mensen zonder praktijk ervaring. Dan mogen zij met hun wijsvinger zwaaien van mag niet maar mijn middelvinger is groter.

Als er iets beschadigd raakt is mijn baas degene die de schade mag betalen. Dat geeft hem het volste recht om te zeggen dat ik dat soort dingen niet mag doen.
Reputatie 1
Ik heb tot nu toe de reacties gelezen. Merk dat mijn bericht tot redelijk veel reacties leidt. Natuurlijk kunnen we rationeel blijven reageren (regeltjes, ect. etc.), maar hier gaat het om een student van mijn school die gewoon lekker met de maatschappij wil mee doen. Opmerkingen als "niet op elk station continu iemand aanwezig zijn voor een plaatsing" vind ik echt vreselijk. Buiten het feit dat de NS vorige jaar 24 miljoen winst maakte, is openbaar vervoer, de trein min of meer een monopolie in Nederland en heeft men geen keus. Voor de inrijdplank is de studenten overigens met zijn vader door het land gereden om de juiste te vinden. Daarnaast vind ik gastvrijheid een rol spelen, je helpt een ouder of een invalide ongeacht wat er in je takenpakket staat. Van aansprakelijkheid kan je als NS overigens af wanneer je bij het abonnement van deze student een formulier laat tekenen. Dus denken in oplossingen is wat ik wens en hoop. Nu heeft de student zelf een inrijdplank gekocht en wordt niet geholpen. En ja, wij als school laten deze jongen niet vallen. Indien het lukt (drukte we zijn een grote school), loopt er nu een beveiliger van school met hem mee om hem te helpen. Daarnaast zijn er begane medestudenten met een hart voor hun medestudent die helpen. Overigens wil ik ook nog opmerken dat station Sportpark geen "rustig" station is, behalve onze school (5500 studenten) zijn er grote bedrijven gevestigd zoals Nike Europa. De NS wil met mij nu mailen via PB, prima, maar ik zal de uitkomsten openbaar maken. De student heeft tot nu toe nl. steeds zelf contact met de NS gezocht en krijgt alleen maar "nee" als antwoord. Wordt vervolgd.
https://youtu.be/GGBjfeuR2Rs

Even een friendly reminder voor iedereen en vooral voor die 2 negatieve nay sayers in deze thread 😉

En even for the record, nee het mag niet maar ik doe het wel en precies zoals @Robert B al zei je kan de cam van je telefoon aanzetten maar ik doe het altijd met een persoon erbij die samen met de MV van mij te horen krijgt dat ik niet aansprakelijk gesteld wil worden bij evt schade o.i.d. want ja de claimcultuur is een ding hoe je het ook wend of keert.

En nog even iets het is niet allemaal zwart of wit, niet elke HC is een lamtak, sterker nog @Pejeka dat is een kleine 5% waar je over praat, ik persoonlijk wordt er een beetje moe van dat jij elke kans aangrijpt om te vermelden als een vastlopende LP dat de HC met een bakkie en een boekje de cabine induikt, ook jij bent geen helderziende en jij kan niet ruiken wat de HC wellicht heeft meegemaakt die dienst en dat verwacht ik niet van je, all i'm asking is don't be a D.
Hoi allemaal. Dit topic heeft helaas lang op een inhoudelijke reactie van onze kant moeten wachten. Mijn oprechte excuses daarvoor. We zullen dit topic als casus ter verbetering meenemen. Graag ga ik alsnog in op het verhaal van lentevooraltijd (wat een mooie gebruikersnaam trouwens).

NS en ProRail werken hard aan diverse verbeteringen om het reizen per trein voor reizigers met een beperking gelijkwaardig te maken aan het reizen per trein voor reizigers die geen beperking hebben. Waar dat kan zijn onze verbeteringen erop gericht dat iemand zelfstandig kan reizen, en waar nodig met hulp. Alle verbeteringen die NS doorvoert komen tot stand in nauw overleg met de overheid en de belangenorganisaties voor mensen met een beperking. Voor reizigers die afhankelijk zijn van een rolstoel/scootmobiel brengt ProRail alle perrons in Nederland op een (nieuwe) vaste normhoogte. NS zorgt dat alle nieuwe treinen (en ook de gereviseerde SLT treinen) beschikken over een schuiftrede die in combinatie met het door ProRail op de juiste hoogte gebrachte perron een zelfstandige en gelijkvloerse instap mogelijk maken. In 2017 zijn de eerste gelijkvloerse sprinters (type FLIRT) gaan rijden en vanaf 9 december 2018 zijn daar gelijkvloerse sprinters van het type SNG bijgekomen. In de komende jaren stromen steeds meer toegankelijke treinen in: vóór 2025 zijn alle Sprintertreinen zelfstandig toegankelijk.

Omdat voor de aanpassing van alle perrons en treinen veel tijd nodig is, heeft NS aanvullende afspraken gemaakt over het uitbreiden van het aantal stations waarop we NS Reisassistentie aanbieden. Zo hebben we met ingang van de nieuwe dienstregeling weer 9 stations toegevoegd en bieden we momenteel op ruim 125 NS stations, van de eerste tot en met de laatste trein NS Reisassistentie aan. Jaarlijks breiden we dit aantal verder uit. NS is voornemens om voor 2025 op alle stations waar NS treinen rijdt, assistentieverlening aan te bieden. De keuze voor de uitbreiding van de stations komt eveneens tot stand in samenspraak met de overheid en de belangenorganisaties. Hierbij wordt o.b.v. verschillende criteria, zoals bijvoorbeeld het aantal in/uit stappers en landelijke spreiding een keuze gemaakt welke stations NS Reisassistentie krijgen.

Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat bovenstaande afspraken niet altijd een directe oplossing bieden voor de huidige individuele situaties: er is nog een aantal transitiejaren nodig om al onze toegankelijkheidsmaatregelen ingevoerd te hebben.

Zoals Erryt al aangaf gaan wij ervoor zorgen dat we dit met de leerling persoonlijk oppakken.
Mijn collega is langs geweest op de school. Zoals ik het begrijp zijn we tot een oplossing gekomen. Ik hoop hier nader meer over te kunnen vertellen.
Reputatie 6
Ik zou mijn handen er inderdaad ook niet aan branden. Inderdaad met wat Tamzin zegt, het geval van de schade claim. Het is onaangekondigd, het zit niet in het takenpakket, het is met een ongekeurde en onverzekerde brug, op een sprinterstation met korte haltering...

Als je je onmenselijk op wilt stellen is er altijd wel een excuus

Het lijkt me overigens ook niet verstandig met een eigen oprijplaat te gaan werken. Het is een leuk idee, maar niet echt veilig. Een SLT heeft automatisch sluitende deuren, die je gaat forceren op het moment dat er een plank tussen komt te liggen. Het systeem wil namelijk na een x aantal seconden dicht. Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide, waardoor het zomaar zou kunnen zijn dat deze in de vertrekprocedure tussen de deuren komt te zitten. Dit is niet de bedoeling en de conducteur hoort daar goed op te letten - maar met zulke dingen kan je maar beter veilig genoeg zijn.


Ook een lift heeft automatisch sluitende deuren, die pletten iemand niet en gaan ook niet stuk als er wat tussen komt. Ik heb jaren met machines gewerkt waar beveiligingen op zaten die al op een velletje papier reageerden. Technische oplossingen zijn heel goed mogelijk het is dus gewoon een constructiefout of onwil.
Je opmerking : "Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide...……."

Als dit de mentaliteit van een deel van het NS personeel is.....

Bij een assistentieverlening die geregeld is - krijgt de conducteur altijd van te voren een berichtje. Door middel van een sleutel kan de deur op openblijven gezet worden. Degene die de plaatsing doet, zal ook altijd aangeven dat hij/zij klaar is met de werkzaamheden.

Dat niet op elk station assistentieverlening aanwezig is, is jammer, maar ook begrijpelijk. Er kan inderdaad niet op elk station continu iemand aanwezig zijn voor een plaatsing. Dat is niet te betalen.
Hoe dit nu vaak is opgelost is met een plaatsing door een taxi-chauffeur uit de regio, die daarvoor opgeleid is en de juiste apparatuur heeft. Maar ook die oplossing heeft zijn negatieve kanten.


Al met al, het is heel vervelend voor de reiziger die zo niet de trein in komt, maar een oplossing is ook niet 1-2-3 geregeld.


Wie problemen zoekt in plaats van naar oplossingen te zoeken...… Als het allemaal geld zou kosten.... De busjes van de bejaardensoos, de buurtbussen... allemaal bestuurd door vrijwilligers (voor een kop koffie of een gratis buskaart)
Ik heb nog wel een ontwerp voor een voor een kleine, eenvoudige rolstoel lift die door bijna iedereen te bedienen is.
@Philned
Buurtbussen zijn voor het grootste deel van hun kosten afhankelijk van subsidie. De kosten van het busje, brandstof, onderhoud, verzekeringen, etc. worden op geen stukken na gedekt door de inkomsten uit de kaartjes van de paar reizigers.

Dat NS te hoge kosten heeft klopt maar dat los je dus niet op door ieder klein station de hele dag te gaan bemannen. Daarnaast betaalt slechts een enkeling de tarieven die je noemt, je moet eens uitrekenen wat een student per kilometer oplevert (daar wordt je niet vrolijk van).

Overigens wordt in Duitsland o.a. het begeleiden van gehandicapten op de stations gedaan door vrijwilligers van de Bahnhofsmission. Zoiets zou wellicht een optie kunnen zijn, alhoewel de FNV dan onmiddellijk broodroof roept.
Reputatie 1
Jammer om te lezen hoe sommige mensen reageren. Het gaat mij niet om de conducteurs, die doen waarschijnlijk hun best en volgen de regels. Alhoewel even iemand helpen, gewoon menselijk is en niet in de regels hoeft te staan. Vergelijking van een supermarkt die ik zag staan, zijn juist de verkeerde voorbeelden. Personeel van de supermarkt loopt gewoon even mee naar de auto om de spullen er in te zetten en helpen iemand met een rolstoel om iets aan te geven. Dit staat allemaal niet in hun taak omschrijving om over aansprakelijkheid maar te zwijgen. Mij gaat hem om iets groters. Nl. dat je als minder valide gewoon mee kan doen in onze maatschappij en de argumenten die vanuit de NS komen alles behalve meewerkend en oplossingsgericht zijn: mag niet, kan niet, willen we niet. Opties over vrijwillers die ik zag langskomen etc. zijn volgens mij serieuze opties die de NS eens zou kunnen onderzoeken. De NS, monopolist voor 100% in handen van de staat moet zijn eigen broek ophouden, klopt, maar omdat het spoor van wezenlijk belang is, stuurt en mede financiert de overheid. Door de manier waarop er nu binnen de NS gestuurd wordt, verliest men het menselijke uit het oog. Druk op machinisten, druk op conducteurs en een "nee" voor een minder valide klant. Tot slot de ambitie van de NS voor 2019: "Voor 2019 is het onze ambitie om te slagen voor de midterm review door de reiziger op 1, 2 en 3 te zetten. We voeren een duurzame robuuste treindienst heel goed uit en bieden een drempelloze deur-tot-deurreisbeleving. Daarbij bieden we de reiziger optimale controle, vrijheid en waardering." Ik herhaal: "Een drempelloze deur-tot-deurreisbeleving.........."
Reputatie 6
@Jeroen
Als een baas mij gaat vertellen dat ik mij niet als mens mag gedragen is dat geen baas voor mij. Helemaal als de regeltjes opgesteld worden door mensen zonder praktijk ervaring. Dan mogen zij met hun wijsvinger zwaaien van mag niet maar mijn middelvinger is groter.
Er is een afspraak gemaakt om volgende week om tafel te gaan met de student en zijn mentor. Na dit gesprek zal ik een terugkoppeling krijgen en jullie een update geven. Ik hoop dat we tot een oplossing komen.
Die 125 stations zijn stations waar assistentie beschikbaar is. Er zijn ook nog stations waar zelfstandig de trein kan worden betreden, die daar niet in mee worden geteld. In de praktijk zal dus 1/3 tot misschien zelfs 1/2 stations beschikbaar zijn.

Oplossingen zien we allemaal graag. Alleen moeten de oplossingen wel realistisch zijn. Aan het eind van de dag zal NS ook zijn centjes moeten verdienen en kan niet oneindig met bakken met geld blijven strooien. Een persoon op ieder station continu beschikbaar hebben is financieel niet haalbaar.

Eerder schreef je dat je voor 3500 euro taxikosten hebt en daar makkelijk 1 persoon voor kan wegzetten. Voor 8u per dag en 40 uur per week gaat dat vast lukken op 1 station, maar dan kun je nog een groot deel van de dag niet reizen en blijft het beperkt tot dat ene station.

Soms zijn snelle oplossingen nu eenmaal niet mogelijk. En tot die tijd is ben je op de huidige werkwijze aangewezen.

Oei, dat het geen reet voorstelt klopt blijkbaar niet…

https://twitter.com/TimKro/status/1458470845580468224

Met als gevolg in Arnhem…

Dat ging niet goed nee. De brug kon niet worden aangelegd omdat er geen ruimte was. (Ik had op die plek nooit mogen instappen in Deventer). Trein moest verplaaten, wat ter nauewernood geregeld kon worden. AVG'er en ik vreesden beide dat de trein naar Nijmegen zou doorrijden.

Dat is wel herkenbaar dat stukje doorrijden vanwege een AVG :grin:

 

Ik heb het ook 2x voor elkaar gekregen dat de brug niet pastte omdat de deur precies uitkwam bij een paal op het perron waardoor de brug niet goed neergezet kon worden.  Beide keren de trein (na kort sluiten van de deuren) iets verder gereden zodat de AVG er wel uit kon. 

Reputatie 6
Hallo lentevooraltijd en welkom bij de NS Community,

Een conducteur mag je inderdaad niet helpen. Deze behoren alleen de activiteiten uit te voeren waarvoor ze zijn aangenomen. Je kan hiervoor onze assistentieverlening voor raadplegen.


De stations toegankelijk maken en een vervoerder die passagiers niet helpt.....
Ik zag laatst toch echt een conducteur een jonge dame met 2 kinderen een kinderwagen en een flinke koffer helpen met instappen.... deed hij dat omdat ze er leuk uitzag of omdat hij anders niet op tijd kon vertrekken?
Het is te hopen dat er veel passagiers zijn die net voor het vertrek de conducteur aanspreken: "Conducteur, er staat nog iemand met een rolstoel die ook nog mee moet"
Hoe vaak hij/zij dan durft te antwoorden "Ik mag een passagier de trein niet in helpen." weet ik niet, wat ik wel weet is dat hij/zij op weinig begrip hoeft te rekenen bij veel passagiers.
Waarom er geen vaste automatische instaplift is op elk perron. Gewoon, overal en altijd bij de eerste deur. Of denkt de NS dat zijn machinisten niet capabel zijn om binnen een paar centimeter nauwkeurig te stoppen en ze alleen op rode en groene seinen kunnen reageren?
h
@lentevooraltijd: ik weet dat het niet ideaal is, maar is het voor hem een optie om in Hilversum (hoofdstation) uit te stappen en vanaf daar de reguliere bus naar Sportpark te nemen?

@Momo: het is de bedoeling dat de perronhoogtes in Leiden worden aangepast. Zie hiervoor https://www.prorail.nl/projecten/sporen-leiden-centraal

@lentevooraltijd: ik weet dat het niet ideaal is, maar is het voor hem een optie om in Hilversum (hoofdstation) uit te stappen en vanaf daar de reguliere bus naar Sportpark te nemen?

@Momo: het is de bedoeling dat de perronhoogtes in Leiden worden aangepast. Zie hiervoor
https://www.prorail.nl/projecten/sporen-leiden-centraal
Ik zou mijn handen er inderdaad ook niet aan branden. Inderdaad met wat Tamzin zegt, het geval van de schade claim. Het is onaangekondigd, het zit niet in het takenpakket, het is met een ongekeurde en onverzekerde brug, op een sprinterstation met korte haltering...

Het lijkt me overigens ook niet verstandig met een eigen oprijplaat te gaan werken. Het is een leuk idee, maar niet echt veilig. Een SLT heeft automatisch sluitende deuren, die je gaat forceren op het moment dat er een plank tussen komt te liggen. Het systeem wil namelijk na een x aantal seconden dicht. Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide, waardoor het zomaar zou kunnen zijn dat deze in de vertrekprocedure tussen de deuren komt te zitten. Dit is niet de bedoeling en de conducteur hoort daar goed op te letten - maar met zulke dingen kan je maar beter veilig genoeg zijn.

Bij een assistentieverlening die geregeld is - krijgt de conducteur altijd van te voren een berichtje. Door middel van een sleutel kan de deur op openblijven gezet worden. Degene die de plaatsing doet, zal ook altijd aangeven dat hij/zij klaar is met de werkzaamheden.

Dat niet op elk station assistentieverlening aanwezig is, is jammer, maar ook begrijpelijk. Er kan inderdaad niet op elk station continu iemand aanwezig zijn voor een plaatsing. Dat is niet te betalen.
Hoe dit nu vaak is opgelost is met een plaatsing door een taxi-chauffeur uit de regio, die daarvoor opgeleid is en de juiste apparatuur heeft. Maar ook die oplossing heeft zijn negatieve kanten.

Al met al, het is heel vervelend voor de reiziger die zo niet de trein in komt, maar een oplossing is ook niet 1-2-3 geregeld.
@Philned @lentevooraltijd
Wat u beiden niet lijken te beseffen is dat NS een gewoon bedrijf is dat zijn eigen broek moet ophouden en geen sociale voorziening is die geld mag kosten zoals zorg, onderwijs, politie, etc. De 24 miljoen winst van afgelopen jaar is voor een bedrijf van de omvang van NS ver onder maat en heeft er ook toe geleid dat banken NS minder geld willen lenen voor nieuw materieel en dat NS vanwege het risico op wanbetaling daarvoor ook nog een hogere rente moet betalen. Het gemak waarmee mensen hier vaak roepen dat NS maar weer even extra blikken personeel moet open trekken gaat mijns inziens dan ook aan de realiteit voorbij.

Het verhaal dat NS van de aansprakelijkheid af zou kunnen komen door de student een formulier te laten tekenen snijdt geen hout aangezien rechters dergelijke verklaringen niet erkennen omdat ze in strijd zijn met de wet.
Reputatie 5

Ik snap je punt, maar het klopt niet. Een ieder is aangenomen om zijn werkzaamheden uit te voeren. Assistentie verlenen behoort niet tot het takenpakket van een conducteur. gelukkig gebeurt het vaker wel dan niet dat een collega van mij deze assistentie biedt. We kunnen alleen geen toezegging doen dat een conducteur dit behoort te doen.Of het nou gaat om een rolstoelgebruiker die even een helpende hand nodig heeft, of een bejaarde dame die wat hulp kan gebruiken, dan hélp je als conducteur. En geen gezeur van "het staat niet in mijn takenpakket, dus ik kijk de andere kant op". Mijn god, als het assisteren van passagiers NIET tot de taken van conducteurs behoort, wat dan wél? Controleren blijkbaar ook niet, want je ziet ze zelden in de trein. Alleen maar het fluiten bij vertrek en dan weer zo snel mogelijk in het eigen hok met koffie en tijdschrift? Is dat het dan wat we tegenwoordig van conducteurs mogen verwachten?

Schandalig is het, en schandalig blijft het.

Je hebt geen idee waar je over praat man, sorry dat ik het zeg. Het enige wat jij schijnbaar kan is continu de NS afzeiken zonder dat je er ook maar een beetje onderzoek naar doet. Het helpen met een rijplank mogen conducteurs niet doen ivm met aansprakelijkheid, want als er wat mis gaat dan is de beste conducteur spreekwoordelijk de sjaak. Dat is helaas de realiteit.

Bij de albert heijn mag je ook de vrachtwagen niet meer laden en lossen zonder dat je daar de e-cursus voor hebt gevolgd vanwege een stukje bewustwording. Nu mag je dat onzin vinden, maar dan kan je nog wel normaal doen, niet alles is meer zoals vroeger.
@Philned , wat een trieste manier om het verhaal van Slidestops uit zijn verband te trekken. Er zijn nu eenmaal regels binnen een groot bedrijf waar een ieder binnen dat bedrijf zich aan moet houden. Zo ook de regel dat als je geen instructie hebt gehad voor het gebruik van de hulpmiddelen je deze neit mag gebruiken vanwege de aansprakelijkheid als het onverhoopt mis gaat.

Ik neem aan dat jij ook je baan niet op het spel zet met het overtreden van regels in het bedrijf waar je werkt ??

De wil om te helpen is er denk ik bij iedereen wel alleen moeten wij ons wel aan regels houden.

En iets wat tussen de deuren komt geeft nu eenmaal alarmmeldingen waardoor er uiteindelijk een probleem kan ontstaan met de deuren als dit meermalen plaatsvindt achter elkaar waardoor we niet meer kunnen vertrekken zonder eerst de boel te resetten. Dat is immers hoe het veiligheidssysteem werkt.

Jammer dat er nu zo richting hoofdconducteurs wordt gereageerd terwijl deze gewoon de interne regels volgen.
Als ik een oude dame zie die moeilijkheden heeft de drempel bij de supermarkt te nemen met haar rollator, dan help ik even. Als ik in de trein iemand tegenkom die moeite heeft zijn koffer in het bagagerek te krijgen, dan steek ik een handje toe. Denk je dan écht dat ik ga nadenken over claimcultuur? Niks doen is lekker makkelijk, de andere kant op kijken want "het hoort niet bij mijn taak". Ik help gewoon, Niet omdat het wel of niet mijn baan is, wel of niet ervoor betaald wordt, maar gewoon uit medemenselijkheid.

En als een conducteur een stukje service verlenen aan reizigers niet bij zijn baan vindt horen, dan ben ik toch verdomd nieuwsgierig wat nog wél bij zijn baan hoort. Controleren in de trein blijkbaar ook niet meer. Want 9 van de 10 keer zie je ze niet in de trein. Blijkbaar bestaat de baan alleen nog uit fluitje blazen en zich daarna weer zuchtend terugtrekken in de eigen ruimte om met koffie en lectuur het volgende station af te wachten. Nee joh, service aan reizigers, zó 1990...
Reputatie 6
Ach mensen die een ander helpen zijn kennelijk een uitstervend ras. Het lijkt dat het bijna zover is gekomen dat we iemand maar laten verdrinken omdat hij zijn pols wel eens zou kunnen kneuzen als iemand hem op de kant trekt. Als we de redenatie van sommigen hier volgen dan bellen we de brandweer niet als we denken dat het huis van de buren in brand staat, bellen we vooral de politie niet als we een verdachte situatie zien, zoeken we de conducteur niet als er rottigheid in de trein is ... We mochten er eens een rekening voor krijgen....
Moeten we dan ook maar niet stoppen met zeuren over mogelijke zwart of grijsrijders, ze zouden zich beledigd kunnen voelen en je een proces aan doen.
@Philned , ik ben altijd bereid om iemand te helpen maar ik ben niet bereid om mijn baan daarvoor op het spel te zetten, dus als mijn werkgever mij dingen verbied dat hou ik mij daar gewoon aan.

Als jij bereid bent je baan in de waagschaal te stellen voor iets wat tegen de regels is dan is dat jouw eigen keuze en zul je ook zelf op de blaren moeten gaan zitten als het zover komt.
Ik heb een bericht terug gekregen dat we graag in gesprek gaan met de student en mentor. Via privéberichten probeer ik dit te laten realiseren. Het kan even duren voordat ik daadwerkelijk kan terugkoppelen wat er gaat gebeuren.
Het zou geweldig zijn als dit voor deze student opgelost wordt, mede door de inzet van de moderatoren hier.

TOP !!!

Reageer